Pagina 2 van 2
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 14 mar 2014 20:08
door eleven
madmenyo schreef:eleven schreef:Maar TS wil blijkbaar geen oplossing.
Waar lees jij dit? Ik heb veel tijd besteed aan drie opties die ik duidelijk vermeld, ook ben ik ingegaan op het aanbod van de webcare medewerker. Maarja, totaal andere en zinloze discussie, doe niet zo kinderachtig dat is namelijk nergens voor nodig, en met name ongepast voor een forum gebruiker van jou kaliber.
Hier had je al moeten reageren, maar heb je niet gedaan,dan ben je niet bereid aan een oplossing mee te werken.
Dat is toch duidelijk, dat je niet gereageerd hebt, als een medewerker jouw opnieuw moet stimuleren.
Op een andere website heb je deze onvrede al eerder geuit. Op die betreffende website heb ik al een uitvraag gedaan voor uw gegevens. Dit aanbod blijft natuurlijk staan. Stuur uw gegevens, inclusief een kopie van uw klacht
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 14 mar 2014 21:52
door madmenyo
Ik: Ik heb een probleem.
Medewerker1: Ik kan deze misschien oplossen.
Ik: Ok.
Medewerker1: Onee toch niet.
Ik: Ik heb een probleem.
Medewerker2: Ik kan deze misschien oplossen.
Ik: Ok.
Medewerker2: Onee toch niet.
Ik: Ik heb een probleem.
Medewerker3: Ik kan deze misschien oplossen.
Ik: Ok.
Medewerker3: Onee toch niet.
Ik: Ik heb een probleem.
Medewerker4: Ik kan deze misschien oplossen.
Ik: (Wat zou jij hier denken? en wanneer zou jij sceptisch worden? Ik ben erg benieuwd.)
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 15 mar 2014 11:16
door 16again
En op je eigen link lees ik:
Pas nadat een debiteur in gebreke is gesteld door middel van een schriftelijke aanmaning mag je een schadevergoeding, zoals incassokosten, in rekening brengen.
Je link verwijst ook door naar:
http://www.luuc.eu/artikelen/wat-zijn-d ... juli-2012/
Consumenten moeten na het verstrijken van een betalingstermijn minimaal één schriftelijke aanmaning hebben ontvangen en minimaal 14 dagen de tijd krijgen om de factuur alsnog te betalen. Hiervoor mag je geen kosten in rekening brengen (lees: geen administratie- of anders genoemde kosten in rekening brengen).
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 16 mar 2014 10:10
door madmenyo
Wat is het nu? Mogen zij mij nu wel of geen aanmaning kosten in rekening brengen bij het eerste schriftelijke contact?
Ik heb zojuist weer twee brieven van Essent gehad. In een staat dat zij telefonisch contact met mij hebben gezocht, misschien moeten ze iets meer proberen, bij mijn essen staat namelijk mijn juiste nummer opgegeven en ik heb hier geen gemiste oproepen op ontvangen.
In de tweede brief heb ik weer een aanmaning ontvangen van 40 euro. Ik heb vorige week met iemand van de klanten service gesproken en die heeft mijn automatisch incasso weer in orde gemaakt en vertelde mij dat binnenkort alles automatisch van mijn rekening word afgeschreven, daarna zou ik zoals afgesproken 40 euro terug op mijn rekening gestort krijgen.
Waarom krijg ik nu dan deze brief? Essent gaat echt te ver, ik kan niets doen. Ik ga morgen mijn rechtsbijstand bellen voor hopelijk wat gratis advies maar hun komen pas in actie bij bedragen boven de 300 euro en ik heb een eigen risico van 75 euro. Moet ik het al die incasso's maar gewoon betalen? Moet ik de totale incasso kosten boven de 300 euro uit laten komen zodat ik mijn rechtsbijstand in kan schakelen? Hoelang moet ik nog contact proberen te zoeken met Essent en dit op een beschaafte manier proberen op te lossen. Nogmaals ik heb al meer dan 5 jaar lang iedere maand netjes betaald en nu ineens dit. Ik ben er helemaal klaar mee.
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 16 mar 2014 10:56
door Shine
@16again.
TS gaf aan dat hij zich afvroeg of herinneringen en aanmaningen wel via de email mochten gaan. TS vond van niet. Maar dit mag volgens aangereikte website wettelijk dus wel! En dààr reageerde ik dus op.
. Is een aanmaning of herinnering per e-mail rechtsgeldig? En is e-mail überhaupt rechtsgeldig? Het korte antwoord hierop is: ja, (het versturen van een aanmaning of herinnering per) e-mail is rechtsgeldig. De enige uitzondering hierop is de ingebrekestelling.
Echter de ' in gebreke stelling' die moet dus wél via de reguliere post gaan volgens betreffende website.
. Ingebrekestelling (als je een incassobureau of deurwaarder wilt inschakelen)
Voordat je een incassobureau of deurwaarder inschakelt dien je een klant (consument) in gebreke te stellen. Dit moet volgens de Nederlandse wet schriftelijk gebeuren en mag dus niet per e-mail of mondeling (telefonisch) worden gedaan. Pas nadat een debiteur in gebreke is gesteld door middel van een schriftelijke aanmaning mag je een schadevergoeding, zoals incassokosten, in rekening brengen.
Hier lijkt deze website de plank echter mis te slaan, of achter te lopen in de actuele stand van zaken. Daarnaast krijg ik de indruk dat bovenstaande website nogal wat zaken door elkaar haalt. Een aanmaning, waar de 14 dagen termijn gehanteerd wordt en voldoet aan de gestelde eisen (zie hieronder) is feitelijk de ingebrekestelling brief. En die mag digitaal verstuurd worden. Zie:
http://www.kadv.nl/nl/nieuws/ingebrekes ... n_147.html
De kosten van €40,00 die Essent rekent mag dus. Ze hebben aan de eis voldaan:
Eerste aanmaning (14-dagenbrief)
Voordat er incassokosten in rekening mogen worden gebracht moet de schuldeiser eerst een aanmaning sturen met een betalingstermijn van minimaal 14 dagen. In deze aanmaning moet tevens staan:
een aankondiging van de gevolgen indien niet op tijd wordt betaald;
in het bijzonder de hoogte van de incassokosten die dan verschuldigd is;
en indien van toepassing (zie verderop) de hoogte van de BTW die dan over de incassokosten berekend zal worden.
Het versturen van een aanmaning die voldoet aan de hierboven vermelde eisen is een harde voorwaarde om bij een volgende stap incassokosten in rekening te mogen brengen. Zo nodig zal de schuldeiser moeten aantonen dat deze brief is verstuurd en door de debiteur is ontvangen.
Bron:
http://schuldinfo.nl/?id=50
Er is eind vorig jaar nog een prejudiciële vraag gesteld mbt in rekening brengen van incassokosten na versturing van de 1ste 14 dagen brief. Dus direct bij de 2e brief. En vooralsnog mag dat.
Bron:
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=3 ... 9aea9405d2
Overigens mogen aanmaningen, dus de wettelijke 14 dagen brief, (wat een ingebrekestelling brief is) alvorens er daadwerkelijk kosten in rekening worden gebracht wel digitaal verstuurd worden.
Zie hoofdstuk II, blz. 14, artikel 5.4.
Alsook link:
http://www.kadv.nl/nl/nieuws/ingebrekes ... n_147.html
Mijn persoonlijke mening is dat ik vind dat de 14 dagen brief, zeker in dit soort gevallen ook gewoon via de reguliere post verstuurd dient te worden. Dus zowel via email alsóók via de post. Het kan namelijk zijn dat: persoon niet woonachtig is op adres, dus post niet ontvangt, maar wel de email. Hiermee sluit je iedere vorm van eventuele discussie uit.
Stap Betalingstermijn Extra kosten
1. Rekening (Voorschot/Jaarafrekening) 14 dagen
2. Herinnering* 14 dagen
3. Aanmaning* 7 dagen
4. Laatste betaalmogelijkheid 5 dagen
( De kosten voor stap 3 en 4 zijn in totaal maximaal 40 euro.)
* Deze worden per post of per email gestuurd afhankelijk van het voorkeurskanaal.
Link:
http://www.essent.nl/content/particulie ... casso.html
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 16 mar 2014 13:49
door 16again
Shine schreef:@16again.
....Overigens mogen aanmaningen, dus de wettelijke 14 dagen brief, (wat een ingebrekestelling brief is) alvorens er daadwerkelijk kosten in rekening worden gebracht wel digitaal verstuurd worden.
Dan nog gaat de termijn van 14 dagen pas in na ontvangst van e-mail door TS. (=ontvangsttheorie)
Dat is pas vast te stellen bij email met ontvangstbevestiging.
Als ik TS was zou ik als wiederweerga alle openstaande rekeningen, en huidige maand rekening voldoen, en incasso kosten en verhogingen niet betalen. Tevens briefje sturen dat geen eerdere herinnering (zowel schriftelijk als per email) ontvangen is, daardoor zijn incassokosten onterecht.
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 18 mar 2014 17:22
door madmenyo
snuffel1 schreef:Veel energieboeren geven korting bij automatische betaling en correspondentie middels E mail. Het is aan u om een geldig E mail adres te verstrekken en de berichten regelmatig te checken. Dat u een junkmail adres afgeeft en die niet controleert is niet aan de energieboer te wijten, zij hebben aan de plicht voldaan maar u heeft een verkeerd adres gegeven.
Prima! Maar ik heb ze nooit de opdracht gegeven om per email te corresponderen. Wat als ik digibeet ben, of net als mijn oma nieteens een computer heb? Ik krijg ook geen korting, dus wat je precies probeert te zeggen is mij onduidelijk.
16again schreef:Shine schreef:@16again.
....Overigens mogen aanmaningen, dus de wettelijke 14 dagen brief, (wat een ingebrekestelling brief is) alvorens er daadwerkelijk kosten in rekening worden gebracht wel digitaal verstuurd worden.
Dan nog gaat de termijn van 14 dagen pas in na ontvangst van e-mail door TS. (=ontvangsttheorie)
Dat is pas vast te stellen bij email met ontvangstbevestiging.
Als ik TS was zou ik als wiederweerga alle openstaande rekeningen, en huidige maand rekening voldoen, en incasso kosten en verhogingen niet betalen. Tevens briefje sturen dat geen eerdere herinnering (zowel schriftelijk als per email) ontvangen is, daardoor zijn incassokosten onterecht.
De dag dat ik mijn eerste brief en tevens aanmaning in de bus kreeg heb ik direct betaald en wilde hier contact over opnemen, echter lukt dit pas 3 of 4 werkdagen hierna waarbij ik toevallig een afsluiting brief op mijn mat vond. Na contact te hebben gehad werd alleen 40 euro vergoed. Na contact met de klanten service hebben zij mijn correspondentie kanalen aangepast en automatisch incasso herstelt. Mij werd vertelt dat op de eerst volgende incasso dag (over een paar dagen) alles in een keer word afgeschreven. Maar vrijdag vond ik alweer een nieuwe brief met voor de 3e keer 40 euro aanmaning kosten eraan.
Wat kan ik doen? Ik kan dit toch niet blijven betalen? Het enige wat ik wil is per post een herinnering dan kan ik dit soort dingen gewoon regelen. Nu al 120 euro totaal, ik heb net contact gehad met Essent... Ik word echt niet blij van de hele situatie. Nogmaals wat kan ik doen? Ik heb NIETS verkeerd gedaan en ik wil gewoon mijn aanmaning kosten terug hebben.
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 18 mar 2014 18:42
door gilas
madmenyo schreef: Nogmaals wat kan ik doen? Ik heb NIETS verkeerd gedaan en ik wil gewoon mijn aanmaning kosten terug hebben.
Wat je kan doen is gewoon je rekeningen op tijd betalen en niet de onschuld spelen dat je niets gedaan hebt.
