sjohie schreef:
Je vergeet dat de inspanning om een bitcoin te verkrijgen (mining), toeneemt bij elke geminede bitcoin, en er een vrij harde grens is tot waar dit nog rendabel is. Er is namelijk, net als met de Euro, een koppeling met de fysieke economie. Al was het maar omdat zonder producten uit die fysieke economie, denk aan computerhardware een stroom, je niet aan nieuwe bitcoins kan komen. Zonder die koppeling, is een bitcoin niks waard in praktische zin. Er gaat een moment komen, in de niet al te verre toekomst, dat de intrinsieke waarde van een bitcoin geen enkele relatie meer heeft tot de inspanning die het kost om er eentje van te verkrijgen, en dan is het gewoon een bubble, net als de vele andere die we hebben zien komen en imploderen.
Wow, laat ik beginnen met het uitspreken van mijn ongeloof, erken jij dat Bitcoin intrinsieke waarde heeft? Volgens mij was dat een half jaartje terug nog heel anders, dus er zit schot in de zaak.
Wat jij stelt over de moeilijkheidsgraad is onjuist, aangezien het netwerk bij een lagere hashrate ook een lagere moeilijkheidsgraad meekrijgt. Op het moment dat de prijs daalt en het niet meer rendabel is om te minen zal de netwerkkracht afnemen, omdat mensen hun miner uitzetten, aangezien deze meer geld kost dan hij oplevert. Op het moment dat de waarde stijgt en deze miner weer rendabel wordt zal hij weer worden aangezet. De waarde van Bitcoin bepaald dus de netwerksnelheid, hoe hoger de prijs, hoe meer computers.