LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vitamine C of vitamine €?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door tenormin »

eleven schreef: Als ik Irene Lameijer was zou ik het bericht even aanpassen en je 06 nummer weghalen. Tenzij je telefoontjes wilt ontvangen van niet goed bedoelende mensen? Dus druk dan op "wijzig" en haal het weg. Is up to you.

Heft zij niets aan, als je het telefoonnummer in je quote meeneemt.[/quote]

Ja, dat was stom van me, eleven, heb het weggehaald. Dank voor je verwijzing van mijn stommiteit om dat ook als quote te gebruiken.
Heb (ook) inmiddels het telefoonnummer getoetst en is reclame voor haar toko. Behoorlijk aan de prijs en natuurlijk geen vergoeding van de zorgverzekering.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

eleven schreef:Als je gezond eet, met voldoende fruit, groenten enz. heb je de troep van pilletjes niet nodig.
Ik wel eleven en misschien andere chronische zieken ook,mijn maag etc,neemt niet alles op...
Soms vit b12 niet..spuit...ijzer zo en zo...moet ik pillen voor slikken chronisch...

En ik eet toch echt gezond,maar sommige nemen niet alles op...door maagaandoening of medicatie die dingen afbreken...
Ik heb het over mezelf niet iver alle chronisch zieken hoor!!

Maar het is me aangeraden door artsen dus ja...

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door newmikey »

rozemarijntje schreef:
eleven schreef:Als je gezond eet, met voldoende fruit, groenten enz. heb je de troep van pilletjes niet nodig.
Ik wel eleven en misschien andere chronische zieken ook,mijn maag etc,neemt niet alles op...
Soms vit b12 niet..spuit...ijzer zo en zo...moet ik pillen voor slikken chronisch...

En ik eet toch echt gezond,maar sommige nemen niet alles op...door maagaandoening of medicatie die dingen afbreken...
Ik heb het over mezelf niet iver alle chronisch zieken hoor!!

Maar het is me aangeraden door artsen dus ja...
Ik denk dat niemand het betwijfelt dat je aanvullende voedingsstoffen moet nemen als je die door een ziekte niet op een andere manier in je lijf kunt krijgen en als het door je arts aanbevolen wordt hoort dat gewoon bij je behandelplan - géén enkele discussie op dat punt.

We zullen de quote van eleven aanpassen naar "Als je gezond eet, met voldoende fruit, groenten enz. heb je de troep van pilletjes niet nodig tenzij een dergelijk supplement noodzakelijk wordt geacht door een regulier arts in het kader van de behandeling van een bepaalde conditie of chronische ziekte."

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ben je bang dat je een tekort hebt aan vitamine c gebruik dan liever vitamine c vervaardigd uit 100% natuurlijke producten. Deze bevat nog het volledige vitamine c complex.

Synthetic vitamin C, or ascorbic acid, is not found in nature. It does not grow naturally in plants or trees and cannot be grown on a farm. It can only be made in a lab. Contrary to popular belief, ascorbic acid and vitamin C are not the same thing. Ascorbic acid is not a complete vitamin, but really only the outer layer of the complete complex known as vitamin C. The complete complex of vitamin C as found in natural food sources is composed of these elements:

- Rutinbiofavonoids (vitamin P) factor K

- Factor Jfactor P Tyrosinase

- Ascorbinogen ascorbic acid


bron naturalnews.com

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door sacredfour »

The Nobel Prize winner Dr. Albert Szent-Georgi, who discovered Vitamin C, reportedly said that “ascorbic acid simply cannot confer vitamin activity.” Unfortunately, almost every supplement sold today only contain these fractional reproductions and not the whole food, natural form.

The Food & Drug Administration has permitted ascorbic acid to be identified as Vitamin C. This is why beverages, foods, and supplements which are fortified with ascorbic acid can say they contain this vitamin. Technically they do contain it, since according to the FDA, they’re allowed to call it that.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door solleila »

Mensen die veel suiker eten en veel roken hebben wel baat bij extra vitamine C. Als je het toch wil slikken,slik het dan niet elke dag maar 3x er week. Zo heb je nooit een overdosis.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

Zover ik weet kun je geen overdosis vit c krijgen , teveel aan vit c wordt nl uitgeplast.
Rokers hebben zeker baat bij extra vit c .

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door tenormin »

moederslink schreef:Zover ik weet kun je geen overdosis vit c krijgen , teveel aan vit c wordt nl uitgeplast.
Rokers hebben zeker baat bij extra vit c .
Nou, da's niet helemaal waar @moederslink. Je mag het dan uitplassen maar het pleegt wel een aanval/aanslag op de nieren. :cry:

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door newmikey »

sacredfour schreef:The Nobel Prize winner Dr. Albert Szent-Georgi, who discovered Vitamin C, reportedly said
Hij heeft nooit iets dergelijks gezegd of opgeschreven maar het komt wel voor op elke crackpot alternatieve site waar je het opzoekt.

De beste refentie die ik naar deze vermeende uitspraak kon vinden is: "This misinformation arose from a UK-based group who got a letter published in the USA journal Science (was not peer reviewed) based on a test tube experiment. The retraction received little publicity."

Zoals wel vaker bij de kwakzalverij trekt men zaken uit zijn verband en schrijft men uitspraken toe aan mensen die ze nooit gedaan hebben of haalt een publicatie aan die wel groot het nieuws heeft gehaald maar waarvan de schielijke intrekking aan de aandacht is ontsnapt door hen die het niet willen zien.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

tenormin schreef: Nou, da's niet helemaal waar @moederslink. Je mag het dan uitplassen maar het pleegt wel een aanval/aanslag op de nieren. :cry:
Dat teveel uitplassen pleegt zeker een aanslag op je nieren!

Nieren die onvoldoende urinezuur uitscheiden hebben wel baat bij extra vit c.
Vit c zal daardoor bv jicht voorkomen als is jicht ook leeftijd gerelateerd.

Het beste is denk ik je te houden aan de aanbevolen dagelijkse dosering
volwassenen min 75 mg------max 2000 mg , het teveel plas je uit met als gevolg grotere belasting voor de nieren.
Klopt mijn stelling niet dan , dat je nooit een overdosis vit c kan krijgen , omdat je het uitplast?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik lees het nu nog een x door : de over dosis plas je weliswaar uit , maar het is niet goed , te belastend voor de nieren. Ik denk dat ik het zo beter kan zeggen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door tenormin »

@moederslink, ik ben geen dokter dus dat weet ik niet. Maar de heer of mevrouw Google "zegt" dat men er dus wel degelijk een overdosis van kan krijgen. Overigens, je schrijft ook dat jicht leeftijd gerelateerd is. Ik ken 3 (in mijn ogen) jongeren, vanaf 25 jaar tot 27, alle drie hebben ze jicht. Is dit al de leeftijd dat men het zou kunnen krijgen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

@tenormin , ja dat kan , erg hè?
Vaak ook tussen de 50-60 jr en de hele oudjes juist weer niet
Dan scheiden de nieren onvoldoende urinezuur uit en dat kan ontstekingen tot gevolg hebben.
En dan is extra vit c wel gewenst , maar ik ben het met je eens hoor , ook ik ben geen dokter en het lichaam is erg complex.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Verder lees ik nog in naturalnews:
Synthetic supplements are nutrients that have been synthetically (man-made) derived in a laboratory. These nutrients have an identical chemical structure as the whole food derived nutrition. They do not deliver the same results though.

Even though the chemistry may be identical there is a significant difference between man-made and natural nutrition. Light passing through a natural vitamin always bends to the right due to its molecular rotation. This is a (d) configuration for dexorotary. Synthetic vitamins behave differently. That same ray of light splits into two parts when passing through-- one part bending to the right (d for dexorotary), the other to the left (l for levorotary).

