LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Beste @jonis: ik denk niet dat u het goed ziet. Het rendement in het verleden was slecht. Vanaf een paar jaar geleden gaat het weer de goede kant op. Je kunt nu de verliezen goedmaken. Nu afkopen is kortetermijndenken en paniekvoetbal. En nee, de rendementen worden niet volledig door de kosten opgegeten. Het belletje: ik kijk elke eerste van de maand naar de waarde van mijn polissen. Daar komt momenteel zoveel per maand bij dat ik niet zou weten hoe ik dat anders bij elkaar zou moeten krijgen. Gaat de waarde omlaag dan vraag je een afkoopvoorstel aan. Daarbij wordt de waarde van de eerste van de voorafgaande maand gehanteerd. Het moment heb je dus volledig zelf in handen. Ook een plan dus.

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Ongelezen bericht door jonis »

Beste @jonis: ik denk niet dat u het goed ziet. Het rendement in het verleden was slecht. Vanaf een paar jaar geleden gaat het weer de goede kant op. Je kunt nu de verliezen goedmaken. Nu afkopen is kortetermijndenken en paniekvoetbal
Een paar jaar geleden?....een paar = 2 nou vooruit voor jou 3 : maar de laagste koers stond bij mij gewoon 5,5 jaar geleden al op de borden en daarna gewoon weer omhoog. Je kunt nu geen verliezen meer goedmaken want ze hadden dus allang goedgemaakt moeten zijn.....en dat is wat jij niet ziet :wink: veel beurzen en zeker m.u.v. AEX (dat wordt een apart verhaal) staan op koersen hoger dan 2008 of zelfs 2000

Dit staat er bij mij:
3 Jaar Geannualiseerd 18.21
5 Jaar Geannualiseerd 13.28
10 Jaar Geannualiseerd 6.44

Ik heb ook helemaal geen last van paniekvoetbal (want anders had ik het natuurlijk zelf ook geen 15 jaar volgehouden toch :wink: ) maar als iemand zegt dat hij na zoveel jaar nog niet eens zijn premie terug heeft dan wordt het inleggen gewoon een zinloos verhaal.....en al helemaal als er dit soort rendementen in zouden zijn voorgekomen. Hangt er nog vanaf of de kostenafslag een hoog/laag konstruktie hebben of de polis uitzitten eventueel zinvol kan zijn; maar dan vergeet je dat je ook gewoon kunt omzetten naar sparen en zonder eventuele verdere kosten op inleg en zonder verder beleggersrisiko; het ligt maar net aan iemands voorkeur ligt i.p.v. denken aan paniekvoetbal.
Gaat de waarde omlaag dan vraag je een afkoopvoorstel aan. Daarbij wordt de waarde van de eerste van de voorafgaande maand gehanteerd. Het moment heb je dus volledig zelf in handen. Ook een plan dus.


Je laat het dan teveel afhangen van de waan van de dag én het korte rendement en het enige wat je echt zelf in de hand hebt is alleen de beslissing wat je neemt. Dat spreekt overigens ook tegen je eerdere :
Je moet alleen maar naar de lange duur kijken

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Beste @jonis, we worden het niet eens. Maakt niet uit, de discussie is in elk geval leuk. Mijn opmerking over het moment van afkopen sloeg uiteraard op uw opmerking van het belletje wanneer je af moet kopen. Als iemand af wil kopen kan hij/zij het goede moment wel degelijk kiezen. Maar de lange duur daar gaat het om zoals ik al zei.

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Ongelezen bericht door jonis »

Als iemand af wil kopen kan hij/zij het goede moment wel degelijk kiezen
Dat denk je alleen maar....maar zoiets kun je alleen maar achteraf eventueel concluderen , want het stijgt niet continu aan een stuk en net goed dat het niet daalt aan een stuk.....ga je na een 5% daling al meteen bellen en je ergeren als het erna weer doorstijgt...of denk je dat het na een 5% daling ik bel nog even niet want het gaat toch weer stijgen; en wat doe je dan bij een nog eventuele verdere daling?

Maar daarbij ben ik gewoon van mening dat met een polis, start in '98, en in 2014 totaal ingelegde premie ongeveer 20.700 (= overigens 16 jaar + lage vrijstelling) en huidige waarde 18.000,- het gewoon te weinig is; die had allang in de plus moeten staan als er fatsoenlijke rendementen waren gemaakt; daarbij als bijv de komende 2 jaar nog eens 20% rendement wordt gemaakt dan is er echter ook nog altijd ingelegd met 40% kostenafslag (en een eventueel ingebouwde ORV die weer wat duurder is) en staat de polis nog altijd onder water. :wink:

HGJP
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:16

Re: Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Ongelezen bericht door HGJP »

Hallo,
Ben alle voorwaarden van zowel hypo als polis aan het doornemen.
ik ben nu aan het werk maar zogauw ik uitgezocht heb welke bedragen op mijn inleg worden ingehouden post ik dat hier.

en idd wat hier al werd geschreven door Joris ik vind de waarde ook erg laag.

