Pagina 2 van 3

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 07 aug 2014 08:38
door 16again
GJvdZ schreef:
16again schreef: Resteert de vraag waarom NS niet gewoon een geautomatiseerd system heeft, die elke claim automatisch controleert, zodat een situatie als deze niet kan ontstaan.
Waarschijnlijk omdat de kosten van zo'n systeem niet opwegen tegen de baten. ZO'n systeem is behoorlijk complex dus tegen de tijd dat het foutloos werkt is de wetgeving al tig keer aangepast...
Hoezo complex? TS registreert zijn egen rit al, NS registreert optredende vertragingen bij op alle diensten.
Lijkt mij niet zo moeilijk die gegevens mbv computer ter controle te matchen, dat heeft helemaal niets met veranderende wetgeving te maken.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 07 aug 2014 09:13
door sjohie
16again schreef:
GJvdZ schreef:
16again schreef: Resteert de vraag waarom NS niet gewoon een geautomatiseerd system heeft, die elke claim automatisch controleert, zodat een situatie als deze niet kan ontstaan.
Waarschijnlijk omdat de kosten van zo'n systeem niet opwegen tegen de baten. ZO'n systeem is behoorlijk complex dus tegen de tijd dat het foutloos werkt is de wetgeving al tig keer aangepast...
Hoezo complex? TS registreert zijn egen rit al, NS registreert optredende vertragingen bij op alle diensten.
Lijkt mij niet zo moeilijk die gegevens mbv computer ter controle te matchen, dat heeft helemaal niets met veranderende wetgeving te maken.
NS doet de ov-chipkaart, de facturatie, en alles er omheen, maar Prorail doet de rit-registratie, en geeft die gegevens door aan de NS. En uit ervaring weet ik hoe lastig het kan zijn om toegang te krijgen tot 1 van de vele Prorail-systemen, laat staan om er geautomatiseerde gegevens uit te krijgen voor gebruik in zeg een systeem om vergoedingen bij vertragingen te checken.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 07 aug 2014 09:26
door Guardian72
sjohie schreef:En de kans dat mensen die dagelijks treinreizen, zeg voor woon/werk, en die dus zoveel kilometers maken, elke eer op die vaste trajecten zoveel storing hebben is wel heel klein. Ik ben het wel met de anderen eens, dit riekt wel wat..
Mijn ervaring leert anders.
8 maanden lang, iedere morgen, vertraging van 5 tot 10 minuten op traject Den Helder - Amsterdam - omdat in Alkmaar eerst een lege (!) trein weg werd gestuurd - waardoor onze trein moest wachten.
Dit is natuurlijk niet 30 minuten, maar in principe zou ook een gemiste aansluiting mee gerekend moeten worden. Kijk gewoon wat je aankomsttijd was geweest zonder vertraging, en wat deze daadwerkelijk was.
Oorzaak en gevolg..

Maar, om even in te haken op een ander commentaar - TS is wel erg stil.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 07 aug 2014 09:30
door 16again
sjohie schreef: En uit ervaring weet ik hoe lastig het kan zijn om toegang te krijgen tot 1 van de vele Prorail-systemen, laat staan om er geautomatiseerde gegevens uit te krijgen voor gebruik in zeg een systeem om vergoedingen bij vertragingen te checken.
Een dergelijke "eiland-automatisering" is TS niet aan te rekenen!
Wat mij betreft had NS veel eerder aan de bel moeten trekken, om interpretatie van regels toe te lichten.
Daar heeft NS zo lang mee gewacht, en dan heet het ineens "misbruik" aan de kant van de reiziger.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 07 aug 2014 10:41
door gilas
Even advocaat van de duivel spelen.
TS heeft geklaagd dat er Meerdere claims niet zijn gehonoreerd,wat dus betekent dat TS vaak een claim indient.
Als je dit te vaak doet bij de NS gaat dat natuurlijk op een gegeven moment opvallen,zeker als daar ook claims bij zitten voor laten we ze nutteloze zaken noemen.
Doordat TS gaat klagen over claims,gaat de NS eens beter kijken naar de claims van TS(en andere) en vindt dat er teveel onnodige claims zijn gedaan.
NS besluit dat een deel van de claims dus terug moet worden betaald,wat logisch is want als je ergens geen recht op hebt dan hoor je dat ook niet te krijgen.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 07 aug 2014 19:21
door 16again
gilas schreef:Doordat TS gaat klagen over claims,gaat de NS eens beter kijken naar de claims van TS(en andere) en vindt dat er teveel onnodige claims zijn gedaan.
Dat kun je ook omdraaien:
Doordat NS onvoldoende controleert geeft NS TS daarmee gelegenheid tot misbruik.
Was gelegenheid geven tot diefstal niet juist strafbaar...?

