Re: Tv kwijt
Geplaatst: 20 okt 2014 10:24
Er zijn helaas nog steeds mensen die menen dat bedrijven geld mogen vragen voor reparatie of vervanging van ondeugdelijke producten.
Het is een tv van 4 jaar oud, wat denk je , de reparatie is gratis?olaf79 schreef:Er zijn helaas nog steeds mensen die menen dat bedrijven geld mogen vragen voor reparatie of vervanging van ondeugdelijke producten.
Bovendien stijgt een Ferrari vaak in waarde.als het een Ferrari van 100.000 euro betrof?
De verkoper zou een deugdelijk product leveren voor een zeker bedrag. Maar de verkoper levert een ondeugdelijk product waardoor dit na vier jaar stuk gaat. De verkoper kan zijn tekortkoming wegwerken door het product te herstellen. Maar de kosten daarvan zouden voor rekening van de koper komen?prem schreef:Het is een tv van 4 jaar oud, wat denk je , de reparatie is gratis?olaf79 schreef:Er zijn helaas nog steeds mensen die menen dat bedrijven geld mogen vragen voor reparatie of vervanging van ondeugdelijke producten.
Dat wordt een lang zitje rechtbank.
De helft van de levensduur is zonder enig mankement verlopen. Dat heeft een waarde die de koper voor zijn rekening moet nemen door een verbruiksvergoeding te betalen. (of nieuw voor oud compensatie) Anders er sprake van ongerechtvaardigde verrijking van de koper.alfatrion schreef:De verkoper zou een deugdelijk product leveren voor een zeker bedrag. Maar de verkoper levert een ondeugdelijk product waardoor dit na vier jaar stuk gaat. De verkoper kan zijn tekortkoming wegwerken door het product te herstellen. Maar de kosten daarvan zouden voor rekening van de koper komen?
De wettelijke garantie kent geen termijn, dus is er geen einde. De centrale vraag hierbij is: heeft de koper (bij aflevering) gekregen waar de overeenkomst hem recht op gaf?prem schreef:Elk product kan na vier jaar "stuk" , of in beter Nederlands kapot gaan, waar is het einde van de garantie?
Tot einde levensduur? Bij mij kunnen ze na twee jaar hoog of laag springen maar daar eindigt het.
De verkoper zou een deugdelijk product leveren voor een zeker bedrag. Maar de verkoper levert een ondeugdelijk product waardoor dit na vier jaar stuk gaat. De verkoper kan zijn tekortkoming wegwerken door het product te herstellen. Jij stelt dat de koper nog een keer moet betalen voor het gebruik van een product dat reeds zijn eigendom is?Leo The Emperor schreef:De helft van de levensduur is zonder enig mankement verlopen. Dat heeft een waarde die de koper voor zijn rekening moet nemen door een verbruiksvergoeding te betalen. (of nieuw voor oud compensatie) Anders er sprake van ongerechtvaardigde verrijking van de koper.Alfatrion schreef:De verkoper zou een deugdelijk product leveren voor een zeker bedrag. Maar de verkoper levert een ondeugdelijk product waardoor dit na vier jaar stuk gaat. De verkoper kan zijn tekortkoming wegwerken door het product te herstellen. Maar de kosten daarvan zouden voor rekening van de koper komen?
Neen. Die paar bolides die in waarde stijgen zijn dan ook "op maat" gemaakt. Een normale Ferrari zakt harder in waarde dan een Golf.bprosman schreef:Bovendien stijgt een Ferrari vaak in waarde.als het een Ferrari van 100.000 euro betrof?
In dit topic kan de verkoper het product niet herstellen , maar alleen vervangen. De koper krijgt nu een ander product wat niet reeds zijn eigendom is.alfatrion schreef:De verkoper kan zijn tekortkoming wegwerken door het product te herstellen. Jij stelt dat de koper nog een keer moet betalen voor het gebruik van een product dat reeds zijn eigendom is?
Allemaal mooie verhalen , met bijbehorende wettelijke onderbouwing.alfatrion schreef:De verkoper zou een deugdelijk product leveren voor een zeker bedrag. Maar de verkoper levert een ondeugdelijk product waardoor dit na vier jaar stuk gaat. De verkoper kan zijn tekortkoming wegwerken door het product te herstellen. Jij stelt dat de koper nog een keer moet betalen voor het gebruik van een product dat reeds zijn eigendom is?
16again schreef:Allemaal mooie verhalen , met bijbehorende wettelijke onderbouwing.alfatrion schreef:De verkoper zou een deugdelijk product leveren voor een zeker bedrag. Maar de verkoper levert een ondeugdelijk product waardoor dit na vier jaar stuk gaat. De verkoper kan zijn tekortkoming wegwerken door het product te herstellen. Jij stelt dat de koper nog een keer moet betalen voor het gebruik van een product dat reeds zijn eigendom is?
Echter, op mij komt het over als onbillijk en onredelijk. TS heeft 4 jaar lang van product genoten, verbruiksvergoeding lijkt gepast
Zijn er nu daadwerkelijk praktijkgevallen waar rechter of geschillencommissie inderdaad zo oordelen als je redeneert?
Dan kunnen winkeleigenaars het beste elke 6 maanden failliet gaan, en onder andere naam opnieuw beginnen.
Dan moet je even lezen waar je op reageert.Leo The Emperor schreef:In dit topic kan de verkoper het product niet herstellen , maar alleen vervangen. De koper krijgt nu een ander product wat niet reeds zijn eigendom is.
De juiste term is gebruiksvergoeding. Je koopt een televisie voor 1300 euro met de verwachting daar 10 jaar gebruik van te kunnen maken. Vervolgens gaat het product na vier jaar stuk en wordt het product stuk. Door van de koper te verlangen dat hij 520 euro neer telt komt de totale aanschaf prijs op 1820 euro uit. Waarom vindt jij dat redelijk?16again schreef:Allemaal mooie verhalen , met bijbehorende wettelijke onderbouwing.alfatrion schreef:De verkoper zou een deugdelijk product leveren voor een zeker bedrag. Maar de verkoper levert een ondeugdelijk product waardoor dit na vier jaar stuk gaat. De verkoper kan zijn tekortkoming wegwerken door het product te herstellen. Jij stelt dat de koper nog een keer moet betalen voor het gebruik van een product dat reeds zijn eigendom is?
Echter, op mij komt het over als onbillijk en onredelijk. TS heeft 4 jaar lang van product genoten, verbruiksvergoeding lijkt gepast
Ja, diverse.16again schreef:Zijn er nu daadwerkelijk praktijkgevallen waar rechter of geschillencommissie inderdaad zo oordelen als je redeneert?
Als ze dat doen, dan komt ze dat duur te staan. Dan worden ze namelijk privé aangesproken vanwege wanbestuur.16again schreef:Dan kunnen winkeleigenaars het beste elke 6 maanden failliet gaan, en onder andere naam opnieuw beginnen.
En in welke van die uitspraken wordt in de motivatie, in het geval van herstel of vervanging, het Quelle arrest meegewogen en, in het geval van vervanging en ontbinding, art. 7:10 lid 3 BW meegewogen? Je bent behoorlijk kortzichtig bezig.Leo The Emperor schreef:Er zijn diverse uitspraken te vinden waar wel een gebruiksvergoeding is toegewezen , omdat anders ongerechtvaardigde verrijking voor de koper zou ontstaan.
Jaja..alfatrion schreef:En in welke van die uitspraken wordt in de motivatie, in het geval van herstel of vervanging, het Quelle arrest meegewogen en, in het geval van vervanging en ontbinding, art. 7:10 lid 3 BW meegewogen? Je bent behoorlijk kortzichtig bezig.Leo The Emperor schreef:Er zijn diverse uitspraken te vinden waar wel een gebruiksvergoeding is toegewezen , omdat anders ongerechtvaardigde verrijking voor de koper zou ontstaan.
De overeenkomst wordt vernietigd op grond van dwaling.Leo The Emperor schreef:Gerechtshof Amsterdam 21 08 2008 :
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... vergoeding
De rechter kent de verkoper helemaal geen gebruiksvergoeding toe. En de rechter oordeelt ook niet dat hier sprake zou zijn van ongerechtvaardigde verrijking.Leo The Emperor schreef:Rechtbank Utrecht 29 08 2012 ;
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... vergoeding
De rechtbank geeft aan dat de verkoper geen recht heeft op een gebruiksvergoeding behoudens uitzonderlijke omstandigheden. Jij stelt dat de koper (vrijwel) altijd een gebruiksvergoeding zou moeten betalen en dat er dus (vrijwel) altijd uitzonderlijke omstandigheden zijn. Maar daar is de rechtbank het mee oneens. De rechtbank geeft aan dat de verkoper de koopprijs terug moet betalen indien de overeenkomst op juiste gronden was ontbonden.Leo The Emperor schreef:Rechtbank Rotterdam 15 08 2007 :
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... =consument
De overeenkomst wordt vernietigd op grond van dwaling.Leo The Emperor schreef:Rechtbank Arnhem 24 12 2003
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... yword=auto
Blijft deze over. Gedaagde hebben niet gewezen op art. 7:10 lid 3 BW en ook de rechtbank heeft daar niet aan gedacht. Dit is in hoger beroep wel gebeurt.Leo The Emperor schreef:Rechtbank Dordrecht 18 03 2010 :
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... =consument
Je hebt anders geen enkel vonnis noch arrest aangedragen waarbij de rechtbank een andere uitleg geeft aan art. 7:10 lid 3 BW.Leo The Emperor schreef:Jammer dat niet alle rechters de motivatie van Alfatrion volgen.
Prima als je dat niet eerlijk vind, maar het staat ondertussen wel in de wet.art. 7:10 lid 3 BW schreef:Indien de koper op goede gronden het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van de zaak inroept, blijft deze voor risico van de verkoper.
Uit vonnis:alfatrion schreef:Ja, diverse.16again schreef:Zijn er nu daadwerkelijk praktijkgevallen waar rechter of geschillencommissie inderdaad zo oordelen als je redeneert?
Rechtbank Zutphen, ECLI:NL:RBZUT:2010:BN5505, 25-08-2010, r.o. 2.1
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 010:BN5505
Blijkbaar is auto langdurig niet bruikbaar geweest, waardoor huurauto nodig was.[eisers] heeft daarnaast bij akte na vonnis gesteld dat doordat [gedaagde] haar geen leenauto wilde aanbieden, zij extra kosten heeft gemaakt voor vervangend vervoer, waarbij zij in plaats van een auto te huren een auto heeft aangeschaft middels een financial lease, waarvan de maandlasten € 866,23 bedragen
Uit vonnis:alfatrion schreef: Rechtbank Zwolle, ECLI:NL:RBZWO:2003:AO8922, 29-10-2003, r.o. 1.6
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 003:AO8922
Ook hier is product blijkbaar nooit goed geweest, terwijl TS zijn TV 4 jaar probleemloos gebruikt heeft1.3 De door [koper] van [garagehouder] gekochte auto vertoonde vanaf de aflevering diverse gebreken. [garagehouder] en twee andere Audi-dealers, [dealer 1] te [vestigingsplaats dealer 1] en [dealer 2] te [vestigingsplaats dealer 2], slaagden er niet in de gebreken te verhelpen.
Het gaat daar over onroerend goed (koophuis) ipv een product.alfatrion schreef: Rechtbank Arnhem, ECLI:NL:RBARN:2005:AS6049, 19-01-2005, r.o. 17
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 005:AS6049
Betreft geen consumentenkoop, maar zakelijke koop van defibrillatoren.alfatrion schreef: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, ECLI:NL:GHARL:2014:755, 04-02-2014, r.o. 3.22
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... L:2014:755
Daaruit komt veeleer naar voren dat VCO de AED's heeft doorgeleverd aan haar afnemers en na enige maanden heeft moeten terugnemen. Zo het gebruik van haar afnemers al aan VCO kan worden toegerekend, geldt dat deze afnemers slechts gedurende een aantal maanden gebruik hebben kunnen maken van de AED’s en in die periode geconfronteerd zijn met diverse storingen. Het hof ziet dan ook geen reden om het verweer van Cardio Saver te honoreren, dat op de vordering tot terugbetaling een gebruiksvergoeding in mindering moet worden gebracht.
De rechtbank meent dat:Rechtbank Zwolle, ECLI:NL:RBZWO:2003:AO8922, 29-10-2003, r.o. 1.6 schreef:Uit het hetgeen in de vorige rechtsoverweging is overwogen volgt dat de diverse relevante bepalingen geen eensluidend antwoord geven op de vraag of een vordering tot een gebruiksvergoeding toewijsbaar is. Waar uit de artikelen 7: 10 BW en 6: 275 BW juncto 3: 120 lid 1 BW kan worden afgeleid dat een gebruiksvergoeding niet kan worden toegewezen, lijkt uit artikel 7: 10 lid 4 BW juncto artikel 6: 78 BW juist wel te volgen dat een dergelijke vordering, mits sprake is van een achteruitgang van de zaak, toewijsbaar is. (Artikel 6: 278 BW regelt een specifieke situatie, die hier, nu daarop geen beroep is gedaan, verder buiten beschouwing kan blijven.)
Omdat uit de wetsgeschiedenis blijkt dat de wetgever ervan is uitgegaan dat in uitzonderlijke situaties een gebruiksvergoeding verschuldigd is, acht de rechtbank een vordering tot betaling van een gebruiksvergoeding in uitzonderlijke situaties toewijsbaar. Het enkele gebruik van een zaak door de koper is echter onvoldoende voor toewijsbaarheid van een dergelijke vordering. Er dient sprake te zijn van een situatie waarin voldaan is aan de vereisten van ongerechtvaardigde verrijking en waarin het uitblijven van een gebruiksvergoeding naar normen van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. De rechtbank zal nagaan of die situatie zich voordoet.
Zoals ik hierboven uiteengezet heb doet dit onderscheid er niet toe. De relevant wetsartikel maken geen onderscheid tussen een half, anderhalf of vier jaar gebruik.16again schreef:Ook hier is product blijkbaar nooit goed geweest, terwijl TS zijn TV 4 jaar probleemloos gebruikt heeft.
Dat onderscheid doet er niet toe. De relevante wetsartikels hebben betrekking op een "zaak". Zowel onroerend goed als een product (roerend goed) valt hieronder.16again schreef:Het gaat daar over onroerend goed (koophuis) ipv een product.
Dat onderscheid doet er niet toe. De relevante wetsartikels hebben betrekking op een koop. Hieronder valt zowel een consumentenkoop als een zakelijke koop.16again schreef:Betreft geen consumentenkoop, maar zakelijke koop van defibrillatoren.