LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
I.Hoogendijk

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door I.Hoogendijk »

Ook wij voelen ons vreselijk misleid door Aegon en hebben een aantal vragen gesteld over Koerslplan.
Een van de vragen die wij stelden was:Op welke wijze vindt er terugbetaling plaats van de 4% over de inleg van de gehele looptijd die tijdens de eerste 5 jaar wordt ingehouden, wanneer je nu de maandinleg verlaagt? Zij zijn er wel van uit gegaan dat je de gehele looptijd hetzelfde maandbedrag inlegt en hiervan 4% is een behoorlijk bedrag.
Ingrid

Richard B

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Richard B »

Beste crashdummy,

Ik heb het verhaal van de consumentenbond doorgelezen. Kun je mij vertellen wat er gebeurt als je dit aanhangig maakt bij Aegon. Ik kan me namelijk geen voorstelling maken over watvoor bedragen we het dan hebben. Ik heb van Aegon begrepen dat van mijn 45,38 euro er ongeveer 39,00 euro iedere maand wordt gebruikt voor de aandelen zelf. De rest zijn kosten.

richard

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Hallo Richard

Hier de bedragen die als extra rendementsuitkering uitgekeerd worden.
Bij een inleg van 45,38 euro (100 gulden) p/m
Dit is dus het resultaat van de onderhandelingen van o.a de Consumentbond
Let op de tabel gaat uit van 14% fondrendement
terwijl het werkelijke fondsrendement nu 10.64% is

bedragen in guldens verticaal leeftijd in jaren bij aanvang overeenkomst
horizontaal looptijd jaren

Man 15 jaar 20 jaar 30 jaar (looptijd)

00....450.....1050....3950
20....450.....1050....4100
30....450.....1100....4550
40....550.....1300....5050
50....650.....1550....-----

Geldt voor Koersplan, Koersplan90, Spaareffect, Vermogensplan, Vermogensplan90, PremieSpaarplan, Toekomstplan en BonusPlan
welke alle beleggen in AEGON Equity Fund

Bij beleggingen in AEGOn Mixfund kunnen er geen voorbeelden worden
uitgerekend

Kortom een schrale vergoeding voor de onduidelijkheid die in de maandbedragen zat voor de overlijdenverzekering die bij dit product hoort.

Catharina
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2003 18:21

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Catharina »

Ook wij hebben in 1994 een Koersplan overeenkomst gesloten. Wij hebben inmiddels euro 5218 ingelegd. De waarde per 31122003 was 3774. Wij vragen ons af of het beter is om nog 5 jaar door te gaan of af te kopen. Kan iemand ons melden wat afkopen inhoudt en of je dan veel verlies hebt. Hoe zit het dan met de rendementsuitkering?
In het begin werden ons eindkapitalen van 38.000 tot 45.000 gulden voorgespiegeld, terwijl het nu gaat om bedragen van 6.000 tot 9.000 euro.

Graag jullie uitleg en advies.

Catharina

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Gewoon je koersplan afkopen (administratie kosten) en zelf verder sparen is volgens mij het beste. Heb ik zelf ook gedaan.
Je geld op een spaarrekening zetten leverd namelijk nog meer op.

EN NOOIT MEER ZAKEN DOEN MET SPAARBELEG (AEGON) :twisted:

Hopelijk zullen ze nog een keer merken wat ze nu eigenlijk gedaan hebben !! Sprintplan, Wereldplan, Vliegwiel,Koersplan en nog vele andere zooi. Vele klanten zullen zullen nooit meer terug komen, of er moet een keer wat goeds van die kant komen.

