eleven schreef:Ja, dus als ook deze tweede keer het mis gaat, dan krijg je wederom voor het deerde artikel te volledig garantie?
En zo ga je door, dan heb je altijd garantie op een hetzelfde artikel.
Ja. Dan moet de verkoper maar een deugdelijk product leveren. Steeds kapot binnen een jaar. Dan is er toch iets mis met dat product. Of vind je dat normaal...
En als een zelfde type tv steeds binnen korte tijd kapot gaat zou ik die tv niet meer verkopen, de fabrikant eens ernstig aanspreken op zijn dubieuze producten en de klant zijn geld teruggeven of in overleg een gelijkwaardige tv van een ander merk.
eleven schreef:Ja, dus als ook deze tweede keer het mis gaat, dan krijg je wederom voor het deerde artikel te volledig garantie?
Ja. Dan moet de verkoper maar een deugdelijk product leveren. Steeds kapot binnen een jaar. Dan is er toch iets mis met dat product. Of vind je dat normaal...
En als een zelfde type tv steeds binnen korte tijd kapot gaat zou ik die tv niet meer verkopen, de fabrikant eens ernstig aanspreken op zijn dubieuze producten en de klant zijn geld teruggeven of in overleg een gelijkwaardige tv van een ander merk.
Dan ben ik toch verkeerd voorgelicht.
Ik heb mij laten zeggen, als een product stuk gaat naar zeg 7 maanden en je krijgt een ander nieuw product, dat je dan nog 5 maanden voor het nieuwe product heeft, want je had toch al 7 maanden garantie!
Ik heb mij laten zeggen, als een product stuk gaat naar zeg 7 maanden en je krijgt een ander nieuw product, dat je dan nog 5 maanden voor het nieuwe product heeft, want je had toch al 7 maanden garantie!
Je hebt toch al 7 maanden gebruik gemaakt!
Je bent inderdaad verkeerd voorgelicht.
Garantie op een TV is geen 12 maanden. Een tv hoort makkelijk 7 jaar probleemloos te functioneren.
olaf79 schreef:
Je hebt toch al 7 maanden gebruik gemaakt!
Je bent inderdaad verkeerd voorgelicht.
Garantie op een TV is geen 12 maanden. Een tv hoort makkelijk 7 jaar probleemloos te functioneren.
Ik had 12 maanden als voorbeeld genomen.
Hoelang een TV moet meegaan is toch niet relevant.
Ik vroeg of je dan steeds opnieuw garantie krijgt en jij hebt deze vraag met ja beantwoord.
Ik schreef, dan moet je toch de genoten maanden of jaren aanrekenen en dan krijg je de rest op het nieuwe artikel.
Hoeveel is dan op een TV garantie?
@olaf79, alhoewel geen TV, toch toevoeging. Mijn elektrische tandenborstel gaat kapot na 3 maanden; ga naar waar 't ding gekocht is; krijg nieuwe maar...de aanschafdatum van 1ste borstel qua garantie geldt. De tweede ging na 6 maanden kapot, nog steeds gold de garantie van de eerste datum aankoop. Tenzij de, in dit geval TV, een productie fout betreft (wat mogelijk is) loopt de garantie dus vanaf datum 1ste aankoop. Dat ie langer dan 2 jaar mee zou moeten gaan, ja, dat wel.
Er is in Nederland geen vaste garantieperiode. Een product moet een redelijke tijd zonder problemen meegaan en de wet stelt dat de aard van het product mede bepalend is voor wat redelijk is. Tevens wordt er gekeken wat je van een product normaal gesproken mag verwachten.
Het is dus weldegelijk van belang om wat voor soort product het gaat en wat bij dat product normaal is. Het ene product slijt nu eenmaal eerder dan het andere.
Naarmate het einde van de normale levensduur van een tv dichterbij zijn einde komt zal je recht op garantie afnemen.
De normale levensduur van een tv schat ik zo rond de 7 jaar.
tenormin schreef:@olaf79, alhoewel geen TV, toch toevoeging. Mijn elektrische tandenborstel gaat kapot na 3 maanden; ga naar waar 't ding gekocht is; krijg nieuwe maar...de aanschafdatum van 1ste borstel qua garantie geldt. De tweede ging na 6 maanden kapot, nog steeds gold de garantie van de eerste datum aankoop. Tenzij de, in dit geval TV, een productie fout betreft (wat mogelijk is) loopt de garantie dus vanaf datum 1ste aankoop. Dat ie langer dan 2 jaar mee zou moeten gaan, ja, dat wel.
Dat de verkoper dat zo beweert maakt niet dat het ook waar is.
Als er vervangen wordt wegens non conformiteit dan is het nieuwe product een vertraagde levering van het oude product. Het is dus alsof u het pas na die 6 maanden heeft gekocht. De garantie gaat dus in op moment van levering van het vervangende product.
In feite was de levering bij het eerste product nooit volledig afgerond omdat deze non conform was. Door de vervanging met het conforme product wordt de levering compleet. Op dat moment gaat de garantie dus weer opnieuw lopen.
olaf79 schreef:In feite was de levering bij het eerste product nooit volledig afgerond omdat deze non conform was. Door de vervanging met het conforme product wordt de levering compleet. Op dat moment gaat de garantie dus weer opnieuw lopen.
Nou, bij BCC echt niet, hoor.
En wat betreft TV: "ze" rekenen op een levensduur van 25.000 branduren. Dus ligt het er ook nog aan hoeveel, vaak, lang iemand die kijkkast aan heeft staan. Panasonic beloofde in 2007 (of 2009 - even vergeten) dat hun plasma TV 's 42 jaar mee konden! Let op: ik schrijf in de verleden tijd.
olaf79 schreef:In feite was de levering bij het eerste product nooit volledig afgerond omdat deze non conform was. Door de vervanging met het conforme product wordt de levering compleet. Op dat moment gaat de garantie dus weer opnieuw lopen.
Nou, bij BCC echt niet, hoor.
En wat betreft TV: "ze" rekenen op een levensduur van 25.000 branduren. Dus ligt het er ook nog aan hoeveel, vaak, lang iemand die kijkkast aan heeft staan. Panasonic beloofde in 2007 (of 2009 - even vergeten) dat hun plasma TV 's 42 jaar mee konden! Let op: ik schrijf in de verleden tijd.
Tsja BCC is zo'n beetje de paria in garantieland. Vaak op de vingers getikt voor overtreden van de wet en hoge boetes. Dus wat BCC al dan niet doet of laat is geen maatstaf.
Als het aantal branduren een goede maatstaf is voor de gemiddelde levensduur van een tv, dan mogen fabrikanten dat gebruiken. De opgegeven levensduur is niet per se de te verwachten levensduur. Deze wordt bepaald door redelijke verwachtingen en in het ergste geval, zal de rechter moeten invullen wat redelijk is.
olaf79 schreef:Er is in Nederland geen vaste garantieperiode. Een product moet een redelijke tijd zonder problemen meegaan en de wet stelt dat de aard van het product mede bepalend is voor wat redelijk is. Tevens wordt er gekeken wat je van een product normaal gesproken mag verwachten.
Het is dus weldegelijk van belang om wat voor soort product het gaat en wat bij dat product normaal is. Het ene product slijt nu eenmaal eerder dan het andere.
Naarmate het einde van de normale levensduur van een tv dichterbij zijn einde komt zal je recht op garantie afnemen.
De normale levensduur van een tv schat ik zo rond de 7 jaar.
OK, mijn vraag nog een keer.
Wordt de reeds genoten garantie niet aangerekend, als er een TV stuk gaat en er een ander exemplaar wordt verstrekt.
Het kan toch niet zo zijn, dat je een doorlopende garantie krijgt.
Levensduur is volgens jou 7 jaar, dan krijg je na 5 jaar een vervangende TV?
eleven schreef:Wordt de reeds genoten garantie niet aangerekend, als er een TV stuk gaat en er een ander exemplaar wordt verstrekt.
Dat hangt van de situatie van het geval af.
Als ht aparaat regelmatig problemen oplevert, zoals in het voorbeeld van TS, of de problemen spelen al vanaf het moment van levering, wordt er van een verlate levering gesproken en is er pas geleverd als het product eindelijk volledig in orde is.
Als het apparaat gedurende langere tijd probleemloos heeft gefunctioneerd, is er al een deel van de levensduur verbruikt. Bij vervanging kan dan een nieuw-voor-oud compensatie worden toegepast of blijft de originele garantieduur van kracht en gaat deze niet opnieuw in.
Er is bestaat dus geen algemeen geldig antwoord op deze vraag
eleven schreef:Wordt de reeds genoten garantie niet aangerekend, als er een TV stuk gaat en er een ander exemplaar wordt verstrekt.
Dat hangt van de situatie van het geval af.
Als ht aparaat regelmatig problemen oplevert, zoals in het voorbeeld van TS, of de problemen spelen al vanaf het moment van levering, wordt er van een verlate levering gesproken en is er pas geleverd als het product eindelijk volledig in orde is.
Als het apparaat gedurende langere tijd probleemloos heeft gefunctioneerd, is er al een deel van de levensduur verbruikt. Bij vervanging kan dan een nieuw-voor-oud compensatie worden toegepast of blijft de originele garantieduur van kracht en gaat deze niet opnieuw in.
Er is bestaat dus geen algemeen geldig antwoord op deze vraag
Maar volgens Olaf heeft een TV een levensduur van ca. 7 jaar.
Dus mijn vraag was, krijg ik na 5 jaar een vervangend exemplaar, met een nog geldende 2 jaar garantie?
eleven schreef:Maar volgens Olaf heeft een TV een levensduur van ca. 7 jaar.
Dus mijn vraag was, krijg ik na 5 jaar een vervangend exemplaar, met een nog geldende 2 jaar garantie?
Zoals gezegd dat hangt van de omstandigheden af, en er is geen universeel antwoord.
Is er nooit wat aan de TV gerepareerd, of een eerdere storing geweest, dan is het anders dan dat de TV al vanaf het begin kuren vertoont en herhaaldeijk retour is gegaan voor een reparatie.
Ten principale gaat het erom of je in deze 5 jaar van het ongestoorde gebruiksgenot van het apparaat hebt kunnen genieten.
Zoals gezegd dat hangt van de omstandigheden af, en er is geen universeel antwoord.
Is er nooit wat aan de TV gerepareerd, of een eerdere storing geweest, dan is het anders dan dat de TV al vanaf het begin kuren vertoont en herhaaldeijk retour is gegaan voor een reparatie.
Ten principale gaat het erom of je in deze 5 jaar van het ongestoorde gebruiksgenot van het apparaat hebt kunnen genieten.
Ja, ik heb de vijf jaar geen problemen gehad.
Dan heb ik volgens jullie, omdat een TV gemiddeld 7 jaar moet meegaan, recht op de resterende 2 jaar garantie, dus repareren of vervangen.
Het kan toch niet iets tussenin zijn.
Wordt de reeds genoten garantie niet aangerekend, als er een TV stuk gaat en er een ander exemplaar wordt verstrekt.
Levensduur is volgens jou 7 jaar, dan krijg je na 5 jaar een vervangende TV?
Dit is toch wel een heel andere vraag dan eerst want je had het over defect na 1 jaar. Een defect na 5 jaar is wel wat anders natuurlijk. De tv zit dan al redelijk dicht bij het einde van zijn normale levensduur. Het hangt ook van het defect af natuurlijk. Tevens zal het ook lastiger worden als consument te bewijzen dat het defect al aanwezig was bij levering en pas na 5 jaar zich openbaarde.
Dat zou bijvoorbeeld kunnen als bij een bepaald type bekend is dat een bepaald defect extreem vaak voorkomt. Dan is er sprake van een design fout.
eleven schreef:Ja, ik heb de vijf jaar geen problemen gehad.
Dan heb ik volgens jullie, omdat een TV gemiddeld 7 jaar moet meegaan, recht op de resterende 2 jaar garantie, dus repareren of vervangen.
Het kan toch niet iets tussenin zijn.
Je kunt niet altijd stellen dat er dan garantie is. De wereld is niet zwart of wit. Het kan dus weldegelijk iets er tussen in zijn. Bijvoorbeeld gedeeltelijke vergoeding van de kosten.
alfatrion schreef:De verkoper krijgt opnieuw te maken met de omgekeerde bewijslast in de eerste zes maanden.
Dus als na 1jaar de TV vervangen wordt, krijg je opnieuw 2 jaar garantie?
Goed lezen!
De wettelijke garantie-periode is 6 maanden. Dat staat er toch!
De wettelijke garantieperiode is de periode dat de bewijslast bij de leverancier ligt.
Fabrieksgarantie is de toezegging van de fabrikant dat hij binnen 2 jaar een probleem gratis oplost.
En na de fabrieksgarantie heb je nog steeds rechten als je mag verwachten dat het product langer mee gaat.
Als jij kunt aantonen dat het defect al aanwezig was tijdens de levering maar zich pas na 5 jaar openbaarde, dan is het antwoord ja.
Als jij kunt aantonen dat het defect al aanwezig was tijdens de levering maar zich pas na 5 jaar openbaarde, dan is het antwoord ja.
Nee!
Er is op zich geen reden een vervangend exemplaar te leveren. Repareren kan ook.
Wordt er een nieuw exemplaar geleverd dan mag de leverancier 5/7 van de prijs in kosten brengen.
Je krijgt immers een nieuwe die 7 jaar mee zou moeten gaan en je hebt de oude al 5 jaar in gebruik gehad. Op de nieuwe heb je dan wel weer gewoon garantie.
Nee!
Er is op zich geen reden een vervangend exemplaar te leveren. Repareren kan ook.
Wordt er een nieuw exemplaar geleverd dan mag de leverancier 5/7 van de prijs in kosten brengen.
Je krijgt immers een nieuwe die 7 jaar mee zou moeten gaan en je hebt de oude al 5 jaar in gebruik gehad. Op de nieuwe heb je dan wel weer gewoon garantie.
Hoezo nee. In welk wetsartikel staat dat dan?
Een gebrek dat zich na 5 jaar openbaart wordt in de wet niet anders behandelt dan een gebrek dat zich na 2 maanden openbaart. De keuze voor vervanging of reparatie is aan de koper.