LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur
-
Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur
Laten we dat maar niet doen, als ik bij jou een schutting plaatst zou ik zomaar bij je naar binnen kunnen kijken, weg privacy...
-
Haha ja maar dat is gebruikelijk. Er is een verschil tussen gewoon kijken of bespioneren natuurlijk!vogels schreef:Dat van die betonnen schutting, had ik idd verkeerd gelezen (overigens wel een beetje veroorzaakt door een houten schutting een betonschutting te noemen, terwijl je alleen beton paaltjes bedoeld).
Mensen kijken ook wel eens gewoon naar buiten, al is het maar om even te kijken wat de kinderen in hun tuin uit vreten. Of hoe mooi hun tuintje er bij staat. Heeft niks met bespioneren te maken.En ik mag aannemen dat de buren niet zulke trieste figuren zullen zijn om vanaf hun slaapkamer mij te gaan bespioneren dan ben je wel erg kansloos
MisterWood
Denk je er wel aan dat veel kinderen tegenwoordig een trampoline in hun tuin hebben? Mogen die dan ook niet jouw kant op kijken?
Tjeetje, een huis betrekken in september, de toekomstige buren al kennen (die u liever niet zou hebben (?) ), al wetend dat de buren kennelijk geen geld hebben: poeh...dat is een fijne start. Ook van plan om de privacy zover te laten gaan dat groeten er ook niet in zit? Als u de erf grens weet (kadaster); paar palen plaatsen zoals al is geschreven, snelgroeiende klimop; als geld geen probleem is: de tuincentra verkopen ze al hoog gegroeid: instant privacy. En eerlijk, ik heb ook wel eens vanuit de slaapkamer naar de buren gekeken als ze buiten zaten (toen ik nog huis had). Erg hé, zou u nooit doen. Nou, wens u prettig wonen.
-
MisterWood schreef:Ben ik het helemaal mee eens! Maar de buren die naast mij komen wonen hebben waarschijnlijk geen geld daarvoor. En ik kan best meebetalen aan de schutting en dat vind ik ook reëel maar om in mijn eentje dit te doen terwijl de ander er niet voor betaald maar wel ervan profiteert vind ik niet kunnen.Geip Suusje schreef:Mijn idee ook. Is toch hartstikke leuk om samen met je nieuwe buren een mooie schuttingoplossing te maken of kopen.F.van Holten schreef:Ga in overleg met u buren, ook zij zullen de kosten willen delen.
Ik heb even op internet gekeken en voor een schutting met betonnen palen er tussen (dit is een van de meest voorkomende schuttingen die geplaatst worden bij huurwoningen) ben je al snel € 64,50 per meter kwijt. Reken maar uit wat dat dan ongeveer gaat kosten. Dan zit je al over de € 1000.
Eigenlijk vind ik dat in de wet opgenomen moet worden dat indien de woningbouw dit niet plaatst beide buren mee moeten betalen aan het plaatsen van een schutting zodat je niet krijgt dat de een niet betaald maar wel profiteert en de ander zich scheel betaald.
Sociaal of vrije sec,je krijgt 1 schutting thats it,,,
Maar dat is onzin betonnen palen,gewoon karwei gaan,houten palen geloof 12,95 soms aan ieding svhutting al voor 29 pst en wat angorra zegt,wacht op aanbiedingen
Ik xit vrije sec en ik heb zelf ook 11 diep schuttingen gezet en de eerste schutting eruit gehaald met toestemming vond ik mooier alles 1
Mijn buren niet meebetaald,maar ze zijn dus ook van mij,dat weteb ze geen geintjes,als ze wat doen vragen ze het
Toen wij hier net kwamen ook nieuwbouw ook niet gelijk schuttingen geplats,maar laulierheg,ding werd hoog,..maar valt wel uit haal jonge boompjes en je bent goedkope uit,,
Denk dat je iets teveel verwacht van stichting,hoe jij je huis en tuin inricht jou pakkie aan,zo maar te zeggen..
Ik zeg wel,die schuttingen goedkoper,kunnen minder hebben als wat duurdere ik heb hele stevige,
Maaarals buren niet mee betalen ja?? Je kan ze niet dwingen,wat je kan doen is ze niet op efafscheiding zetten maar 10 cm eraf,kunnen ze er niks aanhangen etc...ik heb er niet zo,n moeite mee,,
En als het nu te duur kost,wacht even ,tot je ingericht bent,vd winter of voorjaar flinke aanbiedingen..
Tuin doet bij a iedereen als laatste
Succes
1000 iets minder kwijt bedenk ook,palen,deur,kom niet op het woord oh ja beslag om s huttingen vast te zetten,zou slot in deur zetten..
ik heb 12 schuttingen nodig gehad,schuur staat andere kant dus minder meters,
Zeg 12x29 is 290+58 is 350 palen reken zelf ff uit is al laat zeg 15 x12,95 die van ons dan ook wee kwaliteit in...195 ,deur 50 als je goedkope neemt..beslag ,slot ja reken ruim op 800
Maar ja wil je je buren dwingen dat kan niet,niemand is dat verplicht,ik had zoiets ja mooi heb ik zeggenschap mzzl
En ja zo gaat dat nou eenmaal soms profiteren mensen van ietd,voor zelfde geld had je huis gekregen wasr alles al gedaan ws door buren..dan had je ook niet aangebeld joh wat heeft dat ooit gekost betaal ik me..
Als je zegt ja dat had ik wel gedaan,sorry dat geloof ik niet
-
De toekomstige buren heb ik inderdaad al ontmoet dus ik baseer mijn gedachte niet zomaar ergens op. Ik heb nimmer gezegd dat ik de buren die naast mij komen wonen niet als buren wil hebben. Daar heb ik immers niet de keuze in om te bepalen wie er naast mij komt wonen enkel en alleen heb ik gezegd dat het mensen zijn waar ik niet snel bevriend mee zou raken. Ieder mens is anders en ik ben toevallig op mijn privacy gesteld en net als zovele andere mensen is het heel normaal dat je elkaars tuin niet continu loopt in te kijken en dat je ieder je eigen tuin op je eigen manier wilt inrichten en een schutting is de meest passende oplossing om elkaar niet tot last te zijn. Dat mensen meteen vel gaan reageren vind ik erg jammer. Maar ja dat is blijkbaar echt iets van deze tijd mensen in de **** nemen. Nogmaals erg jammer!tenormin schreef:Tjeetje, een huis betrekken in september, de toekomstige buren al kennen (die u liever niet zou hebben (?) ), al wetend dat de buren kennelijk geen geld hebben: poeh...dat is een fijne start. Ook van plan om de privacy zover te laten gaan dat groeten er ook niet in zit? Als u de erf grens weet (kadaster); paar palen plaatsen zoals al is geschreven, snelgroeiende klimop; als geld geen probleem is: de tuincentra verkopen ze al hoog gegroeid: instant privacy. En eerlijk, ik heb ook wel eens vanuit de slaapkamer naar de buren gekeken als ze buiten zaten (toen ik nog huis had). Erg hé, zou u nooit doen. Nou, wens u prettig wonen.
-
De mensen die niks over hebben voor een erfafscheiding kunnen het beste naast elkaar gaan wonen.
Afhankelijk van het soort compromis wat haalbaar lijkt stel ik de volgende woningverdeling voor.
===+===+===+===+===+===+===+beton
MisterWood
===+===+===+===+===+===+===+hout/beton
F.van Holten
===+===+===+===+===+===+===+ hout
Geip Suusje
===+===+===+===+===+===+===+hout
Rozemarijntje
sjohie
@@@@@@@@@@@@@@@@ (planten + gaas +palen)
witte angora
_____________________________ (draad)
vogels
ruud_a
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ (prikkeldraad)
Afhankelijk van het soort compromis wat haalbaar lijkt stel ik de volgende woningverdeling voor.
MisterWood
F.van Holten
===+===+===+===+===+===+===+ hout
Geip Suusje
Rozemarijntje
sjohie
witte angora
vogels
ruud_a
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 22 jun 2014 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Haha dat vind ik een goeie zeg! Het is toch wat hé!...Geip Suusje schreef:De mensen die niks over hebben voor een erfafscheiding kunnen het beste naast elkaar gaan wonen.
MisterWood
Geip Suusje
===+===+===+===+===+===+===+ hout/beton
F.van Holten
sjohie
witte angora
vogels
ruud_a
-
Dat vecht je maar lekker uit met die ruud_a en witte angora.vogels schreef:Waar schrijf ik dat ik niks over heb voor een erfafscheiding? Sowieso hou ik helemaal niet van paaltjes met draad. Ben meer een type voor hardhouten hekjes van een metertje hoog.Geip Suusje schreef:De mensen die niks over hebben voor een erfafscheiding kunnen het beste naast elkaar gaan wonen.
vogels
Ik wil een schutting van 1,80
-
Gebeurt niet, hout woont 3 huizen verderop. Jij zit tussen de draadkrentenkakkers.vogels schreef:Ik wil een schutting van 2.80 als meneertje hout naast mij komt wonenGeip Suusje schreef:Ik wil een schutting van 1,80
-
Ik kan dit ook niet helemaal volgen. Met mij kun je heel veel kanten op. Afhankelijk van de grootte en inrichting van de tuin, de stijl van het huis, het contact met de buren (liefst gewoon goed en gezellig) en wat anderen willen.vogels schreef:Waar schrijf ik dat ik niks over heb voor een erfafscheiding? Sowieso hou ik helemaal niet van paaltjes met draad. Ben meer een type voor hardhouten hekjes van een metertje hoog.Geip Suusje schreef:De mensen die niks over hebben voor een erfafscheiding kunnen het beste naast elkaar gaan wonen.
vogels
Plus, als ik eerste bewoner was, dan zorgde ik wel dat ik aan alle kanten een gelijke erfafscheiding zou hebben.
als u een schutting wilt, zet u er gewoon 1 neer op uw eigen grond.MisterWood schreef:Dat klopt zeker maar hoe vaak gebeurd het niet dat mensen vervolgens weigeren om mee te betalen en dan ben je in een positie dat je niet veel keuze hebt. Ik neem aan dat je niet graag wilt dat je bij elkaar in de tuin kan kijken want dan kan ik niet lekker rustig in mijn tuin zitten want je hebt dan totaal geen privacy.witte angora schreef:Als mensen die schutting niet kunnen betalen, moeten ze zich toch eens afvragen of ze wel de inrichting van de tuin kunnen betalen.MisterWood schreef: Zover ik weet plaatst de woningbouw een privacy scherm van 1,80 meter op de erfafscheiding aan een kant van de muur. Ik blijf het vreemd vinden want bij de nieuwbouwwoningen boven de sociale huurgrens hebben ze wel de erfafscheidingen geplaatst. Ik denk dat namelijk niet veel mensen een tuin van 12 meter diep aan beide kanten kunnen voorzien van schuttingen?
Er worden verder dus geen paaltjes of draden gespannen om de erfafscheiding te bepalen.
Je verhaal van betonnen palen is aardig, maar er zijn maar zeer weinig huurhuizen met schuttingen van beton. Houten palen volstaan ook, of gaas met hedera's ertegen aan, of, wat al eerder gezegd is, een rijtje coniferen. Neem Leylandi's, die dingen groeien als onkruid, of een andere soort die snel groeit.
Wat je in het uiterste geval kunt doen is houten palen neerzetten, daar heb je over een lengte van 12 meter een stuk of 11 van nodig, en de schutting zelf maak je van hout van pallets die overblijven na de bestrating. Beetje meer werk, beetje beits er over, en geen mens die ziet hoe je aan het hout kwam. Ben je voor zo'n 40 tot 50 euro per kant klaar, beits niet meegerekend, en de korte kant is dan nog wat goedkoper.
Heus, het kan allemaal net zo duur en net zo goedkoop als je wilt.
De betonschutting wordt veel gebruikt bij huurwoningen. Als de woningbouw wel de erfafscheiding plaatst is dit ook meestal betonschuttingen (houten panelen en betonnen palen daartussen). Ik heb op internet gevonden dat je je buren via de rechter kunt afdwingen om mee te betalen. Echter zit ik hier niet op te wachten want dat kost ook een hoop tijd en dit zou zonde zijn.
dan is die schutting helemaal van u.
uw buren dwingen om mee te betalen omdat u een schutting wilt neerzetten?
ik wens u veel succes.
als ze al gedwongen zouden kunnen worden om mee te betalen, dan toch niet voor de schutting van uw keuze.
maar aan de goedkoopst mogelijke schutting.
een paar houten paaltjes met prikkeldraad.
voor de privacy mag u dan alsnog zelf zorgen.
en de klimop ook regelmatig aan de kant van de buren snoeien.tenormin schreef:Tjeetje, een huis betrekken in september, de toekomstige buren al kennen (die u liever niet zou hebben (?) ), al wetend dat de buren kennelijk geen geld hebben: poeh...dat is een fijne start. Ook van plan om de privacy zover te laten gaan dat groeten er ook niet in zit? Als u de erf grens weet (kadaster); paar palen plaatsen zoals al is geschreven, snelgroeiende klimop; als geld geen probleem is: de tuincentra verkopen ze al hoog gegroeid: instant privacy. En eerlijk, ik heb ook wel eens vanuit de slaapkamer naar de buren gekeken als ze buiten zaten (toen ik nog huis had). Erg hé, zou u nooit doen. Nou, wens u prettig wonen.
je kunt die mensen daar niet mee opzadelen.
-
Zet gewoon een eigen schutting op eigen kosten op je eigen tuindeel. Dus niet op de erfgrens, maar er tegenaan.
Dat scheelt een hoop gezeik in de toekomst. Willen je buren een eigen schutting, dan kunnen ze die alsnog plaatsen tegen jouw schutting aan. Het is de duurste én de beste oplossing.
Dat scheelt een hoop gezeik in de toekomst. Willen je buren een eigen schutting, dan kunnen ze die alsnog plaatsen tegen jouw schutting aan. Het is de duurste én de beste oplossing.
Dat neem jij inderdaad aan. Maar lang niet iedereen is van een schutting gediend. Zeker bij smallere tuinen, zoals bij rijtjeswoningen, kan dat tot donkere, kille tuinen leiden, omdat de zon wellicht een groot deel van de dag niet goed in je tuin kan komen. En tot een blokkendoos gevoel.Ik neem aan dat je niet graag wilt dat je bij elkaar in de tuin kan kijken want dan kan ik niet lekker rustig in mijn tuin zitten want je hebt dan totaal geen privacy.
Dat jíj graag een schutting is, is je goed recht. Maar zadel dan niet iedereen op met jouw wil. En met je gewenste 'schuttingplicht'.
Er is nu al ruzie over een schutting,gaat lekker
Je kan ook een stenen muur maken als schutting,hoef je helemaal niets meer met de buren te maken hebben en heb je een mooi plekje voor een rozenstruik.
Je kan ook een stenen muur maken als schutting,hoef je helemaal niets meer met de buren te maken hebben en heb je een mooi plekje voor een rozenstruik.
TS wil een schutting ( iets anders dan een erfafscheiding ), dus TS heeft ook maar te zorgen voor een schutting ( en deze zelf te betalen ). Deze kan op eigen grond en van eigen geld neergezet worden.
Daarmee is de kous gewoon af.
Daarmee is de kous gewoon af.
-
Wat TS ook kan doen is blijven zitten waar die zit, de woning is nog niet opgeleverd, het contract nog niet getekend. Daar zullen de niet-toekomstige buren vast geen bezwaar tegen hebben, en er zal ongetwijfeld iemand op de wachtlijst staan die dat ook niet erg vindt.
Ik heb dit topic met enige verbazing zitten lezen. Iemand die maar vindt dat de woningbouwvereniging moet zorgen voor een erfafscheiding, nee, eigenlijk een nette schutting, liefst nog met betonnen palen ook, omdat hij het zelf niet kan betalen. Moet toch niet gekker worden.
Waarom zouden de buren gedwongen moeten worden om mee te betalen? Misschien willen zij wel geen gesloten schutting, maar een heg. Misschien willen zij het wel gedeeltelijk open houden. Juist omdat iedereen wat anders kan willen, kan je de schutting op je eigen grond plaatsen. Kan je het helemaal zo doen zoals je zelf wil, maar moet je het ook helemaal zelf betalen.
Uit de veelvuldigheid van het noemen van een schutting met betonnen palen in de bijdrages van TS, ga ik ervan uit dat daar de voorkeur naar uit gaat. Deze worden echter zelden of nooit geplaatst bij huurwoningen, omdat deze veel duurder zijn dan andere erfafscheidingen. De andere mogelijkheden zijn al volop genoemd: een heg, raster met klimop, schutting met houten palen. En ook hier geldt: als je het niet kan betalen, zul je voor iets moeten kiezen dat je wél kan betalen.
Kortom: nee, de woningbouw is niet verplicht om jouw erfafscheiding te plaatsen. Wees blij dat er zoiets is als sociale woningbouw en huursubsidie.
En nee, je kunt je buren niet verplichten om mee te betalen aan de erfafscheiding.
In de eerste plaats vraag ik me af of TS niet heel erg op de feiten vooruit loopt. Heeft hij al geïnformeerd of de buren aan een schutting willen meebetalen of gaat hij er maar van uit dat ze dat niet willen?MisterWood schreef:Maar de buren die naast mij komen wonen hebben waarschijnlijk geen geld daarvoor. En ik kan best meebetalen aan de schutting en dat vind ik ook reëel maar om in mijn eentje dit te doen terwijl de ander er niet voor betaald maar wel ervan profiteert vind ik niet kunnen.
Ik heb even op internet gekeken en voor een schutting met betonnen palen er tussen (dit is een van de meest voorkomende schuttingen die geplaatst worden bij huurwoningen) ben je al snel € 64,50 per meter kwijt. Reken maar uit wat dat dan ongeveer gaat kosten. Dan zit je al over de € 1000.
Eigenlijk vind ik dat in de wet opgenomen moet worden dat indien de woningbouw dit niet plaatst beide buren mee moeten betalen aan het plaatsen van een schutting zodat je niet krijgt dat de een niet betaald maar wel profiteert en de ander zich scheel betaald.
Waarom zouden de buren gedwongen moeten worden om mee te betalen? Misschien willen zij wel geen gesloten schutting, maar een heg. Misschien willen zij het wel gedeeltelijk open houden. Juist omdat iedereen wat anders kan willen, kan je de schutting op je eigen grond plaatsen. Kan je het helemaal zo doen zoals je zelf wil, maar moet je het ook helemaal zelf betalen.
Uit de veelvuldigheid van het noemen van een schutting met betonnen palen in de bijdrages van TS, ga ik ervan uit dat daar de voorkeur naar uit gaat. Deze worden echter zelden of nooit geplaatst bij huurwoningen, omdat deze veel duurder zijn dan andere erfafscheidingen. De andere mogelijkheden zijn al volop genoemd: een heg, raster met klimop, schutting met houten palen. En ook hier geldt: als je het niet kan betalen, zul je voor iets moeten kiezen dat je wél kan betalen.
Kortom: nee, de woningbouw is niet verplicht om jouw erfafscheiding te plaatsen. Wees blij dat er zoiets is als sociale woningbouw en huursubsidie.
En nee, je kunt je buren niet verplichten om mee te betalen aan de erfafscheiding.
-
Toen ik mijn huidige huurhuis ging betrekken stonden de buren op het punt om te verhuizen. De vertrekkende buur vroeg me om 300 euro neer te leggen voor de bestaande schutting, anders zou hij hem meenemen. Ik heb hem verteld dat dat me iets teveel van het goede was en hebbem hem vriendelijk bedankt. Het was ook niet een schutting die we zelf uitgezocht zouden hebben. En een paar dagen later zaten we dus helemaal zonder schutting.
Wij gingen er ook van uit dat de woningbouw wel voor een erfscheiding moest zorgen, maar nee hoor. Ja ze wilden wel een draadje spannen tussen 2 paaltjes.
Vervolgens hebben we gewacht op nieuwe buren om een gezamenlijke schutting te bespreken, maar het huis naast ons stond al weken leeg. Uiteindelijk zelf maar een aantal palen aangeschaft en uit de aanbieding bij de gamma een paar schuttingdelen. Kostte me iets van 200 euro totaal en een zaterdagochtend. Is niet de meest luxe schutting die er is maar hij staat inmiddels al weer jaren.
Bij de andere buren bestond de erfscheiding uit een gemetseld muurtje van nog geen meter hoog. En eigenlijk wilden we daar ook een schutting van planken bovenop. Maar woonde destijds een dame van ongeveer 90 jaar alleen, en we wilden haar niet onnodg op kosten jagen om mee te betalen. Wel netjes gevraagd uiteraard of wij dat mochten doen.
Dus in principe zijn beide schuttingen ons eigendom , en "profiteren" de huidige buren er ook van. Maar daar doen we niet moeilijk over verder. WIJ wilden immers de schutting.
En als je het oneerlijk vind dat je die schutting alleen moet betalen en dat de buren er wel van profiteren kan im me dat ergens nog voorstellen, maar je verandert er niet veel aan. En inderdaad, de buren zijn misschien al tevreden met een laag tuinhekje of een stukje prikkeldraad. Of willen misschien wel een mooie schutting maar kunnen die niet betalen. Hoe het ook zij, ik zou niet de toon willen zetten bij de nieuwe buren en hen meteen al bij de rechter afdwingen om mee te betalen. Dan zal dat inderdaad neerkomen in het meebetalen van 2 piketjes met een draadje ertussen. En is de relatie met je buren verziekt .
Wij gingen er ook van uit dat de woningbouw wel voor een erfscheiding moest zorgen, maar nee hoor. Ja ze wilden wel een draadje spannen tussen 2 paaltjes.
Vervolgens hebben we gewacht op nieuwe buren om een gezamenlijke schutting te bespreken, maar het huis naast ons stond al weken leeg. Uiteindelijk zelf maar een aantal palen aangeschaft en uit de aanbieding bij de gamma een paar schuttingdelen. Kostte me iets van 200 euro totaal en een zaterdagochtend. Is niet de meest luxe schutting die er is maar hij staat inmiddels al weer jaren.
Bij de andere buren bestond de erfscheiding uit een gemetseld muurtje van nog geen meter hoog. En eigenlijk wilden we daar ook een schutting van planken bovenop. Maar woonde destijds een dame van ongeveer 90 jaar alleen, en we wilden haar niet onnodg op kosten jagen om mee te betalen. Wel netjes gevraagd uiteraard of wij dat mochten doen.
Dus in principe zijn beide schuttingen ons eigendom , en "profiteren" de huidige buren er ook van. Maar daar doen we niet moeilijk over verder. WIJ wilden immers de schutting.
En als je het oneerlijk vind dat je die schutting alleen moet betalen en dat de buren er wel van profiteren kan im me dat ergens nog voorstellen, maar je verandert er niet veel aan. En inderdaad, de buren zijn misschien al tevreden met een laag tuinhekje of een stukje prikkeldraad. Of willen misschien wel een mooie schutting maar kunnen die niet betalen. Hoe het ook zij, ik zou niet de toon willen zetten bij de nieuwe buren en hen meteen al bij de rechter afdwingen om mee te betalen. Dan zal dat inderdaad neerkomen in het meebetalen van 2 piketjes met een draadje ertussen. En is de relatie met je buren verziekt .
-
Ik vind het gewoon aso om je te ontrekken aan een medeverantwoordelijkheid voor een behoorlijke schutting. Ik kook eigenlijk van binnen van de werkelijk egoistische reacties van sommigen hier. De woningen zijn sociaal, maar zij die die bejubelen zijn zelf het minst sociaal. Het is toch duidelijk dat iemand die de buur ervoor op laat draaien er zelf dubbel van kan profiteren.
-De buurman betaalt hem maar zelf.
-Ik ben tegen, hij zet hem maar op zijn eigen erf.
Als de schutting er dan eenmaal staat heb je meer tuin dan de buren, en heb je er geen cent voor betaald.
Bovendien staat er dan een mooi wandje dat jij kan gebruiken voor van alles en nog wat, bv om je tuinschuurtje/afdakje aan te bouwen.
Een stuk of wat hier hebben inderdaad een rechter nodig om hen aan het verstand te brengen hoe zij zelf sociaal moeten zijn.
-De buurman betaalt hem maar zelf.
-Ik ben tegen, hij zet hem maar op zijn eigen erf.
Als de schutting er dan eenmaal staat heb je meer tuin dan de buren, en heb je er geen cent voor betaald.
Bovendien staat er dan een mooi wandje dat jij kan gebruiken voor van alles en nog wat, bv om je tuinschuurtje/afdakje aan te bouwen.
Een stuk of wat hier hebben inderdaad een rechter nodig om hen aan het verstand te brengen hoe zij zelf sociaal moeten zijn.