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Catharina,

Afkopen betekent dat je de huidige waarde (vergelijkbaar met de waarde op de jaaropgave) krijgt uitgekeerd.
De extra rendementuitkering die afgedwongen is oa. door de Consumentenbond vervalt overigens bij tussentijdse afkoop.
En er zit nog een addertje onder het gras. Ik zal dat hier proberen uit te leggen.
De Spaarkas bestaat uit een grote groep mensen die allemaal deelnemen aan de Spaarkas en daar maandelijks stortingen in doen, die vervolgens belegd worden. Aan het einde van de rit, als je in leven bent krijg je dan een bedrag uitgekeerd. Gedurende de looptijd overlijden er ook mensen die een overeenkomst zijn aangegaan. Dat geld wordt naar rato van de leeftijden en aandelen in de spaarkas verdeeld over de resterende deelnemers.
Vb. Stel je zit met 10 personen in één spaarkas. Ieder heeft al
1000 euro ingebracht zodat er 10.000 euro in de spaarkas zit.
Als er één overlijdt wordt zijn 1000 euro verdeeld over de resterende 9.
De erfgenamen van de overlevenden ontvangen een overlijdensuitkering ter grootte van de inleg verhoogd met 4% samengestelde rente.
Die uitkering komt dus NIET uit de beleggingskas maar is een losstaande overlijdensverzekering waarvoor je dus premie betaalt.
Een deel van je maandelijkse bijdrage wordt dus voor die overlijdensverzekering gebruikt en dus NIET belegd.

Nu het addertje. Als je afkoopt krijg je jouw deel van de beleggingskas echter ZONDER het gedeelte sterftewinst.
Maw wat op je jaaroverzicht staat is een goede indicatie van de afkoopwaarde, maar zal waarschijnlijk toch iets lager uitvallen.

Je moet volgens mij bij je beslissing om af te kopen of door te gaan kijken naar het NETTORENDEMENT wat je volgens de opgave kan bereiken bij het Historische fondsrendement.
Is dat negatief dan gooi je alleen maar geld weg, en moet je onmiddellijk stoppen. Ook bij percentages die lager zijn dan wat je nu op een spaarrekening zou kunnen krijgen moet je overwegen om te stoppen. Er blijven overigens altijd onzekerheden aan verbonden.

Stort de beurs nog veel verder in gedurende langere tijd dan zal het historisch fondrendement en daardoor ook het nettorendement nog lager worden.
Stijgen de beurzen weer dan stijgt ook het historisch rendement weer en wordt het nettorendement ook weer hoger.
Soms kan ook meespelen hoe je voelt. Ga je door dan wordt je er telkens mee geconfronteerd. Stop je dan is het even slikken maar dan ben je er ook vanaf.
Je moet als je overweegt af te kopen, Spaarbeleg gewoon laten uitrekenen hoe hoog dat bedrag is, en dan pas een beslissing nemen.

Misschien kan je in deze groep nog laten weten wat er precies op je jaaroverzicht staat.

Ik zelf ga overigens proberen de overeenkomst te laten ontbinden
vanwege dwaling. zie quote

Vernietiging is mogelijk wanneer de overeenkomst niet correct tot stand is gekomen, bijvoorbeeld omdat de verkoper een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven. In dat geval kunt u zich beroepen op "dwaling"

Naast een beroep op “dwaling” is soms een beroep op “bedrog” mogelijk. Van “bedrog” is sprake wanneer de verkoper opzettelijk onjuiste mededelingen doet, opzettelijk essentiële informatie achterhoudt of u door een andere “kunstgreep” overhaalt tot het aangaan van een overeenkomst

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Helemaal gelijk in. Meestal is afkopen het zeker waard!!
Je moet als je overweegt af te kopen, Spaarbeleg gewoon laten uitrekenen hoe hoog dat bedrag is, en dan pas een beslissing nemen.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 19 Mar 2004 16:22 door loujon


