LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door Har06 »

prima het rookverbod, niets zo smerig als rook van een derden te MOETEN in adamenen echt vies :oops:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door ciske »

MichielFRL schreef:Te belachelijk voor woorden!
Laat de politiek zich met belangrijke zaken bemoeien.

Rookverbod in restaurants = prima, maar in cafés van de zotte.
Mee eens, begint steeds gekker te worden .

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door tenormin »

Uitgepuft.
Laatst gewijzigd door tenormin op 24 okt 2014 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door Josephien12 »

tenormin schreef: Bij mijn nooit rokende zus: volledig, totaal geen probleem: asbak staat zelfs klaar, zeggende: nou meid, als ik van jouw sigaret dood zal gaan, het zij zo.

Je kunt ook zo sociaal zijn om te zeggen dat je toch buiten dat peukje oprookt. Zo is haar huis niet vol met stank, stinken haar kleren niet, de gordijnen niet enz.
tenormin schreef:De onverdraagzaamheid over roken vind ik persoonlijk nog erger dan het roken zelf.
Die onverdraagzaamheid zit hem daarin dat verstokte rokers terrein moeten prijsgeven ten gunste van de niet rokers en dat wringt de heren en dames. Ik steek ook af en toe een peuk op, maar ik doe dat altijd buiten. Moet die stank niet eens in mijn eigen huis hebben.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door tenormin »

Uitgepuft.
Laatst gewijzigd door tenormin op 24 okt 2014 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door Josephien12 »

tenormin schreef:
Josephien12 schreef: Ik steek ook af en toe een peuk op, maar ik doe dat altijd buiten. Moet die stank niet eens in mijn eigen huis hebben.
Dat is nu exact wat ik bedoel. Jij niet; ik wel. Mag ik dus in eigen huis zelf (nog) beslissen.
Volgens mij is er niemand in deze topic die beweerde dat je in je eigen huis niet zou mogen roken.

Overigens vind ik het wel vrij asociaal als je kinderen in huis hebt. Dus ook dan: buiten roken :D

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door alfatrion »

MichielFRL schreef:
alfatrion schreef:Ja, nu ook terrassen, stranden, parken en bushokjes aanpakken. Dat zijn ten slotte ook publieke plaatsen.
Ga verhuizen naar rokertje-pesten-kunnen-we-als-de-beste New York.
Dit heeft niets met pesten te maken. Het heeft er alles mee te maken dat veel rokers geen rekening houden met de niet-rokende medemens.
MichielFRL schreef:Deze wet is zo krom als een hoepel en niet bedoelt voor de café bezoeker, maar voor het personeel wat er werkt.
Daarin vergis jij je in. Het rookverbod van 1 juli 2008 gold voor alle openbare ruimtes. Het besluit dat hierbij hoorde kwam met de titel Besluit uitvoering rookvrije werkplek, horeca en andere ruimten. Op 6 juli 2011 heeft de Nederlandse staat het rookverbod versoepeld. De Hoge Raad heeft aangegeven dat de Nederlandse staat daarmee onrechtmatig heeft gehandeld, en gaf het volgende aan:
Hoge Raad, ECLI:NL:HR:2014:2928, 10-10-2014 r.o. 3.6.1 schreef:Het hof heeft terecht geoordeeld dat art. 8 lid 2 WHO Kaderverdrag verplicht tot een effectieve bescherming tegen blootstelling aan tabaksrook op de door het artikellid aangeduide plaatsen, waaronder openbare gebouwen (‘indoor public places’), waartoe ook kleine cafés te rekenen zijn. Zowel uit de tekst van deze bepaling, als uit de doelstelling van het verdrag - kort gezegd: het voorkomen van dood en gezondheidsschade door blootstelling aan tabaksrook -, volgt dat deze bescherming geldt voor eenieder die deze ruimtes betreedt of wil betreden.
Ik vind het nog al wat om te stellen dat het tegengaan van door en gezondheidsschade door blootstelling aan tabaksrook onverdraagzaam is of rokers hierdoor gepest zouden worden.
Article 8 WHO Kaderverdrag schreef:Protection from exposure to tobacco smoke
1. Parties recognize that scientific evidence has unequivocally established that exposure to tobacco smoke causes death, disease and disability.
2. Each Party shall adopt and implement in areas of existing national jurisdiction as determined by national law and actively promote at other jurisdictional levels the adoption and implementation of effective legislative, executive, administrative and/or other measures, providing for protection from exposure to tobacco smoke in indoor workplaces, public transport, indoor public places and, as appropriate, other public places.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door moederslink »

Het blijft lastig , de rokers zijn in de minderheid , dat is waar , maarrrr verslaafd en daar kun je nauwelijks mee omgaan.Een kroeg die blauw vd rook staat is niet te doen , mee eens , maar rokers worden wel door een grote groep als paria behandeld , ook weer niet nodig , toch?
Alcohol maakt uiteindelijk meer kapot.....
verkeer-agressie-geweld, bv.
Een beetje begrip aan beide kanten doet wonderen... :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door tenormin »

Uitgepuft.
Laatst gewijzigd door tenormin op 24 okt 2014 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ook niet! Ik bedoel ik rook ook niet bij mensen die er niet tegen kunnen
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2014 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door alfatrion »

De vrijheid van de een houd op daar waar de vrijheid van een ander wordt aangetast. Zolang rokers de vrijheid van niet-rokers om niet mee te roken respecteren mogen ze van mij zoveel van deze giftige stoffen tot zich nemen als ze zelf willen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door moederslink »

@Alfa.....yep , zo is het!

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door Josephien12 »

tenormin schreef:Ik vind en hang het stelsel aan: leven en laten leven.
Tenormin, die opmerking over kinderen sloeg niet op jou. Dat is voor mij de uitzondering op de regel dat je zelf zou moeten mogen bepalen of je wel of niet in huis rookt (niet dus).
Maar wat vind je van mijn suggestie om bij je zus buiten te roken? Is toch veel socialer dan haar huis vol te dampen ook al zegt ze dat ze dat niet erg vind...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Wat ik al zei rook zelf niet..maar wat krijg ik binnen van die giftige 24/26 pillen en!morfine pleister per dag,en dedamprn vd shell en alle rafinaderijen hier,denk alles bijelkaar slechter als roken...

Alleen ja,medicatie kies ik niet voor oke,hier wonen wel,maar ja hier geboren....en ??ja...
Als je zit wat voor zwarte zooi er soms ligt ,tja adem ik ook in..


Eerlijk gezegd heeft me nooit grboeid of iemand nou in restaurant zat te roken of niet...
Tja kleding stinkt,had het benauwd,keelpijn,maar ach was twee dg later weer weg,kleding machine daar is hij voor,,

Wel wil ik niet dat er in ons huis gerookt wordt..wat ik al zei,vind het stinken en last,dan heb ik er heel lang last van ipv 1 of 2 dg..

Ik ben iemand laat iemand lekker doen wat hij zelf wil..en kunnen we onderwerp wel weer krijgen slecht voor je...maar lees eerste regel...zoveel slecht voor je..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook ik rook , nog steeds...., maar " gezellig " ne kroegje gaan zonder peukkie?
Gaat em niet meer worden......!
Restaurant? Ok niet roken , maar een cafeetje zonder roken , voor mij althans hartstikke ongezellig.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door prem »

Radar schreef:Vanaf nu mag in geen enkel café meer worden gerookt. Dat mag ook niet meer in de kleine kroegen zonder personeel waarvoor tot nu toe een uitzondering werd gemaakt in het rookverbod voor de horeca: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... -in-cafes/

Vind jij het een goed idee?
Slecht idee, ben blij dat ik in Belgie nog lekker op zijn tijd een Cubaan kan smoren in enkele cafés.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door tenormin »

Uitgepuft.
Laatst gewijzigd door tenormin op 24 okt 2014 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:In de buitenlucht mag gerookt worden. Als jij daar niet tegen kunt, lekker binnen blijven zitten!
vogels schreef:Rokers zijn anders heel wat socialer dan mensen die zich opstellen als jij!
vogels schreef:En hoeveel van die niet-rokers als jij houden rekening met rokers? JIJ houdt al helemaal alleen rekening met je zelf.
Beste Vogels,

Ik snap best dat het je het rookverbod niet leuk vind. En ik bewonder ook de energie waarmee je dit toont. Maar ik vindt het onterecht dat je dit zo persoonlijk maakt. Het zou hier om het rookverbod moeten gaan en niet de personen die deelnemen aan de discussie.

Je geeft aan dat rokers sociaal zijn. Tegelijk geef je aan dat rokers zelf wel uitmaken waar ze roken en dat als dit niet-rokers niet bevalt ze dan maar weg moeten blijven. Doen waar jezelf zin in hebt ondanks de gezondheidsgevolgen voor anderen kan mijn inziens niet doorgaan voor rekening houden met of sociaal.

Het zou heel mooi zijn als rokers rekening zouden met niet-rokers, maar uit de praktijk blijkt dat dit niet of onvoldoende gebeurt. In al die tijd dat ik met de NS rijd heeft nog nooit een roker aan mij gevraagd of ik er bezwaar tegen had als hij of zij er eentje opstak. Het was heel mooi geweest als de rookpalen niet nodig waren geweest, maar het verleden heeft helaas anders aangetoond.

De roker bij mij in de buurt roken allemaal hun sigaret buiten het bushokje en hen vindt ik dus sociaal. Maar elders zetten rokers bushokjes blauw zodat ik kan kiezen in mij begeven in hun giftige rook of in de regel. Door in het bushokje te roken wordt de vrijheid van niet-rokers om niet in de regen te hoeven staan en ook geen giftige stoffen in te moeten ademen aangetast. Dat vindt ik dus asociaal en mag best aangepakt worden.

En op het strand zou het geweldig zijn als rokers onderwinds gedeelte gaan zitten, zodat de niet-rokers het bovenwindse gedeelte nemen. Maar ook dat doen rokers helaas niet. Dus tja, dan maar een al dan niet algeheel verbod. Ik had ook liever gehad dat dit soort maatregelen niet nodig waren geweest.

De overheid moet overigens ook in de buitenlucht optreden, zoals ik hier eerder heb onderbouwd (zie onderaan van het bericht).
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 8#p2078488

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Je kan ook te paria zijn tegen roken zeg..bushokje blauw in openlucht,hier geen afgesloten bushokj ,dus ls je rookt,gaat het de lucht in...en ja staat per ongeluk de wind naar jou kant,g je aan de andere kant staan...

Je doet nu net of het heeeeeel erg strafbaar,giftig en weet ik wat is...
Vergeet niet honderden jaren werd er al gerookt zonder deze maatregelen.
Tuurlijk zijn er minder sociale mensen,die express in je gezicht blazen...zeg ik lukt het...kijk ze aan,wat wil je noh mij heb je niet,zijn aso,s maar dat is wel een minderheid,
De meest die ik ken en tegenkom( veel) roken gewoon netjes....blazen andere kant op...

Jij dringtnu jou mening op,maar we leven met zijn alleen hier op de aarde en iedereen bep hoe hij zijn leven in wilt vullen...

Mischien wordt jij gelukkig( zeg maar wat) hele avond playstationen,schter de pc jottem dat is gezind hele tihd straling tv en beelden die flitsen..??
Of je drinkt. ,nee hey dat is goed voor je lever,de ene lever kan twintig liter wijn hebben en de ander 1 en die heeft al problemen( simpel gezegd)
Misschien hou je van snelle auto,s...jottem,uitlat gassen,benzine oh jee betaal je wel ook accijns dat is mooi...

Zo kunnen weeven doorgaan....ik heb ook last als ik naar strand gat van huilrnde kids,surfende mrnsen,of kiteboarden of hard praten...tja als we zo gaan denken...is er een ding...sparen voor hutje op de hei,of je op een eiland laten dumpen net als expiditie robbinson....sorry vind dat er zwaaaar overdreven gedaan wordt over rokers.

Van mij mg het gewoon in restaurants weer ingevoerd worden klaar.
En ik rook zelf niet goede orde ook nooit gedaan
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2014 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Eerder weggehaalde quote verwijderd

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:Ik reageer op wat een persoon schrijft.
Bij opmerkingen "jij bent niet sociaal", "jij houdt alleen rekening met jezelf" en "voor figureren als jij" ben ik het onderwerp, niet een standpunt dat door mij wordt ingenomen. Het is niets anders dan een even lekker een veeg uit de pan geven. De toon die jij hier aanslaat is die van "voor een ***** persoon als jij...".
vogels schreef:Je moet mijn woorden niet verdraaien! Ik schrijf dat ik in de buitenlucht rook! Dat is toegestaan!
Dat was ook zo voor de werkplek, de perrons van de NS en de horeca. Deze mentaliteit is de reden waarom daar een rookverbod is gaan gelden. Dat moeten dan ook maar gaan doen voor terrassen, stranden, parken en bushokjes aanpakken. Dat standpunt moet ik hier kunnen innemen zonder gelijk door een "sociale", "meelevende" en "rekeninghoudende" roker te worden weggezet als iemand die asociaal is, de boel naar zijn hand wil zetten, die geen rekening wenst te houden met anderen.

En als jij de vrijheid neemt om alles te doen wat niet bij wet verboden is, dan komt het op mij erg hypocriet over om vervolgens anderen op gebieden wijze iets te verbieden wat niet bij wet verboden is.
Article 8 WHO Kaderverdrag schreef:Protection from exposure to tobacco smoke
1. Parties recognize that scientific evidence has unequivocally established that exposure to tobacco smoke causes death, disease and disability.
2. Each Party shall adopt and implement in areas of existing national jurisdiction as determined by national law and actively promote at other jurisdictional levels the adoption and implementation of effective legislative, executive, administrative and/or other measures, providing for protection from exposure to tobacco smoke in indoor workplaces, public transport, indoor public places and, as appropriate, other public places.
Indoor public places zijn de openbare gebouwen. En other public places zijn alle overige openbare ruimte, zoals de terrassen, stranden, parken en bushokjes.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 22 okt 2014 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten