LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Haha, klopt. Maar ik wilde alleen maar aangeven wat hier de doorslag gaf voor de aanschaf van. Ik geloof dat ze in bijna alle elektrieke dingen heeft proefgereden, en dat zijn er nogal wat. En inderdaad niet gevraagd wat die dingen kosten...
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Het hoeft niet per se lonend te zijn, aangezien ik (vind ik zelf) toch aan een nieuwe auto toe ben. Die extra zuinigheid is ook voor het milieu natuurlijk. Bovendien plan ik in de toekomst wat meer km te maken.ruud_a schreef:is het met 15.000 km per jaar lonend een superzuinige hybride auto te kopen?
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Dat klopt. Tesla is bovendien geen handige gezinsauto. Het is meer een hebbe ding dat een handige auto.kweenie schreef:Maar die Tesla is niet echt relevant, omdat de goedkoopste nog altijd twee keer zo duur is als het budget...
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
waarom wilde je perse een electrische auto als ik vragen mag?encore schreef:en dan hebben we het nog niet gehad over het vreselijk brutale klantenservice-dinges van Slopel. Service? NUL.
Wat bij ons de doorslag gaf voor de Tesla S is het feit dat we slechts 6 km van de Tesla-garage wonen. De andere merken elektrieke bakjes moeten allemaal in onderhoud bij "gecertificeerde" elektrieke-bakjes-garages en da's niet echt in de buurt. Gaat wellicht in de toekomst goed komen. Of niet, want de eerste elektrieke auto was er al in 1832/39..daarna een tijdje weggeweest....
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Alleen als je kleine stukjes rijdt en de mogelijkheid hebt het ding 's nachts op te laden.ruud_a schreef:is het met 15.000 km per jaar lonend een superzuinige hybride auto te kopen?
Accupacks zijn vreselijk duur, maar als je maar een kleintje nodig hebt: opladen is bijna gratis rijden.
15.000 km /300 dagen = 50 km per dag.
Als het 50 km per dag is en je kunt gemakkelijk opladen waar je je auto parkeert, dan is het super het overwegen waard om de meerprijs voor een relatief klein accupack te kopen. Ga je met de auto op vakantie, dan een hybride om toch nog grote afstanden te kunnen rijden.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
die grote afstanden worden dan waarschijnlijk wel weer duurder, door het meeslepen van dat accupak.czarczar schreef:Alleen als je kleine stukjes rijdt en de mogelijkheid hebt het ding 's nachts op te laden.ruud_a schreef:is het met 15.000 km per jaar lonend een superzuinige hybride auto te kopen?
Accupacks zijn vreselijk duur, maar als je maar een kleintje nodig hebt: opladen is bijna gratis rijden.
15.000 km /300 dagen = 50 km per dag.
Als het 50 km per dag is en je kunt gemakkelijk opladen waar je je auto parkeert, dan is het super het overwegen waard om de meerprijs voor een relatief klein accupack te kopen. Ga je met de auto op vakantie, dan een hybride om toch nog grote afstanden te kunnen rijden.
het lijkt me dat een auto met electrische en benzine aandrijving toch al een stuk zwaarder wordt dan een auto met alleen benzine aandrijving.
dat extra gewicht van twee soorten aandrijving moet dan wel iedere keer in beweging gebracht worden.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Boven de 90 km/u is vooral de luchtweerstand bepalend voor je brandstofverbruik, niet het gewicht.ruud_a schreef:die grote afstanden worden dan waarschijnlijk wel weer duurder, door het meeslepen van dat accupak.
Tot 50 km/u is het vooral het gewicht dat bepalend is.
Kortom, bij lange afstanden heeft dat extra gewicht niet zo heel veel invloed op je brandstofgebruik.
En als je buiten je vakanties om vooral korte ritjes rijdt, dan is tanken uit je stopcontact wel heel goedkoop. Totdat je accupack het begeeft natuurlijk, want zo'n accupack is wel een heel erg dure 'tank' in aanschaf.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
bij iedere versnelling (verandering van snelheid) moet je energie verbruiken, om de snelheid van je auto te verhogen.
hoe zwaarder je auto, hoe meer energie dat verbruikt.
hoe zwaarder je auto, hoe meer energie dat verbruikt.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Optrekken kost zeker energie. Wees blij dat je dan een versnelling hebt om die zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Dat gaat zelfs beter met een elektromotor dan met een brandstofmotor, heb je niet eens een versnellingspookje voor nodig.ruud_a schreef:bij iedere versnelling (verandering van snelheid) moet je energie verbruiken, om de snelheid van je auto te verhogen.
hoe zwaarder je auto, hoe meer energie dat verbruikt.
Ik gaf aan dat bij lange afstanden zoals ver op vakantie gaan, en dan neem ik aan dat je dan wel een snelweg neemt, dat bij snelheden boven de 90 km/u vooral de luchtweerstand en niet het gewicht je brandstofverbruik bepaalt.
Simpel gezegd: elektrische auto en kunnen opladen op je parkeerplaats kan ideaal zijn. Lange afstanden is een drama, maar als die lange afstanden alleen voor vakantie/sporadisch zijn: neem een hybride.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Een hybride hoef je niet op te laden, dat gaat vanzelf tijdens het rijden en remmen.czarczar schreef:Alleen als je kleine stukjes rijdt en de mogelijkheid hebt het ding 's nachts op te laden.ruud_a schreef:is het met 15.000 km per jaar lonend een superzuinige hybride auto te kopen?
Accupacks zijn vreselijk duur, maar als je maar een kleintje nodig hebt: opladen is bijna gratis rijden.
15.000 km /300 dagen = 50 km per dag.
