LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

Thoompie81 schreef:Jij hebt volgens mij niet je rug gebroken gehad waardoor je dus niet langer dan 10 minuten kan fietsen, omdat dan je rug moeilijk begint te doen..vandaar ;)
Waarom hebben we het hier dan nog over werken? Doe dan die auto weg, en zoek woonruimte op loopafstand van de sociale werkplaats als je vriendin die kat boven jou verkiest.

Jeetje, ik denk dat je jezelf veel plezier doet als je wat minder naar anderen wijst, en je zonder heilige huisjes/koeien een kritisch kijkt naar je eigen keuzes in dit verhaal.

Een auto is niet noodzakelijk, wel gemakkelijk, maar dat is wat anders. Gemak kost geld, wat jij duidelijk nu niet te besteden hebt.

arthur2000

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Sorry voor het sarcasme maar ik word er triest van.
Heb zelf 1500 euri's met werken en beslist geen auto onderhouden.
Dan ga ik financieel nat.

Dan word ik hier een beetje kriegel van om met 950 ballen aan een auto vast te houden.

Bovendien!
Is bijstand vrij aannemelijk omdat uw kansen... excuus.. niet zo groot zijn met een zwakke rug.
En dan gaan ze ook zeuren over die auto!
En u ziet van schuldsanering af om .... die auto!

Pareto principe: 80% van de problemen wordt veroorzaakt door 20% van de onderliggende zaken.
Doe die auto weg, heeft u 80% opgelost!

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door gilas »

Ach,weer iemand die alleen maar kan klagen en niets onderneemt om zijn situatie te veranderen.
TS,Je kan wel degelijk rondkomen met een uitkering en je kan zelfs een beetje sparen.
Het hangt er maar vanaf waar je prioriteit legt en je bereidheid om (tijdelijke) een stap terug te doen.
Daarnaast is er best hulp te krijgen maar daar moet je wel wat voor doen,zelfs als dat betekent dat je je auto weg moet doen.
En eerlijk gezegd,als ik in U schoenen stond,zou ik toch eerder mijn auto weg doen,dan het risico te nemen dat ik op straat kom te staan.
Immers,er zijn genoeg mogelijkheden om je te verplaatsen,ja zelfs als je rugproblemen hebt zijn die mogelijkheden er.

Maar goed,de keuze is uiteindelijk aan uzelf,of u blijft in de zielige slachtoffer rol zitten en maar klagen of u besluit dat u er uit wil en doet er alles aan om weer op de rails te komen.

witte angora
Berichten: 31162
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Thoompie, je vraagt om adviezen, en die willen mensen hier best wel geven. Maar ik moet je eerlijk zeggen, als je goede adviezen afserveert en gewoon blijft hopen op een stortvloed aan extra euro's, dan kun je blijven hopen tot je een ons weegt, maar dat gaat het niet worden.

Mensen maken keuzes, en gelukkig kunnen ze keuzes maken. Vaak worden er goede keuzes gemaakt, en soms minder goede. Dat is nu eenmaal zo, en daar hoef je je niet voor te schamen, zolang je maar de verantwoording neemt voor de verkeerde keuze die je gemaakt hebt.

Als ik eerlijk ben, heb ik het idee dat je het behoorlijk lang een beetje op zijn beloop hebt gelaten. Een bedrag van ruim 800 euro moeten betalen vanwege een kapotte kookplaat - sorry, dat zou mij niet snel overkomen, om de simpele reden dat ik in de winter iedere week de meterstanden noteer, en in de zomer iedere maand. Als er dan ineens een aanzienlijk hoger verbruik is, dan zie je dat meteen, snap je? En zo zijn er heel veel dingen die op zich gewoon pech zijn, maar waarin de schade aanzienlijk beperkt kan worden als je alert bent. En dat is te leren.

Ik zou zeggen, pak jezelf gewoon eens beet, en zie eens waar je op kunt bezuinigen. Je hebt al een aantal stappen gezet, ten aanzien van die lening bijvoorbeeld. Dat scheelt voorlopig al een slok op een borrel. Sommige keuzes die je moet maken zijn niet leuk - maar onontkoombaar in jouw situatie.

Ik zal je dit vertellen: ik heb een heel oud Golfje, 820 kilo, kost niks zou je zeggen. Maar. Reparatiekosten/APK waren vorig jaar 65 euro. Totaal aantal kilometers de afgelopen 11 maanden: nog net geen 6000. Gemiddelde kosten per maand (staat in een Excel-sheet): bijna 135 euro. Kijk, dat hakt er in, snap je?

En als dit dan ook nog eens de mogelijkheid biedt om de schuldsanering in te gaan - (het is geen feest, dat zeg ik je eerlijk, maar je hoort ook verhalen dat mensen het vaak als een opluchting ervaren als alles rond is en het traject begint) - wat houdt je dan tegen om het ding voorlopig weg te doen?

arthur2000

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door arthur2000 »

witte angora schreef: En als dit dan ook nog eens de mogelijkheid biedt om de schuldsanering in te gaan - (het is geen feest, dat zeg ik je eerlijk, maar je hoort ook verhalen dat mensen het vaak als een opluchting ervaren als alles rond is en het traject begint) - wat houdt je dan tegen om het ding voorlopig weg te doen?
Daar komt nog bij dat je bij verkoop eenmalig weliswaar een paar honderd euri's kan vangen! Kijk, da's leuk meegenomen.

:!: MAAR PAS NU OP :!:

Als je in de bijstand komt, word je als je de auto verkoopt gekort voor het ontvangen bedrag.
:cry: :cry: :cry:

Hoe vind je die?
En bijstand is in deze situatie heel waarschijnlijk.

Het is aan jou, ik zou het weten!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Maar even terzijde
Als je nu dit bedrag hebt en je telt daar 30%bij op ww is toch 70% dan krijg je er iets bij totaal dan 1242 euro..
Als ik zo kijk,heb je dan niet altijd boven je stand geleefd...

Idd huur,energie,water,verzekeringen,auto plus verzekering,andere verzekeringen,wegenbelasting,lening,boodschappen,internet tel et...zit je danal niet verr!!over dit bedrag.. :shock:

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door snepke »

WW is de eerste 3mnd 75% na 3 mnd wordt het 70%.
En na een half jaar moet je elk baantje aanpakken wat ze je aanbieden, ook al is het onder je niveau en verder weg.
Weiger je , geen WW meer

Thoompie81
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2014 13:49

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door Thoompie81 »

rozemarijntje schreef:Maar even terzijde
Als je nu dit bedrag hebt en je telt daar 30%bij op ww is toch 70% dan krijg je er iets bij totaal dan 1242 euro..
Als ik zo kijk,heb je dan niet altijd boven je stand geleefd...

Idd huur,energie,water,verzekeringen,auto plus verzekering,andere verzekeringen,wegenbelasting,lening,boodschappen,internet tel et...zit je danal niet verr!!over dit bedrag.. :shock:

Als je werkt, krijg je reiskostenvergoeding en overuren...
Toen ik werk had, zat ik aan de 1500 euro per maand.

Dit zijn dus mijn vaste lasten normaal gesproken.
Huur 375
Ziektekosten 85
Stroom 50
Mobiel 50 (contract loopt nog tot juli 2014)
Internet/TV 60
Water 25
Uitvaart 15
Autoverzekering 40
Wegenbelasting 15
Lening 275

Totaal 990

Als ik gewoon werk heb, is er niks aan de hand, en kan ik gewoon rondkomen maandelijks...
Nu heb ik nog een betalingsregeling lopen van 130 euro per maand, dit duurde 7 maanden, ik heb er 4 van betaald, en toen kreeg ik helaas de mededeling dat ik werkloos raakte en toen kon ik dit niet meer betalen...
En omdat ik dus zonder werk kwam te zitten, zit ik nu dus diep in de problemen..

Openbaar vervoer is ook niet gratis..da kost net zo goed geld..
Ben je ook 40 euro per week aan kwijt maal 4 is 160 euro.
Auto kost 40 euro verzekering, 15 euro wegenbelasting, en 80 euro tanken..is 135 bij elkaar..

Ben al druk zat met werk zoeken, maar dat is nu eenmaal niet zo makkelijk nu, aangezien ze de grenzen opengooien, en aangezien mensen uit de oostbloklanden goedkoper zijn..en werkgevers kosten willen besparen...niet dat ik iets tegen die mensen heb,maar ik kom daardoor ook minder snel aan een baan..
Als ik alleen bij mn vorige werkgever kijk, daar is 1 op de 10 nederlander..

