LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjohie schreef: Als ik het goed lees op de site van de voedselbank hier, accepteren die geen producten die over datum zijn, dus dit is een keuze van die specifieke voedselbank, of een eenmalig incident?
Laatst was het een zakje satesaus die je kan opwarmen in magnetron nou en
die was verder dan een half jaar over de datum.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:
sjohie schreef: Als ik het goed lees op de site van de voedselbank hier, accepteren die geen producten die over datum zijn, dus dit is een keuze van die specifieke voedselbank, of een eenmalig incident?
Laatst was het een zakje satesaus die je kan opwarmen in magnetron nou en
die was verder dan een half jaar over de datum.
Het kan natuurlijk ook een partij zijn waarbij de datum verkeerd op de verpakking is geprint.. :wink: Is ook wel eens voorgekomen bij mijn vader in de fabriek, konden we een hele dagproductie spekblokjes weer uit de vacuümverpakking halen. Gelukkig zagen we dat nog voordat de partij de fabriek verlaten had. :shock:

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Prolix »

wat mij vooral verbaast is dat ik hier altijd mensen de gratis tassen met voedsel in de auto zie zetten en er dan mee wegrijden. Hoezo hebben ze dan geen geld voor eten?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door sjohie »

Prolix schreef:wat mij vooral verbaast is dat ik hier altijd mensen de gratis tassen met voedsel in de auto zie zetten en er dan mee wegrijden. Hoezo hebben ze dan geen geld voor eten?
Omdat ze die auto misschien lenen om het af te halen?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door ciske »

Prolix schreef:wat mij vooral verbaast is dat ik hier altijd mensen de gratis tassen met voedsel in de auto zie zetten en er dan mee wegrijden. Hoezo hebben ze dan geen geld voor eten?

Oh , ze mogen geen auto hebben? Die mensen moeten vaak een auto hebben, voor een baan te zoeken!! Anders wordt het wel heel beperkt, stel dat je in een dorp woont.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

Voedselbank let kritisch op houdbaarheidsdatum (THT)

Voedselbank kritisch op houdbaarheidsdatum (THT)

De Voedselbanken letten bij de samenstelling van de voedselpakketten kritisch op de houdbaarheidsdatum (THT) van het beschikbare voedsel. Dat houdt niet in dat er geen producten worden verstrekt, na de op de verpakking vermelde datum. Veel verpakte producten (zoals droogwaren, blikconserven, flessen drinken e.a.) kunnen na het verstrijken van deze datum namelijk nog best worden geconsumeerd. Dat stelt de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) ook in haar richtlijnen.

Versproducten als zuivel, vleeswaren, kant en klare maaltijden, banket e.a. mogen echter niet na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum (THT) door de Voedselbank aan cliënten worden verstrekt. De Voedselbanken houden zich kritisch aan de door het VWA voorgeschreven richtlijnen. (zie http://www.vwa.nl)

Mocht men toch een versproduct in het pakket aantreffen waarvan de houdbaarheidsdatum is overschreden, dan is er iets mis gegaan. Het wordt op prijs gesteld om in een dergelijk geval contact op te nemen met de verantwoordelijke Voedselbank en het product niet te consumeren!
terug naar het overzicht
De voorschriften zijn er niet anders dan in een winkel.
En bij de winkel en de voedselbank, kan ook eens iets verkeert gaan.



http://voedselbankennederland.nl/nieuws ... m-tht.html

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door sjohie »

ciske schreef:
Prolix schreef:wat mij vooral verbaast is dat ik hier altijd mensen de gratis tassen met voedsel in de auto zie zetten en er dan mee wegrijden. Hoezo hebben ze dan geen geld voor eten?

