Beste flores123,
Het zou kunnen helpen contact op te nemen met je huidige leverancier Electrabel en de casus voor te leggen.
Je geeft aan dat je een meerjarig contract hebt met Electrabel.
Als dat contract plotseling ontbonden wordt doordat je bij Essent bent ondergebracht rekent Electrabel hier een wettelijke opzegvergoeding voor!
Afhankelijk van de resterende looptijd van het contract gelden de onderstaande boetes, per product:
Resterende looptijd Maximale opzegvergoeding per product (stroom - gas)
1,5 jaar € 50,- stroom - € 50,- gas
1,5 tot 2 jaar € 75,- stroom - € 75,- gas
2 tot 2,5 jaar € 100,- stroom - € 100,- gas
meer dan 2,5 jaar € 125,- stroom - € 125,- gas
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt dan zou ik deze z.s.m. een dossier laten maken.
Zij kunnen je dan ook gelijk adviseren wat je juridisch gezien het beste kan doen (aangetekend bezwaarschrift, etc..).
Hieronder een definitie van colportage door Arag:
Colportage is de officiële term voor de verkoop van producten en het verlenen van diensten, waarbij de verkoper grotendeels het initiatief neemt om bijvoorbeeld naar uw huis te komen. Er is niet alleen sprake van colportage indien een verkoper u thuis benadert. Ook als een verkoper zich via een advertentie door u laat uitnodigen is er sprake van colportage. Het afsluiten van diensten aan de deur, zoals het nemen van een abonnement op een tijdschrift, valt eveneens onder colportage.
Bij colportage is er sprake van een bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Binnen deze termijn kunt u de overeenkomst ongedaan maken en u hoeft niet aan te geven waarom u dat wilt.
Bron:
https://www.arag.nl/particulier/consume ... an-de-deur
Het initiatief lag hier duidelijk bij de verkoper. En mijns inziens kun je dit bezien als een verkoop op straat, voor bijvoorbeeld een krantenabonnement. Daar kun je volgens mij ook gewoon vanaf binnen een bedenktijd van 14 dagen.
Wat ik zou doen:
- Contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering, zij kunnen je verder adviseren;
- Je huidige leverancier benaderen en de casus voorleggen;
- Een aangetekende brief naar Essent sturen dat je de overeenkomst beëindigd, aangevend dat dit je wettelijk recht is omdat het colportage betrof, een reden hoef je niet te geven.
Laat ze vervolgens zelf de claim maar leggen om die 175 euro van je terug te krijgen.
Van die samenwerking tussen Essent en Mediamarkt krijg ik de kriebels, soort zoekt soort blijkbaar.
Ik zou dit wel een mooi onderwerp vinden voor een tv-uitzending van Tros Radar!
Sterkte ermee!