Enigste wat ik wilde weten was waar ik terecht kon ofzo met dit verhaal, zodat ik niet verder in de problemen kom, of dat er een instantie of iets dergelijks is.

Als er dan personen zijn die reageren lekker in auto slapen, als dekentje niet te zwaar is, bij vriendin aankloppen en noem maar op..die neem ik dan zoiezo al niet serieus en ga ik dus ook niet op in.

Thoompie81
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2014 13:49

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door Thoompie81 »

snepke schreef:WW is de eerste 3mnd 75% na 3 mnd wordt het 70%.
En na een half jaar moet je elk baantje aanpakken wat ze je aanbieden, ook al is het onder je niveau en verder weg.
Weiger je , geen WW meer
Eerste 3 maanden is 75% en daarna 70%.
En het is niet zo dat als je werk weigert, dat je geen ww krijgt, zit in de war met bijstand.
Zodra je in de bijstand terecht komt, zeggen ze we hebben dit gevonden voor je, je kan aan de slag en kunt gewoon werken..als je niet wilt werken, dan krijg je ook geen uitkering..

Bij ww moet je minimaal 4x per maand solliciteren, doe je dit niet, dan word je gekort op je uitkering.
Ze gaan daar niet zeggen na een half jaar je MOET nu dit werk doen, anders krijg je geen uitkering..

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

Thoompie81 schreef:
rozemarijntje schreef:Maar even terzijde
Als je nu dit bedrag hebt en je telt daar 30%bij op ww is toch 70% dan krijg je er iets bij totaal dan 1242 euro..
Als ik zo kijk,heb je dan niet altijd boven je stand geleefd...

Idd huur,energie,water,verzekeringen,auto plus verzekering,andere verzekeringen,wegenbelasting,lening,boodschappen,internet tel et...zit je danal niet verr!!over dit bedrag.. :shock:

Als je werkt, krijg je reiskostenvergoeding en overuren...
Toen ik werk had, zat ik aan de 1500 euro per maand.

Dit zijn dus mijn vaste lasten normaal gesproken.
Huur 375
Ziektekosten 85
Stroom 50
Mobiel 50 (contract loopt nog tot juli 2014)
Internet/TV 60
Water 25
Uitvaart 15
Autoverzekering 40
Wegenbelasting 15
Lening 275

Totaal 990

Als ik gewoon werk heb, is er niks aan de hand, en kan ik gewoon rondkomen maandelijks...
Nu heb ik nog een betalingsregeling lopen van 130 euro per maand, dit duurde 7 maanden, ik heb er 4 van betaald, en toen kreeg ik helaas de mededeling dat ik werkloos raakte en toen kon ik dit niet meer betalen...
En omdat ik dus zonder werk kwam te zitten, zit ik nu dus diep in de problemen..

Openbaar vervoer is ook niet gratis..da kost net zo goed geld..
Ben je ook 40 euro per week aan kwijt maal 4 is 160 euro.
Auto kost 40 euro verzekering, 15 euro wegenbelasting, en 80 euro tanken..is 135 bij elkaar..

Ben al druk zat met werk zoeken, maar dat is nu eenmaal niet zo makkelijk nu, aangezien ze de grenzen opengooien, en aangezien mensen uit de oostbloklanden goedkoper zijn..en werkgevers kosten willen besparen...niet dat ik iets tegen die mensen heb,maar ik kom daardoor ook minder snel aan een baan..
Als ik alleen bij mn vorige werkgever kijk, daar is 1 op de 10 nederlander..

Enigste wat ik wilde weten was waar ik terecht kon ofzo met dit verhaal, zodat ik niet verder in de problemen kom, of dat er een instantie of iets dergelijks is.

Als er dan personen zijn die reageren lekker in auto slapen, als dekentje niet te zwaar is, bij vriendin aankloppen en noem maar op..die neem ik dan zoiezo al niet serieus en ga ik dus ook niet op in.
Om te beginnen kan je bezuinigen op dat internet en bellen, bijvoorbeeld van 60 euro naar 12,95 voor digitenne. Voorlopig zit je toch aan je dure mobiele contract, en voor 50 euro/maand kan je er ook vast wel wat mee bellen, dus dan is een vaste lijn overkill. Internetten kan je bij de bibliotheek doen, bij vrienden, of als je een mobiel apparaat hebt zoals een laptop of tablet, bij de McDonalds of V&D op hun gratis WiFi.

Maar aan welk OV zou je precies 40 euro/week kwijt zijn als je geen werk hebt? En in de vergelijk met je auto, mis ik de afschrijving en onderhoud van de auto, dat moet je ook meenemen om het fair te kunnen vergelijken met het OV? Overigens is 80 euro benzine, bij 1,69/l en een auto die 1:10 rijdt, gelijk aan ~475km, nog aardig wat voor iemand die werkeloos is. Of woon je in zo'n gehucht dat je 25 km moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt?

En als je het op de buitenlanders gooit, maak dan van je ene grote voordeel op die groep, namelijk je kennis van de Nederlandse taal, je kracht, en solliciteer op een functie in zeg een callcenter.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door gilas »

Thoompie81 schreef:Bij ww moet je minimaal 4x per maand solliciteren, doe je dit niet, dan word je gekort op je uitkering.
Ze gaan daar niet zeggen na een half jaar je MOET nu dit werk doen, anders krijg je geen uitkering..
Laat ik je even uit de droom helpen,je moet wel degelijk het werk wat je aangeboden krijgt accepteren.Ze kunnen je namelijk wel degelijk korten of je er uit zetten als je je niet aan je verplichtingen houdt.
Je mag het eerste half jaar werk zoeken op je niveau maar na dat half jaar ben je verplicht om ook werk te accepteren wat lager ligt.
Thoompie81 schreef:Openbaar vervoer is ook niet gratis..da kost net zo goed geld..
Ben je ook 40 euro per week aan kwijt maal 4 is 160 euro.
Hoe kom je daarbij? Ik ben in de maand hooguit 80 euro kwijt en een enkele keer schiet het naar de 100 als ik veel reis maar dat komt zelden voor.
Thoompie81 schreef:Enigste wat ik wilde weten was waar ik terecht kon ofzo met dit verhaal, zodat ik niet verder in de problemen kom, of dat er een instantie of iets dergelijks is.
Schuldsanering of een budgetcoach maar hou er wel rekening mee dat beide van je zullen eisen dat je ook daadwerkelijk veranderingen aanbrengt.En ja dat kan betekenen dat je je auto moet verkopen omdat het niet gezien wordt als noodzaak.Tenzij je kan bewijzen dat dit wel zo is en je het kan betalen van de overgebleven bedrag.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door snepke »

Thoompie81 schreef:
snepke schreef:WW is de eerste 3mnd 75% na 3 mnd wordt het 70%.
En na een half jaar moet je elk baantje aanpakken wat ze je aanbieden, ook al is het onder je niveau en verder weg.
Weiger je , geen WW meer

Bij ww moet je minimaal 4x per maand solliciteren, doe je dit niet, dan word je gekort op je uitkering.
Ze gaan daar niet zeggen na een half jaar je MOET nu dit werk doen, anders krijg je geen uitkering..
Vertel mij wat.
13 april (2013) na 20 jaar ontslag.(Mijn man)
Weet echt wel hoe het daar werkt.
Laatst gewijzigd door snepke op 07 jan 2014 06:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Thoompie81
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2014 13:49

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door Thoompie81 »

sjohie schreef:
Om te beginnen kan je bezuinigen op dat internet en bellen, bijvoorbeeld van 60 euro naar 12,95 voor digitenne. Voorlopig zit je toch aan je dure mobiele contract, en voor 50 euro/maand kan je er ook vast wel wat mee bellen, dus dan is een vaste lijn overkill. Internetten kan je bij de bibliotheek doen, bij vrienden, of als je een mobiel apparaat hebt zoals een laptop of tablet, bij de McDonalds of V&D op hun gratis WiFi.

Maar aan welk OV zou je precies 40 euro/week kwijt zijn als je geen werk hebt? En in de vergelijk met je auto, mis ik de afschrijving en onderhoud van de auto, dat moet je ook meenemen om het fair te kunnen vergelijken met het OV? Overigens is 80 euro benzine, bij 1,69/l en een auto die 1:10 rijdt, gelijk aan ~475km, nog aardig wat voor iemand die werkeloos is. Of woon je in zo'n gehucht dat je 25 km moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt?

En als je het op de buitenlanders gooit, maak dan van je ene grote voordeel op die groep, namelijk je kennis van de Nederlandse taal, je kracht, en solliciteer op een functie in zeg een callcenter.
Ik gooi het niet op de buitenlanders hoor...maar dat is de schuld van de regering dat er veel nederlanders thuis werkloos zitten enzo, omdat hun zo nodig de grenzen opengooien en mensen uit oostbloklanden hier laten werken..

