Pagina 2 van 4

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 25 apr 2014 17:43
door newmikey
alfatrion schreef:
Lieke11 schreef:Nou, ik kan nog een keer bestellen blijkbaar, moet wel van te voren betalen maar dat kan met mijn bon:)
Dit is in strijd met dwingend recht.
Guttegut, daar is spuit 11 ook weer. Wat, oh geleerde man, zou een bedrijf ervan moeten weerhouden (volgens "dwingend recht" nog wel) om de algemene betalingsregeling voor individuele gevallen op te schorten op basis van voorgaand (subjectief vastgesteld dan wel vermeend) gedrag van de desbetreffende klant?

Bol.com biedt nog steeds betalen na afleveren aan als algemene betalingsmethode. Zij staat geheel in haar recht deze optie in individuele gevallen niet te bieden, of om zelfs aan individuele klanten om haar moverende redenen helemaal niet meer te willen verkopen.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 26 apr 2014 12:35
door Lieke11
Ik bestel vaak verschillende boeken over een bepaald onderwerp om keuze te hebben welke mij het meest aanstaat. Het is net zoiets als in een gewone boekenwinkel snuffelen tussen de boeken; boeken inkijken, stukje lezen enzo.. Tja, als je dat dan veelvuldig doet vind Bol dat blijkbaar niet leuk. Het is gewoon het gemak van een webwinkel, lekker thuis kijken wat je het leukst vindt, vrij normaal lijkt me.
Ik kan van een plaatje niet zien of ik een boek leuk of lekker leesbaar vind.
Maar goed, er zijn genoeg webwinkels die niet zo achterlijk handelen, bestel ik daar toch:)

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 26 apr 2014 13:48
door alfatrion
@snuffel: Onzin
Artikel 7:46d BW schreef:1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;
c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d. van kranten en tijdschriften.
Dit artkil is van dwingend recht.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 26 apr 2014 14:11
door gilas
Lieke11 schreef:Ik bestel vaak verschillende boeken over een bepaald onderwerp om keuze te hebben welke mij het meest aanstaat. Het is net zoiets als in een gewone boekenwinkel snuffelen tussen de boeken; boeken inkijken, stukje lezen enzo..
Daar gebruik ik de bibliotheek voor en werkt prima.
In een gerenommeerde boekwinkel zijn ze ook niet zo gecharmeerd van klanten die dit doen en kunnen ze je daar ook op aanspreken.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 26 apr 2014 14:28
door mh73
Op zich mag het wel, je mag het artikel 'uitproberen'. Al kom je dan bij boeken al snel op een stukje lezen. En hoeveel is 'een stukje'.

Maar, een winkel mag zich ook het recht voorbehouden om aan bepaalde klanten niet meer te leveren.

Als een klant van Bol.com elke keer 10 boeken besteld, ze allemaal uitpakt en er vervolgens 9 retour zend, en die klant doet dat verschillende keren, dan moet je niet raar opkijken als dat een keer gebeurd.
Het retour zenden zal waarschijnlijk op kosten van de webwinkel zijn, bovendien moet Bol.com alle boeken weer van een verpakking voorzien. En dat kost ook geld.
Wellicht heeft Bol.com gezien dat er in de boeken gelezen was. Konden ze dat toch zien aan de boeken.
Als klant van een (eerlijke) webwinkel ben je in NL goed beschermd. Dat is netjes. Maar het is geen reden om er misbruik van te maken.
Zoals snuffel1 al opmerkt, in een fysieke winkel is het ook niet de bedoeling dat je het boek gaat staan lezen.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 26 apr 2014 17:24
door alfatrion
snuffel1 schreef:De zichttermijn is enkel van toepassing op het controleren van de verpakking op juistheid en eventuele schade, in gebruik nemen betekend acceptatie van het product m.a.w. lezen is kopen.
Wederom onzin. Ik heb het hele artikel geciteerd, dus je kunt nalezen dat dit onzin is.

