LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente Marum haalt plastic niet af

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
olaf79

Re: Gemeente Marum haalt plastic niet af

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Het blijkt inderdaad zo te zijn dat de gemeente Marum plastic tassen waarop niet het logo van de gemeente Marum opstaat niet wordt meegenomen.

antwoord gemeente:
Het plastic afval wordt alleen maar meegenomen wanneer het in de zakken van de gemeente Marum zit. Ook worden zakken die niet dicht zitten niet mee genomen. De milieuboer heeft een hiervoor een streng beleid.
Mocht u zakken nodig hebben u kunt ze altijd afhalen bij de balie van het gemeentehuis.
Lijkt me logisch beleid.
Wel vind ik het vreemd dat ze niet op een wat nettere manier nieuwe zakken leveren.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
gezondheid schreef:Het blijkt inderdaad zo te zijn dat de gemeente Marum plastic tassen waarop niet het logo van de gemeente Marum opstaat niet wordt meegenomen.

antwoord gemeente:
Het plastic afval wordt alleen maar meegenomen wanneer het in de zakken van de gemeente Marum zit. Ook worden zakken die niet dicht zitten niet mee genomen. De milieuboer heeft een hiervoor een streng beleid.
Mocht u zakken nodig hebben u kunt ze altijd afhalen bij de balie van het gemeentehuis.
Lijkt me logisch beleid.
Wel vind ik het vreemd dat ze niet op een wat nettere manier nieuwe zakken leveren.
Dit is in de meer landelijke gemeenten in Nederland wel vaker zo hoor. Maar daar zet een pakketbezorger ook rustig een pakketje in de garage, die gewoon open is. Vaak liggen deze zakken in de berm om opgehaald te worden, een flink eind van bijvoorbeeld een brievenbus. En zo zorgen ze ervoor dat niet iedereen met grote rollen overbodige plastic zakken blijft zitten. Voordat wij hier een aparte plastic container kregen, werkten we ook met zakken. Daarvan hebben we nu nog 2 rollen, zoveel gebruikten wij niet als 2 persoonshuishouden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

antwoord gemeente:
Dan weet je toch wat je te doen staat? Een retourtje gemeentehuis is volgens mij nog altijd korter bij dan een retourtje volgend dorp.

En een tip: neem gewoon wat extra rollen mee, en haal nieuwe vóórdat de laatste zak op is. Hoef je ook niet zonder te zitten.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Gelukkig dat je dit antwoord zo snel hebt gekregen, je had anders nog uren, dagen, maanden, jaren door kunnen gaan met speculeren. Want dit antwoord had je zelf van z'n lang zal ze leven niet kunnen bedenken..................................................................

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Met extra rollen is de gemeente Marum misschien een beetje voorzichtig; het moet niet zo zijn dat die te pas en te onpas voor van alles en nog wat gebruikt worden.
Te veel zakken afnemen - binnen een bepaald tijdsbestek - is - doorgaans- niet mogelijk.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

antwoord gemeente:
Nou wat verrassend zeg! Dat antwoord had ik nou echt niet verwacht van de gemeente Marum :roll:

witte angora

Jolijn schreef:Met extra rollen is de gemeente Marum misschien een beetje voorzichtig; het moet niet zo zijn dat die te pas en te onpas voor van alles en nog wat gebruikt worden.
Te veel zakken afnemen - binnen een bepaald tijdsbestek - is - doorgaans- niet mogelijk.
Och, ze liggen hier bij de supermarkt. Bij ééntje mag je twee rollen per keer per huishouden meenemen. Ach, er zitten 12 zakken in een rol, en als je iedere week bij minimaal 2 supermarkten boodschappen doet, kun je nog wel even vooruit... :wink:

Laat ik het zo zeggen: zeker in het begin verbaasde de gemeente zich er over hoe het nou kon dat die zakken altijd zo snel op waren. :mrgreen: Inmiddels gaat het een stuk beter. :D

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Vind jullie maar verwend dat je gratis zakken krijgt. Oneerlijk verdeeld.

witte angora

tenormin schreef:Vind jullie maar verwend dat je gratis zakken krijgt. Oneerlijk verdeeld.
Daarom heb ik alvast een voorraadje ingeslagen, voor het geval het later niet langer gratis is. :wink:

(wat dat betreft ben ik dan wel weer een krenterige Hollander)

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je kunt het ook gewoon net als ik in de grijze bak doen. Op de vuilstort-oven gooien ze het toch allemaal weer bij elkaar.

tenormin

witte angora schreef:Daarom heb ik alvast een voorraadje ingeslagen, voor het geval het later niet langer gratis is. :wink:

(wat dat betreft ben ik dan wel weer een krenterige Hollander)
Nou ja, als de kans je geboden word zou ik het ook doen, dus ben ik ook de zuinige Hollander. Maar toen ik in London woonde kregen we altijd bij het ophalen van de zak een nieuwe, gratis. Was ook geen belasting, toen. Maar 1 hé, ook al had men een huis vol kinderen, haha. Dus hadden we een "fire" regelmatig in de achtertuin (iedereen deed dat). Is nu waarschijnlijk ook verboden.

witte angora

sjoegel schreef:Je kunt het ook gewoon net als ik in de grijze bak doen. Op de vuilstort-oven gooien ze het toch allemaal weer bij elkaar.
Net als het chemisch afval. Dat wordt gewoon verbrandt, net zoals huisvuil gewoon verbrandt wordt. Maar ach, de overheid schetst graag van zichzelf een beeld van zéér begaan met het milieu en zo, niet waar... :roll:

sjohie

sjoegel schreef:Je kunt het ook gewoon net als ik in de grijze bak doen. Op de vuilstort-oven gooien ze het toch allemaal weer bij elkaar.
Neehoor, ze maken van het separaat ingezamelde plastic oa die doorzichtige vleesbakjes in de supermarkten. En het huisvuil uit de grijze container wordt ook eerst nog een keer door een scheidingsfabriek gestuurd, daar halen ze oa blik, aluminium, papier en plastic er uit voordat het de oven in gaat. Van dat plastic maken ze die donkergrijze bermpalen etc.

sjohie

witte angora schreef:
Net als het chemisch afval. Dat wordt gewoon verbrandt, net zoals huisvuil gewoon verbrandt wordt. Maar ach, de overheid schetst graag van zichzelf een beeld van zéér begaan met het milieu en zo, niet waar... :roll:
Een aantal soorten chemisch afval wordt in speciale ovens vernietigd, maar gaat zeker niet met het reguliere huisvuil mee de verbrandingsoven in. Die speciale ovens brandden oa veel heter, om zo de complexe chemische verbindingen af te breken. Weer andere chemisch afvalstromen worden gerecycled, of opgeslagen totdat er betere verwerkingstechnieken ontwikkeld worden. Dat laatste hebben ze een aantal jaren gedaan met batterijen.

Het is een beetje een kip/ei verhaal, wat je ook ziet met ingezameld plastic. Toen dat net begon ging het heel inefficiënt naar Duitsland, of werden er brandstofpellets van geperst voor gebruik in energiecentrales. Dit omdat het niet rendabel was om voor die kleine stroom, recyclingfabrieken in Nederland te bouwen. Toen die afvalstroom eenmaal op gang kwam, zijn er in Nederland wel van die fabrieken gebouwd, of nog in aanbouw, en wordt die nieuwe grondstof oa gebruikt voor de vleesschaaltjes in de AH en andere supers.

Hetzelfde gold voor glas, dat werd al een poosje gescheiden ingezameld door de consumenten, maar bij het ophalen weer gemengd, omdat er nog niet genoeg vrachtwagens waren die glascontainers gescheiden konden legen. Dat soort voertuigen worden over een X aantal jaar afgeschreven, dus die dat duurde even. Geleidelijk kwamen die er wel, en was de cirkel weer rond.

gilas

witte angora schreef:
Probleem hier is dat je dus daadwerkelijk een boete krijgt als je je afval niet scheidt en ik hou nog teveel van mijn geld om de gemeente gratis geld te geven :wink:

tenormin

Nou, dat is hier ook een af/ en aanrijden van de afdeling handhaving. Iedere zak die naast de container staat word grondig doorzocht en een stukje adres is al voldoende. Zijn zakken van bewoners die het pasje van de container niet bij zich hebben, dus zet men het er gewoon naast. Ik hou ook nog te veel van mijn centjes om een boete te riskeren. Trouwens nergens voor nodig, faciliteiten hier meer dan voldoende.

sjohie

gilas schreef:
witte angora schreef:
Probleem hier is dat je dus daadwerkelijk een boete krijgt als je je afval niet scheidt en ik hou nog teveel van mijn geld om de gemeente gratis geld te geven :wink:
Dat niet scheiden kost de gemeente ook veel geld. Een paar batterijen in een zak huisvuil maakt bij het verwerken van een vrachtwagen vol, ineens van het teruggewonnen oud ijzer, chemisch afval, en dus een grote kostenpost. Toen ik er tijdens mijn stage, bij wat toen nog de VAM was, onderzoek naar deed, was 0,2% van een ton huisvuil batterijen, om maar eens wat te noemen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jolijn schreef:Met extra rollen is de gemeente Marum misschien een beetje voorzichtig; het moet niet zo zijn dat die te pas en te onpas voor van alles en nog wat gebruikt worden.
Nou ik loop hier op het gemeenthuis, de bibliotheek of de gemeentewerf gewoon naar binnen om nieuwe rollen te vragen, niemand die mijn naam vraagt. Zelfs niemand die vraagt of ik wel in deze gemeente woon.
Onze gemeente gebruikt trouwens de gestandaardiseerde plastic heroes zakken.

tenormin

Voor mensen die in Brabant wonen, vers van de pers: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2266 ... fval_.html
Dus neem aan dat Brabant de tekorten weer op de inwoners gaan halen. Laat dit maar lokaal nieuws (en kosten) blijven.

gilas

sjohie schreef:Dat niet scheiden kost de gemeente ook veel geld. Een paar batterijen in een zak huisvuil maakt bij het verwerken van een vrachtwagen vol, ineens van het teruggewonnen oud ijzer, chemisch afval, en dus een grote kostenpost. Toen ik er tijdens mijn stage, bij wat toen nog de VAM was, onderzoek naar deed, was 0,2% van een ton huisvuil batterijen, om maar eens wat te noemen.
Ik geloof je meteen maar maak dat maar de gemeente eens duidelijk.Als die denken dat ze ergens geld mee binnen kunnen halen,dan doen ze dat,ook al kost het ze uiteindelijk geld.

Gesloten