Pagina 2 van 4
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 25 aug 2014 21:04
door jerwarm
SirhC schreef:Maar als ik niet betaal worden de incassokosten verhoogd naar 350 euro.
Ben ik niet verder van huis dan?
U betaald wel; de oorspronkelijke factuur. Maar niet de bijkomende incassokosten, die mogen ze [als ze nog willen] gaan proberen te vorderen bij opdrachtgever Vodafone, samen met een begeleidend schrijven en motivatie van u erbij.
En dan ook nog even zeggen tegen ze dat als ze door gaan met vorderen u het op sociale media kanalen gaat zetten zoals FB/twitter en diverse fora etc.
Ik zou dit echt als een principekwestie beschouwen en niet toegeven, de boom in met Vodafone in deze.
U heeft niets fout gedaan.
intrum is niets anders dan een blaffende hond in de tuin, en komt deze niet uit.
het is geen gerechtsdeurwaarder en kunnen alleen maar vorderen op opdracht, meer niet. Hebben geen volmacht en mogen geen spullen van u vorderen bij geen betaling.
Het is dus eigenlijk gewoon een particulier bedrijf zonder speciale bijkomende rechten, ze kunnen alleen maar stomweg brieven sturen en bellen...

Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 25 aug 2014 21:12
door jerwarm
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 25 aug 2014 21:22
door SirhC
Okee Jerwarm, je hebt me overtuigd.
Ik heb de rekening van 32,72 zojuist betaald en de incassokosten van meer dan 40 eu, daar kan Intrum Justitia naar fluiten.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 25 aug 2014 21:24
door Jolijn
SirhC schreef:Maar als ik niet betaal worden de incassokosten verhoogd naar 350 euro.
Ben ik niet verder van huis dan?
Dan kan helemaal niet, Google (of hier op het forum) op incassokosten (zeggen dat het verhoogd wordt naar €350 is intimideren/liegen).
De incassokosten kunnen niet hoger worden, rente natuurlijk wel.
Pas als Vodafone naar de rechter zou gaan (ik neem aan dat Vodafone nog steeds de 'eigenaar' van de vordering is en deze niet heeft verkocht aan IJ) komen er, als je zou verliezen, kosten voor dagvaarding e.d.
Vodafone kan zeker wel wat doen, als ze willen. ZIJ hebben het aan IJ overgedragen, dus kan Vodafone het weer terughalen.
Hoe is IJ aan jouw adres gekomen?
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 25 aug 2014 21:31
door jerwarm
SirhC schreef:Okee Jerwarm, je hebt me overtuigd.
Ik heb de rekening van 32,72 zojuist betaald en de incassokosten van meer dan 40 eu, daar kan Intrum Justitia naar fluiten.
Wel even een mailtje met ontvangst/lees bevestiging erbij met de totale motivatie waarom u niet overgaat tot deze incasso-kosten te willen betalen, sturen naar Intrum. + als ze door gaan met proberen te vorderen op u dat u de sociale media erbij gaat betrekken.
u gaat daar waarschijnlijk niets meer van horen, als ze bellen gewoon niet meer opnemen.
Brieven van Intrum terugsturen met retour afzender en groot kruis door NAW.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 25 aug 2014 21:39
door jerwarm
van de site van Intrum;
http://www.intrum.com/nl/
Wij zijn één van de meest toonaangevende spelers ter wereld op het gebied van creditmanagement.
Van acceptatie tot incasseren, onze diensten helpen u in elke fase van het debiteurenbeheer.
Met kantoren in 20 landen en een wereldwijd netwerk van agenten kunnen wij waar dan ook uw vordering in behandeling nemen.
oftewel gewoon een financieel kantoor met een dure naam.
vooral het woord Justitia doet veel mensen gelijk sidderen en beven.

Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 25 aug 2014 22:30
door SirhC
Okee, bedankt.
Op de website van IJ kun je inloggen met je unieke code en dan een bericht versturen over de betaling.
Ze weten nu dus dat er een betaling is gedaan (minus de incassokosten) en dat ik niet wens verder lastig gevallen te worden door IJ. En mocht dit wel gebeuren dat ik dan verder ga met berichten plaatsen op social media.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 25 aug 2014 23:24
door prem
Har06 schreef:Je denkt toch niet dat I.J naar de rechter gaat voor incasso kosten?
Ik ben nog vaak verbaasd hoe die incasso buro's mensen angst aan kunnen jagen.
ERVARINGSDESKUNDIGE ???????