Hier is een boek online gekocht. Dan is lid 1 van toepassing. Dat geeft de koper het recht de koop te ontbinden gedurende de eerste zeven werkdagen c.q. drie maanden na ontvangst. Nergens staat dat de koper dit recht niet zou hebben als de koper het product heeft uitgeprobeerd of gebruikt.
mh73 schreef:Als klant van een (eerlijke) webwinkel ben je in NL goed beschermd. Dat is netjes. Maar het is geen reden om er misbruik van te maken.
Het herroepingsrecht wordt pas misbruikt wanneer het wordt ingezet om de winkel te schaden of wanneer de koper bij de uitoefening van dit recht geen enkel belang heeft.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 26 apr 2014 18:21
door gilas
alfatrion schreef:Het herroepingsrecht wordt pas misbruikt wanneer het wordt ingezet om de winkel te schaden of wanneer de koper bij de uitoefening van dit recht geen enkel belang heeft.
Wat dus gebeurd omdat TS continue boeken teruggestuurd en Bol.com dus continue opdraait voor ten eerste de kosten van het retouren en ten tweede krijgen ze boeken terug die ze eigenlijk niet meer kunnen verkopen.
Daarnaast lopen ze omzet mis.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 26 apr 2014 21:18
door alfatrion
Dat Bol.com hier schade aan heeft wil nog niet zeggen dat TS het herroepingsrecht inzet zodat Bol.com daar schade door ondervindt. Het gaat om het laatste niet om het eerste. Natuurlijk zijn de boeken wel te verkopen. Dit wordt pas anders op het moment dat deze beschadigd zijn en zelfs dan kunnen deze vaak met korting worden verkocht.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 26 apr 2014 21:46
door Lieke11
NEEEE, Bol krijgt de boeken niet duidelijk gelezen terug!!
Ik lees een stukje, de achterkant, de manier waarop het geschreven is of die mij aanspreekt, bekijk eventuele foto's en hoofdstukken, net als ieder normaal mens in een boekwinkel dus! Of gaan jullie naar een boekhandel en pakken een boek waarmee je meteen naar de kassa loopt omdat de titel of omslag je aanstaat? Jullie bekijken de boeken toch ook en bladeren er in?
Ik haal geen boeken uit verpakkingen die ik dan weer retour stuur..
Heb de alg. voorwaarden van Bol er nog eens op nagelezen maar ik kan nergens vinden dat ik niet heel veel boeken retour mag sturen!
Tuurlijk snap ik dat dit Bol op kosten jaagt, maar is dat niet altijd zo met webwinkels die de retourkosten voor hun rekening nemen?

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 26 apr 2014 21:53
door olaf79
snuffel1 schreef:De zichttermijn is enkel van toepassing op het controleren van de verpakking op juistheid en eventuele schade, in gebruik nemen betekend acceptatie van het product m.a.w. lezen is kopen.
NEE. Het openen van de verpakking is geen reden om ontbinding te weigeren.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 01:02
door newmikey
Lieke11 schreef:N
Heb de alg. voorwaarden van Bol er nog eens op nagelezen maar ik kan nergens vinden dat ik niet heel veel boeken retour mag sturen!
Heb je wel iets gevonden wat Bol.com er toe verplicht jou als "klant" te handhaven?

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 08:25
door eleven
Ik lees een stukje, de achterkant, de manier waarop het geschreven is of die mij aanspreekt, bekijk eventuele foto's en hoofdstukken, net als ieder normaal mens in een boekwinkel dus!
Grote onzin.
Hier heb je een willekeurige link van een boek.
Kijk eens naar de optie "INKIJKEXEMPLAR", daar kan je zelf nog en stukje lezen.

http://www.bol.com/nl/p/veroordeeld/920 ... 0026257152

En is deze optie niet gegeven, er een duidelijk beschrijving van de inhoud is.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 13:08
door mh73
Lieke11 schreef: Tuurlijk snap ik dat dit Bol op kosten jaagt, maar is dat niet altijd zo met webwinkels die de retourkosten voor hun rekening nemen?
Door klanten zoals jij kan Bol.com dus twee dingen doen:
Ofwel de kosten in het algemeen verhogen, waardoor elke klant er last van heeft.
Ofwel de klanten die de extra kosten veroorzaken, eruit knikkeren.

Ik ben blij dat Bol.com voor het laatste kiest.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 14:25
door Lieke11
Niet alle boeken hebben een inkijkexemplaar en aan een beschrijving kan ik niet zien of de schrijfstijl van een boek mij aanstaat.
Ik kan trouwens toch geen boeken meer bestellen, had een mail gekregen dat dat wel kon als ik van te voren betaalde. Nou prima toch, besteld en van te voren betaald met cadeaubon dn 13 euro via Ideal, annuleren ze de bestelling weer!!
Als dit geen diefstal is dan weet ik het niet meer.
Nogmaals blijf ik er bij dat je alles wat je via een webwinkel koopt thuis mag bekijken en uit proberen zo vaak als je dat wilt. Mocht een webwinkel dit niet willen, hoort dat duidelijk aangegeven te worden in de alg. Voorwaarden. Zo is het en niet anders, ze werken dit zelf in de hand en dat zal de politie met mij eens zijn.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 14:50
door hawkwind
Lieke11 schreef:Nogmaals blijf ik er bij dat je alles wat je via een webwinkel koopt thuis mag bekijken en uit proberen zo vaak als je dat wilt.
Tuurlijk... :lol:
Koop 10 leuke DVD,'s , bekijk ze allemaal, en stuur er 9 lekker weer retour (de goedkoopste hou je natuurlijk zelf).
En dat doe je uiteraard iedere week.....
En dan op hoge poten staan als BOL je niet meer als klant wenst.

Droom lekker verder Lieke.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 18:07
door Lieke11
Jij neemt het wel erg letterlijk, dat bedoel ik natuurlijk niet en dat snap je zelf ook best.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 18:27
door newmikey
Lieke11 schreef:Jij neemt het wel erg letterlijk, dat bedoel ik natuurlijk niet en dat snap je zelf ook best.
Hoeft ook niet letterlijk. Bol.com is een bedrijf wat winst wil en moet maken om te blijven bestaan. Zou mij niets verbazen als ze een "3 strikes you're out" beleid hebben. Kom op, doe nou niet zo kinderlijk - je komt ook niet een aantal malen achter elkaar bij een boekwinkel terugbrengen met de smoes "nee, ik vond het achteraf toch niks".

Boeken? Soms is een boek wat je koopt geweldig, soms valt het een beetje tegen. Dat geldt voor gewone winkels maar ook voor een webwinkel. Je kan wel eens pech hebben maar dat kan en mag géén reden zijn om dan maar misbruik van het systeem te gaan maken en dat is eigenlijk exact wat je doet.

Je bijna kinderlijke verbazing over dat feit is ietwat lachwekkend.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 18:48
door gilas
Lieke11 schreef:Nou prima toch, besteld en van te voren betaald met cadeaubon dn 13 euro via Ideal, annuleren ze de bestelling weer!!
Sorry,maar wat ik niet snap is dat je niet gewoon het bedrag van je cadeaubon opmaakt zonder bij te betalen en verder niet meer besteld bij Bol.com.
Dit is geen diefstal,dit is gewoon dommigheid van jouw kant.
Je weet dat Bol.com moeilijk kan gaan doen over jouw bestelling,aangezien je al 2 keer bent geblokkeerd.
Je krijgt de kans om je bon te gebruiken en dan beland je in een situatie waarbij je weer geblokkeerd wordt.
Als je alleen je bon had gebruikt,had je zeer waarschijnlijk geen blokkade omdat je de bon opmaakt.
Je maakt het jezelf wel moeilijk en echt aangifte doen vanwege deze situatie is gewoon een lachertje.

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 19:36
door eleven
Lieke11 schreef:Niet alle boeken hebben een inkijkexemplaar en aan een beschrijving kan ik niet zien of de schrijfstijl van een boek mij aanstaat.
Ik kan trouwens toch geen boeken meer bestellen, had een mail gekregen dat dat wel kon als ik van te voren betaalde. Nou prima toch, besteld en van te voren betaald met cadeaubon dn 13 euro via Ideal, annuleren ze de bestelling weer!!
Als dit geen diefstal is dan weet ik het niet meer.
Nogmaals blijf ik er bij dat je alles wat je via een webwinkel koopt thuis mag bekijken en uit proberen zo vaak als je dat wilt. Mocht een webwinkel dit niet willen, hoort dat duidelijk aangegeven te worden in de alg. Voorwaarden. Zo is het en niet anders, ze werken dit zelf in de hand en dat zal de politie met mij eens zijn.

Heb ik ook iet geschreven, dat ieder boek een inkijkexemplaar heeft, ff goed lezen.

Als je een boek kiest , dan weet je toch welke schrijver welke schrijfstijl heeft.

Zo en wat wil je, dat de politie doet?

Re: Problemen met Bol.com over retouren en kadobon

Geplaatst: 27 apr 2014 20:21
door alfatrion
Lieke11 schreef:Als dit geen diefstal is dan weet ik het niet meer.
Het is geen diefstal omdat hier niets wordt weggenomen. Het gaat hier eerder om verduistering omdat hier goederen worden toegeëigend die ze reeds hebben.
Lieke11 schreef:Nogmaals blijf ik er bij dat je alles wat je via een webwinkel koopt thuis mag bekijken en uit proberen zo vaak als je dat wilt. Mocht een webwinkel dit niet willen, hoort dat duidelijk aangegeven te worden in de alg. Voorwaarden.
Iets anders mag niet in de algemene voorwaarden staan.
Lieke11 schreef:Zo is het en niet anders, ze werken dit zelf in de hand en dat zal de politie met mij eens zijn.
De politie gaat heel moeilijk doen om aangifte op te nemen. En het openbaar ministerie zal genegen zijn de aangifte te seponeren. Dit alles ondanks dat ze het met je eens zijn.