Ik had de vraag al eerder gesteld maar nog maar eens:

----->
Weet iemand wat de beweegredenen kunnen zijn van ASR om mij direct persoonlijk (ongevraagd) te benaderen en niet eens via een tussenpersoon die ik dus wel schijn te hebben volgens hun?

waarom doen ze dat voorstel en vooral waarom zonder de gebruikelijke afkoopkosten?

Het geeft mij toch een beetje het gevoel dat ze eraf willen (waarom ?)
Ik heb die vraag uiteraard ook bij ASR zelf neergelegd maar daar komt tot op heden geen antwoord op.

Fijne avond allemaal.
Ik update later als ik wat meer weet en heb uitgezocht.

Groet.
Harry

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Harry, ASR wil iedereen naar een nieuw stelsel van fondsen hebben. Ouder fondsen, waar relatief nog weinig klanten in beleggen, brengen volgens ASR teveel kosten met zich mee. En dus moet iedereen aan de nieuwe Mixfondsen van ASR. Via https://www.asr.nl/Particulier/Pensioen ... ndsen.aspx is meer info te lezen overigens zonder dat ASR het achterste van z'n tong laat zien qua beweegredenen. Wat houdt 'zonder afkoopkosten' in? Hoeveel is dat dan? Dat zou maar zo eens heel erg mee kunnen vallen. Een lokkertje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is ook de afspraak gemaakt dat mensen met een woekerpolis zonder kosten zoden kunnen overstappen naar een ander product. Dat kan hier ook mee samenhangen. Dan is het voor de verzekeraar misschien duurder om voor die paar resterende jaren nog een heel nieuw product voor je in te richten dan om je nu aan te bieden om te stoppen.

Wat het rendement betreft, in het algemeen zit er bij zulke polissen ook een stuk overlijdensdekking 'ingebouwd',waarvoor je natuurlijk ook verzekeringspremie moet betalen. Dus zelfs als er in theorie verder helemaal geen kosten in de polis zouden zitten, dan nog kan het zijn dat de waarde daalt bij stijgende koersen. Een en ander hangt ook af van de hoogte van de dekking, de leeftijd en of er één of twee levens zijn gedekt.

HGJP
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:16

Re: Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Ongelezen bericht door HGJP »

Hallo daar was ik weer,

Ik denk dat ik helemaal niks ga aanpassen en omzetten. Ik heb weinig vertrouwen in weer nieuwe tussen personen.
De constructie die ik nu heb lijkt me vrij duidelijk. ?

Ik moest wat opzoeken maar ik heb wat gevonden (het is wel uit 2011)

(let op dit is uit 2011)!

Saldo : 12.775

Hierbij trekken we af:

303 Euro Premie overlijdensrisicodekking.
Kosten : eerste kosten en doorlopende kosten 14 Euro
Aan en verkoop kosten : 46 Euro.

De Belegging NU in 2014 zit in G van ASR? (Geen Idee waar het nu in zit)/?

Het zou wel fijn zijn als ASR mij op de hoogte houd van wat er met mijn inleg geld gebeurd...... (Dus Helaas tot nu toe niet) (: (wat ik wel heb gehad is een afkoop voorstel paar dagen geleden, maar meer ook niet) In dat afkoop voorstel las ik dat de waarde nu bijna 18.000 is....

PS Met die 90 Euro per maand inleg loop ik niet echt veel risico denk ik.

Ik ga zowiezo het 43k gedeelte aflossen binnen 5 jaar. (dat heeft immers een 5,7 %rente).

Tot zover.

Reacties zijn zeer welkom!

Groet
Harry

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Advies gevraagd : Woonfonds Hypotheek en ASR woekerpolis

Ongelezen bericht door jonis »

PS Met die 90 Euro per maand inleg loop ik niet echt veel risico denk ik.
Als je naar dit kijkt:
303 Euro Premie overlijdensrisicodekking.
Kosten : eerste kosten en doorlopende kosten 14 Euro
Aan en verkoop kosten : 46 Euro.
vallen de huidige kosten mee (en heb je misschien ook al een groot deel 1ste en doorlopende kosten al in het begin betaald), maar dan zou je wel naar de ORV kunnen kijken of die nog wel naar wens is want daar kun je makkelijk op besparen door, naar gelang wens en je leeftijd, een annuïtair dalende ORV (en eventueel lagere omdat je al een tegoed hebt) los erbij te nemen. (die zijn veel goedkoper, besparing tot zo'n 200,- op jaarbasis mogelijk)
Een aanvullende ORV zou je dus eventueel eruit kunnen halen (dat zou ook volgens compensatieregelingen moeten kunnen) en het risiko wat je dan nog loopt moet je toch echt bekijken vanuit de onderliggende fondsen etc waarin belegd en/of gespaard wordt en niet vanuit de hoogte van het tegoed nu en daarmee meteen ook de wens of dit wilt voortzetten of afkopen en daarmee aflossen.

Gesloten