Wat zou jij doen als werkgever...
een pool ofzo voor 1100 per maand in dienst nemen met net zoveel ervaring of een nederlander die 1500 kost ?
dus ik ben idd 2e keus in mn eigen land, omdat de regering de grenzen opengooit voor het oostblok..
en dan hebben ze het daar in den haag over de werkeloosheid in nederland...die ze zelf creeeren...

maar merk al weer dat het nergens toe leid hier, enigste wat ik vroeg was een TIJDELIJKE oplossing zolang ik zonder werk zit, en krijg alleen maar reacties alsof ik levenslang werkloos ben en nooit meer aan werk kom...

Ofterwijl dat ik nu tijdeloos werkloos ben, en daardoor dus nu tijdelijke, misschien een week, misschien 2 maanden. in de ellende zit, en vraag voor een TIJDELIJKE oplossing,moet ik ook maar gelijk in armoede gaan leven, en alles opgeven zodat ik helemaal geen leven what so ever heb..

arthur2000

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Volgens mij, als je je auto wegdoet kom je een heel eind :wink:

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door thecure »

voordat je de regering de schuld gaat geven:

- jij hebt een mob. abbonnement van 50 euro omdat je zeker het nieuwste van het nieuwste toestel wilde hebben? (mob. kun je op marktplaats kopen en prepaid sim erin)
- jij hebt een lening lopen voor god weet niet wat? lenen doe je alleen voor een huis (dat heet hypotheek). Met het salaris wat je had zou je prima hebben kunnen sparen waardoor je geen lening nodig had.
-internet abbo van 60 euro lijkt me ook wat overdreven.

wat voor auto heb je, merk/type/bouwjaar? misschien levert deze genoeg op om je schulden af te lossen.

eerst maar eens bij jezelf te rade gaan ;-)

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door gilas »

Thoompie81 schreef:maar merk al weer dat het nergens toe leid hier, enigste wat ik vroeg was een TIJDELIJKE oplossing zolang ik zonder werk zit, en krijg alleen maar reacties alsof ik levenslang werkloos ben en nooit meer aan werk kom...

Ofterwijl dat ik nu tijdeloos werkloos ben, en daardoor dus nu tijdelijke, misschien een week, misschien 2 maanden. in de ellende zit, en vraag voor een TIJDELIJKE oplossing,moet ik ook maar gelijk in armoede gaan leven, en alles opgeven zodat ik helemaal geen leven what so ever heb..
Je auto wegdoen is een snelle oplossing en als je daadwerkelijk werk vind een tijdelijke oplossing.
Verder zal je toch echt moeten bezuinigen en tijdelijk inderdaad op een heel laag budget leven,anders dan kom je er niet.
Maar goed,als je al andere mensen de schuld geeft van zaken en vindt dat niemand je serieus neemt omdat er geen oplossingen komen die in jouw straatje passen,dan vermoed ik dat je nog wel even in de problemen blijft zitten.
Uit de problemen komen begint met een gedachte en gedragsverandering bij jezelf en als je dat niet wil om wat voor reden,dan helpt geen 1 oplossing,hoe snel of tijdelijke ze ook zijn.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door thecure »

helemaal eens met Gilas

arthur2000

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door arthur2000 »

In aansluiting op de reacties het volgende aan Thoompie:
1: wat voor gevoel geven de hier aangedragen oplossingen/adviezen?
2: wat heb je zelf in gedachte aan oplossingen?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door snepke »

Thoompie81 schreef:Jij hebt volgens mij niet je rug gebroken gehad waardoor je dus niet langer dan 10 minuten kan fietsen, omdat dan je rug moeilijk begint te doen..vandaar ;)
Me dunkt dat fietsen juist goed is voor je rug.
Wat voor werk deed jij?
Kan jij wel werk doen als je rug na 10 min moeilijk doet ?
Ik krijg steeds meer het gevoel dat je ons in de maling neemt.

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door mika21 »

Snepke: Ik denk dat je gelijk hebt, meneer wil niet luisteren, wil gelijk hebben en snapt het nog steeds niet
Adviezen genoeg: doe er je voordeel maar mee TS!

Gesloten