LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

bpb2012 schreef:
Pietertje1211 schreef:
bpb2012 schreef:Het was al bekend dat er een lange levertijd gold en desondanks heeft de motorzaak de bestelling toch mogen plaatsen. Waarom heeft u niet even contact met de motorzaak opgenomen over het annuleren van de bestelling voordat de andere dynamo is besteld? De dynamo was bij de motorzaak al in bestelling. Voor hetzelfde geld was deze de volgende dag al afgeleverd.
Ja dat klopt, de lange levertijd was bekend, dit zou 6 weken zijn, dit hebben ze zelf ook aangegeven! Inmiddels is het 20 weken. Toen ik de dynamo had gevonden op marktplaats heb ik niet aangegeven dat ze de bestelling konden annuleren, wel toen aangegeven dat ze de bestelling konden annuleren toen ik de motor heb opgehaald.
Dat maakt het verhaal inderdaad wel anders. Op het moment dat de motorzaak wel de MP dynamo aanneemt en in de motor plaatst, had er een afspraak gemaakt moeten worden over de dynamo die nog in bestelling was.

Eigenlijk had de motorzaak in dit geval óf moeten weigeren om de dynamo in te bouwen, óf de lopende bestelling moeten annuleren. Maar hier ligt dan volgens mij ook wel een stukje verantwoordelijkheid van de klant zelf. Als de motorzaak voor het inbouwen van de MP dynamo gewoon een nieuwe opdracht heeft gemaakt en dit niet heeft gerelateerd aan de eerdere bestelling, dan kan dat onduidelijk geweest zijn.
Dat is niet gebeurt, er zijn toen geen afspraken gemaakt toen de motorzaak de MP dynamo heeft ingebouwd, wel toen ik de motor weer ophaalde dat er werd gemeld dat de bestelde dynamo niet meer geannuleerd kon worden.

Een paar weken geleden heb gelezen in de krant dat autogarage's en motor garage's ongeveer 40% bij de onderdelen optellen. Bijvoorbeeld 1 uitlaat kost 100 euro, inkoop prijs voor de garage is 60 euro, prijs voor de klant is 100 euro. Nu kan ik ze altijd voorstellen om ze te gemoed te komen door 570 euro - 40% = 340 euro te betalen.. blijft nog steeds veel geld om in de kast te leggen en niks mee te doen. Wat denken jullie?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Gezien de lange levertijd, lijkt mij toch dat er voldoende gelegenheid was voor de garage om te annuleren.

tijdsduur zal 10-15 dagen zijn

Besteld ergens in juli + 15 dagen, is hooguit 14 augustus dat je hebt geannuleerd.

Je kunt natuurlijk altijd een briefje/mail sturen dat je de datum ---- de bestelling hebt geannuleerd/van de koop hebt afgezien.

stofzuigertje

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

En welk merk en type motor is het nu?
Ik wil een merk met goed leverbare onderdelen en als het zo lang duurde, vermoedelijk kan de importeur deze terug nemen tegen onkosten vergoeding en elders sneller leveren dus iemand anders blij maken met wel vlug leveren....

Meestal, en dat gebeurde vaker bij auto's is de oude accu de oorzaak dat de dynamo doorbrand en vermoedelijk bij motorfietsen ook.
De spanning regelaar zegt laden want de accu is leeg...
Maar de Accu is oud en versleten na een jaar of 2 ~ 3....
En vooral die in de winter stil staan.
Dan even teveel gas geven en de Dynamo laat maar kan in de oude accu de stroom niet kwijt en brand door...

Dus eigenlijk veroorzaken we het vaak zelf door geen druppel lader te plaatsen in de winter of niet tijdig te meten of de accu wel goed is....
Een nieuwe accu is goedkoper......

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door tenormin »

snuffel1 schreef:Een motorfiets is niet te vergelijken met een automobiel. Vooral met Amerikaanse importmodellen is de verlichting in de dynamo opgenomen. Die dynamo's zijn bijna niet leverbaar dus moet de reparateur een zoektocht beginnen die zeer lang kan duren.
De TS was ervan op de hoogte dat het 2 maanden kon duren, dus hij heeft zelf de dynamo gevonden. Zoals je hebt kunnen lezen heeft dezelfde motorzaak deze dynamo zelf geplaatst. Als dan na 5 maanden alsnog de bestelling geleverd word blijf ik het raar vinden dat ze dat ding niet of zelf houden of zelf terugsturen. 't Is toch niet zo dat de TS 'stiekem elders' een dynamo heeft laten plaatsen?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door tenormin »

snuffel1 schreef:Wat we vaak vergeten is dat speciaal voor de klant bestelde artikelen niet terug genomen worden, de levertijd doet daar niets aan af.
Okay, als men de levertijd niet om en nabij zou hebben afgesproken zou je een punt hebben. Dat was wel de afspraak (en voor de TS was 2 maanden te lang). Net als een bankstel, om even een zijweg in te slaan: als er 3 maanden levertijd is afgesproken en het is er na 6 extra maanden nog niet is kan je de koop ontbinden. Of het nu iets speciaals was of niet, je komt toch niet bij een zaak zonder verstand van zaken (motoren).

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:Wat we vaak vergeten is dat speciaal voor de klant bestelde artikelen niet terug genomen worden, de levertijd doet daar niets aan af.
Beroep op wet koop op afstand zal voor speciaal bestelde zaken inderdaad niet op gaan.
Indien vermeldde levertijd fors is overschreden, dan is dat gewoon wanprestatie, dat is ook reden tot ontbinden van de koop.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

U heeft een overeenkomst gesloten tot de levering van een dynamo. U heeft kennelijk niet gesproken over de prijs. De levering heeft 2,5 maand geduurd en nu blijkt dat de kosten 570 euro zijn.

Om een overeenkomst te ontbinden moet u de verkoper eerst een ingebrekestelling hebben gestuurd. Dit heeft u kennelijk niet gedaan en dus kan de overeenkomst niet ontbinden. Een andere vraag is of u die 570 euro moet betalen.
Pietertje1211 schreef:De maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand is 30 dagen.
Er zijn onvoldoende omstandigheden gesteld om van een koop op afstand uit te kunnen gaan. Voor een koop afstand is het onvoldoende dat er gebruik wordt gemaakt van een telefoon, internet of ander medium waarmee op afstand kan worden gecommuniceerd. En zelf als daar wel sprake van zou zijn dan kunnen partijen een langere levertermijn overeenkomen. Dat is hier kennelijk gebeurt.

hieronymus72
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2012 22:50
Locatie: Doesburg

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door hieronymus72 »

Hoi Pietertje1211,

Heeft de motorgarage al afgezien van haar eis dat jij de dynamo moet afnemen?

Ben erg benieuwd.

Gesloten