[/quote
Ja inderdaad ik heb wat
bedrijfjes, dan leer je wat ..[/quote
ZO ZO je krijgt veel aanmaningen

Ja hoor en dat geeft niks, je betaalt op het laatste moment, dat is de sport ...
Ik heb er maar een grote quote van gemaakt wat dat kun je ook al niet.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 25 aug 2014 23:27
door prem
SirhC schreef:Okee Jerwarm, je hebt me overtuigd.
Ik heb de rekening van 32,72 zojuist betaald en de incassokosten van meer dan 40 eu, daar kan Intrum Justitia naar fluiten.
Juist ...stuur ze een postzegel voor de gedane moeite, meer niet.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 28 aug 2014 17:52
door SirhC
Vervolg (28-08-2014).
Intrum Justitia stuurt me de volgende brief:
Ik moet dus schriftelijk reageren.
Dit heb ik al gedaan middels een email met leesbevestiging op 20 Augustus 2014:
------------------------- Oorspronkelijk bericht -------------------------
Onderwerp: BC/34667353
Van: "Christian"
Datum: Wo, 20 augustus, 2014 8:34 am
Aan: [email protected]
--------------------------------------------------------------------------
Beste mijnheer/mevrouw,
Naar aanleiding van bovenstaande zaak mail ik nu.
Eerder heb ik al een aangetekende brief gestuurd waarin ik betwist de incassokosten te betalen.
Deze brief heb ik nu toegevoegd als bijlage van deze email.
Graag hoor ik een antwoord op mijn vraag waar ik de 32,72 euro naar kan overmaken; naar Vodafone, of aan Intrum Justitia.
Mocht ik geen antwoord krijgen en weer nieuwe dreigementen via de post of telefoon, waarin niet inhoudelijk op mijn reactie wordt ingegaan, dan zie ik mijzelf genoodzaakt deze zaak op het forum van Tros Radar te zetten en diverse andere media.
Met vriendelijke groet,
Christian
In de aangetekende brief, welke ik op 10-08-2014 heb verstuurd, staan woorden van dezelfde strekking.
De betaling is geen kwestie meer. De rekening is voldaan aan Vodafone. Dit is ook doorgegeven via de site (zoals het volgens Intrum Justitia hoort).
To be continued...
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 29 aug 2014 02:57
door Acoma
Kleine tip: Ik zou je persoonlijke informatie helemaal weghalen ipv een slechte blur die gewoon te lezen is.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 29 aug 2014 07:16
door trail46
Acoma schreef:Kleine tip: Ik zou je persoonlijke informatie helemaal weghalen ipv een slechte blur die gewoon te lezen is.
Klopt, als ik het verklein op mijn IPad is het zeer duidelijk te lezen. Zou ik veranderen om gedoe voor jezelf te voorkomen.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 29 aug 2014 13:58
door SirhC
Vodafone vraagt voor de 2e keer mijn gegevens via Facebook en komt weer met hetzelfde antwoord. Wordt daar intern niet gecommuniceerd?

Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 29 aug 2014 14:09
door 16again
Even een allervriendelijkst mailtje naar beide partijen sturen dat:
-Overdragen aan Incassoburo onterecht gebeurd is omdat je nooit eindfactuur gehad hebt, terwijl je adres in systeem van Vodafone bekend is.
-Omdat Vodafone en IJ weigeren inhoudelijk op de zaak in te gaan, alle vervolgkosten hierdoor voor rekening Vodafone / IJ blijven.
-Eindfactuur inmiddels aan Vodafone voldaan is, waarmee deze zaak wat jou betreft is afgedaan
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 29 aug 2014 15:35
door SirhC
In mijn privebericht op FB:
"Vodafone Nederland: Hoi Christian, ik snap je punt. Het is echter niet zo dat als je vraag een tweede keer stelt dat je dan een ander antwoord kunt verwachten. Indien de zaak is overgedragen naar een incassobureau dan kunnen wij daar niets meer aan doen.
Het spijt me zeer, maar ik kan je hier niet verder mee helpen.
Groet, Rowie
33 mins · Like
Christian: Kunnen en willen zijn totaal verschillende woorden.
Jullie hebben het incassobureau ingeschakeld, dus kunnen jullie ze ook weer terughalen.
Wat is er zo moeilijk als jullie fout toegeven en de boel terugdraaien? Ik heb niet eens om een schadevergoeding gevraagd of iets dergelijks.
Ik eis gewoon een eerlijke behandeling volgens de Nederlandse wet. Als dat al teveel gevraagd is....."
Ik heb Vodafone nu een factuur verstuurd, ben er wel klaar mee. Eens zien of daar wel reactie op komt.

Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 29 aug 2014 20:43
door Julie4444
En u vraagt ook nog BTW? U bent ondernemer? En dan bent u ook van plan hiervan btw-aangifte te doen?
Als u een consument bent mag u geen btw rekenen. U kunt als consument geen product of dienst waarover BTW gerekend mag worden leveren. Als ondernemer kunt u overigens ook niet zomaar BTW rekenen over gefactureerde bedragen van een ander. Daarnaast is het aan Vodafone factureren van het schrijven van een forumpost op TROS rader gewoonweg belachelijk, ook als u dan die daarna aftrekt als zijnde "korting" - dat klopt gewoon niet.
Wat die incassokosten betreft (uitgaande dat die € 375 bedragen), die lijken me toch hoger dan toegestaan, zoals ook eerder al is gezegd op dit topic. De incassokosten worden berekend door een maximumpercentage over de hoofdsom (niet over de rente) met een minimum bedrag van € 40. Hoe hoger de vordering, hoe lager het percentage. Het percentage moet trapsgewijs worden berekend. Over de eerste € 2.500 is dat 15%.
Overigens moeten incassokosten officieel altijd worden betaald, mits deze correct zijn berekend. Als u het daarmee oneens bent had u het ook anders moeten aanpakken... Zo ad hoc maar een beetje geld overmaken naar Vodafone terwijl zij aangeven dat het met het incassobureau geregeld dient te worden lost het probleem uiteraard dus niet op. Als de vordering gegrond was, wat u met uw betaalgedrag ook al aangeeft, moet u de (correcte) incassokosten ook betalen.
U kunt
hier controleren wat de toegestane incassokosten zijn. Let er wel op dat u het juiste bedrag invult in de calculator.
Als Vodafone die "factuur" zou betalen zijn ze in ieder geval niet goed snik.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 29 aug 2014 23:15
door 16again
Julie4444 schreef:Overigens moeten incassokosten officieel altijd worden betaald, mits deze correct zijn berekend. Als u het daarmee oneens bent had u het ook anders moeten aanpakken... Zo ad hoc maar een beetje geld overmaken naar Vodafone terwijl zij aangeven dat het met het incassobureau geregeld dient te worden lost het probleem uiteraard dus niet op. Als de vordering gegrond was, wat u met uw betaalgedrag ook al aangeeft, moet u de (correcte) incassokosten ook betalen.
Incassokosten zijn pas terecht als eerst een kosteloze herinnering gestuurd wordt met betaaltermijn van 14 dagen.
TS had adreswijziging doorgegeven aan Vodafone, het is TS dus niet aan te rekenen dat Vodafone die bewuste brief naar het oude en dus verkeerde adres gestuurd heeft.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 29 aug 2014 23:34
door Julie4444
16again schreef:Incassokosten zijn pas terecht als eerst een kosteloze herinnering gestuurd wordt met betaaltermijn van 14 dagen.
TS had adreswijziging doorgegeven aan Vodafone, het is TS dus niet aan te rekenen dat Vodafone die bewuste brief naar het oude en dus verkeerde adres gestuurd heeft.
Het was bij TS ook bekend dat hij een betalingsverplichting had en dat de adreswijziging niet correct gegaan was. Het is vreemd dat de factuur, herinnering, en aanmaning allemaal niet zijn aangekomen bij TS, maar als het goed is had hij zijn factuur ook gewoon via MyVodafone kunnen bekijken. Toen ik klant was bij Vodafone kon ik dat in ieder geval wel.
Of voor de wet TS hier verantwoordelijk is voor het niet nakomen van zijn betalingsverplichting kan ik niet zeggen aangezien ik geen expert ben, maar het feit dat hij zijn betalingsverplichting niet nakwam kan hij niet zomaar oplossen door Vodafone een "factuur" te sturen met daarin een rekening die hij (blijkbaar) ontvangen heeft van IJ en dat hij als consument dan ook nog eens denkt BTW te kunnen vragen over de factuur van een ander is gewoon belachelijk.
Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 29 aug 2014 23:36
door prem
SirhC schreef:In mijn privebericht op FB:
"Vodafone Nederland: Hoi Christian, ik snap je punt. Het is echter niet zo dat als je vraag een tweede keer stelt dat je dan een ander antwoord kunt verwachten. Indien de zaak is overgedragen naar een incassobureau dan kunnen wij daar niets meer aan doen.
Het spijt me zeer, maar ik kan je hier niet verder mee helpen.
Groet, Rowie
33 mins · Like
Christian: Kunnen en willen zijn totaal verschillende woorden.
Jullie hebben het incassobureau ingeschakeld, dus kunnen jullie ze ook weer terughalen.
Wat is er zo moeilijk als jullie fout toegeven en de boel terugdraaien? Ik heb niet eens om een schadevergoeding gevraagd of iets dergelijks.
Ik eis gewoon een eerlijke behandeling volgens de Nederlandse wet. Als dat al teveel gevraagd is....."
Ik heb Vodafone nu een factuur verstuurd, ben er wel klaar mee. Eens zien of daar wel reactie op komt.

Dat wordt lachen daar bij Vodafone.

Re: Onterechte incassokosten Vodafone / Intrum Justitia
Geplaatst: 30 aug 2014 00:35
door Julie4444
Voor wanneer TS terug is (onderstaande komt van website Juridisch loket):
http://www.youtube.com/watch?v=RWhRPbvdHOA (in dit voorbeeld heeft de wanbetaler de herinneringen in ieder geval niet gezien - geen idee hoe een rechter zou oordelen)
http://www.juridischloket.nl/consument- ... ssobureau/