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 08 aug 2014 19:01
door Bob Schurkjens
Toch wel redelijk aso dat veel mensen op dit forum een vraag uitzetten in de verwachting dat anderen meedenken/meehelpen.

En vervolgens laat topicstarter niets meer van zich horen.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 08 aug 2014 19:56
door Guardian72
Bob Schurkjens schreef:Toch wel redelijk aso dat veel mensen op dit forum een vraag uitzetten in de verwachting dat anderen meedenken/meehelpen.

En vervolgens laat topicstarter niets meer van zich horen.
Je gaat dan denken - trol topic?

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 10 aug 2014 09:52
door Majo72
Om even te reageren op de mensen die vinden dat ik de boel zou oplichten...ik vind het zeer treurig dat mensen zo over mij denken. Ik weet hoe het zit en dat ik GEEN oplichter ben. Ik hoef aan niemand uitleg te geven. Ik vraag alleen hoe mensen over deze situatie denken en of iemand een oplossing weet.

Ik stuurde regelmatig claims in ja, maar alleen omdat ik ook daadwerkelijk vertraging heb gehad, maar over het hoe en wat en wanneer, dat zou ik niet meer weten, want ik heb geen bewijzen meer. Alleen de NS heeft ze.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 10 aug 2014 10:02
door witte angora
Majo72 schreef:Om even te reageren op de mensen die vinden dat ik de boel zou oplichten...ik vind het zeer treurig dat mensen zo over mij denken. Ik weet hoe het zit en dat ik GEEN oplichter ben. Ik hoef aan niemand uitleg te geven. Ik vraag alleen hoe mensen over deze situatie denken en of iemand een oplossing weet.

Ik stuurde regelmatig claims in ja, maar alleen omdat ik ook daadwerkelijk vertraging heb gehad, maar over het hoe en wat en wanneer, dat zou ik niet meer weten, want ik heb geen bewijzen meer. Alleen de NS heeft ze.
Hoe mensen over deze situatie denken is je wel duidelijk. Je vroeg iets, en je kreeg antwoord, en dat de antwoorden je niet bevallen en dat je het treurig vind dat mensen zo over je denken, sja...

Je hoeft inderdaad geen uitleg te geven. Maar als vragen niet beantwoord worden, wat denk je dan dat mensen voor mening gaan vormen?

Als je geen bewijzen meer hebt, dan zul je er niets aan kunnen veranderen. De gegevens die de NS heeft zijn de dingen die je zelf ingestuurd hebt. Als de NS op basis daarvan van mening is dat de claims niet terecht zijn, dan zul je terug moeten betalen. Iets anders kunnen mensen hier er ook niet van maken.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 10 aug 2014 11:10
door 16again
Majo72 schreef:ik vind het zeer treurig dat mensen zo over mij denken. Ik weet hoe het zit en dat ik GEEN oplichter ben. Ik hoef aan niemand uitleg te geven.....
Ons hoef je niet te overtuigen..maar de NS wel.
Dit kan misschien door de laatste afgewezen claims , waar je nog wel gegevens van hebt, te betwisten.

En door je te beklagen, dat NS pas zolaat aan de bel trekt, waardoor bewijs acheraf practisch niet meer mogelijk is.

Volgens mij is het grootste verwijt op het forum niet dat je oplichter bent, maar dat je ,als TS, langdurig niet reageerde.

Ook ik verbaas me over de hoogte van claim bedrag. Reis je zo'n groot traject? Is die trein zo vaak te laat?
Of mis je gewoon steeds net een aansluiting? ....is die aansluiting volgens spoorboekje wel haalbaar?

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 10 aug 2014 12:57
door Guardian72
16again schreef:is die aansluiting volgens spoorboekje wel haalbaar?
Tussen wat het spoorboekje (of online, tegenwoordig) aangeeft, en wat de werkelijkheid laat zien, zit vaak verschil :(

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 10 aug 2014 13:02
door 16again
Guardian72 schreef:Tussen wat het spoorboekje (of online, tegenwoordig) aangeeft, en wat de werkelijkheid laat zien, zit vaak verschil :(
Dat verschil heet vertraging, en die kan NS geld kosten.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 10 aug 2014 13:26
door berndv
Majo72 schreef:Om even te reageren op de mensen die vinden dat ik de boel zou oplichten...ik vind het zeer treurig dat mensen zo over mij denken. Ik weet hoe het zit en dat ik GEEN oplichter ben. Ik hoef aan niemand uitleg te geven. Ik vraag alleen hoe mensen over deze situatie denken en of iemand een oplossing weet.

Ik stuurde regelmatig claims in ja, maar alleen omdat ik ook daadwerkelijk vertraging heb gehad, maar over het hoe en wat en wanneer, dat zou ik niet meer weten, want ik heb geen bewijzen meer. Alleen de NS heeft ze.
Sorry, maar u bent wel heel selectief aan het lezen. Ik zie niet echt beschuldigingen in uw richting, zou ook niet weten waarom u beschuldigt zou moeten worden. Wel worden er een behoorlijk aantal vragen gesteld om zaken te verduidelijken. Hier gaat u schijnbaar compleet aan voorbij. Temeer omdat de meeste vragen als bijna een week geleden aan u gesteld zijn en u schijnbaar geen tijd heeft gehad om te antwoorden. Dan wordt er wel een bepaald beeld geschept. Dat soort topics komen namelijk vaker voor, een bedrijf in een kwaad daglicht stellen en vervolgens als de vragen kritischer worden niet meer terugkomen.

Hoop dat u niet zo bent en dat u ook wat doet met de overige reacties die in uw ogen niet beschuldigend zijn.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 24 jan 2015 11:22
door elektra
Hoe is het afgelopen? Ben zeer benieuwd naar de afwikkeling.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 24 jan 2015 18:47
door i.gerritse
Hallo Majo72,

Wij hebben ook bericht gekregen van NS dat de geclaimde vertragingen van 2010-2014 niet allemaal goed zijn gekeurd en dat er een bedrag van € 1255,00 terug zou moeten worden gestort aan NS, zij hebben een onafhankelijk Prorail rapport er bij gestuurd maar daar staat in dat het mogelijk onterecht is uitgekeerd toendertijd dus geen goed beargumentering volgens ons en ja wat nu??
Hoe heb jij dit opgelost met NS of Prorail?
Hoor graag uw reactie terug want wij hebben a.s. vrijdag een afspraak bij [persoonsgegevens verwijderd] van NS in Utrecht.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 25 jan 2015 13:24
door Guardian72
i.gerritse schreef:Hallo Majo72,

Wij hebben ook bericht gekregen van NS dat de geclaimde vertragingen van 2010-2014 niet allemaal goed zijn gekeurd en dat er een bedrag van € 1255,00 terug zou moeten worden gestort aan NS, zij hebben een onafhankelijk Prorail rapport er bij gestuurd maar daar staat in dat het mogelijk onterecht is uitgekeerd toendertijd dus geen goed beargumentering volgens ons en ja wat nu??
Hoe heb jij dit opgelost met NS of Prorail?
Hoor graag uw reactie terug want wij hebben a.s. vrijdag een afspraak bij [persoonsgegevens verwijderd] van NS in Utrecht.

Ik zou ook even tijd maken om voor dat je met NS gaat praten, even een en ander uit te zoeken met je rechtsbijstand, of het juridisch loket.
Als leek red je het niet tegen de reus NS.

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 26 jan 2015 08:44
door kokka
witte angora schreef:Tot nu toe zijn mijn vragen niet beantwoord...

Ik heb eerder het gevoel dat er nogal wat onterecht is geclaimd. Laten we eens uitgaan van een periode van 3 jaar waarin er geclaimd is. Dat is zo'n 1000 euro per jaar. Laten we er eens van uit gaan dat een enkele reis 20 euro is. Dan ben je zo ongeveer het halve land door. Dan moet je dus 50 keer per jaar een claim indienen om aan dat bedrag te komen. Dat is één claim per week. Maar vermoedelijk, aangezien 20 euro per enkele rit wel erg veel is, is er nog wel een beetje vaker per week geclaimd. Maar we houden het even bij die 20 euro en 50 keer per jaar.

Iemand die een normale baan heeft van 5 dagen per week, maakt 10 enkele reis-ritjes per week. Neem me even niet kwalijk, je maakt mij niet wijs dat één op de 10 enkele reisritjes een vertraging heeft van een half uur of meer, terwijl TS ook nog beweert dat er vertragingen zijn van minder dan een half uur. Dit klopt natuurlijk van geen kant.

Je kunt mij een hoop wijsmaken, maar ik weet wel zeker dat de TS de boel heeft zitten flessen. En dat er 90% terug wordt geëist klinkt me niet onlogisch in de oren.
als het niet zo zou zijn, dan is dat claimen een hele lucratieve business. voor 29euro per maand heb je een onbeperk reizen met NS abonnenment. dan kan je dus 9 jaar gratis reizen met de trein als TS hiermee weg zou komen

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 26 jan 2015 08:55
door kokka
de maximale ritprijs in 2015 in de tweede klasse is 25.7 TS heeft dus minimaal 102 keer een vertraging van een uur of 204 keer een vertraging van 1/2 uur, of een combinatie van beide geclaimed.

ik hoop dat als TS gelijk heeft, ze gecompenseerd wordt, en NS wat stipter gaat rijden.
als TS inderdaad de boel oplicht, waar het volgens mij alle schijn van heeft, hoop ik dat ze bovenop de 2600 euro nog een boete krijgt van 100% en een levenslang verbod om met de NS te reizen.
wat mensen niet beseffen is dat de NS een commercieel bedrijf is, dus als ze meer moeten uitkeren gaan de prijzen gewoon omhoog. de rest van de mensen betaalt dus het claimgedrag van TS en soortgenoten

maar Majo heeft niet meer gereageerd na augustus, dus ze zal wel niet gewonnen hebben :lol:

Re: Onterecht geld ontvangen claims NS??

Geplaatst: 26 jan 2015 10:20
door sjohie
i.gerritse schreef:Hallo Majo72,

Wij hebben ook bericht gekregen van NS dat de geclaimde vertragingen van 2010-2014 niet allemaal goed zijn gekeurd en dat er een bedrag van € 1255,00 terug zou moeten worden gestort aan NS, zij hebben een onafhankelijk Prorail rapport er bij gestuurd maar daar staat in dat het mogelijk onterecht is uitgekeerd toendertijd dus geen goed beargumentering volgens ons en ja wat nu??
Hoe heb jij dit opgelost met NS of Prorail?
Hoor graag uw reactie terug want wij hebben a.s. vrijdag een afspraak bij [persoonsgegevens verwijderd] van NS in Utrecht.
Als dit de niet goedgekeurde claims zijn, ben ik wel benieuwd welk aantal claims/bedrag wél is goedgekeurd. :shock: