LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bad

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
53078

Re: bad

Ongelezen bericht door 53078 »

kijk eens aan, hij geeft het zelf toe..
...want ik vind het echt iritant dat het bad zo traag leegloopt en het kost een hoop geld om te verhelpen.

Overigens is "irritant" de juiste spelwijze. Kwestie van spellingcontrole/opletten..
Als iedereen alles kan claimen omdat het irriteert, dan breekt de hel los. Denk je ook niet? Het is dus geen verborgen gebrek, alleen irritant. En aan een verkeerd bochtje in de afvoer kan het niet liggen. Wel aan een te smalle afvoerbuis. Maar dat kun je zo verhelpen als je de badkamer gaat vernieuwen. Tot die tijd kun je je fijn irriteren.

Zaphod

Ongelezen bericht door Zaphod »

eleven schreef:Had deze loodgieter het niet kunnen oplossen, zoals het moet?
De offerte die ik heb gevraagd bestaat uit het vervangen van de pijp naar een vaste pvc buis, inclusief het wegslopen van het badmuurtje, en het opnieuw plaatsen van een dergelijk muurtje.

Ik denk dat het handiger is dit eerst met de verkoper te overleggen. Misschien weet deze wel een goedkopere offerte te bemachtigen.

Zaphod

53078 schreef:Als iedereen alles kan claimen omdat het irriteert, dan breekt de hel los. Denk je ook niet?
Als je alle irritaties over een kam scheert zeker. In dit geval gaat het om een bad dat er 45 minuten over doet leeg te lopen. Lijkt mij iets wat verkoper had moeten melden en iets wat normaal gebruik van de woning in de weg staat. Denk je niet?

<<<...Het is dus geen verborgen gebrek, alleen irritant...>>>

Daar ligt precies het twistpunt volgens mij, daarom vraag ik het hier. Verborgen gebrek of irritant: Is dit iets waarvoor de verkoper verantwoordelijk is?

<<<En aan een verkeerd bochtje in de afvoer kan het niet liggen. Wel aan een te smalle afvoerbuis. >>>
Daar denkt de vakman anders over. Daar ga ik voor het gemak maar vanuit.

<<<Maar dat kun je zo verhelpen als je de badkamer gaat vernieuwen.>>>
Ik heb dit huis gekocht omdat ik de badkamer niet hoefde te vernieuwen...

<<<Tot die tijd kun je je fijn irriteren.>>>
Waarom dit venijn? Heb ik iets verkeerds gevraagd?

53078

Ongelezen bericht door 53078 »

Duidelijk.
Het is irritant. GEEN VERBORGEN GEBREK. En wat voor jou irritant is kan voor een ander heel acceptabel zijn. Vooral als die iemand helemaal zelf zijn eigen badkamer heeft verherbouwd.
De verkoper het probleem voorleggen... tja, wat moet ik daar nou van zeggen...

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Zaphod schreef:
De offerte die ik heb gevraagd bestaat uit het vervangen van de pijp naar een vaste pvc buis, inclusief het wegslopen van het badmuurtje, en het opnieuw plaatsen van een dergelijk muurtje.

Ik denk dat het handiger is dit eerst met de verkoper te overleggen. Misschien weet deze wel een goedkopere offerte te bemachtigen.
@ zaphod,
over hoeveel geld hebben we het hier eigenlijk? ik kan me zo voorstellen dat het uitbreken van een paar tegels en het vervangen van de afvoer geen duizenden euro's hoeft te kosten. punt is natuurlijk wel of dezelfde tegels nog te krijgen zijn.
ik kan me goed voorstellen dat het zeer irritant is als het zo lang duurt voor het bad leeg is, en ook als het bad tijdens het douchen vol loopt. alleen geloof ik niet dat je kans hebt op vergoeding van de vorige eigenaar

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Zaphod schreef:Bij verder onderzoek (tegel naast het bad weggeslagen) bleek dat de pijp van het afvoerputje naar de hoofdafvoer slecht is aangelegd/flexibel is zodat het water lager komt te liggen dan het punt waar het heen moet. Om de woorden van de loodgieter te gebruiken: knullig/amateuristisch aangelegd. De buis was met touwtjes bevestigd.
Kijk, en dit is iets waarvan het maar de vraag is of de vorige bewoner het had kunnen weten. Immers, niemand kon bij de constructie. Wie weet stond de vorige bewoner al die tijd alleen maar onder de douche? Ik heb hier ook een bad, sorry voor de liefhebbers, maar ik heb er weinig lol in om een half uur in afkoelend water te liggen weken. Dus ik gebruik het bad niet als bad, maar als douchevloer of zoiets. Kan best dat de vorige eigenaar dat ook zo deed, als je dan ook nog eens een waterbesparende douchekop hebt, dan loopt het water voldoende snel weg, en merk je er niets van.

Sja, en wat wil je de vorige bewoner dan verwijten?

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Zaphod schreef:

Ik denk niet, dat de verkoper zich het werk gaat maken, om jouw een goedkopere offerte te brengen.
Sorry, maar na 8 maanden trekt deze zich niets meer aan, wat aan zijn/haar reactie te zien is.
Ik heb de vorige eigenaar onlangs via zijn makelaar de kosten (offerte) voorgelegd. Deze reageerde dat het probleem hem niet bekend was en zich niet verantwoordelijk te voelen.

Zaphod

53078 schreef:
Duidelijk.
Het is irritant. GEEN VERBORGEN GEBREK. En wat voor jou irritant is kan voor een ander heel acceptabel zijn. Vooral als die iemand helemaal zelf zijn eigen badkamer heeft verherbouwd.
De verkoper het probleem voorleggen... tja, wat moet ik daar nou van zeggen...
Hoofdletters achter elkaar vind ik altijd zo'n zwaktebod...En bovendien geen antwoord op de vraag gegeven (waarom het venijn?). Volgens de deskundige (loodgieter) moeten de vorige bewoners ook last hebben gehad van een veel meer dan gemiddeld traag leeglopend bad.In dat geval hadden ze dit aan mij moeten vertellen zodat ik had geweten dat ik hier kosten en moeite voor zou moeten doen/nemen. Het gaat over een bedrag van meer dan 800,- dus niet zomaar iets om even te nemen (voor mij tenminste)

Deskundige verteld mij dat dit niet goed is aangelegd en daarmee is het volgens mij een gebrek. Het is weliswaar minder erg dan een fundering maar ook niet vergelijkbaar met een slecht slot oid. Dit is iets wat het dagelijks gebruik aantast. Weliswaar is er ook nog een aparte douche in de badkamer en hoef ik niet in bad te douchen maar dat lijkt me niet relevant.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

In dat geval hadden ze dit aan mij moeten vertellen zodat ik had geweten dat ik hier kosten en moeite voor zou moeten doen/nemen.
Nou, de vraag is wat in het koopcontract staat. Daarin staat meestal iets "Verkoper staat niet in voor andere eigenschappen dan die voor een normaal gebruik nodig zijn. Verkoper staat ook niet in voor de afwezigheid van gebreken die dat normale gebruik belemmeren en die aan koper bekend zijn of kenbaar zijn op het moment van het tot stand komen van deze koopovereenkomst".

Daaraan moet je toetsen wat verborgen gebreken zijn. (zoek de jurisprudentie er maar op na). Gebreken die de bewoning in de weg staan / lastiger maken zijn dus verborgen gebreken. In hoeverre is het huis slecht bewoonbaar omdat het bad traag leegloopt? Het antwoord kun je denk ik zelf wel raden ....

witte angora

Zaphod schreef:En bovendien geen antwoord op de vraag gegeven (waarom het venijn?). Volgens de deskundige (loodgieter) moeten de vorige bewoners ook last hebben gehad van een veel meer dan gemiddeld traag leeglopend bad.In dat geval hadden ze dit aan mij moeten vertellen zodat ik had geweten dat ik hier kosten en moeite voor zou moeten doen/nemen.
Een plausibel antwoord heb ik al gegeven, maar dat wil je kennelijk niet lezen:
witte angora schreef:
Zaphod schreef:Bij verder onderzoek (tegel naast het bad weggeslagen) bleek dat de pijp van het afvoerputje naar de hoofdafvoer slecht is aangelegd/flexibel is zodat het water lager komt te liggen dan het punt waar het heen moet. Om de woorden van de loodgieter te gebruiken: knullig/amateuristisch aangelegd. De buis was met touwtjes bevestigd.
Kijk, en dit is iets waarvan het maar de vraag is of de vorige bewoner het had kunnen weten. Immers, niemand kon bij de constructie. Wie weet stond de vorige bewoner al die tijd alleen maar onder de douche? Ik heb hier ook een bad, sorry voor de liefhebbers, maar ik heb er weinig lol in om een half uur in afkoelend water te liggen weken. Dus ik gebruik het bad niet als bad, maar als douchevloer of zoiets. Kan best dat de vorige eigenaar dat ook zo deed, als je dan ook nog eens een waterbesparende douchekop hebt, dan loopt het water voldoende snel weg, en merk je er niets van.

Verder, ik weet niet wat je voor de woning betaald hebt, maar een bedrag van 800 euro is natuurlijk peanuts, procentueel gezien. En dan inderdaad, wat anderen ook al aangeven, er pas na 8 maanden op terugkomen, terwijl je het al na een paar dagen hebt geconstateerd, kom op zeg...

Heb je trouwens een bouwkundig onderzoek laten doen?

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:
Zaphod schreef:En bovendien geen antwoord op de vraag gegeven (waarom het venijn?). Volgens de deskundige (loodgieter) moeten de vorige bewoners ook last hebben gehad van een veel meer dan gemiddeld traag leeglopend bad.In dat geval hadden ze dit aan mij moeten vertellen zodat ik had geweten dat ik hier kosten en moeite voor zou moeten doen/nemen.
Een plausibel antwoord heb ik al gegeven, maar dat wil je kennelijk niet lezen:
witte angora schreef:

Verder, ik weet niet wat je voor de woning betaald hebt, maar een bedrag van 800 euro is natuurlijk peanuts, procentueel gezien. En dan inderdaad, wat anderen ook al aangeven, er pas na 8 maanden op terugkomen, terwijl je het al na een paar dagen hebt geconstateerd, kom op zeg...

Heb je trouwens een bouwkundig onderzoek laten doen?

Tschonge, en daar kijkt de onderzoeker onder het bad, of alle afvoerleidingen correct monteert zijn.
Gewoon eens meelopen als een bouwkundig onderzoek wordt gedaan, dan zie je op welke punten gecontroleerd wordt. :wink:

Peer de Schuimer

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Best wel vreemd dat niemand het heeft over de ontluchting
van je afvoer, ook de loodgieter niet.Wedden dat dat de oorzaak is.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Zaphod schreef:Hoi,
ik heb een huis gekocht en kwam er vrij snel achter dat het bad traag leeg loopt. Eerst dacht ik dat het aan een verstopping lag maar dat is inmiddels uitgesloten. Vakman heeft me verteld dat het ligt aan een ondeugdelijk aangelegde afvoer. Hierdoor is het verloop niet groot genoeg. Het water loopt dus wel weg maar traag. Een half uur voor een vol bad. Het is inmiddels 8 maanden verder en eigenlijk wil ik dat het trage weglopen verholpen wordt.
Vraag: ik vind eigenlijk dat de verkoper dit had moeten melden en wil haar dus aansprakelijk stellen voor de kosten. Maakik daar enige kans op?

Alvast bedankt,
Groeten,
Jef[/quote

U kwam er dus redelijk snel achter , wanneer is de " vakman " dan gekomen?
Hoe lang heeft de vorige eigenaar daar gewoond , misschien 3 mnd , om maar iets te noemen en heeft ie nooit gebadderd. U mag uw vraag stellen hier , natuurlijk , idd wel een beetje laat , maar goed , u zit met dit " gebrek " vervelend natuurlijk , maar er zijn ergere dingen dan een bad dat er een 1/2 uur of zo over doet om leeg te lopen , maar voor u is het vet irritant dus.
Ik denk niet dat u verhaal kunt halen bij de vorige eigenaar , hen hier al eens over benaderd by the way?

Zaphod

Gelukkig zijn er ook normale reacties. Er zijn zeker ergere dingen. Vorige eigenaar heeft er jaren gewoond.

En Witte Angora, het citaat wat je aanhaalt was duidelijkst een ander gericht. Of ben je 2 personen?
Ik wil niet als zeur overkomen maar krijg het idee dat dit wel zo gezien wordt? Sorry daarvoor. Ik wil gewoon iets duidelijk krijgen. Onder andere door meningen van jullie.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik wil niet als zeur overkomen maar krijg het idee dat dit wel zo gezien wordt?
't Is niet of je wel of niet een zeur bent, je stelt gewoon een juridische vraag (Is dit een verborgen gebrek en is de verkoper daarvoor aansprakelijk). Je krijgt dan juridische antwoorden in simpele taal. Kennelijk ben je niet blij met die antwoorden, maar ze zijn wel eerlijk.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Een vraag is per definitie nooit fout , het antwoord kan wel fout zijn :wink:
Soms zijn de antwoorden wat bot ...
juridisch ben ik beslist niet voldoende onderlegd ; ik denk aan ...wat zou ik willen / nodig hebben?!
Als de vakman duidelijk heeft geconstateerd dat de afvoer ..bagger..is , ( met touwtjes nb] , vind ik dat wel erg armoedig,
de vraag is natuurlijk ook , wist de vorige eigenaar dit?!
Vandaar mijn vraag of u hierover met hen contact heeft gehad? Zij hebben er dus jaren gewoond?
Of ze hadden misschien het geld niet om het voor € 800 te repareren en .....wist de makelaar dit?
Mij lijkt het wel zo eerlijk en netjes om dit dan te melden , maar hoe het juridisch precies ligt kan ik u niet zeggen, maar ik ben zelf wel eerlijk en helaas....je wordt bedonderd waar je bijstaat , toch?
Ik ben bang dat u er zelf voor op moet draaien

witte angora

Zaphod schreef:Gelukkig zijn er ook normale reacties. Er zijn zeker ergere dingen. Vorige eigenaar heeft er jaren gewoond.

En Witte Angora, het citaat wat je aanhaalt was duidelijkst een ander gericht. Of ben je 2 personen?
Ik wil niet als zeur overkomen maar krijg het idee dat dit wel zo gezien wordt? Sorry daarvoor. Ik wil gewoon iets duidelijk krijgen. Onder andere door meningen van jullie.
Nee, ik ben één persoon. Dat het citaat aan een ander gericht weet ik. Maar je hebt een antwoord van mij gehad, en daar heb je niet op gereageerd. Dan heb ik iets van: hallo, wat je ter discussie stelt (met die ander) dat heb ik je al gezegd.

Maar goed, het antwoord bevalt weer eens niet, dus dan krijg ik weer de sneer.

witte angora

Zaphod schreef:Hoi,
ik heb een huis gekocht en kwam er vrij snel achter dat het bad traag leeg loopt. Eerst dacht ik dat het aan een verstopping lag maar dat is inmiddels uitgesloten. Vakman heeft me verteld dat het ligt aan een ondeugdelijk aangelegde afvoer. Hierdoor is het verloop niet groot genoeg. Het water loopt dus wel weg maar traag. Een half uur voor een vol bad. Het is inmiddels 8 maanden verder en eigenlijk wil ik dat het trage weglopen verholpen wordt.

Vraag: ik vind eigenlijk dat de verkoper dit had moeten melden en wil haar dus aansprakelijk stellen voor de kosten. Maakik daar enige kans op?

Alvast bedankt,
Groeten,
Jef
Zal het maar weer ff veiligstellen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Zaphod schreef:
53078 schreef:Als iedereen alles kan claimen omdat het irriteert, dan breekt de hel los. Denk je ook niet?
Als je alle irritaties over een kam scheert zeker. In dit geval gaat het om een bad dat er 45 minuten over doet leeg te lopen. Lijkt mij iets wat verkoper had moeten melden en iets wat normaal gebruik van de woning in de weg staat. Denk je niet?
Complete onzin. Natuurlijk staat dit normaal gebruik NIET in de weg. Natuurlijk had verkoper dit niet hoeven melden. Er is immers niks aan de hand. Want wat is nu het probleem. Was 30 minuten wel acceptabel geweest?
<<<...Het is dus geen verborgen gebrek, alleen irritant...>>>
Daar ligt precies het twistpunt volgens mij, daarom vraag ik het hier. Verborgen gebrek of irritant: Is dit iets waarvoor de verkoper verantwoordelijk is?
Zoals zovelen hier al schreven. Dit is GEEN verborgen gebrek. En de verkoper is zeker niet aansprakelijk voor de kosten om jouw irritatie op te lossen.
<<<En aan een verkeerd bochtje in de afvoer kan het niet liggen. Wel aan een te smalle afvoerbuis. >>>
Daar denkt de vakman anders over. Daar ga ik voor het gemak maar vanuit.

<<<Maar dat kun je zo verhelpen als je de badkamer gaat vernieuwen.>>>
Ik heb dit huis gekocht omdat ik de badkamer niet hoefde te vernieuwen...
Dat hoef je ook niet. Die badkamer is prima in orde. Dat het bad wat langzaam leegloopt is jammer, maar ik zou als ik u was eens nadenken over het feit dat als dit het enige is waarover je te mekkeren hebt, je misschien een prachtig leven hebt. Dus stop met je te irriteren er zijn ergere dingen.
<<<Tot die tijd kun je je fijn irriteren.>>>
Misschien vanwege je opstelling en vanwege het feit dat je zo moeilijk doet over iets dat geen probleem is. Gewoon even slikken en klaar. Over tot de orde van de dag.

Peer de Schuimer

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Peer de Schuimer schreef:Best wel vreemd dat niemand het heeft over de ontluchting
van je afvoer, ook de loodgieter niet.Wedden dat dat de oorzaak is.
voor de tweede keer als je van het probleem af wilt.

Gesloten