Pagina 2 van 3

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 22 sep 2014 22:39
door eleven
NewPie schreef:
eleven schreef:
Helaas gaan deze voorwaarden dan niet op, want deze zijn alleen bestemt voor de openbare weg.

Maar toch is dit volgens mij van toepassing:
In Nederland gelden de verkeersregels volgens art. 1 van de Wegenverkeerswet 1994 op alle "voor het openbaar verkeer openstaande wegen", onafhankelijk van de vraag wie de eigenaar of de beheerder is.
Leo The Emperor schreef: Het is inderdaad wel handig als je direct had aangegeven dat het hier niet de openbare weg betreft , maar een afgesloten bedrijfsterrein.

Hier kunnen andere regels gelden. Vaak staat bij de ingang van het terrein aangegeven wat de verkeersregels op het terrein zijn.
Ik zie zelf nergens dat er andere regels gelden op het terrein. Ik ga morgen voor de duidelijkheid even navragen, bedankt!

Helaas vind ik jou info niet duidelijk, want er komen steeds meer andere feiten op tafel.
Waarom niet meteen het echt verhaal hier plaatsen.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 10:21
door stofzuigertje
Bij het laden en/of lossen is het normaal dat een heftruck regelmatig tegen de route in rijd....
Hij gaat echt geen blokje om en bij juiste richting vrachtwagen kan hij het er wel in zetten maar zou dan nooit meer terug mogen.......

Op bedrijven terrein moet je rekening houden met dit soort voertuigen die uitgezonderd zijn en werkverkeer heeft meestal voorrang op overige verkeer.

Een Heftruck moet je vergelijken met fietsers die ook vaak via onderborden tegen de richting in mogen...
Het is een langzaam maximaal 25 Km voertuig dus geen spookrijder...
Hij kan zowel voor als achteruit rijden met dezelfde snelheid dus lichten en zo hoeven niet.
Meestal wel een zwaailamp maar zelf die is niet verplicht.

Verder staat in de wet dat je moet kunnen stoppen voor zover de weg te overzien is dus hoe hard nam je die bocht en kon hij wel op tijd stoppen.
Wie het laatste stil staat is dan meestal fout.
Als hij tegen jou stilstaande auto knalde.....

Dus wie stond het eerste stil of waren ze beide nog rijdende?

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 10:43
door kokka
ik kom heel veel op afgesloten bedrijfsterrein waar met zwaar materieel wordt gereden.
veelal moet je, voordat je het terrein op mag, een instructie video kijken.Op veel van deze terreinen gelden dan vaak in grove lijnen de (Nederlandse) verkeersregels, maar dan met uitzondering dat het (zware) materieel altijd voorrang heeft. Meestal is er ook een snelheidsbeperking.
een heftruck heeft vrij grote stukken waar hij slecht zicht heeft, zeker als hij met lading rijdt, daar dien je als 'bezoeker' dan ook wel rekening mee te houden.
in mijn beleving waren jullie beide fout, waardoor ieder zijn eigen schade zal moeten betalen. tja een vorklift is nou eenmaal iets steviger dan een auto

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 11:06
door mh73
eleven schreef: Helaas vind ik jou info niet duidelijk, want er komen steeds meer andere feiten op tafel.
Waarom niet meteen het echt verhaal hier plaatsen.
Dat is nou zo vaak hier op het forum. Mensen schrijven liever maar de helft op, zodat het antwoord in hun straatje past.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 12:13
door jonis
kokka schreef:ik kom heel veel op afgesloten bedrijfsterrein waar met zwaar materieel wordt gereden.
veelal moet je, voordat je het terrein op mag, een instructie video kijken.Op veel van deze terreinen gelden dan vaak in grove lijnen de (Nederlandse) verkeersregels, maar dan met uitzondering dat het (zware) materieel altijd voorrang heeft. Meestal is er ook een snelheidsbeperking.
een heftruck heeft vrij grote stukken waar hij slecht zicht heeft, zeker als hij met lading rijdt, daar dien je als 'bezoeker' dan ook wel rekening mee te houden.
in mijn beleving waren jullie beide fout, waardoor ieder zijn eigen schade zal moeten betalen. tja een vorklift is nou eenmaal iets steviger dan een auto
In dit geval van bedrijfsterrein betreft de afsluiting een toegangscontrole vanwege de groothandelsmarkt (met veel afzonderlijke bedrijven) omdat consumenten geen toegang mogen hebben. Als daar afwijkende regels van toepassing zijn zou dat bij de ingang zichtbaar moeten zijn.

Overigens betekent beide schuld 50/50 , dat de heftruckchauffeur de pineut is: want dan moet hij de helft van TS betalen en TS de helft van de schade aan de heftruck :wink:

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 13:50
door kokka
jonis schreef:
In dit geval van bedrijfsterrein betreft de afsluiting een toegangscontrole vanwege de groothandelsmarkt (met veel afzonderlijke bedrijven) omdat consumenten geen toegang mogen hebben. Als daar afwijkende regels van toepassing zijn zou dat bij de ingang zichtbaar moeten zijn.

Overigens betekent beide schuld 50/50 , dat de heftruckchauffeur de pineut is: want dan moet hij de helft van TS betalen en TS de helft van de schade aan de heftruck :wink:
de afwijkende regels worden in mijn geval altijd kenbaar gemaakt tijdens de poortinstructie.
volgens mij is het zo dat als je 50/050 schuld hebt, je beide je eigen schade betaald.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 15:16
door jonis
kokka schreef: volgens mij is het zo dat als je 50/050 schuld hebt, je beide je eigen schade betaald.
Dat zou ook zo logisch zijn als je 50% schuld hebt aan een deuk in een Ferrari dat je dan 100% opdraait voor een deuk in een oude verroeste Daf....

Parkeerproblemen

Veel autoschade ontstaat op parkeerterreinen. De volgende situaties leveren vaak vragen op:
1.autoschade - parkeren parkeerterreinen parkeerproblemenBij een botsing tussen twee achteruitrijdende auto’s zijn beide partijen aansprakelijk met een schuldverdeling van 50/50. Dit betekent dat een ieder aansprakelijk is voor 50% van de schade van het andere voertuig. In de praktijk kan dit betekenen dat de ene verzekeraar meer moet uitkeren dan de andere verzekeraar.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 18:12
door GJvdZ
encore schreef:Volgens mij doen verzekeraars er echt alles aan om maar niet te hoeven uitbetalen. Ik heb ookecht geen goed woord over voor die maatschappijen. Het lijkt wel alsof ze vinden dat ze de wet kunnen dicteren en omzeilen.
Dat is borreltafelpraat. Verzekeraars betalen gewoon uit volgens de polisvoorwaarden. Dat veel mensen die niet lezen komt niet door de verzekeraars.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 18:14
door GJvdZ
Leo The Emperor schreef:Als je op een eenrichtingsweg rijdt dien je bij het links afslaan geheel links voor te sorteren en niet tegen de as van de weg.
Dat is te kort door de bocht (no pun intended). Veel eenrichtingswegen zijn alleen voor auto's eenrichtingsweg. Ander verkeer mag beide kanten op. Geheel links voorsorteren is dan levensgevaarlijk.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 21:11
door eleven
GJvdZ schreef:
Leo The Emperor schreef:Als je op een eenrichtingsweg rijdt dien je bij het links afslaan geheel links voor te sorteren en niet tegen de as van de weg.
Dat is te kort door de bocht (no pun intended). Veel eenrichtingswegen zijn alleen voor auto's eenrichtingsweg. Ander verkeer mag beide kanten op. Geheel links voorsorteren is dan levensgevaarlijk.
Dan moet het op het verkeersbord aangegeven zijn.
Als er geen andere beperkingen zijn, moet je zelf links voor sorteren.
Ik erger mij altijd aan mensen, welke rechts in een Eenrichtingsstraat voorgesorteerd staan en dan links op rijden.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 21:31
door NewPie
Beste mensen,

Allereerst voor de duidelijkheid. Ik weet allang dat de FCA dezelfde regels houden als de openbare weg. Alleen weet ik niet of er uitzonderingen zijn voor heftrucks toen ik de voorwaarden van heftrucks achteraf las. Daarom heb ik in het begin de niet relevante informatie niet vermeld.

Maar ik heb hierbij voor de duidelijkheid nog nagevraagd en kreeg ook het vastelling reglement op het foodcenter mee.

Art 5.1 Verkeer op terrein


1 Het terrein van het FCA is alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer.
2. Ieder op het terrein is verplicht de aanwijzingen op te volgen die worden aangegeven door de Burgermeester en Wethouders betreffende het verkeer op het terrein van het FCA. met inbegrip van pakeren en stationeren.
3. Het is in het tweede lid bepaalde is ook van toepassing op de aanwijzingen die door opschriften of door tekenen op borden of anderzins kenbaar zijn gemaakt.
4. De wettelijke verkeerregels zijn van overeenkomstige toepassing op het verkeer op het terrein van Food Center Amsterdam.

Ik heb ook nagevraagd aan de marktmeester van dit terrein, of er uitzonderingen zijn voor heftrucks. Het antwoord is nee, heftrucks moeten ook de wettelijke regels volgen. FCA is gewoon een openbare weg!
stofzuigertje schreef: Een Heftruck moet je vergelijken met fietsers die ook vaak via onderborden tegen de richting in mogen...
Het is een langzaam maximaal 25 Km voertuig dus geen spookrijder...
Hij kan zowel voor als achteruit rijden met dezelfde snelheid dus lichten en zo hoeven niet.
Meestal wel een zwaailamp maar zelf die is niet verplicht.

Een heftruck kan veel sneller rijden. Hij mag alleen niet harder rijden! Een heftruck heeft een maximum snelheid tussen de 45 -50 km per uur.

kokka schreef: een heftruck heeft vrij grote stukken waar hij slecht zicht heeft, zeker als hij met lading rijdt, daar dien je als 'bezoeker' dan ook wel rekening mee te houden.
Hij reed zonder lading.

Jullie trekken wel snel conclusie zonder eerst na te vragen

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 21:34
door eleven
NewPie schreef:
Jullie trekken wel snel conclusie zonder eerst na te vragen
Zoals ik eerder heb geschreven, je was niet eerlijk, om alle info achter te houden, die noodzakelijk is, om een advies/oordeel af te geven.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 21:41
door NewPie
eleven schreef:
NewPie schreef:
Jullie trekken wel snel conclusie zonder eerst na te vragen
Zoals ik eerder heb geschreven, je was niet eerlijk, om alle info achter te houden, die noodzakelijk is, om een advies/oordeel af te geven.
Okey. ik ben niet zo gedetailleerd in mijn verhaal. heb het in globale lijnen beschreven. Wel eerlijk, want het zijn allemaal feiten.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 21:44
door kokka
Ik trek helemaal geen conclusies, ik zeg ook niet dat hij met lading reed. Alleen dat je als bezoeker van een bedrijfsterrein rekening moet houden met dit soort voertuigen. Wees blij dat het (denk ik) een klein heftruckje was. Die 45 tonners die ik regelmatig tegenkom maken meer kapot dan alleen wat blikschade

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 23 sep 2014 21:54
door NewPie
kokka schreef:Ik trek helemaal geen conclusies, ik zeg ook niet dat hij met lading reed. Alleen dat je als bezoeker van een bedrijfsterrein rekening moet houden met dit soort voertuigen. Wees blij dat het (denk ik) een klein heftruckje was. Die 45 tonners die ik regelmatig tegenkom maken meer kapot dan alleen wat blikschade


Hij reed de verkeerde richting in met volle snelheid. Hij moet rekening houden met de automobilisten die de regels houden en wat voor schade hij kan veroorzaken.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 24 sep 2014 07:56
door Leo The Emperor
GJvdZ schreef:
Leo The Emperor schreef:Als je op een eenrichtingsweg rijdt dien je bij het links afslaan geheel links voor te sorteren en niet tegen de as van de weg.
Dat is te kort door de bocht (no pun intended). Veel eenrichtingswegen zijn alleen voor auto's eenrichtingsweg. Ander verkeer mag beide kanten op. Geheel links voorsorteren is dan levensgevaarlijk.
Dat klopt .
Daarom heb ik ook in mijn eerste posting aangeven dat er geen onderbord aanwezig mag zijn, wat door TS is bevestigd.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 24 sep 2014 10:13
door stofzuigertje
Als ik de reactie lees.....

dan moet elke heftruck voor laden lossen een rondje rijden.....
en dat doen ze nooit.
a
die hoeven zich niet aan 1 richting te houden als werkverkeer....

Verder is wie eerste stil stond van belang.
Als auto stopte en heftruck reed nog is die 100% fout...
Als andersom.......

En als beide nog reden is het 50~50.....

Als je kunt stoppen voor zover de weg te overzien is rijd de heftruck te hard en als je iets eerder stil stond krijg je alles vergoed!

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 25 sep 2014 00:15
door NewPie
stofzuigertje schreef:Als ik de reactie lees.....

dan moet elke heftruck voor laden lossen een rondje rijden.....
en dat doen ze nooit.
a
die hoeven zich niet aan 1 richting te houden als werkverkeer....

Verder is wie eerste stil stond van belang.
Als auto stopte en heftruck reed nog is die 100% fout...
Als andersom.......

En als beide nog reden is het 50~50.....

Als je kunt stoppen voor zover de weg te overzien is rijd de heftruck te hard en als je iets eerder stil stond krijg je alles vergoed!
Op grond van welke artikel van de Nederlands wet staat dat een heftrucks tegen de rijrichtingen in mogen rijden?

Verder ziet u een heftruck net als een fiets. Kan je daar ook aantonen? Kan niet harder dan 25 km zoals je eerder beweert? Dus een heftrucks valt onder de categorie van twee welige voertuig?

De marktmeester heeft mij ook duidelijk verteld dat hij daar niet in mag rijden. Het is trouwens een openbare weg. De heftrucks voldoet ook niet aan de voorwaarden van het Reglement voertuigen, dus volgens de wet mag hij helemaal niet rijden!

Hij draaide op het laatste moment naar rechts. ik dacht dat hij recht doorreed. Het is een fractie van een seconde. Probeer je maar de botsing te voorkomen. Als ik zelf tegen de rijrichting zou rijden, zou ik zo voorzichtig mogelijk rijden. Als hij wat langzamer had gereden. Had hij mij wel zien aankomen, dan zou die botsing nooit plaatsvinden!

Verder heb ik ook grotere twijfels dat hij de benodigde certificaat heeft om te rijden. Hij heeft namelijk zijn ID niet bij zich. Hij zei alleen, u weet waar ik werk.

Trouwens wat bedoel je precies met werkverkeer? Ik ga iedere dag met de auto naar mijn werk.. dus ik ben werkverkeer? Of als ik met heftruck rijd, ben ik dan automatisch een werkverkeer?

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 25 sep 2014 10:06
door kokka
Het is voor alle hef- of magazijntruckchauffeurs wettelijk verplicht om een rij-instructie te volgen. Alleen meldt de wet niet precies hoe deze instructie eruit moet zien. Als er een ongeluk gebeurt, moet het bedrijf de Arbeidsinspectie kunnen overtuigen dat er een goede instructie is geweest. Een certificaat of rijbewijs is dus niet verplicht, maar voldoende instructie wel.

als hij op de openbare weg rijdt, zoals u beweert, mag hij niet harder kunnen als 25km/uur en valt het dus eigenlijk in de categorie van de landbouwvoertuigen.

als hij wat langzamer had gereden, had die botsing waarschijnlijk inderdaad niet plaatsgevonden, maar dat geld ook voor Newpie.

anyway, ik hoop dat TS de schade gewoon vergoedt krijgt, ongeacht wie er nu echt fout zit.

Re: Aanrijding met een spookrijder

Geplaatst: 25 sep 2014 10:45
door stofzuigertje
Als je tijdig kon stoppen voor zover de weg te overzien is....

dat staat in de wet.

Dat betekende dan als je stil stond en tijdig remde de heftruck tegen stilstaande auto reed dus zou je alles vergoed krijgen.

Wie eerste stil staat krijgt alles vergoed, de persoon die ergens tegen aanrijd betaald alles...

Maar mijn vermoeden dat U beide nog niet 100% stil stond, hoogstens remde dus beide fout!

Dat zou betekenen dat U 50% vergoed zou moeten krijgen.
Dus gebruik die regel en begin een zaak als beide reden of U stil stond om het moment dat de heftruck U raakte.

Dat is de wet en daar moet U het mee doen.
De groeten van de Stilstaande Rechter....
:mrgreen: