Pagina 2 van 2

Re: AUDI

Geplaatst: 01 okt 2015 23:17
door smurfos
Ik rij zelf een Audi A6 2.0 TFSI van 2010.

In 2014 is er een zuigerveer vastkomen te zitten. Mijn moter begon behoorlijk hard te piepen. Bleek heel veel druk op te bouwen. De repartie bedroeg € 4000. Ze hebben de moter uit elkaar gehaald en de zuigers gereviseerd. Olieverbuik was overigens normaal. 1x per jaar bij onderhoud. Ik rij ongeveer 12.000 tot 14.000 km per jaar. Ik heb Audi aangeschreven maar konden niets voor me betekenen. Garage had n.l. aangegeven dat dit een bekend probleme is waarbij veren vast komen te zitten. Vaak bij zeer hoge olieverbruik. En dat had ik dus niet. Na deze reparatie is de olieverbruik wel drastisch toegenomen. om de 2000 km gaat er 1 liter olie in. Nadat ik Radar uitzending heb gezien ben ik bang dat over niet al te lange tijd weer fout gaat met de veren.
Vind het dus schandalig dat Audi het probleem niet onderkend en er niets mee doet.

Re: AUDI

Geplaatst: 03 okt 2015 10:27
door peteroo
stofzuigertje schreef:De 5W30 is voorgeschreven.

De 10W40 is bij koude start iets te dik dus meer slijtage.
.
Dus 10W is dus het probleem en de 5W40 is daarom beter.

De Action, ja de 15W40 of 10W40 voor maar €2,49 maar ik zou toch hun €3,99 kostende
5W40 kopen die wel aan de SN specificatie voldoet en niet die goedkope SL specificatie van ook nog iets te dikke olie.
s
De 10W40 of 15W40 is leuk als je auto rookt als Trabantje maar bij alleen maar gebruik vind ik dat iets teveel want elke koude start slijtage, hoe lang denk je dat vol te houden?
Bij mijn auto (VAG 2.0 66 kw) wordt gewoonlijk 10W40 voorgeschreven, ook door garagisten. Ruim een half jaar nadat begin vorig jaar 5W40 is gebruikt bij de grote beurt liep mijn motor vast. Mogelijk heeft deze synthetische olie oude resten opgelost en een verstopping veroorzaakt. Het kan ook zijn dat er iets in de motor is beland, bijvoorbeeld een stukje peilstokhouder. Er lagen harde stukjes van iets in het carter.
Op dit moment is er bij mijn ruilmotor vrijwel geen olieverbruik, wat ook weer een nieuwe situatie voor me is :-)

Re: AUDI

Geplaatst: 03 okt 2015 19:17
door stofzuigertje
@ Peteroo...

Een oudere Audi van 1970 tot 1996 gebruikte meestal 10W40.
Dat was de olie voor die generatie en had lagere specificaties omdat de kanalen voor olie daar ook op gemaakt waren!

Maar na 1997 zijn vele dus ook VAG groep voor nieuwe modellen op 5W30 over gegaan.
Na 2000 zijn er nog nauwelijks 10W40 voorgeschreven voertuigen afgeleverd dus die zijn nu 15 jaren oud.

Dat Peteroo een 21 jaar oude rijd, die moet aan de toenmalige eisen voldoen en daarvoor is
de 10W40 beter als 5W40 of 5W30 die te dun is.

Ik bedoelde dat de 10W40 in een nieuwe recente auto te dik is met koude start en vaak te lage specificaties heeft, maar bij rustig warm draaien dus niet plankgas na koude start weg kan het wel!

De 5W40 is meestal beter dan 10W40 en kijk eens naar de Api specificatie;
De SL is matige, SM de betere en SN de goede voor huidige generatie.
Maar ik heb nog oude SD , SE en SF maar dat is wel een decoratie op de plank van oude flesjes...
Ja, ook de Olie is beter geworden maar hoe hoger de letter in alfabet, hoe beter, de S staat voor Benzine motoren de 2e aanduiding is voor de Sjoemel Diesels maar kijk eens bij Action en lees eens welke letters op welke olie staan en hoe hoger de letter, des te duurder.....

Re: AUDI

Geplaatst: 03 okt 2015 20:31
door peteroo
5W30 is wel erg prijzig inderdaad. Gaat die ook in de A4 B5 met de 1.6 8 klepper? Daar kijk ik wel eens naar. Als je dan olieverbruik hebt kun je je beurs wel trekken.

Re: AUDI

Geplaatst: 04 okt 2015 10:10
door stofzuigertje
Action aanbieding enkele weken terug dus nu duurder:

15W40 of 10W40 €2,59
5W30 of 5W40 €3,98

Ja, nu dus duurder maar Olie gebruik, hoef je nooit te verversen en is wel betaalbaar...
Verder weet ik niet elk Type Audi uit mijn hoofd, geen Diesel of Benzine of bouwjaar opgave maar op een olie leverancier kun je zien wat er geadviseerd word of er ook in mag..
Kijk eens op www.eurol.com of www.kroonoil.nl en je ziet wat er in hoorde en mag!

Verder is KM stand en verwachte levensduur nog van belang...
Bij versleten zuigerveren in de A4 van 2010, gekocht met elke 400 Km 1 liter verplichte 0W30 bijvullen volgens de dealer geleverde voor handel!

Ja, die rijd nu op 5W40 en werkt nog, en als hij sneuvelde, een sloop motor kan altijd voor deze TSFI motor die eigenlijk een revisie nodig had...
Wel 5 minuten langzaam warm draaien.... maar het verbruik daalde van 400 km naar 2500 km bijvullen...

Daar is de 5 liter voor nog geen €10,- een prima Action alternatief!
Ik twijfelde over de gekozen specificatie, SL.... maar voor een versleten motor die duidelijk hoorbaar was, nu stiller en de 15W40, ik adviseerde 10W40 maar hij heeft van schade auto nu een 2013 motor liggen en die gaat er zodra nodig in!
Ja, dan kun je dit doen......

Jou 20 jaren oude is 10W40 en bij hoger verbruik 15W40 niet uitgesloten maar de vraag was voor een 2010 Audi en die heeft normaal 0W30, en soms om het te beperken doet een dealer er ook vaak 5W30 in... verder durven ze niet te gaan!

Re: AUDI

Geplaatst: 04 okt 2015 14:09
door peteroo
We wijken inderdaad wat af. Bedankt voor de toelichting.

Toch konden ze wel auto's bouwen bij Audi vroeger. Hier op het dorp staan nog best wel de nodige Audi 80's, waarvan een uit 1988. Die staat bij weer en wind buiten. Ik ken de km-stand niet, maar de auto staat er nog patent bij: geen spatje roest en de lak is nog prima.

Even gekeken op de website van Kroon Oil en die adviseert 5W40. Daar is mijn vorige motor mee gesneuveld, al hoeft dat niet aan die olie te hebben gelegen. Blijft een onderwerp van discussie.

Re: AUDI

Geplaatst: 18 okt 2015 18:33
door Techniek&mensenwerk
Wat mij nog het meest verbaast is het niet in de beoordeling meenemen van de aangebrande zuiger.
Alsof het niets bijzonder is, die zwarte zuiger.
Misschien kijk ik anders dan iedereen, en misschien komt dat door mijn leeftijd.
Dan kan meerjarige ervaring toch zijn waarde hebben.
Het vervelende van kijken is het ongemerkt opslaan van beelden vooral als ze afwijkend zijn.
Zo neem ik al jaren lang beelden in mij op die veel meer vertellen dan dat wat anderen willen en kunnen zien.
Zo lijkt het ook te gaan met die Audi geschiedenis van het olieverbruik.
Iedereen kijkt, maar niemand ziet het.
Ik vindt het Audi verhaal een erg trieste geschiedenis van onwetendheid en gebrek aan inzicht.
Kijk op 28-09-2015 19;59 van de uitzending en oordeel zelf.
Het is geen olieverbruik probleem; Het is oververhitting!
Olieverbruik is het gevolg daarvan en niet de oorzaak.
Voor koolvorming zijn maar twee oorzaken aan te wijzen; Er moet olie zijn en hitte.
Bij de Audi motoren is van allebei genoeg aanwezig.

Re: AUDI

Geplaatst: 18 okt 2015 23:14
door stofzuigertje
Als er erg dunne 0W30 olie lekt langs de zuigerveren zal er inderdaad een zwarte verbrande laag van verbrande olie op de zuigers kunnen komen.

De verdwenen olie, ja dat kan via de zuigerveren waar ik mijn twijfels over heb.

Wel opvallend dat de 5W40 gebruikers, erg dik voor deze motor nauwelijks verbruik hebben en mits ze de Audi rustig warm draaien omdat in de koude motor de olie eigenlijk te dik is, dan blijven ze wel heel en verbruiken stukken minder.

Ik denk dat lekkende hete uitlaat gassen de roetaanslag op de zijkant zuiger kan veroorzaken maar ook vast zittende zuigerveren waardoor dit effect nog erger word.
Zelf denk ik dat het een combinatie is van erg ruime zuigers die de zuigerveren zwaar belasten en de volgens mijn te dunne olie, van 0W30 naar 5W30 doen al vele dealers en ik ging verder, maar op enkele voertuigen en met de uitdrukkelijke eis rustig warm draaien dus bij koude motor rustig weg rijden erbij, maar enkele op mijn advies, of ik dat voor alle Audi rijders moet aanraden?

Eind vorige eeuw was 10W40 normale olie, en nu?????

Zowel mijn olie advies als rustig warm draaien maar ook, niet zomaar stil zetten na een snelle rit want de bloed hete motor even laatste stukje laten afkoelen met rustiger rijden is beter als plotseling stil zetten want een langzaam draaiende motor verdeeld ook olie en naast smering is dat tevens koeling!

Echter, de meeste Audi rijders hebben een rijstijl waar ik het niet bepaald eens mee ben om het eens netjes te zeggen en ze zeggen dan tegen mijn ja, maar doen Nee!