--------------------------------------------------------------------------------

Sinds 1 augustus 2001 heb ik meegedaan aan sprintplan van Spaarbeleg (Aegon). Destijds ben ik naar aanleiding van hun wervende tekst in alle dagbladen ingestapt in de veronderstelling, dat ik na 5 jaar een gegarandeerde uitkering zou krijgen van f 37.500,-. Achteraf bleek ik echter een lening te hebben afgesloten en het geleende bedrag wordt dan gebruikt voor beleggingen. Naar aanleiding van de berichten over legiolease heb ik bij aegon geinformeerd naar de stand van zaken van mijn beleggingen. Uit het overzicht bleek, dat het rendement van de beleggingen bij lange na niet het geleende geld benaderde. Ik heb toen besloten mijn sprintplan te beeindigen hetgeen mij nog een extra boete heeft gekost van 5%, zodat ik mijn ingelegde geld kwijt ben en als dank nog een boete moet betalen van 5%. al met al een schadepost van € 5000,-. Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld maar die is niet bereid om daar iets tegen te doen. Iedereen is dus nu gewaarschuwd.

Naar boven


Jolanda K
Gast

Geplaatst op 19 Mar 2004 17:00 door Jolanda K


--------------------------------------------------------------------------------

Kijk even bij de kop JURIDISCH/FINANCIEEL, helemaal onderaan vind je alle topics over spaarbeleg/sprintplan.
Iedereen was dus al gewaarschuwd!

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Ik ben in 1994 begonnen met Koersplan van Spaarbeleg.
In de Algemene Voorwaarden stond onder het kopje Kosten en belastingen:
Ter voorziening in de kosten wordt in rekening gebracht:
1. Een eenmalig bedrag aan administratiekosten ter grootte van 4% van de totale inleg over de gehele periode.
2. Een jaarlijkse vergoeding voor beheerskosten groot 0,8% van het de gebruiker toekomende deel van de beleggingskas.

Verder was mij bekend dat de kosten voor het aangaan en instandhouden van een spaarplan voor een groot deel in het begin van de spaarperiode in rekening gebracht werden.

Toen ik na een aantal jaren schreef dat die kosten nu inmiddels wel ingehouden waren van mijn inleg, zodat er een groter deel van mijn inleg in aandelen belegd kon worden, kwam na een aantal brieven heen en weer de aap uit de mouw:
Ik bleek ook een overlijdensrisicoverzekering afgesloten te hebben waarvan de kosten niet vermeld waren in de folder, niet vermeld in de algemene voorwaarden, maar waarvoor maar liefst (samen met de 4,8% die hierboven genoemd zijn) 26,4% VAN DE JAARLIJKSE INLEG GEDURENDE DE GEHELE LOOPTIJD werd ingehouden! Nu begrijpt u dus waar Aegon zijn jaarlijkse MILJARDENWINST vandaan haalt, namelijk ondere andere van zulke bewust misleidende ondoorzichtige constructies. Hoe heet zoiets? Leugen? Oplichting? Dwaling? Bedrog?

Richard B.

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Richard B. »

Beste crashdummy,

In mijn geval zou dit dus inhouden 450,00 gulden. Heb afgelopen week een telefoongesprek gehad met een van de werknemers van Aegon. Hij vertelde mij hier natuurlijk niets over. Graag had ik van jou willen horen wat je bedoeling is met een eventuele rechtzaak. Mijn tussenpersoon gaf wederom aan dat er een rechterlijke uitspraak moet zijn geweest. Hij wist echter niet meer waar en wanneer. Hij gaf mij wel een naam van een e mail site. (amweb.nl) ik heb daar ook de vraag in een forum neergelegd. Helaas nog geen resultaat. Weet jij iets over deze rechtzaak.

Richard

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Beste Richard

Dit is wat ik kan vinden over AMWEB en Spaarbeleg
AMWEB is een betaal-site van Kluwer voor Assurantie bedrijven.
En verder nog een stukje waaruit blijkt dat de Ombudsman voor verzekeringszaken zich ook al eens over dit product heeft uitgesproken.
Nederlaag
Het proefproces dat de Fries Wilko Rozeboom mede namens enige honderden Koersplan-verzekerden aanspant tegen Spaarbeleg, zal verstrekkende gevolgen hebben voor álle levensverzekeraars en spaarkasbedrijven in ons land. De uitkomst laat zich namelijk raden, want overheid, consumentenorganisaties en bedrijfstak zelf (Verbond, Ombudsman, tussenpersonenorganisaties) traden al eerder op als scherprechter ten gunste van de consument. Spaarbeleg loopt nu spitsroeden, maar voor deze Aegon-dochter kunnen net zo goed andere namen worden ingevuld. Alle zelfregulering ten spijt, houden aanbieders zich niet aan de regels van de Prospectus Spaarkasinschrijvingen uit 1988, de Regeling Informatieverstrekking aan verzekeringnemers van 1994 (nu 1998), of recentelijk de Code Rendement en Risico. Fraai klinkende regels blijven zonder inhoud als ze niet in daden worden omgezet. Dat de rechter nog moet uitmaken hoe ver de informatieplicht van levensverzekeraars en spaarkasbedrijven gaat, is merkwaardig. Alsof de markt dat nog niet weet. Op de nieuwjaarsbijeenkomst 1998 wreef NBvA-voorzitter Alexander van Voorst Vader de branche nog onder de neus dat hij zich niet kon voorstellen dat er serieuze marktpartijen zijn die geen of onduidelijke informatie verstrekken over de reële waarde-ontwikkeling van spaar- en levenpolissen, de ermee verbonden risico's, en de afkoopwaarden in de eerste jaren. Ook de Ombudsman voor het leven- en spaarkasbedrijf Job de Ruiter roept de branche al enige jaren tevergeefs op iets te doen aan de ontoereikende voorlichting over aard en karakter van de spaarkasovereenkomst. ,,De consument heeft er recht op te weten wat er met zijn stortingen gebeurt. Welk deel van de periodieke storting voor sparen of beleggen wordt gebruikt en welk deel benodigd is voor de overlijdensrisicopremie en hoe hoog de kosten zijn voor het sluiten, administeren en beheren van de jaarkas", schreef hij in zijn jaarverslag 1996/1995. En toonde het Verbond uit onderzoek niet aan dat consumenten zich nauwelijks bewust zijn van de risicopremie en kosten in spaarproducten? Duidelijke waarschuwingen voor de gevolgen hiervan zouden de betrouwbaarheid van de aanbieder vergroten. Klanten worden steeds mondiger en hebben recht te weten wat er met hun geld gebeurt. Daarom heeft het schikkingsvoorstel van Aegon averechts gewerkt en een golf van negatieve publiciteit losgemaakt die nog niet door tien gesponsorde schaatsploegen kan worden goedgemaakt. Elke sportman lijdt nederlagen. De wijze waarop hij daarmee omgaat, laat zien hoe groot hij in zijn tak van sport is. Het zou Aegon sieren als er tegemoet wordt gekomen aan de bezwaren van Rozeboom en consorten. Zoniet, dreigt de huidige leegloop van de Aegon-schaatsploeg te worden gevolgd door een uittocht van Spaarbeleg-verzekerden. En dat is schadelijker, voor zowel Spaarbeleg als de gehele branche

Boze Spaarbeleggers binnenkort naar rechter

IJLST – De ruim 700 ontevreden klanten van Spaarbeleg onder leiding van de IJlstenaar R. Rozeboom stappen „op korte termijn” naar de Utrechtse rechtbank. Ze willen dat de rechter bepaalde polissen van Aegon-dochter Spaarbeleg nietig verklaart, waarna Aegon het geld moet terugstorten.

Speciaal voor dit doel wordt de Stichting Spaarders Koersplan opgericht, zo bevestigde Rozeboom gisteren. Rozeboom is al enige tijd ontevreden over Spaarbeleg. Hij spaarde bij Spaarbeleg Kas, een fiscaal vriendelijk spaarproduct van Spaarbeleg, maar ontdekte achteraf dat een deel van het ingelegde geld verdween in een overlijdensrisicoverzekering. Daardoor zakte het rendement op zijn inleg. Rozeboom wist niet dat een deel van zijn geld afgetakt werd, want dat had Aegon volgens Rozeboom niet vermeld in de polisvoorwaarden. De Ombudsman gaf hem gelijk en sommeerde Spaarbeleg de verzekeringspremies terug te betalen.

De eigenaar van een administratiekantoor in IJlst heeft ondertussen vier keer overleg gehad met de top van Spaarbeleg over een mogelijk oplossing. „Hun antwoord was niet bevredigend”, aldus Rozeboom. „Ze probeerden het heel lang te rekken, maar wij stelden toen een ultimatum. Als we op 10 maart nog niets gehoord hadden, zouden we de pers inlichten.”

Inmiddels hebben zich al meer dan 700 ontevreden Spaarbeleggers bij Rozeboom aangemeld. Hij en zijn advocaat richten binnenkort een stichting op die ten strijde trekt tegen Aegon-dochter Spaarbeleg. Het wordt een proefproces, waarbij geprobeerd wordt de verzekeringspolissen ongeldig verklaard te krijgen. Mocht dat lukken, dan moet Aegon al het ingelegde geld terugstorten. Volgens Rozeboom zou het daarbij wel eens om ƒ 800 miljoen kunnen gaan. „Dat heeft mijn advocaat wel eens berekend.”

Weinig nieuws
Aegon is niet onder de indruk van Rozeboom. Een eventuele juridische procedure wordt met vertrouwen tegemoetgezien, zo meldt een woordvoerster. „Er is weinig nieuws onder de zon. We hebben al eerder gezegd dat onze regeling in lijn is met de uitspraak van de Ombudsman. De rechter moet maar oordelen. We zien het met vertrouwen tegemoet.” Het bedrag van ƒ 800 miljoen noemt ze onbegrijpelijk. „Vorige week was het ƒ 200 miljoen, nu is dat al weer verviervoudigd. Volgens onze eigen berekening gaat het om slechts ongeveer ƒ 1 miljoen.”

Godfried12

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Godfried12 »

Ik en enkele andere vrienden van ons zijn rond 1992 ook een overeenkomst aangegaan met spaarbeleg koersplan. Wij vinden dat we indertijd op het verkeerde been zijn gezet omdat de folders spraken van voorbeeldeindkapitalen tussen de 10% en 14%. Nu blijkt dat dat hele gedoe van voorbeeldkapitalen in procenten uitgedrukt niets voorstelt. Op de dag van uitkering krijg je gewoon het bedrag van je aandelen van wat het waard is op dat moment op de beurs. Spreekt koersplan dus eerst van rendementen tussen de 10% en 14% (Bij afsluiten van mijn overeenkomst) dan nu ineens van pessimistisch rendement, vast percentage, historisch rendement en nota bene Brutorendement en nettorendement Indien dat laatste bij mij bekend was in 1992 zouden wij nooit zo'n overeenkomst zijn aangegaan. Wij zijn dan ook niet van plan het erbij te laten zitten maar weten nog niet goed hoe we het zullen aanpakken.
Maar het zou goed zijn indien er een grote groep van mensen die zich misleid voelen door koersplan zouden verenigen.

Joyce
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 okt 2003 12:15

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Joyce »

Boze Spaarbeleggers binnenkort naar rechter

IJLST – De ruim 700 ontevreden klanten van Spaarbeleg onder leiding van de IJlstenaar R. Rozeboom stappen „op korte termijn” naar de Utrechtse rechtbank. Ze willen dat de rechter bepaalde polissen van Aegon-dochter Spaarbeleg nietig verklaart, waarna Aegon het geld moet terugstorten.

Speciaal voor dit doel wordt de Stichting Spaarders Koersplan opgericht, zo bevestigde Rozeboom gisteren. .

De eigenaar van een administratiekantoor in IJlst heeft ondertussen vier keer overleg gehad met de top van Spaarbeleg over een mogelijk oplossing. „Hun antwoord was niet bevredigend”, aldus Rozeboom. „Ze probeerden het heel lang te rekken, maar wij stelden toen een ultimatum. Als we op 10 maart nog niets gehoord hadden, zouden we de pers inlichten.”

Inmiddels hebben zich al meer dan 700 ontevreden Spaarbeleggers bij Rozeboom aangemeld. Hij en zijn advocaat richten binnenkort een stichting op die ten strijde trekt tegen Aegon-dochter Spaarbeleg. Het wordt een proefproces, waarbij geprobeerd wordt de verzekeringspolissen ongeldig verklaard te krijgen.


Crashdummy,
Weet je of Rozenburg een site heeft waar je kan aanmelden?
Groetjes
Joyce

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Beste Joyce,

Neen ik kan niets vinden over een site.
Wel heb ik hem telefonisch weten te bereiken.
Vanavond 22-03 bel ik hem op,
en zal kijken wat hem allemaal bekend is.
Uiteraard doe ik dan op dit forum daar verslag van.

angela38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door angela38 »

Na al deze negatieve berichten te hebben gelezen heb ik vandaag Spaarbeleg gebeld en gevraagd wat de afkoopwaarde is van koersplan.

heb ingelegd € 2.500 en de afkoopwaarde is nu € 1700.

Wat is wijsheid in deze ? Afkopen en het verlies pakken of hopen op een gods wonder ? Het is dus kennelijk niet zo dat je je ingelegde geld in ieder geval terugkrijgt.

Of wachten totdat er een uitspraak is van alle groepen die zich richten tot Spaarbeleg om te kijken of er nog meer uit te halen valt (wat ik betwijfel) ?

Advies is van harte welkom.

Angela

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Joyce

Heb telefonisch contact gehad met Dhr W. Rozeboom
Die heeft begin 1999 de zaak aanhangig gemaakt.
Het betrof toen de onduidelijkheid mbt de in het maandbedrag opgenomen gedeelt voor de overlijdensverzekering.
Daar is toen door o.a. de Consumentenbond de eerder genoemde
extra rendementuitkering uit voortgekomen.
Er is nog steeds een Belangenvereniging Spaarders Spaarbeleg
actief. Of deze nog leden toelaten is onbekend
Er is geen website o.i.d bekent maar wel twee namen van bestuursleden:
Dhr. R. Rutten 079-5933457
Dhr Teerink 071-5615450
Misschien kan iemand eens bellen met een van de heren en verslag doen op dit Forum.

Financiën en Economie 15 juli 2000

--------------------------------------------------------------------------------
Spaarders niet tevreden met schikking

Klacht tegen Aegon ingediend bij DNB
DEN HAAG – Aegon-Spaarbeleg wordt opnieuw achtervolgd. Honderd boze spaarders hebben bij De Nederlandsche Bank (DNB) een klacht ingediend over de in hun ogen te hoge premie voor hun overlijdensrisicoverzekering. De spaarders verlangen een onderzoek van DNB, die toezichthouder is van de Nederlandse bankwereld.

De betrokken spaarvorm voor een overlijdensrisicoverzekering was vorig jaar al een slepende kwestie tussen de verzekeraar en tal van polishouders. De spaarders die nu in het geweer komen, zijn hoogst ontevreden met de schikking die de Aegon-dochter eerder dit jaar trof met de Stichting Spaardersbelangen en de Consumentenbond.

Ze voelen zich afgescheept met een veel te lage tegemoetkoming en hebben hun krachten vorige maand gebundeld in de Belangenvereniging Spaarders Spaarbeleg.

„Bij Aegon steken ze een flink deel in hun eigen zak”, zo verwoordde secretaris R. Hutten van de belangenvereniging het gisteren.

Nadat er vijftien jaar maandelijks een bedrag is betaald, of bij eerder overlijden, is de uitkering in zijn ogen te laag. „Je zou dat geld net zo goed op een spaarrekening kunnen zetten”, is zijn conclusie.

Niets vernomen
Aegon zegt nog niets van de groep te hebben vernomen. „Aegon heeft een goede regeling getroffen met de Consumentenbond en de Stichting Spaardersbelangen. Wie het daar niet mee eens is en iets anders wil, staat het vrij naar de rechter te stappen”, zegt een woordvoerder van de verzekeraar.

De boze spaarders hebben nu De Nederlandsche Bank ingeschakeld, omdat ze weinig vertrouwen in een nieuwe dialoog met Aegon hebben. De vereniging heeft tevens de Verzekeringskamer, de toezichthouder op de Nederlandse verzekeraars, gevraagd de zaak onder de loep te nemen. De vereniging zegt dagelijks nieuwe aanmeldingen te ontvangen. Ze mikt uiteindelijk op een ledenaantal van 10.000. Volgens de secretaris heeft Aegon-Spaarbeleg 700.000 polissen.

Godfried12

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Godfried12 »

Beste crashdummy,

Ik vroeg me af of je nog wat gehoord had over de brief die je naar
AEGON's Spaarbeleg hebt gestuurd.
Voorts had ik verwacht dat veel meer mensen op dit forum hun ongenoegen had kenbaar gemaakt.
10.000den mensen hebben koersplan afgesloten in een tijd dat er niet gesproken werd van netto en brutorendement en al deze mensen zitten nu opgescheept met een kapitaal dat naar alle waarschijnlijkheid lager is dan hun inleg.
Indien RADAR slechts eenmaal hier iets over zegt op de TV, denk ik datduizenden mensen reageren.

Groetjes Godfried

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Hallo Godfried,

Ik heb op mijn eerste brief een infantiel antwoord gekregen, waarbij alles nog eens in hun eerdere bewoordingen werd uitgelegd. Hierop heb ik een tweede brief gestuurd, waar ik een als mogelijk nog stommer antwoord op kreeg. Met geen woord werd gerept over mijn duidelijke eis om tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan. Ik heb toen gebeld omdat ik gezien de antwoorden twijfelde of het wel een antwoord op mijn tweede brief betrof. Na lang zoeken door de medewerkster van Spaarbeleg bleek dat inderdaad het geval te zijn. Er is toen een aantekening gemaakt en enige dagen later kreeg ik een tweede antwoord op mijn tweede brief. Hier werd wel getracht e.e.a. uit te leggen. Over de eis tot ontbinding werd wederom met geen woord gerept. Verder werd er een definitie van het begrip netto-rendement gegeven zoals dat op de overeenkomst staat. Bij mij staat daar dat ik bij 10 % rendement een bedrag van 72.000 gulden krijg uitgekeerd. Volgens mw. Mr. N.A. Wolters van Spaarbeleg is het echter anders. Deze is echt om in te lijsten; Daar komt ie: Als je 72.000 gulden uitbetaald krijgt aan het einde van de looptijd, dan heb je een netto-rendement van 10% gehaald. Ook wordt een poging gedaan het begrip historisch rendement uit de doeken te doen. Afgezien van een foute definitie is het begrip waardeloos, want ze eindigt met de mededeling dat in specifieke individuele gevallen het bruto-rendement niet van belang is, maar het netto-rendement. Maar van het netto-rendement wordt dus geen definitie gegeven. Nou je begrijpt daar is brief 3 weer over gegaan. Wat ik nog niet begrijp en wat ik wel van jou zou willen weten is dat bij mijn jaaroverzicht bij het AEGON Equity Fund een historisch fondsrendement van 10,64% wordt genoemd, terwijl in het Jaareffect 8,7% wordt genoemd.

Op brief 3 heb ik nog geen antwoord gehad.
Geachte mw. Wolters,

In eerste instantie dank voor u brief waarin in ieder geval wordt getracht e.e.a te verduidelijken.Overigens gaat u niet in of geeft geen antwoord op mijn vraag om tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan ingevolge dwaling /misleiding bij het aangaan van de overeenkomst.
Mij is ondertussen wel e.e.a duidelijk geworden. Wat ik echt een vondst vind is de definitie van het netto-productrendement wat op de overeenkomst staat. U definitie luidt als volgt: - Als je 72.000 gulden uitgekeerd krijgt heb je een netto-productrendement van 10% gehaald
Zoiets als de volgende definitie mbt het verbruik van een auto:
Bij de vraag wat het verbruik van de aan te schaffen auto is antwoordt de verkoper: Als u met deze auto 3 liter verbruikt over 100 km, is het verbruik 1:33. Hij zegt dus niet dat de auto per 100 km 3 liter zal gebruiken. Niets geeft de essentiële eigenschap, (het verbruik) welk je als klant verlangt bij de aanschaf van een auto, weer.

Ook de definitie en de relatie tussen het historisch-productrendement en het netto-productrendement is er een om in te lijsten, hoewel er volgens uw beschrijving geen relatie tussen deze twee grootheden is te onderkennen.

Historisch fondsrendement.
Productrendementen worden berekend aan de hand van reeksen fondsrendementen. Historische fondsrendementen zijn de totale opbrengst zijn die in een bepaald jaar (??? jaren m.i.????) met beleggingen wordt behaald, uitgedrukt in een percentage. Een historisch fondsrendement is een bruto-rendement. Voor een (specifieke) overeenkomst is op de einddatum het bruto-rendement niet van belang maar het netto-productrendement.

Maar hoe was het netto-productrendement ook al weer gedefinieerd ??????

Uw poging het product uit te leggen is helaas door mij nog niet helemaal begrepen. Graag nog een poging om het nieuw geïntroduceerde begrip netto-productrendement enige vorm te geven.
En graag een uitleg van de relatie tussen wat u jaarlijks communiceert (historisch fondrendement) en dat niet relevant blijkt te zijn, en het blijkbaar wel relevante maar nog nooit gepubliceerde / gedefinieerde netto-productrendement.

crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Na de onderstaande melding over misleidende/onjuiste informatie
aan Spaarbeleg en de AFM (Autoriteit Financiële Markten) over het product Koersplan stond is nu het hele product Koersplan van de website verwijderd. Je kan gedeeltelijk zien wat er stond door Koersplan in te vullen als zoekargument bij Google.nl en dan uit de getoonde resultaten
de CACHE van de Spaarbeleg-site aan te klikken.
Ook werden hier nog rendementen van 14,4% genoemd met als toevoeging
* Dit historisch fondsrendement is berekend tot en met 2001

De omschrijving van de klacht luidde:

De laatste zin van onderstaande alinea uit de Financiële Bijsluiter is misleidend:
Zoals het nu vermeld staat zou iedereen kunnen denken dat uiteindelijk na de looptijd hij/zij zijn ingelegde geld tenminste terugkrijgt.

Het is namelijk tot en met de expiratie-datum mogelijk dat je minder terugkrijgt dan dat er ingelegd is.
Kunt u uit KoersPlan stappen en wat zijn de gevolgen?
U kunt te allen tijde uit KoersPlan stappen. Dit dient u schriftelijk aan te geven.

Wanneer u het KoersPlan voortijdig wenst te beëindigen dan wordt er een afkoopwaarde ter beschikking gesteld.

U ontvangt dan de gedane inleg, na aftrek van kosten en premie voor de overlijdensrisicodekking, vermeerderd met het behaalde rendement.

Hierdoor is het mogelijk dat u in het begin van de looptijd minder of nauwelijks meer ontvangt dan u heeft ingelegd.

Ard Gielissen

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Ard Gielissen »

Beste Johan, ook ik heb mij ontzettend geergerd aan de brief die Spaarbeleg onlangs verstuurd heeft. Wij hebben voor onze dochter een spaarplan afgesloten bij hun en iedere keer werd ons voorgehouden van het geweldige rendement dat dit clubje wel niet behaalde. Tot het laatste overzicht. Het rendement is inmiddel gehalveerd en ook ik voel me behoorlijk beetgenomen. Zo lust ik er nog wel een paar. Ik wacht eens even af wat de redactie van TrosRadar gaat ondernemen. Hopelijk gaat Spaarbeleg dan over tot uitbetaling van het totaal gespaarde tot nu toe. :evil: :evil:

Gesloten