LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rookmeldertest

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
witte angora
Berichten: 31864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan het inderdaad niet lezen nee. Maar ik ben eerlijk gezegd meer geïnteresseerd in een flinke moker dan in het merk, als het ding afgaat.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:Ik kan het inderdaad niet lezen nee. Maar ik ben eerlijk gezegd meer geïnteresseerd in een flinke moker dan in het merk, als het ding afgaat.
Hier vertolk je mijn liefste gedachte op het 'moment suprème'; ik kan niet bij het kreng. (dat rijmt :mrgreen: ).

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door sadfly »

Staat dit op de melder?
Ja de datum staat op de rookmelder. Alleen begint bij de nieuwe plakkertje al lost te laten.
Eigelijk heeft het op elke rookmelder gestaan die ik in mijn handen heb gehad.

Komt er eigelijk op neer dat ze naar 10 jaar niet meer betrouwbaar zijn.
Kan zijn om de verkoop rollende te houden of omdat ze gewoon achteruit gaan in kwaliteit.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote]Ja de datum staat op de rookmelder. Alleen begint bij de nieuwe plakkertje al lost te laten.[quote]

Staat/is geen plakkertje op: die had ik vroeger op goedkope alarm systemen. Schijn nu een "echte" te hebben. Zal wel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door bprosman »

Die het snelste afgaat!
Hm.. beetje kort door de bocht test dan.

Dus levensduur van het apparaat, hoe vaak moet ik batterijen vervangen, vals alarm door stof dat soort zaken tellen allemaal niet mee ?

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door sadfly »

Mescvhien is het wel een ander plakkertje wat los gata, geen zin om ladder te pakken :)

Kan ook zijn dat het ana de bovenkant op de rookmelder staat, zou wel beter zijn. maar... slecht te lzen he.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door tenormin »

sadfly schreef:Mescvhien is het wel een ander plakkertje wat los gata, geen zin om ladder te pakken :)

Kan ook zijn dat het ana de bovenkant op de rookmelder staat, zou wel beter zijn. maar... slecht te lzen he.
Nou, huismeester is net geweest (niet voor rookmelder). Hij wist ook het merk niet (ook niet te lezen). We schijnen ze al bijna 3 jaar te hebben (tijd vliegt) en heeft 1 keer bij iemand de batterijen moeten verwisselen. Deze kan je niet uitzetten als alarm (onnodig) afgaat, daar ben ik blij mee :mrgreen: , verder wist ie te vertellen dat de batterijen tussen de 8 en 10 jaar meegaan. We zullen het beleven (of niet).

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Gaan ze bij jullie lang mee die batterijen, wij hebben een contract met een bedrijf die de
rookmelders gehangen hebben, eenmalige uitgave voor de rookmelder en jaarlijks komen ze voorbij voor controle en word teven batterij vervangen.
Kosten 9 euro per jaar voor 2 rookmelders, als rookmelder vervangen moet worden worden er geen kosten voor gerekend.

batyka
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2011 17:51

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door batyka »

Onbegrijpelijk dat er bij de uitzending niet gewezen is op rookmelders die (draadloos) met elkaar in verbinding staan, zodat wanneer één melder rook detecteert alle melders signaal geven. Dat is niet alleen van belang voor woningen met verdiepingen maar ook gelijkvloers. Wanneer deuren gesloten zijn en de brand in b.v. de woonkamer uitbreekt dan duurt het erg lang, en is het misschien al te laat voordat je dat in de slaapkamer bemerkt. Naar mijn mening is een rookmelder alleen maar veilig wanneer de anderen ook reageren. Het merk "First Alert" dat in de uitzending is genoemd waarbij de batterij 10 jaar meegaat, levert ook "FireAngel WST-630" deze melders reageren op elkaar en werken zowel voor het alarm als de radiosignalen op batterijen die 10 jaar gegarandeerd meegaan. Heb ze zelf via internet in UK gekocht bij "Alert Electrical" voor € 41,-/st. Voor 6 stuks betaalde ik aan verzendkosten ongeveer € 20,-
(de melder is van een type die ook bij de keuken geplaatst kan worden, werkt optisch en thermisch)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door tenormin »

@batyka, zoiets als je beschrijft (zie mijn bericht even boven het jouwe) heb ik dus ook. Staan met elkaar in verbinding en bliepen alle twee. (Dat is dan in een WBV flat - merk weet ik niet). Maar schijnt niet alleen op batterijen te lopen, die dus 10 jaar mee schijnen te gaan maar ook via gewoon elektriciteit net. Dus als het één uitvalt doen (als het goed is) de batterijen het nog.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door sadfly »

De rookmelders die hier hangen werken op 230volt, met en batterij. die nieuwe die ik nu heb zijn met een (oplaadbare ?) batterij die 10 jaar meegaat. en zover ik weet staan ze inderdaad in verbinding met elkaar.

rensje85
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2011 12:13

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door rensje85 »

Ja, iemand melde dat ook al, maar koppelbare rookmelders zijn zoveel beter en veiliger dan gewone melders dat ik het nog maar eens meld. De beste rookmelders kwamen niet aan bod. Dan heb ik het niet over het merk. Er bestaan koppelbare rookmelders. Als de rookmelder beneden in de berging afgaat, geeft deze een seintje aan alle andere rookmelders en gaat ook de rookmelder in de slaapkamer af. Die in de berging hoor je niet, maar doordat hij gekoppeld is gaat ook die in de slaapkamer af. Zonder koppeling zou de rookmelder in de slaapkamer pas afgaan als de trap naar beneden ook in brand staat. TE LAAT dus. De enige goede rookmelder is een koppelbare rookmelder. Te koop bij Praxis, Karwei, Gamma, enz. Jammer dat Tros Radar hem niet noemde. Helaas nog niet met batterijen die 10 jaar meegaan of die werken via het stopcontact. Ieder jaar vervangen. Maar als je de rookmelder die je op de slaapkamer hebt pas hoort als de trap in de brand staat heb je er weinig aan. In de keuken een hittemelder en bij de ketel een CO2 melder. Wij hebben op de overloop een brandblusser om de trap mee af te komen.

Ache
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2009 20:54

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door Ache »

Rookmelders zijn mensen of apparaten welke rook zien/detecteren en het dan op enige manier melden.
Wat men in de meeste gevallen bedoeld (als men het heeft over de de apparaatjes) zijn het gasmelders, warmte melders of een combinatie hiervan.

Gasmelders geven een alarm als er van een bepaald gas een een hoeveelheid wordt gemeten welke "niet gezond/mormaal" meer is.

Warmte melders geven een alarm af als de temperatuur in de ruimte boven een bepaalde waarde komt.

Welk soort melder men dient te gebruiken hangt af van waarvoor de ruimte waar hij wordt geplaatst gebruikt word.

In een keuken dient men enkel een warmte-melder te plaatsen en geen gas-melder.
Er bestaan koppelbare rookmelders. Als de rookmelder beneden in de berging afgaat, geeft deze een seintje aan alle andere rookmelders en gaat ook de rookmelder in de slaapkamer af. Die in de berging hoor je niet, maar doordat hij gekoppeld is gaat ook die in de slaapkamer af.
Deze moet je dus nooit gebruiken! Je weet namelijk niet waar het probleem is en derhalve kan je dan ook nooit een "veilige weg" naar buiten vinden omdat je niet weet waar het gevaar is.
Te koop bij Praxis, Karwei, Gamma, enz.
Tja, er is een reden waarom bedrijven met verstand van dingen ze niet verkopen.
Helaas nog niet met batterijen die 10 jaar meegaan of die werken via het stopcontact.
Een stopcontact is een steker in een contactdoos.
Wij hebben op de overloop een brandblusser om de trap mee af te komen.
Ga je erop zitten en ermee de trap afglijden? Waar is die blusser mee gevuld? Met water, CO2, schuim of... ? Heb je een brand bestrijdings opleiding gehad?

Oplaadbare batterijen bestaan niet. Enkel accu's zijn oplaadbaar (een beperkt aantal keer).
Bij een batterij vindt er een chemisch proces plaats dat niet omkeerbaar is.
In een accu gaat het om een natuurkundig proces en dat is (beperkt soms) omkeerbaar.

Ik ben jarenlang (als gebouw technicus) verandwoordelijk geweest voor o.a. alle veiligheids installaties e.d. in een streekziekenhuis. Ik ken de regels en weet hoe dingen werken.

Gesloten