| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] hoog elektarverbuik moeder
Re: hoog elektarverbuik moeder
ja dat gaan wij doen, mijn man gaat er straks heen en trekt alles eruit. eigenlijk is het verhaal al best duidelijk, 2x onderzoek gedaan, verbruik kan mijn moeder niet hebben, alle apparatuur 2x doorgemeten. dus conclusie dachten ze de oude meter kapot zou zijn. nu met slimme meter nog steeds heel hoog vebruik. essent houd zich niet thuis, die heeft mijn moeder aangemeld voor schuldhulp, die wil alleen maar centen zien. en enexcis zegt bij vermoeden van fraude kunnen wij niks doen, stap maar naar de politie. Dus wat als blijkt dat alles eruit is en toch verbruik, wat moet ik dan doen? essent valt echt niet mee te praten, overstappen kan ze helaas nog niet, want dan moet ze ook nog eens 150 euro boete betalen
Dus wat als blijkt dat alles eruit is en toch verbruik, wat moet ik dan doen?
Dan gewoon deze stappen volgen.
https://www.enexis.nl/consument/klanten ... ing/fraude
Laatst gewijzigd door eleven op 22 feb 2014 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Chanty77: Er is u al door Shine en hwbrink gevraagd naar de aanwezigheid van een elektrische boiler. Er blijkt een gasgestookte combiketel in de woning aanwezig, dus een grote elektrische boiler is er niet.
Is er wellicht een close-in boiler in de keuken? Is dat het geval, kijk dan eens naar : http://www.olino.org/articles/2010/11/2 ... -in-boiler
Voor elektriciteitsverbruik huishoudelijke apparatuur zie Consumind : http://www.consumind.nl/pagina/17/.html
Is er wellicht een close-in boiler in de keuken? Is dat het geval, kijk dan eens naar : http://www.olino.org/articles/2010/11/2 ... -in-boiler
Voor elektriciteitsverbruik huishoudelijke apparatuur zie Consumind : http://www.consumind.nl/pagina/17/.html
Hier klopt iets niet.chanty77 schreef:mensje zit wel op n aow van nog geen 1000 euro, moet 100 euro voorschot nu betalen en aflossen op haar eindafrekning van 640 euro,ze heeft dus in haar eentje voor 1440 verbruikt aan gas en elektra, gas was trouwens heel laag, de bijbetaling van 640 is alleen elektra verbruik
Moeder heeft voor een bedrag van 900 euro aan voorschotten betaald.
Bijbetalen : 640 euro, maakt een totaal van 1540 euro.
U zegt dat gasverbruik erg laag is , nou dat denk ik niet!.
Bij een verbruik van 3000 kwh aan stroom staat een verbruik van 1400-1500 m3 gas om aan een jaarafrekening van 1540 euro te komen!.
Adviezen van members worden verder niet opgevolgd , sterkte ermee verder.
Fraude is een civiele zaak , daar doet de politie helemaal niets aan .chanty77 schreef:en enexcis zegt bij vermoeden van fraude kunnen wij niks doen, stap maar naar de politie.
u kunt wel zeggen er klopt iets niet, en we doen er niks mee, dan leest u niet, mijn man is er heen geweest, meter opgenomen, alle stekkers eruit, dus er word wel degelijk iets mee gedaan. EN NEE GAS WAS VERBRUIK HEEL LAAG VAN!!!!! de hoogte van kosten van de eindafrekening was voor de 3000 khw elektra transportkosten, meterhuur belasting etc etc wat ze al niet bereken.
hawkwind schreef:Fraude is een civiele zaak , daar doet de politie helemaal niets aan .chanty77 schreef:en enexcis zegt bij vermoeden van fraude kunnen wij niks doen, stap maar naar de politie.
Enexis heeft de maatschappelijke verantwoordelijkheid om fraude aan te pakken. We kunnen en willen deze ongewenste situaties voorkomen en stoppen. Daarom werken we nauw samen met onder meer politie, justitie, gemeentes en woningbouwverenigingen.
Meld energiediefstal
Hebt u een vermoeden van energiediefstal? Meld dit dan direct. Zo helpt u uzelf en ons. U geeft uw melding door:
bij voorkeur via Meld Misdaad Anoniem (MMA), telefoonnummer 0800 7000
bij de politie, via 0900 8844
via ons contactformulier
rechtstreeks bij de afdeling Fraudebestrijding van Enexis: [email protected] of [email protected]
https://www.enexis.nl/consument/klanten ... ing/fraude
dank je, hier heb ik wat aan!!!!!!!!!!!!! ga er meteen een mail naar sturen!
Dag Chanty77,
Ik vind het knap dat u zich zo druk maakt om uw moeder, mijn complimenten. Ik hoop dat uw man vandaag de oorzaak vindt.
De berekening die Hawkwind maakt kan ik overigens toch wel volgen. U geeft aan dat uw moeder 3000 kWh in rekening is gebracht. Het betreft een verbruik van april 2012 tot april 2013. Dus precies een jaar. Zij heeft 900 Euro aan maandtermijnen betaald en moest later een nabetaling doen van 640 Euro. Totaal 1540 Euro.
Ga je vanuit dat bedrag terugrekenen dan moet het gasverbruik inderdaad ca. 1400 tot 1500 m3 zijn geweest, zoals Hawkwind zegt. Tenzij er iets anders speelt, want ik lees ook nog een bedrag terugbetaling van 200 Euro.
Kunt u daar duidelijkheid over geven ? U zegt dat het gasverbruik veel lager is geweest. Maar welk verbruik is dan in rekening gebracht ? Dat verbruik van bijna een jaar geleden moet dan toch ook bekend zijn ?
Er zijn veel forumbezoekers die u graag willen helpen. Geef die alle informatie die u heeft. En laat die politie nog maar even wachten. Ik denk dat u nog niet alles volledig uitgespit heeft. Misschien heeft uw man nog een verrassing.
Ik vind het knap dat u zich zo druk maakt om uw moeder, mijn complimenten. Ik hoop dat uw man vandaag de oorzaak vindt.
De berekening die Hawkwind maakt kan ik overigens toch wel volgen. U geeft aan dat uw moeder 3000 kWh in rekening is gebracht. Het betreft een verbruik van april 2012 tot april 2013. Dus precies een jaar. Zij heeft 900 Euro aan maandtermijnen betaald en moest later een nabetaling doen van 640 Euro. Totaal 1540 Euro.
Ga je vanuit dat bedrag terugrekenen dan moet het gasverbruik inderdaad ca. 1400 tot 1500 m3 zijn geweest, zoals Hawkwind zegt. Tenzij er iets anders speelt, want ik lees ook nog een bedrag terugbetaling van 200 Euro.
Kunt u daar duidelijkheid over geven ? U zegt dat het gasverbruik veel lager is geweest. Maar welk verbruik is dan in rekening gebracht ? Dat verbruik van bijna een jaar geleden moet dan toch ook bekend zijn ?
Er zijn veel forumbezoekers die u graag willen helpen. Geef die alle informatie die u heeft. En laat die politie nog maar even wachten. Ik denk dat u nog niet alles volledig uitgespit heeft. Misschien heeft uw man nog een verrassing.
e-chec schreef:Dag Chanty77,
Kunt u daar duidelijkheid over geven ? U zegt dat het gasverbruik veel lager is geweest. Maar welk verbruik is dan in rekening gebracht? Dat verbruik van bijna een jaar geleden moet dan toch ook bekend zijn.
Zoals je in een eerder bericht kan lezen, gaat TS vandaag alles uitschakelen, want moeder gaat een nachtje bij TS slapen.
Dan denk ik , dat het meer duidelijk is, of er werkelijk een misbruik is.
ja het rare was vandaag trouwens dat toen wij naar mijn moeder gingen, en daar koffie dronken, in een kleine anderhalf uur al 1 khw verbruikt was, stond alleen tv en pc aan, meer niet.
Wij hopen ook dat er meer uit komt, als er morgen meer duidelijk is.
Wij hopen ook dat er meer uit komt, als er morgen meer duidelijk is.
Mijn moeder heeft altijd voor mij gezorgd, dus vind ik dit de normaalste zaak, dat waar ik haar kan helpen dat wij dat ook doen, ouders zijn altijd heel goed voor mij geweest.e-chec schreef:Dag Chanty77,
De 200 euro, was n terugbetaling of een verrekining van teveel in rekening gebrachte gas.
Het preciese gebruik gas weet ik even niet uit mijn hoofd, maar deze kwam echt niet boven de 1000 uit.Nogmaals is de bijbetaling echt op de total berekening van het elektra..maar die jaarafrekening is 3 paginas, en heb er totaal geen verstand van, wel was het heel vreemd, dat mijn moeder het meest verbruikt had in de zomer
wat zou 3000 khw per jaar dan in totaal met alle kosten die erbij komen, trasport en, meterhuur etc moeten kosten, ex gas...want dan zit er miss helemaal iets fout in de eindafrekening en is daar een fout gemaakt, want ze had echt heel laag gasverbruik
-
stofzuigertje
Is het voorschot nu 3000 Kwh of de werkelijke rekening?
Verder is in de avond de stoom uit zetten mogelijk en als bij die buren alles donker zou worden....
Ook is bij alle apparaten uit zetten het verbruik 0... en na enkele uren weer aan...
Als het toch loopt is er iets vergeten of de buren....
maar een vergeten strijkijzer kan het hoge verbruik al veroorzaken maar ook een koelkast die open bleef staan....
Dus soms is er geen fraude maar zoek eerst eens uit of je bij alles uit ook 0 verbruik hebt!
Verder is in de avond de stoom uit zetten mogelijk en als bij die buren alles donker zou worden....
Ook is bij alle apparaten uit zetten het verbruik 0... en na enkele uren weer aan...
maar een vergeten strijkijzer kan het hoge verbruik al veroorzaken maar ook een koelkast die open bleef staan....
Dus soms is er geen fraude maar zoek eerst eens uit of je bij alles uit ook 0 verbruik hebt!
Hoelang moet dan een strijkijzer aanstaan en een koelkast open blijven staan, om aan dit verbruik te komen?stofzuigertje schreef:Is het voorschot nu 3000 Kwh of de werkelijke rekening?
Dag Chanty77,
Hier een heel globale berekening voor energieverbruik in de periode april 2012 tot april 2013.
Voor het gebruik van energie krijgt u van de overheid een heffingskorting van 385 Euro. Als u 1540 Euro hebt betaald, zoals u naar ik meen aangeeft, dan waren de werkelijke kosten zonder de korting dus 1540 Euro + 385 Euro = 1925 Euro.
Stel voor het gemak dat u geen hoog en laag tarief, maar enkeltarief elektriciteit betaalt van 20 cent per kWh en een gastarief van 60 cent per m3, alles incl. BTW. Tarieven verschillen soms een beetje, maar dit zijn gangbare waarden voor de beschouwde periode.
Uw elektriciteitsverbruik was 3000 kWh. Dan zijn uw verbruikskosten voor elektriciteit 3000 x 0,20 Euro = 600 Euro. Daar komen nog 257 Euro aan netwerkkosten bij, waardoor de totale kosten elektriciteit op 857 Euro komen.
Voor de kosten gas resteert er dan 1925 Euro – 857 Euro = 1068 Euro. Van dat bedrag gaan eerst de netwerkkosten gas af, te weten 176 Euro. Dan blijft er over 892 Euro. Deelt u dat bedrag door de 60 cent per m3 gas, dan komt daaruit een verbruik van 1487 m3.
Tarieven verschillen zoals gezegd, maar bij de door u genoemde cijfers past een gasverbruik van 1400 tot 1500 m3.
Hier een heel globale berekening voor energieverbruik in de periode april 2012 tot april 2013.
Voor het gebruik van energie krijgt u van de overheid een heffingskorting van 385 Euro. Als u 1540 Euro hebt betaald, zoals u naar ik meen aangeeft, dan waren de werkelijke kosten zonder de korting dus 1540 Euro + 385 Euro = 1925 Euro.
Stel voor het gemak dat u geen hoog en laag tarief, maar enkeltarief elektriciteit betaalt van 20 cent per kWh en een gastarief van 60 cent per m3, alles incl. BTW. Tarieven verschillen soms een beetje, maar dit zijn gangbare waarden voor de beschouwde periode.
Uw elektriciteitsverbruik was 3000 kWh. Dan zijn uw verbruikskosten voor elektriciteit 3000 x 0,20 Euro = 600 Euro. Daar komen nog 257 Euro aan netwerkkosten bij, waardoor de totale kosten elektriciteit op 857 Euro komen.
Voor de kosten gas resteert er dan 1925 Euro – 857 Euro = 1068 Euro. Van dat bedrag gaan eerst de netwerkkosten gas af, te weten 176 Euro. Dan blijft er over 892 Euro. Deelt u dat bedrag door de 60 cent per m3 gas, dan komt daaruit een verbruik van 1487 m3.
Tarieven verschillen zoals gezegd, maar bij de door u genoemde cijfers past een gasverbruik van 1400 tot 1500 m3.
Ik ga vandaag eens haar eindafrekening erbij pakken, en naar het gasverbruik daarop kijken.etc tec
Mijn moeder strijkt niet, had al eerder gezegd dat ik haar was deed, dus ook haar strijk. vergeten een koelkast deur dicht te doen, mmm kan is miss n keer voorkomen in het half jaar, en dat miss voor 2 uurtjes hoogstens, maar ik geloof niet dat daar dat hoge vebruik van ruim 7 khw per dag uitkomt.
bedankt allemala voor de tips en hulp, ik ga me straks nog is verdiepen in die enorm moeilijk eiendafrekening van essent..want pffff wat is die onduidelijk en lang en wat n berekeningen staan daar op, daar moet je econoom voor zijn,ik ben klant bij nuon, en deze is teminste heel overzichtelijk.
Mijn moeder strijkt niet, had al eerder gezegd dat ik haar was deed, dus ook haar strijk. vergeten een koelkast deur dicht te doen, mmm kan is miss n keer voorkomen in het half jaar, en dat miss voor 2 uurtjes hoogstens, maar ik geloof niet dat daar dat hoge vebruik van ruim 7 khw per dag uitkomt.
bedankt allemala voor de tips en hulp, ik ga me straks nog is verdiepen in die enorm moeilijk eiendafrekening van essent..want pffff wat is die onduidelijk en lang en wat n berekeningen staan daar op, daar moet je econoom voor zijn,ik ben klant bij nuon, en deze is teminste heel overzichtelijk.
-
witte angora
Hoe oud is de computer eigenlijk? Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe, maar het scheelt een eind in mijn stroomverbruik, zo'n 150 Kwh. Het zal niet DE oplossing zijn, maar als het een oude is, en het ding ook nog de hele dag aan staat, dan gaat het best wel hard. Zit er toevallig een elektrische verwarming in de douche? Heel soms kom je dat nog wel eens tegen, in oudere woningen.
Ik zou toch eens kijken of de oplossing ergens binnenshuis ligt, en waarom zeg ik dat: ik zit hier in een nieuwbouwflat, maar het waterverbruik was gigantisch. Dus volgens mij moest de aannemer ergens doelbewust een leiding naar de buren hebben gelegd, om werk uit te sparen, dat kon niet anders. Zo fris was die aannemer niet, met zijn manier van bouwen.
Het laatste klopte dus wel, het eerste niet; het probleem lag in de douchekop. Drie weken na oplevering moest het hele douchegarnituur vervangen worden, hij heeft toen de meest onzuinige douchekop geïnstalleerd die hij krijgen kon: 14 liter per minuut, terwijl een beetje spaarkop de helft doorlaat. Reken dan maar eens uit. Zit je dan in je spiksplinternieuwe, energiezuinige woning. Zoiets verwacht je toch niet? Nu zit ik eindelijk, na ruim 5 jaar, op een normaal verbruik, ongeveer 45 m3 tegen de 85 m3 die het was.
Dus ik bedoel maar, er kan zomaar ergens in de woning een sluipverbruik zijn, ergens waar je het helemaal niet verwacht.
Ik zou toch eens kijken of de oplossing ergens binnenshuis ligt, en waarom zeg ik dat: ik zit hier in een nieuwbouwflat, maar het waterverbruik was gigantisch. Dus volgens mij moest de aannemer ergens doelbewust een leiding naar de buren hebben gelegd, om werk uit te sparen, dat kon niet anders. Zo fris was die aannemer niet, met zijn manier van bouwen.
Het laatste klopte dus wel, het eerste niet; het probleem lag in de douchekop. Drie weken na oplevering moest het hele douchegarnituur vervangen worden, hij heeft toen de meest onzuinige douchekop geïnstalleerd die hij krijgen kon: 14 liter per minuut, terwijl een beetje spaarkop de helft doorlaat. Reken dan maar eens uit. Zit je dan in je spiksplinternieuwe, energiezuinige woning. Zoiets verwacht je toch niet? Nu zit ik eindelijk, na ruim 5 jaar, op een normaal verbruik, ongeveer 45 m3 tegen de 85 m3 die het was.
Dus ik bedoel maar, er kan zomaar ergens in de woning een sluipverbruik zijn, ergens waar je het helemaal niet verwacht.
-
bliemertje
als u gister gewoon gedaan had wat er gezegt werd hier???
en de stekkers eruit getrokken had.
dan had u nu al kunnen weten wat de oorzaak was inplaats om hier nog verder te liggen zeveren
dan had u nu al kunnen weten wat de oorzaak was inplaats om hier nog verder te liggen zeveren
Ja, dat verbaast mij dat het niet gedaan is.bliemertje schreef:als u gister gewoon gedaan had wat er gezegt werd hier???
Tevens nu pas de afrekening bekijken, dat was het eerste geweest, wat gedaan moet worden.
Daarom haak ik ook af.