Pagina 2 van 2

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 05 okt 2014 08:27
door newmikey
Alle dappere uitspraken van onze achterkamerjuristen ten spijt heeft TS hier nul komma nada kans als hij/zij het hard speelt. Er zijn nu eenmaal branche afspraken die ook nog eens niet onredelijk zijn en ACM goedgekeurd dus zoals ze in Engeland zeggen: right, wrong or indifferent, je zal het er mee moeten doen.

Ik zie echter TS zeggen dat moederbord/videokaart vervangen 5 minuten werk is en dat biedt een opening. TS kan uiteraard aanbieden de vervanging zelf te doen als Acer gratis deze twee onderdelen levert. Zie het als een soort mediation poging.

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 05 okt 2014 11:09
door eezacque
encore schreef:Die "levensduur" van drie jaar is gestoeld op de uitspraken van de fiscus. Dat juist jullie dat niet weten, grappig. Dit soort electronica mag je in drie jaar tijd volledig naar nul afschrijven. Daarna is de waarde nul, volgens de Belastingdienst.
Dat is het geval voor zakelijke gebruikers, en dan is conformiteit toch al niet van toepassing...

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 05 okt 2014 11:11
door eezacque
newmikey schreef:Alle dappere uitspraken van onze achterkamerjuristen ten spijt heeft TS hier nul komma nada kans als hij/zij het hard speelt.
Juist wie het hard speelt maakt hier een goede kans. Daar komt dan geen advocaat of rechter aan te pas, zoiets heet 'participatiemaatschappij' :wink:

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 05 okt 2014 11:25
door stofzuigertje
Je mag je Computer retour halen tegen onderzoekskosten die ze mogen rekenen....

Maar wat kost een nieuwe en is deze te herstellen?
Met een plaatselijke monteur of doe het zelf...
Een moederbord plaatsen kan nog wel...

De Harde schijf, die is voor jou van het meeste waarde, dus had je vooraf een backup gemaakt?

Voor je iets na garantie ter reparatie aanbied altijd eerst informeren wat de kosten van onderzoek zijn en meestal is plaatselijk herstel sneller en voordeliger helaas...

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 05 okt 2014 12:26
door olaf79
eezacque schreef:Bedankt voor je verwijzingen. Echter, dit betreft twee gevallen van bedrijven die op de vingers zijn getikt door de ACM. Er is geen sprake van een 'uitvoeringsovereenkomst welke de branche met de ACM overeengekomen is', en de bijlagen stellen slechts dat betrokken bedrijven zich voortaan aan de wet zullen houden, hetgeen een dooddoener van jewelste is. Tenslotte is ACM niet bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten: het is een toezichthouder, die bedrijven die zich niet aan de wet houden, tot de orde kan roepen, en zelfs boetes kan uitdelen.

Heel concreet is er in Nederland geen regelgeving die stelt dat de economische levensduur van een desktop drie jaar is. Dit is een rechtlijn die blijkbaar door Mycom wordt gehanteerd, en als zodanig niets meer dan een mening.
Tsja, deze fictieve levensduur periodes zijn destijds door UNETO - VNI in het leven geroepen. Het heeft niks met een overeenkomst met ACM te maken en doet al helemaal geen recht aan de NL wet

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 05 okt 2014 12:30
door olaf79
MichielFRL schreef:
eezacque schreef:Nee. ACM is niet bevoegd iets af te spreken, en uit niets blijkt dat zij iets hebben afgesproken.
Ik weet niet wat er nu nog onduidelijk is.
1. Winkel houdt zich niet aan de wet
2. ACM voert controle uit en concludeert dat de winkel zich niet aan de wet houdt
3. Advocaten van de winkel gaan aan de slag met de wet en de verkoop voorwaarden
4. Nieuwe verkoop voorwaarden worden ter goedkeuring overlegd aan de ACM
5. ACM keurt de nieuwe verkoop voorwaarden goed (zo niet dan terug naar 3)
6. Nieuwe verkoop voorwaarden worden in gebruik genomen en winkel handelt hier naar
Nee ACM geeft pas boetes na herhaaldelijk waarschuwen. Na de waarschuwing hebben paradigit en Dynabyte beterschap beloofd, en dat is hetgeen jij middels een link hebt gepost.
Je kunt ervan uit gaan dat Paradigit en Dynabyte scherp in de gaten worden gehouden door de ACM en als ze weer de fout in gaan, ze een boete krijgen.

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 05 okt 2014 12:40
door olaf79
eezacque schreef:
encore schreef:Die "levensduur" van drie jaar is gestoeld op de uitspraken van de fiscus. Dat juist jullie dat niet weten, grappig. Dit soort electronica mag je in drie jaar tijd volledig naar nul afschrijven. Daarna is de waarde nul, volgens de Belastingdienst.
Dat is het geval voor zakelijke gebruikers, en dan is conformiteit toch al niet van toepassing...
Nee dat is alleen van toepassing voor het bedrag dat je van de fiscus jaarlijks van je winst mag afschrijven als reservering. Dat soort regelingen zijn vooral bedoelt om het voor bedrijven aantrekkelijk te maken om regelmatig te (her)investeren in de bedrijfsapparatuur. Een startende ondernemer mag bijvoorbeeld nog sneller afschrijven om zo de winst de eerste jaren te drukken en investeringen te bevorderen.

De te handteren afschrijvingen zeggen niks over de te verwachten levensduur van een product. Die levensduur is voor een computer echt langer dan 2 jaar en 5 dagen.

Het Quelle arrest van de rechter heeft o.a. bepaald dat een vervanging onder garantie wegens non-conformiteit geen onrechtmatige of onredelijke verrijking inhoudt. Daarmee zijn alle door de branche gehanteerde afschrijvings, verreken of omrekenmodules onwetmatig.

Simpel gesteld (in Normaal Nederlands): Je had als bedrijf gewoon direct een goed product moeten leveren en als je dat niet doet is dat jouw probleem en los je het maar op.

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 13 okt 2014 21:42
door alfatrion
MichielFRL schreef:Het product kent echter een economische levensduur van 36 maanden.
Een computer gaat gemiddeld genomen zes jaar of 72 maanden mee.

Onderzoek van het Duiste computerblad C't: nieuwe computer gaat 6 jaar of 72 maanden mee.
http://web.archive.org/web/201003042259 ... 015p.shtml

Onderzoek onder fabrikanen: na drie jaar 21% van alle laptops defect.
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf
MichielFRL schreef:Door het plaatsen van nieuwe onderdelen wordt de levensduur verlengd en mogen er kosten in rekening worden gebracht. Dit is ook niet meer dan redelijk lijkt me.
Het is onjuist om te stellen dat een product langer meegaat door dat er een nieuw onderdeel in wordt gezet. Er kunnen geen kosten in rekening gebracht worden, omdat daarvoor geen rechtsgrond bestaat.
MichielFRL schreef:Tweede optie is de koop ontbinden en naar rato het aanschafbedrag terugontvangen.
Uit artikel 6:271 BW volgt dat de verkoper het aankoopbedrag moet terugbetalen en de koper het product moet teruggegeven.
MichielFRL schreef:Er zijn toen afspraken gemaakt hoe de wet, welke meer vragen oproept dan antwoorden geeft, nageleefd moet worden.
De informatie op sites als MyCom zijn afkomstig van UNETO-VNI. Het overigens ook eenvoudigweg niet aan de ACM om te bepalen hoe de wet nageleefd moet worden. Dat is de taak van de HR. Er vinden ook rechtszaken plaats tussen de ACM en partijen als bijvoorbeeld Bol.com. De ACM is hierin wel terughoudend.
Het gaat hier slechts om een eenzijdige toezegging.
eezacque schreef:Dat is het geval voor zakelijke gebruikers, en dan is conformiteit toch al niet van toepassing...
De conformiteitseis geld ook voor een niet-consumentenkoop (B2B of C2C). Het verschil is dat bij een consumentenkoop (B2C) er meer rechten aan verbonden zijn en de regels van dwingend recht zijn.

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 14 okt 2014 03:55
door tijgernootje
er zit een oplossing aan te komen.

meer binnenkort.

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 14 okt 2014 11:36
door Julie4444
tijgernootje schreef:er zit een oplossing aan te komen.

meer binnenkort.
Yes please. Laat ons weten hoe dit afloopt. :mrgreen:

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 25 okt 2014 03:33
door tijgernootje
we zitten nog steeds te wachten op de pc.
volgens cool blue zitten ze bij acer op een onderdeel te wachten ?

we zijn benieuwd wat ze uit gaan spooken met die pc repareren of nieuwe hardware.
gelukkig hebben we serie nummers genoteerd dus we kunnen het nagaan.

volgens mij moeten ze een reparatie rapport mee leveren toch .

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 19 nov 2014 14:50
door tijgernootje
Na bijna 2 maanden van ellende, kreeg ik afgelopen vrijdag een vervangende acer pc retour. Ik kreeg een aanbod om de defecte te vervangen voor een andere. eenmaal thuis had deze pc toch een wat andere specificatie's dan in het aanbod stond. ok daar zal ik niet over miepen. maar waar ik wel erg woest over ben is het volgende. Ik had acer gemaild en gebeld dat ik akkoord ging met de aangeboden pc. Maar dat ik wel mijn eigen gekochte extra harde schijf terug wilde hebben, waar mijn gehele back up op stond. (een backup op de D schijf en een op de gekochte schijf dus eigenlijk had ik 2 back ups) daar zouden ze dus een melding van maken. Na 5 dagen had ik nog niets gehoord dus ik ben zelf weer gaan bellen. De persoon aan de telefoon wist me niets te vertellen, dus dacht ik, ik bel Acer zelf wel even. Na een gesprek met een Acer medewerker was mijn harde schrijf met mijn backup gevonden, en die zou met de nieuwe (achteraf gereviseerd) pc opgestuurd worden. Ik was al helemaal blij ... fout dus ....mijn gehele schijf is compleet gewist. Ik ben echt alles kwijt. Ik moet alles opnieuw gaan aanschaffen dat gaat me vele vele honderden euro's kosten. Ik noem dit gewoon pesterijen en ik ben echt woest en ik laat het hier ook zeker niet bij zitten.

Re: cool blue niet zo cool als ze zich voordoen

Geplaatst: 18 jan 2015 17:27
door prem
prem schreef:Nee Coolblue werkt perfect!!
Dat moet ik dus diep inslikken...