Als het 50 km per dag is en je kunt gemakkelijk opladen waar je je auto parkeert, dan is het super het overwegen waard om de meerprijs voor een relatief klein accupack te kopen. Ga je met de auto op vakantie, dan een hybride om toch nog grote afstanden te kunnen rijden.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Dat valt erg mee. Kennelijk gebruikt toyota ultra lichte materialen, want een hybride auris is slechts 100kg zwaarder dan een gewone auris. De hybride auris komt op hetzelfde gewicht als mijn huidige auto maar omdat de accupack niet mee telt voor het kentekengewicht betaal je dus met hybride ook minder wegenbelasting.ruud_a schreef:bij iedere versnelling (verandering van snelheid) moet je energie verbruiken, om de snelheid van je auto te verhogen.
hoe zwaarder je auto, hoe meer energie dat verbruikt.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Er zijn dus wel hybrids die je wel moet opladen. Het gaat erom wat de "hoofdmotor"is. Is dat een electroding, dan moet je em opladen. en nu ik erover denk.. Die voertuigen heten inderdaad geen hybrids. Maar een electro-ding met range-extender.. Okay, je hebt gelijk Olaf.
Maar je hebt wel ongelijk wat betreft onze Tesla S. Daar kan het hele gezin in, inclusief hond. En we zijn een gezin van 5, dus van een "hebbeding" is geen sprake. Ik denk dat je de eerste Tesla bedoelt, dat ding dat op een Lotus lijkt...
Maar je hebt wel ongelijk wat betreft onze Tesla S. Daar kan het hele gezin in, inclusief hond. En we zijn een gezin van 5, dus van een "hebbeding" is geen sprake. Ik denk dat je de eerste Tesla bedoelt, dat ding dat op een Lotus lijkt...
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Tijdens het rijden? Dat lijkt me behoorlijk zinloos met de huidige brandstofprijzen.olaf79 schreef: Een hybride hoef je niet op te laden, dat gaat vanzelf tijdens het rijden en remmen.
Elektrisch tanken is ongeveer 40-50% goedkoper.
Tijdens het remmen kan wel om de rem-energie weer op te slaan in de accu, maar dat levert vrij weinig op. Een hybride wil alleen maar zeggen dat er ook nog een verbrandingsmotor in zit. De accu voor de elektromotor kun je maar beter wel opladen als je er nog enig voordeel van wilt hebben (40-50% dus).
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Yep, er zijn ook plug-in hybrids (PHEV). Deze kun je opladen tijdens het rijden en aan de paal. De auto's met range extender zijn volledig electrisch aangedreven waarbij de brandstof motor de electromotor kan opladen als de batterij op is.encore schreef:Er zijn dus wel hybrids die je wel moet opladen. Het gaat erom wat de "hoofdmotor"is. Is dat een electroding, dan moet je em opladen. en nu ik erover denk.. Die voertuigen heten inderdaad geen hybrids. Maar een electro-ding met range-extender.. Okay, je hebt gelijk Olaf.
Maar je hebt wel ongelijk wat betreft onze Tesla S. Daar kan het hele gezin in, inclusief hond. En we zijn een gezin van 5, dus van een "hebbeding" is geen sprake. Ik denk dat je de eerste Tesla bedoelt, dat ding dat op een Lotus lijkt...
Bij Tesla stel ik me een sportauto voor, maar ik kan me vergissen.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Eh, nee, bij de hybride laadt de accu op tijdens het rijden. Het schijnt zo te zijn dat een benzine motor vrij veel energie niet gebruikt en deze energie wordt gebruikt om de accu op te laden. Vraag me niet hoe het werkt, dit is wat de folder er van zegt. Op ANWB lees ik dat het praktijk verbruik van een Toyota Auris hybrid automaat op 1/18.5 ligt, terwijl dezelfde Auris met alleen benzine motor en automaat op 1:12.5 ligt. Kennelijk scheelt die electromotor dus toch zo'n 6 km / l, ofwel zo'n 300 km per tank dat je extra kunt rijden.czarczar schreef:Tijdens het rijden? Dat lijkt me behoorlijk zinloos met de huidige brandstofprijzen.olaf79 schreef: Een hybride hoef je niet op te laden, dat gaat vanzelf tijdens het rijden en remmen.
Elektrisch tanken is ongeveer 40-50% goedkoper.
Tijdens het remmen kan wel om de rem-energie weer op te slaan in de accu, maar dat levert vrij weinig op. Een hybride wil alleen maar zeggen dat er ook nog een verbrandingsmotor in zit. De accu voor de elektromotor kun je maar beter wel opladen als je er nog enig voordeel van wilt hebben (40-50% dus).
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Binnenkant:olaf79 schreef:Bij Tesla stel ik me een sportauto voor, maar ik kan me vergissen.
Buitenkant:
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Ik vond deze Tesla altijd al de moeite om in de gaten te houden.
Dat sport-autootje was niks voor mij.
Prijs? Wat heb je er nu in de EU voor betaald?
Actieradius was nogal hoog, zo rond de 450 km, niet?
Dat sport-autootje was niks voor mij.
Prijs? Wat heb je er nu in de EU voor betaald?
Actieradius was nogal hoog, zo rond de 450 km, niet?
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Begint bij 70k. Voor iets andere uitvoeringen met betere actieradius betaal je 10-20k meer. Helaas voor mij zo'n drie keer zo veel als wat ik normaal aan een auto zou besteden.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Ik wacht wel tot de dollar zaktkweenie schreef:Begint bij 70k.
Of dat ze 2-de hands worden afgedankt.
Re: Advies / ervaring zuinige (hybride) auto
Tis wel een super mooie wagen, helaas boven mijn budget. Tenzij jullie willen doneren natuurlijk