Oh , ze mogen geen auto hebben? Die mensen moeten vaak een auto hebben, voor een baan te zoeken!! Anders wordt het wel heel beperkt, stel dat je in een dorp woont.
Dat is een valide punt, echter is er ook een groep mensen die soms dwangmatig vast blijven houden aan het bezit van zo'n ding, terwijl het niet echt nodig is, of zelfs een financiële strop om de nek is. Dat iemand in zo'n ding gezien wordt terwijl ze iets afhalen bij de voedselbank, verteld gewoon niet het hele verhaal.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door ciske »

Ik ben toch blij, dat ik gewoon een baan heb, en niet zoals die mensen afhankelijk van een voedselbank ben. Het is makkelijk oordelen zo, kan ook dat die mensen de auto delen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ sjohie

Nou geloof dat jr niet 123 bij de voedselbsnk terecht komt,alles wordt doorgelicht...dus ook of je een auto hebt..maar wat ciske zegt,misschien uitzonderingen om verweg te wonen of?.

Hier hebben ze dus maar 1 x gestaan,ze gaan in de regio hier appie,s af.

Hoop dat ze er nog keer staan,idd kreeg ook een a4tje met wat ze graag zouden willen hebben...
Heb toen aardig wat gekocht van basic merk,ipv merk kan je dan twee of drie dingen kopen!

Nou ciske idd het is makkelijk oordelen,maar ik oordeel zelf ook,
Ik zeg gewoon hard en is mijn mening hou eens weer inzameling voor hier,ipv philipijnn oke! Maar gelijk erachteraan unicef! Terwijl er die week gelijk bekent werd da er steeds meer gezinnen onder de armoede grens leefde..
En dan binnenkort weer iets over bevallen hier en ?? Weet ik veel...coor tien euro per maand....
Nok er toch eens mee...volgende week glazen huis,wanneer wordt duidelijk dat er hier mensen aan de grond zitten

Idd ik ben ook blij dat het hier goed gaat,we schelden wel eens,maar ik heb het niet slecht..

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik vind het een goede zaak dat producten die over de datum zijn naar een voedselbank gaan in plaats van weggegooid te worden.

Het ligt ook een beetje aan het product. Een brood van gisteren is misschien niet zo vers meer, maar is de volgende dag nog prima eetbaar . Een pak vacuum verpakte koffie, of een blik soep van 2 maanden over tijd kan ook prima.Een pak yoghurt van een paar dagen over de verkoopdatum is op het randje maar kan ook nog vind ik.
Maar ik ben het wel met chocomelk eens dat het wel erg sneu is als je in de positie bent gekomen dat je naar de voedselbank moet en dan vervolgens een pakje vleeswaren van 18 dagen over tijd krijgt uitgereikt. Dat kan echt niet vind ik.

Ik ben het triest dat voedselbanken uberhaupt nodig zijn. Er zullen zeker mensen zijn die gebruik maken van voedselbanken terwijl dat niet helemaal hoognodig is in hun situatie. Maar reken maar dat er ook hele schrijnende gevallen bijzitten. Bedenk dat je in de situatie komt dat je echt niet meer weet hoe je je eten moet kopen. Ik juich de acties bij supermarkten (waarbij je dan levensmiddelen kunt inleveren voor de voedselbank) daarom toe, dan zorg je ook voor wat extra variatie in het aanbod.
Je hebt niet veel alternatieven als je iets krijgt bij de voedselbankwat je eigenlijk niet lust, of niet meer aandurft om te eten omdat het over datum is. Of als je voor de 3e keer winterpeen moet eten in een week omdat dat toevallig beschikbaar is bij de voedselbank.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

Ik denk niet, dat dit voorval vaak voorkomt, dat voedsel zo ver over het datum is.
Zoals op de website van de voedselbank staat aangegeven, komt het wel eens voor en de leiding vraagt er zelf, om dit te melden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben het met je eens Rozemarijntje dat ze daar best meer aandacht aan mogen
geven aan de voedselbank voor acties om de voedselbank te helpen ivp
altijd aan het buitenland.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Jolijn »

Eigenlijk ben ik tegen de voedselbank. Eten en drinken is een eerste levensbehoefte, er zou voor ieder mens altijd voldoende geld moeten zijn om dit zelf te kopen. Ook al zou dat dan aan het eind van de dag zijn, als de producten die aan de datum zijn, afgeprijsd worden of uit de schappen gehaald.

Aert Taert
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2013 10:59

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Aert Taert »

Chocomelk schreef: Die mensen kunnen gewoon helemaal niets meer, zijn blij dat ze wat te eten kunnen halen in winkel en rest bij voedselbank.
En er zijn zoveel armlastige mensen dat het gewoon filerijden is op het parkeerterrein van de voedselbank.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door tenormin »

voor de voedselbank kom je echt niet binnen zonder dat je financieel binnen en buiten gekeerd bent. M.a.w. eerst met de billen bloot.

@Jolijn, ja, wat jij denkt zou ook zo moeten zijn, dat iedereen te eten en te drinken heeft: maar er is echt stille honger: we hebben het hier over de Voedselbank: wist je dat er mensen zijn die er volop voor in aanmerking kunnen komen maar zich schamen. Dan spreek ik over de alleenstaande ouderen, voor het gemak even te schrijven: die geen cent te makken hebben. Maar die hoor en zie je niet.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Reactie op verwijderde teksten

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

En al is het soms wel eigen schuld, dikke bult dan worden die mensen nu al hard genoeg gestraft
doordat ze al afhankelijk zijn van de voedselbank.
Is echt geen pretje voor die mensen.

Wij, uh ik spreek maar voor mijzelf, kan naar de winkel gaan en koop waar ik die avond zin
in heb.
Je moet maar afhankelijk zijn van een pakket....en eten wat daar in zit of je dat nu lekker vind
of niet maar je moet eten....triest.

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Prolix »

en even terug naar mijn opmerking. Ik weet dat er ook heel veel mensen zijn die ècht haast niets hebben maar toch NIET naar de voedselbank mogen omdat ze buiten de regeltjes vallen. Ernstig ziek, maar motorisch nog wel "bruikbaar" en een sukkel bij een uitkeringsinstantoe vind de persoon fit genoeg om het hypothetisch baantje te vinden van champignon-knipper. Met een speciale stoel, speciale schaar en aangepast werktijden. En daarom gekort op uitkering maar krijgt wel kinderbijslag en ach.. geen indicatie voor een Voedselbank.
Daarom blijf ik het raar vinden dat ik auto's zie staan op "uitdeeldag". De regels kloppen gewoon niet.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Jolijn »

Daarom blijf ik het raar vinden dat ik auto's zie staan op "uitdeeldag"

Ja, zolang je niet weet van wie die auto's zijn en waarom enzo, zal dat zo blijven.
Je kunt het altijd melden natuurlijk.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door eleven »

Gaat het er nu om dat voedsel over de datum bij de uitgifte is ?
Hier wordt wederom alles bijgesleept, wat niet meer over het incident gaat, dat iets bedorven is.
Er zijn in Nederland 135 voedselbanken en dat er dan wel iets kan mis lopen, is duidelijk, maar dan niet van een muis een olifant maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Reactie op verwijderde discussie

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Voedselbank-screening- voedsel over datum

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Prolix schreef:en even terug naar mijn opmerking. Ik weet dat er ook heel veel mensen zijn die ècht haast niets hebben maar toch NIET naar de voedselbank mogen omdat ze buiten de regeltjes vallen. Ernstig ziek, maar motorisch nog wel "bruikbaar" en een sukkel bij een uitkeringsinstantoe vind de persoon fit genoeg om het hypothetisch baantje te vinden van champignon-knipper. Met een speciale stoel, speciale schaar en aangepast werktijden. En daarom gekort op uitkering maar krijgt wel kinderbijslag en ach.. geen indicatie voor een Voedselbank.
Daarom blijf ik het raar vinden dat ik auto's zie staan op "uitdeeldag". De regels kloppen gewoon niet.
Ik heb geen idee hoe het zit met of je wel of geen auto mag hebben of dat die auto
misschien maar tot een maximaal bedrag mag zijn.
Zullen misschien ook mensen zijn die bijvoorbeeld door ziekte niet kunnen fietsen of ver kunnen lopen en daarom misschien wel een autootje mogen hebben tot een bepaalde waarde ofzo.

Hier bij mij zit de voedselbank vlakbij maar zie er maar heel weinig auto's, veelal mensen die
op de fiets komen en mensen met een rollater die hun tas in de rollater zetten.
Maar zal vast en zeker overal anders zijn.

Gesloten