Als je een rentevasteperiode hebt afgesproken en jij en de geldverstrekker komen, zelfs lopende die periode, een andere periode overeen, dan is dat gewoon mogelijk.
Ja , omdat dit duidelijk in de alg. voorwaarden is bepaald. De hypotheekverstrekker heeft keus om de duur van de rentevaste periode te bepalen. De rente die hij moet betalen zijn bv gepubliceerde rentepercentages van deze bank. Ik weet niet of je het draadje van interbank volgt. Hier komt ook ter sprake dat de bank niet zomaar zijn rente mag aanpassen in de loop van het contract. Wel zou het mogen als de bank zijn verhoging bepaald in zijn alg. voorwaarden, bv 3% boven Eurobor. Gaat de bank dan aan die 3% zitten gedurende de looptijd dan is dat tegen art 6:227. Ook bepalingen in de alg. voorwaarden die zeggen dat de bank deze rente mag aanpassen bv omdat de bank intern hogere kosten maakt zijn onwettig. Hier zou misschien nog een tegenargument voor te vinden zijn, maar dan moet de bank dit wel kunnen bewijzen.
De investeerders verlangen een pandrecht op de veilingopbrengsten. Daarmee gaan nog geen hypotheekrechten over.
De wetgever ziet alleen cessie, art 3: 84 In het geval dat alleen de vordering over zou gaan zal de bank hier toch moeten bewijzen met aktes en contracten.
Wat jij beweert is dat na voldoening, de pandakte nog waarde zou hebben. We moeten er hier dan wel vanuit gaan dat niet meer dan alleen de lening onder de hypotheek vallen) Dit zou betekenen dat het pandjeshuis na betaling de pandbrief niet terug wil geven.
Maar marcel75 je kan me altijd overtuigen met jurisprudentie!
Ik kan je nog meer jurisprudentie laten zien waar de rechter er vanuit gaat dat na securitisatie de bank geen partij meer is.