LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contracturen en ziek zijn en meeruren

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door czarczar »

Elenieke schreef:Betekend dit trouwens ook dat ik tijdens vakantie ook een gemiddelde betaald moet krijgen of alleen de contracturen ?
Je hoort over alle uren die je hebt gewerkt (ten minste) 8% vakantietoeslag uitbetaald te krijgen.
Dat hoeft niet per definitie te worden uitbetaald in je vakantieperiode. Het hoort wel op je loonstrook apart te zijn gespecificeerd, dus kijk op je loonstrook.

bron: http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvo ... -brutoloon

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Ja , vakantiegeld krijg ik ook over het aantal gewerkte uren ik bedoel in de weken waar ik vakantie heb wordt mijn loon gewoon doorbetaald maar dat ook maar met 18 uur , moet ik daar ook een gemiddelde van de laatste maanden betaald krijgen ?
Ik kom trouwens net van mijn werk en heb haar Artikel 35 voorgelegd , ze zei dat het idd klopte en dat ze nu gaan uitzoeken om hoeveel geld het draait . Ik zou er nog over horen .
Blij zijn ze natuurlijk niet omdat er meer collega's zijn die eens ziek waren en die ook maar hun contract uren betaald kregen , nu moeten ze dat dus voor iedereen gaan herberekenen , of ze dit doen is een tweede want ik heb alleen mijn mond hierover open gemaakt en dit ook alleen omdat de arbo arts me hierop wees anders had ik van niets geweten .

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik zou er niet te hard op rekenen dat je overuren die je normaal maakt doorbetaalt krijgt in je vakantie. Wel is het inderdaad zo dat alle extra uren die je daadwerkelijk gemaakt hebt meetellen voor je vakantiegeld (en pensioenopbouw ook trouwens).

Mooi om te horen dat je blijkbaar wel onder genoemde CAO valt en artikel 35 op jou van toepassing is.
Dit hoeft overigens niet te betekenen dat alle andere collega's dit ook automatisch gaan krijgen met terugwerkende kracht. Daarvoor is het altjd goed om je CAO goed door te lezen (ook al zijn het allemaal kleine lettertjes die misschiebn ver van je bed zijn)....

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Als ze mij nu wel de uren betalen dan is toch alleen maar eerlijk dat ook voor de andere collega's te doen . Of moeten hun dan ook eerst " klagen " ?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door langste adem »

Ja, dat zou wel zo eerlijk zijn. Maar die collega's moeten dus inderdaad zelf aan de bel trekken.....
Een werkgever gaat in het algemeen echt geen slapende honden wakker maken als dat geld kost..

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Ik zal zo gauw ik mijn geld heb eens aan mijn collega's ( die ziek zijn ) door laten schemeren wat in de cao staat , wat hun er dan vervolgens mee doen is aan hun . Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt want ik zou er nog bericht van krijgen .

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door czarczar »

Elenieke schreef:Ja , vakantiegeld krijg ik ook over het aantal gewerkte uren ik bedoel in de weken waar ik vakantie heb wordt mijn loon gewoon doorbetaald maar dat ook maar met 18 uur , moet ik daar ook een gemiddelde van de laatste maanden betaald krijgen ?
Nee, vakantiedagen krijg je alleen voor je contracturen.
In je vakantie krijg je dus alleen doorbetaald voor je contracturen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door langste adem »

Elenieke schreef:Ik zal zo gauw ik mijn geld heb eens aan mijn collega's ( die ziek zijn ) door laten schemeren wat in de cao staat , wat hun er dan vervolgens mee doen is aan hun . Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt want ik zou er nog bericht van krijgen .
Dit is het beste wat je kan doen, doorgeven aan collega's wat in de CAO staat, en je er niet verder in mengen, en het aan hunzelf overlaten wat ze er mee doen. Hooguit zou je het ook nog bij een OR kunnen voorleggen (als die er is) als je het gevoel hebt dat veel collega's te weinig betaald krijgen bij ziekte.

Maar verder is het ieder voor zich, en is het een zaak tussen werkgever en werknemer. Het is bijvoorbeeld ook oneerlijk als de ene collega meer verdient als de andere collega in precies dezelfde functie en met dezelfde werkervaring. Maar zolang jij niet minder krijgt dan de salaristabel van de CAO aangeeft kun je hier weinig tegen doen.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Even een udate en de stand van zaken mbt mijn meeruren tijdens ziekte .
Ik krijg niets extra betaald !!
Ze zeggen dat ze dit niet doen , ze geven wel toe dat ik structureel meer gewerkt heb maar maken dit af dat ik zieke en vakantiegangers opgevangen heb . Op mijn aangeven dat ik aan een hand kan aftellen wanneer ik alleen contract uren gewerkt heb , in 2.5 jaar tijd , werd me duidelijk gezegd , dat mijn contract niet verlengt zal worden als ik hiermee doorzet .

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door langste adem »

Dat is niet heel netjes en niet volgens CAO. Het is een beetje laf van het bedrijf om dan meteen te dreigen dat je contract niet verlengd zal worden als je hiermee doorzet.
Wat dat betreft hebben tijdelijke werknemers hiermee een stuk minder rechten. Want als vaste medewerker zou je dit wel kunnen aanvechten zonder dat het meteen je baan kost. Als tijdelijke werknemer hoeven ze helemaal geen grondige reden te hebben om na jouw contractsduur je contract te beeindigen. En dan hangt het er helaas maar net vanaf of je die baan heel hard nodig hebt of niet. De banen liggen immers niet voor het opsscheppen.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door czarczar »

Elenieke schreef:werd me duidelijk gezegd , dat mijn contract niet verlengt zal worden als ik hiermee doorzet .
Eigenlijk zou je het moeten omdraaien: wordt je contract wel verlengd als je er niet mee doorzet?
Je mag een contract ook tussentijds verlengen, dus sla ja slag zou ik zeggen....

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Femmiej »

Dat je bij vakantie en ziekte meer gewerkt hebt is het probleem van het bedrijf en niet van jou!

Na 3 maanden (veel) meer uren gewerkt te hebben dan je contract uren, kan je gewoon aanspraak maken op het gemiddelde aantal uren in contract.
Heb je een tijdelijk contract, zullen ze natuurlijk wel 2x nadenken je contract te verlengen.....

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Mijn Contract zal ook niet verlengt worden als ik er niet mee doorzet , die hoop kan ik opgeven . Ik heb afgelopen week , na terugkeer uit ziektewet ivm Operatie meteen 54.5 uur moeten werken , dus dat kan dan wel maar mijn geld betalen waar ik recht op heb kan niet . Ik heb afgelopen week dus al 3 keer zoveel gewerkt als ik heb moeten werken plus nog eens een half uur exrtra .

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door langste adem »

Als jij zeker weet dat je contract toch niet verlengd gaat worden, en dat je te weinig betaalt krijgt tijdens ziekte, dan moet je je conclusies trekken en naar een andere baan uitkijken.
(Vermoedelijk moet je dan wel je contractsduur volzitten bij een tijdelijk contract , eerder weg kan alleen in goed overleg met je werkgever).
En eigenlijk ben je gek dat je , met een 18 uurs contract, na je operatie direct weer 54,5 uur gaat werken. Een werkgever kan je weliswaar soms (incidenteel) verplichten iets langer te blijven . Maar bij jou is het dus structureel. Het is heel fideel van je dat je de werkgever iedere keer uit de brand helpt, maar als je dan nul op het rekest krijgt als jij een keer ziek bent... Geen enkele werkgever kan jou verplichten om zoveel overuren te maken.

Overigens is de kans groot dat jij je geld van je meeruren tijdens je ziektetijd alsnog krijgt als je het WEL doorzet. Bijvoorbeeld via een vakbond, een rechtsbijstandverzekering, een rechtswinkel of wat dan ook. Maar het zal de werksfeer niet bevorderen.

Maar het is voor mij heel makkelijk zeggen dat je niet meer moet overwerken en die tijd moet gaan gebruiken om ander werk te zoeken. Misschien kun je die centjes wel heel goed gebruiken van je overuren , en kun je niet zo gauw een andere baan vinden.
Jij zult dus zelf moeten bepalen hoe je nu verder gaat.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Ik heb me net als werkzoekend bij het UWV ingeschreven en 4 sollicitatie de deur uitgedaan . Ik denk dat iedereen in deze tijd wel moet werken om goed te kunnen leven . Ik ben 42 jaar en voor mij zal het toch niet zo gemakkelijk zijn om een andere baan te vinden . Als ik een zou vinden dan zou ik een maand moeten uitwerken . Ik doe mijn werk graag en de extra uren zijn altijd mooi meegenomen maar ik snap niet dat ze de CAO gewoon naast zich neerleggen , het is toch wettelijk zo bepaald? Rechtsbijstand heb ik niet anders had ik die al ingeschakeld en bij een vakbond ben ik ook niet .
Ik denk niet dat ik van dit grote bedrijf ( tijger in de tank ) kan winnen en mijn geld alsnog zal krijgen .
Kortom gezegd , aan een CAO heb je dus totaal niets als de werkgevers er een eigen draai aangeven .

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door langste adem »

Aan een CAO heb je dus wel iets, dit zijn dus rechten en plichten van zowel werkgevers en werknemers die overeengekomen zijn tussen beide partijen.

Maar inderdaad als je werkgever zich niet aan de CAO houdt , en het je teveel gaat kosten (tijd, moeite, dreigement van contract niet verlengen,werksfeer verpesten, noem maar op) om hier tegenin te gaan, dan komt de werkgever er goed mee weg ja.

Overigens weet ik niet zeker dat je een maand opzegtermijn hebt als je een andere baan vindt. Die maand is idd gebruikelijk maar bij een tijdelijk contract is het net weer iets anders : dat moet dan gaan in goed overleg met je werkgever. Als die op zijn strepen gaat staan dan zou je weleens je contract volledig moeten uitdienen. Maar dan kun jij op jouw beurt natuurlijk eisen dat de tijger in de tank zich aan de CAO houdt, daar heb je geen vakbond of rechtsbijstand voor nodig, al zal het dan niet zo snel gaan als jij.... Maar goed dit is allemaal speculeren van ALS dit en ALS dat...

Ik hoop overigens dat je contract uiteindelijk WEL verlengt wordt en dus wordt omgezet in een vaste baan : ten eerste omdat je het werk leuk vind, en ten tweede omdat er werk genoeg is blijkbaar.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Als er weer iets nieuws over dit onderwerp is zal ik een update plaatsen , klaar ben ik er nl nog niet mee .

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door czarczar »

Elenieke schreef:Mijn Contract zal ook niet verlengt worden als ik er niet mee doorzet , die hoop kan ik opgeven . Ik heb afgelopen week , na terugkeer uit ziektewet ivm Operatie meteen 54.5 uur moeten werken , dus dat kan dan wel maar mijn geld betalen waar ik recht op heb kan niet .
Dan ben ik benieuwd hoe ze al die uren gaan invullen als ze jou aan de kant zetten.
Ze zullen je toch niet voor niks zoveel extra laten werken?
Daarbij staat het je vrij alsnog je collega's in te lichten over hun rechten en hoe het bedrijf daarmee omgaat. Als je toch niets te verliezen hebt....
Je moet het niet zien als een strijd, maar als een (schaak-) spel. Het bedrijf heeft meer te verliezen dan je denkt. Om te beginnen jou, want zo te horen hebben ze je hard nodig. Dan ook nog reputatieschade, want zodra je contract is opgezegd en je bent weg, dan kun je natuurlijk een boekje open doen.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door Elenieke »

Heel makkelijk , ze plaatsen voor mijn vertrek een nieuwe vacature , werken deze in en tegen die tijd dat ik moet gaan is de nieuwe klaar om mij op te vangen , is al eerder gebeurt met andere collega .

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Contracturen en ziek zijn en meeruren

Ongelezen bericht door czarczar »

Elenieke schreef:Heel makkelijk , ze plaatsen voor mijn vertrek een nieuwe vacature , werken deze in en tegen die tijd dat ik moet gaan is de nieuwe klaar om mij op te vangen , is al eerder gebeurt met andere collega .
Inwerken kost tijd, dus geld. Die inwerktijd hebben ze dus al een dubbel salaris te betalen.
Het ligt een beetje aan het soort werk dat je doet hoeveel het kost.
Werk je bijvoorbeeld met mensen (thuiszorg/schoonmaak ed), dan kan je werkgever nog klachten verwachten van klanten die steeds ander volk over de vloer krijgen.
De meeste bedrijven hebben liever vaste medewerkers/vaste invalkrachten die gewoon goed hun werk doen. Maar goed, dat kun je zelf het beste bepalen, ik ken het bedrijf waar je werkt niet.
Maar als je zo vaak extra uren moet maken, dan waarderen ze kennelijk je werk wel, anders hadden ze toch allang een ander ingewerkt, als dat zo gemakkelijk is.

Gesloten