LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] diefstal albert heijn met zelfscannen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ruud_a

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door ruud_a »

gilas schreef:
mrcnijmegen schreef:Het scannen gebeurt al winkelend. Het is niet zo dat je zelf de producten langs een scanner haalt bij de kassa. Het is gewoon de streepjescode scannen en in de tas doen. Maar toch, het blijft mijn fout dat ik dit niet heb gescand. Maar zo'n hoge straf vind ik onterecht.
Je scant al je boodschappen maar 2 kratten bier die je haast niet over het hoofd kan zien,vergeet je te scannen...
om een kratje bier in een karretje zetten, heb je twee handen nodig.
dan heb je het (waar waar je ook mee scant) even losgelaten.
als je een pak koffie pakt, heb je 1 hand over om te scannen.
die kratjes bier kun je dus makkelijker vergeten, dan een pak koffie.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

witte angora schreef:
Geen stofzuigertje, of zit hij daar onder een andere nick?
" tot 15 karakters"....herken je het taalgebruik niet? Enig in zijn soort....

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

ruud_a schreef:
gilas schreef:
mrcnijmegen schreef:Het scannen gebeurt al winkelend. Het is niet zo dat je zelf de producten langs een scanner haalt bij de kassa. Het is gewoon de streepjescode scannen en in de tas doen. Maar toch, het blijft mijn fout dat ik dit niet heb gescand. Maar zo'n hoge straf vind ik onterecht.
Je scant al je boodschappen maar 2 kratten bier die je haast niet over het hoofd kan zien,vergeet je te scannen...
om een kratje bier in een karretje zetten, heb je twee handen nodig.
dan heb je het (waar waar je ook mee scant) even losgelaten.
als je een pak koffie pakt, heb je 1 hand over om te scannen.
die kratjes bier kun je dus makkelijker vergeten, dan een pak koffie.
Stap 1 : Leg de scanner
Stap 2: pak je kratje bier op en zet dat in je karretje.
Stap 3 : Pak de scanner weer op.
Stap 4 : Scan je kratje bier.
Stap 5 : leg de scanner weer neer.
Stap 6 : Pak het tweede kratje bier en zet dat in het karretje
Stap 7 : Pak de scanner weer op.
Stap 8 : Scan je tweede kratje bier.
Stap 9 : loop door naar je volgende boodschap.
Geen excuus dus om kratjes bier te vergeten te scannen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

dhc schreef:
witte angora schreef:
Geen stofzuigertje, of zit hij daar onder een andere nick?
" tot 15 karakters"....herken je het taalgebruik niet? Enig in zijn soort....
Ah, die... ik had wel een vermoeden, maar ooit had stofzuigertje ergens geschreven dat hij die nick overal gebruikte, dat hij die bewust had gekozen omdat hij de enige was die hem gebruikte. Vandaar dat ik even de weg kwijt was.

Maar heb hem nu weer gevonden... :mrgreen:

witte angora

gilas schreef:
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind dit voor mezelf toch makkelijker, en met alles mee kom ik nog lang niet aan die 9e stap, terwijl het me veel minder moeite kost en ik met mijn 8 stappen een heel stuk verder kom:

Stap 1: hijs 2 kratjes bier in de boodschappenwagen
Stap 2: loop met het karretje langs de kassa
Stap 3: de kassamevrouw scant de kratjes bier
Stap 4: betaal de kratjes bier
Stap 5: loop met het karretje naar de auto
Stap 6: hijs de kratjes in de auto
Stap 7: breng het karretje terug
Stap 8: Proost.

Maar goed, ik ben natuurlijk een beetje ouderwets. Zal het allemaal wel niet zo goed begrijpen.

ruud_a

gilas schreef:
mensen maken fouten.
ook ik vergeet wel eens wat (mogelijk zelfs regelmatig, want ik kan me niet herinneren meer hoe vaak ik al iets vergeten ben).
en ook het scannen van een kratje bier kan wel eens vergeten worden.
ik ga er van uit dat als je een blanco strafblad hebt, ook de rechter zal oordelen, dat het een vergissing betreft.
ik vraag me sowieso af hoe hard dit als diefstal te bewijzen valt.
de bewijslast ligt bij de aanklager.
die zal opzet moeten bewijzen en moeten aantonen dat het geen vergissing, of een slecht werkende scanner is.
zelfs als het vaker voorgekomen is, kan er nog een medische reden zijn dat u vergeet te scannen.
beginnende dementie bijvoorbeeld.
zie definitie van diefstal een paar postings terug.

witte angora

Ik kan me inderdaad indenken dat dit zomaar zou kunnen gebeuren. Net zoals mensen soms (ik ook) hun sleutels niet vinden, terwijl ze er drie keer naar kijken: gevolg van bezig zijn met iets anders, en dan als het ware verblindt zijn voor iets waar je mee bezig bent, en toch ook weer niet...

kraaienest

Ongelezen bericht door kraaienest »

Ach een kratje of 2 zie je toch niet over het hoofd.

dhc

@ruud_a:
Dit komt niet voor de rechter...je krijgt gewoon een (vastgestelde) boete en die mag je betalen.
Verder reageer ik maar niet op je verhaal. De constatering dat iemand zonder te betalen goederen meeneemt is voldoende. Bewijslast is de getuigenverklaring en evt.videobeelden.
Vaak genoeg met dit bijltje gehakt.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

ruud_a schreef:
gilas schreef:
mensen maken fouten.

ook ik vergeet wel eens wat (mogelijk zelfs regelmatig, want ik kan me niet herinneren meer hoe vaak ik al iets vergeten ben).
en ook het scannen van een kratje bier kan wel eens vergeten worden.

zie definitie van diefstal een paar postings terug.
200% mee eens !!!

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er is hier in elk geval geen sprake van diefstal. Maar je krijgt natuurlijk wel een boete.

dhc

Uiteraard is hier in elk geval wel sprake van diefstal, goederen meenemen zonder te betalen. Je krijgt natuurlijk wél een boete, en een winkelontzegging.
Wie denk je dat men gelooft? Een klant die TWEE kratten bie vergeet of de ondernemer?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Omdat ik zelf best verstrooid kan zijn gebruik ik die zelf scanners nooit. Voor je het weet word je voor dief uitgemaakt.

kathy1978

Ongelezen bericht door kathy1978 »

Nou ik snap het wel. Heb het zelf ook gehad alleen gelukkig niet aangehouden. Wat is er gebeurd. Ik ging jaren terug op een drukke zaterdag de verjaardagsboodschappen doen in een grote AH XL in Helmond. Daar kom ik normaal nooit, maar ik moest een 4 tal taarten hebben en daar hebben ze meerdere soorten. Ik dacht nou zo´n zelfscanner die ze bij de plaatselijk AH niet hebben is wel handig. Hoef ik alles maar 1x in het karretje te zetten en ik had nogal wat op mijn lijstje staan. Kom ik bij de bakker afdeling en pak de taarten uit het schap. Echter de barcode staat onder op de doos. Niet echt handig bij een vlaai!. Dus ik zet ze in mijn karretje om ergens een plank te zoeken waar ik ze voor de helft op kan zetten om de onderkant te scannen zonder de taart op zn kop te hoeven draaien. Loop verder en kom dan andere dingen op het lijstje tegen die ik ook vast in het karretje doe. Uiteindelijk op zoek naar de plank vind ik alle andere boodschappen en vergeet door alle wachtrijen bij de vleeswaren en in de gangpaden helemaal de taarten. Hoe begrijp ik nu nog niet. Wie vergeet er nu 4 taarten. Nou ik dus. Ik loop naar de scanner. Betaal gewoon netjes. Niets aan de hand. Geen seconden meer aan de taarten gedacht. Ook niet bij het inladen in de auto. Totdat ik op de lange rechte weg naar huis rij en ineens schiet ik in de stress. 36 euro, dat is weinig om af te rekenen. **** heel die taarten vergeten. Met schaamrood op de kaken thuis. Wat nu. Terug, maar geloven ze me dan. Misschien kom ik dan wel in de problemen. Na veel vieren en vijven heb ik het maar gelaten omdat ik me bedacht dat als ik terug gaat het misschien wel een probleem gaat opleveren. Het zit tegenwoordig maar raar in elkaar. Het taartincident bij de verjaardag opgebiecht en de taart smaakte extra lekker bij iedereen haha. Iedereen was gelijk goed gewaarschuwd. Ik gebruik nog steeds de zelfscanner maar let nu extra goed op of ik wel alles heb. Dit gebeurd je maar een keer. Ik kan mij voorstellen bij van die kratjes dat de barcode ook op een onmogelijke plaats zit. Je zet ze onderop het karretje er kom iets tussen zoals een gesprek met een buurman, een boodschap die je ziet en voila vergeten. Niets menselijkers. Er zijn zelfs mensen die naar de Ikea gaan en hun kind in de ballenbak vergeten of papa die een dagje thuiswerk en het kind van school vergeet af te halen die mama s ochtends gebracht heeft. Papa is normaal nooit thuis is lekker aan het werk en vergeet het helemaal. Of erger kind in de auto vergeten in de brandende zon, kind overleden. In Belgie gebeurd en in NL ook geloof ik. Mensen vergeten van alles dus dit kan ook. Toekomst wordt dat denk ik elk product een stickertje krijgt en dan gaat je met karretje door een sluis en heeft het apparaat alle codes geregistreerd. Dan kan je niks vergeten.