Je krijgt niet zomaar aanmaningen en herinneringen,dan is er wel degelijk wat aan de hand.
madmenyo schreef:Prima! Maar ik heb ze nooit de opdracht gegeven om per email te corresponderen. Wat als ik digibeet ben, of net als mijn oma nieteens een computer heb? Ik krijg ook geen korting, dus wat je precies probeert te zeggen is mij onduidelijk.
Je bent helemaal niet verplicht om een email adres door te geven.Door het feit dat jij dat wel hebt gedaan,mogen ze er ook vanuit gaan dat je dus regelmatig je email checkt.
Dat je zo dom bent om een email op te geven die je haast nooit checkt,zeker bij een belangrijk bedrijf als Essent,is je eigen schuld.
Essent zal alles eraan doen om jouw te bereiken en dat betekent dus ook dat ze je een email sturen.
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 18 mar 2014 19:50
door eleven
madmenyo schreef:
De dag dat ik mijn eerste brief en tevens aanmaning in de bus kreeg heb ik direct betaald en wilde hier contact over opnemen, echter lukt dit pas 3 of 4 werkdagen hierna waarbij ik toevallig een afsluiting brief op mijn mat vond. Na contact te hebben gehad werd alleen 40 euro vergoed. Na contact met de klanten service hebben zij mijn correspondentie kanalen aangepast en automatisch incasso herstelt. Mij werd vertelt dat op de eerst volgende incasso dag (over een paar dagen) alles in een keer word afgeschreven. Maar vrijdag vond ik alweer een nieuwe brief met voor de 3e keer 40 euro aanmaning kosten eraan.
Wat kan ik doen? Ik kan dit toch niet blijven betalen? Het enige wat ik wil is per post een herinnering dan kan ik dit soort dingen gewoon regelen. Nu al 120 euro totaal, ik heb net contact gehad met Essent... Ik word echt niet blij van de hele situatie. Nogmaals wat kan ik doen? Ik heb NIETS verkeerd gedaan en ik wil gewoon mijn aanmaning kosten terug hebben.
Dus zoals ik lees, is de correspondentie niet alleen via e-mail, maar gewoon schriftelijk met brieven.
Wat je kan doen, dat wat gilas heeft geschreven:
Wat je kan doen is gewoon je rekeningen op tijd betalen en niet de onschuld spelen dat je niets gedaan hebt.
Je krijgt niet zomaar aanmaningen en herinneringen,dan is er wel degelijk wat aan de hand.
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 21 mar 2014 18:37
door madmenyo
gilas schreef:madmenyo schreef: Nogmaals wat kan ik doen? Ik heb NIETS verkeerd gedaan en ik wil gewoon mijn aanmaning kosten terug hebben.
Wat je kan doen is gewoon je rekeningen op tijd betalen en niet de onschuld spelen dat je niets gedaan hebt.
Je krijgt niet zomaar aanmaningen en herinneringen,dan is er wel degelijk wat aan de hand.
madmenyo schreef:Prima! Maar ik heb ze nooit de opdracht gegeven om per email te corresponderen. Wat als ik digibeet ben, of net als mijn oma nieteens een computer heb? Ik krijg ook geen korting, dus wat je precies probeert te zeggen is mij onduidelijk.
Je bent helemaal niet verplicht om een email adres door te geven.Door het feit dat jij dat wel hebt gedaan,mogen ze er ook vanuit gaan dat je dus regelmatig je email checkt.
Dat je zo dom bent om een email op te geven die je haast nooit checkt,zeker bij een belangrijk bedrijf als Essent,is je eigen schuld.
Essent zal alles eraan doen om jouw te bereiken en dat betekent dus ook dat ze je een email sturen.
Dat is het probleem, Essent heeft er niet alles aan gedaan om mij te bereiken.
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 21 mar 2014 19:24
door madmenyo
eleven schreef:madmenyo schreef:
De dag dat ik mijn eerste brief en tevens aanmaning in de bus kreeg heb ik direct betaald en wilde hier contact over opnemen, echter lukt dit pas 3 of 4 werkdagen hierna waarbij ik toevallig een afsluiting brief op mijn mat vond. Na contact te hebben gehad werd alleen 40 euro vergoed. Na contact met de klanten service hebben zij mijn correspondentie kanalen aangepast en automatisch incasso herstelt. Mij werd vertelt dat op de eerst volgende incasso dag (over een paar dagen) alles in een keer word afgeschreven. Maar vrijdag vond ik alweer een nieuwe brief met voor de 3e keer 40 euro aanmaning kosten eraan.
Wat kan ik doen? Ik kan dit toch niet blijven betalen? Het enige wat ik wil is per post een herinnering dan kan ik dit soort dingen gewoon regelen. Nu al 120 euro totaal, ik heb net contact gehad met Essent... Ik word echt niet blij van de hele situatie. Nogmaals wat kan ik doen? Ik heb NIETS verkeerd gedaan en ik wil gewoon mijn aanmaning kosten terug hebben.
Dus zoals ik lees, is de correspondentie niet alleen via e-mail, maar gewoon schriftelijk met brieven.
Wat je kan doen, dat wat gilas heeft geschreven:
Wat je kan doen is gewoon je rekeningen op tijd betalen en niet de onschuld spelen dat je niets gedaan hebt.
Je krijgt niet zomaar aanmaningen en herinneringen,dan is er wel degelijk wat aan de hand.
Incorrect, de correspondentie is alleen, en ongevraagd, via email verlopen. Totdat ze aanmaningen gingen versturen. Die kwamen dus wel met de post. En dat is het probleem dat ik met Essent heb. Waarom de aanmaningen wel met de post en een berichtje dat het automatisch incasso is verlopen of een herinnering niet.
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 21 mar 2014 19:43
door gilas
Als je gewoon op tijd je rekeningen betaald,dan maakt het helemaal niet uit hoe Essent je bereikt voor herinneringen en aanmaningen.
Als je niet op tijd je rekeningen betaald,dan ben je inderdaad niet slim bezig en roept je het over jezelf af.
Dus in plaats van te klagen over de wijze waarop Essent je een betaal achterstand toestuurt,zo je beter aandacht kunnen besteden aan je eigen administratie en de rekeningen die je op tijd moet betalen aan Essent.
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 21 mar 2014 21:37
door eleven
madmenyo schreef:eleven schreef:
Incorrect, de correspondentie is alleen, en ongevraagd, via email verlopen. Totdat ze aanmaningen gingen versturen. Die kwamen dus wel met de post. En dat is het probleem dat ik met Essent heb. Waarom de aanmaningen wel met de post en een berichtje dat het automatisch incasso is verlopen of een herinnering niet.
Wat Gilas heb geschreven slaat nergens op. Die noemt mensen bij voorbaat dom en heeft zelf maar half over mijn posts gelezen.
Je bent het toch met mij eens, als je een aanmaning krijgt, minimaal nog een week de tijd hebt, de onbetaalde rekening te betalen.
Dus zelf als je een aanmaning krijgt, kan je door te betalen, alles recht trekken.
Worden de aanmaningen negeert, dan ben je gewoon een wanbetaler.
Gilas heeft in dit punt gelijk, dat je je eigen administratie niet in order hebt, anders krijg je deze rompslomp niet.
Re: Essent stuurt betaalachterstand via email.
Geplaatst: 23 mar 2014 08:11
door Shine
16again schreef:Shine schreef:@16again.
....Overigens mogen aanmaningen, dus de wettelijke 14 dagen brief, (wat een ingebrekestelling brief is) alvorens er daadwerkelijk kosten in rekening worden gebracht wel digitaal verstuurd worden.
Dan nog gaat de termijn van 14 dagen pas in na ontvangst van e-mail door TS. (=ontvangsttheorie)
Dat is pas vast te stellen bij email met ontvangstbevestiging..
Als de aanmaningsbrief per gewone post gestuurd wordt is er ook geen sprake van een ontvangstbevestiging. Tenzij het stuk aangetekend verstuurd wordt. Maar dat gebeurd zelden of nooit.
De ontvangsttheorie is bij post alsook e-mail dat het stuk gewoon aankomt. Slakkenpost 1 tot 2 dagen, email 1 dag.