1JanV schreef:Eigenlijk iets geks een brommer zonderhelm met een maximum snelheid van 25km moet op het fietspad en een fietser met minimaal 3 versnellingen mag zo hart als die maar trappen kan. nog meer gekheden de scooter heeft een verplicht kenteken en moet verplicht verzekerd zijn, moet (2007)voorzien zijn van een linker spiegel en km-teller goede banden en remmen er richtingaanwijzers en rijbewijs anders heeft die een prent. die fietser daarentegen kan nauwelijks voor iets bekeurt worden.
Dat een snorbrommer tot 25km/h op het fietspad moet rijden is nog wel logisch. Nog niet zolang geleden moesten ook de "gewone"brommers op het fietspad. Dat werd als gevaarlijk beschouwd voor het fietsverkeer vanwege het grote snelheidsverschil tussen fietsers en brommers. Daarom zijn deze naar de autoweg verbannen. Een snorfiets op de autoweg zou echter veel meer hinder betekenen voor automobilisten (ook weer door het snelheidsverschil)wat weer gevaarlijke situaties in de hand kan werken.
Punt blijft wel natuurlijk dat er ook veel snorbrommers harder rijden dan 25. Wat dus nog steeds gevaar oplevert.
Een snorfiets was vroeger een vervoermiddel voor oudere mensen bij wie het fietsen niet meer zo ging. De laatste jaren enorm populair onder jongeren die een snorscooter hebben. Het voordeel ten opzichte van brommers is dat je geen helmplicht hebt, en dat rijdt wel zo prettig. Daarbij heeft deze dezelfde motor als van een bromscooter, en een snelheidsbegrenzing is zo weggehaald.
En de electrische fiets : vroeger hadden oudere mensen een spartamet met een benzinemotortje, en door de techniek heb je dus nu electrische fietsen die een stuk gebruiksvriendelijker zijn. Punt is weer dat de fietsen ook razend populair zijn onder jongeren : je kunt lekker hard doorfietsen met tegenwind. Dit is een kwestie van vooruitgang en daar is op zich niets mis mee. Maar ook hier krijg je dus te maken met gevaren. Want de naam zegt het al, de "high-speed" electrische fiets. 35 km/u is redelijk snel voor een fiets. En een brommer hoor je nog aankomen, een electrische fiets niet.
Ik ben op zich geen voorstander voor teveel betutteling en teveel regelgeving. Met dus ook weer allerlei verschillen regels tussen de verschillende verkeersdeelnemers. Als een fietser of een bromfietser een helm wil dragen (of een automobilist een gordel) vanwege de veiligheid is dat bijzonder verstandig. Maar laten we er geen verplichting van maken. Als een racefietser of iemand met een electrische fiets of welke fietser dan ook lekker hard wil rijden moet dat tot op zekere hoogte kunnen.Op plekken waar dat kan. Ik denk ook dat een snelheidslimiet van 25 km/u instellen niet echt helpt. Valt niet te controleren, en de meeste fietsers hebben bovendien geeneens een kilometerteller.
Als het voertuig harder KAN dan 25 km/h wil dat nog niet zeggen dat de verkoop verboden moet worden. De meeste auto's kunnen ook veel harder rijden dan de toegestane maximale snelheid, en die mogen ook verkocht worden.
Uiteraard ben ik wel van mening dat echte snelheidsmaniakken aangepakt moeten worden. En wat voor rijtuig je ook hebt, deze moet veilig zijn : goede bandjes en remmen, verlichting dat soort dingen.
Zonder onderscheid te maken welk voertuig je hebt. Wat dat laatste betreft zou er wel wat verbeterd kunnen worden in wetgeving met al die verschillen.
Maar het blijft natuurlijk de vraag in hoeverre je dat wilt (en kunt) vastleggen in regeltjes.