ruud_a

dhc schreef:@ruud_a:
Dit komt niet voor de rechter...je krijgt gewoon een (vastgestelde) boete en die mag je betalen.
Verder reageer ik maar niet op je verhaal. De constatering dat iemand zonder te betalen goederen meeneemt is voldoende. Bewijslast is de getuigenverklaring en evt.videobeelden.
Vaak genoeg met dit bijltje gehakt.
je kunt altijd naar de rechter.
alleen als je accoord bent gegaan met de schikking ligt het misschien moeilijker.
nadeel van de schikking is volgens mij dat je ook automatisch schuld hebt bekend en een strafblad krijgt.
nooit doen dus.
maar lees ook de definitie van stelen nog een keer die ik op internet heb gevonden.
of zoek hem zelf nog even op op internet.
vergissingen vallen niet onder stelen.
als de officier van justitie dus diefstal wil bewijzen, zal hij moeten bewijzen dat er moedwillig niet is afgerekend.
dat lijkt me lastig.
het is nog altijd zo, dat de overheid de schuld moet bewijzen en dat je anders niet schuldig bent.
het is echter zo, dat veel zaken op bluf zijn gebouwd.
de beveiliging mag een verdachte bijvoorbeeld ook niet meenemen naar een andere plek, als hij dat weigert.
ze mogen ook niet in zijn tas, of zijn zakken kijken als hij dat weigert.
ze mogen alleen maar voorkomen dat hij wegloopt.
en dan moeten ze hem ook nog op heterdaad betrappen, want als hij onschuldig blijkt te zijn, hangen ze voor wederrechtelijke vrijheidsberoving.
maar met bluf lukt het natuurlijk meestal toch wel.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

ruud_a schreef:
mensen maken fouten.
Geen twijfel mogelijk.
Maar dan moeten deze mensen ook de consequenties dragen.
Bob Schurkjens schreef:Er is hier in elk geval geen sprake van diefstal. Maar je krijgt natuurlijk wel een boete.
Dan lees eens in het wetboek, wat het meenemen van goederen zonder betalen is.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

ruud_a schreef:mensen maken fouten.
Tuurlijk maar je vergeet niet zomaar 2 grote,niet te missen kratten bier.
ruud_a schreef:zelfs als het vaker voorgekomen is, kan er nog een medische reden zijn dat u vergeet te scannen.
Kan,verschil is is dat een medische reden te bewijzen is.
Maar goed in jouw redenatie moeten we allemaal maar gewoon de winkel uitlopen zonder te betalen en het maar gooien op vergeetachtigheid.

Er worden wel vaker wat vergeten door mensen maar die worden echt niet op deze manier aangehouden of beboet.
Er zal dus wel wat meer aan de hand geweest zijn met TS.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Gaat hier niet mee spelen dat AH juist gelegenheid geeft tot diefstal?
Vergelijk dit met een auto, waar je de sleutels in laat zitten.

AH bespaart op loonkosten van de kassa medewerkster, en laat de klant dit werk zelf doen. Fouten die een kassiere voorheen kon maken, kunnen nu door de klant gemaakt worden, alleen heten die fouten nu ineens diefstal.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

16again schreef:Gaat hier niet mee spelen dat AH juist gelegenheid geeft tot diefstal?
Vergelijk dit met een auto, waar je de sleutels in laat zitten.

AH bespaart op loonkosten van de kassa medewerkster, en laat de klant dit werk zelf doen. Fouten die een kassiere voorheen kon maken, kunnen nu door de klant gemaakt worden, alleen heten die fouten nu ineens diefstal.

Je bent niet verplicht zelf te scannen.
Als het om medische redenen zou kunnen gebeuren, al helemaal niet.
Een auto waar de sleutel inzit is helemaal geen vergelijking, maar dan is de dader ook een dief!

ruud_a

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. (art. 310 Sr). Diefstal is in het Nederlandse recht een zogenoemd opzetdelict. Dit betekent dat opzet een noodzakelijk vereiste is voor het plegen van diefstal. Het woord opzet staat niet expliciet in de delictsomschrijving genoemd, maar wordt geacht in het woord 'oogmerk' aanwezig te zijn. Het woord 'wederrechtelijk' slaat niet zoals in de strafrechtdoctrine gebruikelijk is op de afwezigheid van een rechtsvaardigheidsgrond, maar op een onwettelijke wijze van eigendomsverkrijging. In overeenstemming met rechtspraak uit het begin van de 20ste eeuw hoeft een goed niet noodzakelijk een tastbaar iets te zijn, met 'enig goed' kan ook stroom of informatie worden bedoeld. Doorslaggevend is voor de Hoge Raad niet of het goed stoffelijk is, maar of het dezelfde eigenschappen heeft als een stoffelijk goed (het goed moet een bepaalde waarde vertegenwoordigen en het bezit van het goed strekt tot enig voordeel).

ik kan hier toch niets anders in lezen, dan dat er pas sprake is van diefstal, als je opzettelijk goederen niet zou scannen.
en zoals gezegd, daar zal de aanklager een zware kluif aan hebben.

Gesloten