One of the most highly processed and publicized vitamins is Vitamin C. The synthetic form of Vitamin C is `ascorbic acid.` However, ascorbic acid is not really vitamin C. Ascorbic acid is the outer ring that serves as a protective shell for the entire complex that is known as Vitamin C. The full structure of vitamin C as it is found in natural foods contains the following:
RutinBioflavonoids (vitamin P) Factor K
Factor JFactor P Tyrosinase
Ascorbinogen Ascorbic Acid

When you consume synthetic ascorbic acid, the body must gather all of the other components from the body`s tissues in order to make the complete complex. If the other components are not present, the body will simply eliminate the ascorbic acid in the urine.

Different vitamins and minerals also synergize together bringing out the full potential of their purposes in the body. For an example, the mineral copper is necessary for full function of vitamin C as is selenium for the function of Vitamin E. These components are typically found together in natural foods such as sunflower seeds but not in synthetic supplementation.

Synthetic supplementation can also be very dangerous on the body. Due to the lack of absorption, they can stress the liver and kidneys as the body tries to detoxify and eliminate the excess. Heavy ascorbic acid supplementation has been shown to thicken arterial walls by up to 2.5x creating an increased risk of heart disease. High doses of synthetic vitamin E has been shown to leach nutrients like calcium and magnesium out of the bones. High doses of synthetic vitamin A are linked with higher rates of cancer. Meanwhile, natural vitamin A sources such as carrots and spinach have been shown to prevent cancer. There is clearly a difference between whole food based nutrition and synthetic supplementation.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door newmikey »

sacredfour schreef:Verder lees ik nog in naturalnews:
Pure, onbewezen kwakzalverij-nonsens

irene0404
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2014 20:43

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door irene0404 »

Hier nog even een onderzoek waaruit blijkt dat er in onze voeding niet meer zoveel vitamines en mineralen zitten als we veronderstellen

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... fruit.html

Doe er je voordeel mee!!!!!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dank u wel! Daarom slik ik dus extra vitamientjes :wink:

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door newmikey »

irene0404 schreef:Hier nog even een onderzoek waaruit blijkt dat er in onze voeding niet meer zoveel vitamines en mineralen zitten als we veronderstellen
Dit is géén onderzoek maar een artikel. Als je ook maar een klein beetje hecht aan waarheidsvinding, check je uiteraard een paar feitjes. Te beginnen met de allereerste zin uit het artikel op de link die je geeft:
"Volgens het Zwitserse bedrijf Geigly, is uit onderzoek gebleken..."
Helaas bestaat er géén Zwitsers bedrijf met die naam.

Dan naar nog een paar andere puntjes, zoals de Dr. Ronald Davies die wordt opgevoerd met een onderzoek aan de universiteit van Texas. Je raadt het al...géén enkele publicatie te vinden en zelfs de naam van "Dr. Ronald Davies" lijkt niet tot enig zoekresultaat te leiden aan die universiteit (of eigenlijk meerdere universiteiten want er zijn er 9 door de gehele VS die zo heten).

Het artikel schrijft ook iets over grote verschillen in het gehalte aan een aantal mineralen (" Daarnaast waren de hoeveelheden calcium, fosfor en ijzer lager. ") in groenten. Uit niets blijkt dat dit ook inderdaad zo is, ik kan géén enkel reputabel onderzoek vinden waar dàt het resultaat van lijkt te zijn.

Er wordt ook verder in het artikel ingegaan op z.g. "salvestrolen" die als vaststaand feit worden opgevoerd ("Eind jaren '90 werden de salvestrolen ontdekt. Dit zijn geen vitamines of mineralen, maar 'fytonutriënten'."). Wat men angstvallig verzwijgt is dat deze term puur en alleen in de alternatieve hoek wordt gebruikt en dat er nog géén enkel onderzoek is wat hun bestaan of vermeende werking bevestigt.

Kortom, wéér een link naar een site die ongebaseerde onzin publiceert onder de noemer "als je het maar vaak genoeg roept, wordt het de waarheid."

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door sacredfour »

newmikey, hoe weet jij dat dit bedrijf niet bestaat?
Deze zeker ook niet: Levensmiddelen laboratorium Karlsruhe/ Sanatorium Oberthal
Het is trouwens Geigy.
http://www.foodlog.nl/images/uploads/Vo ... _Geigy.pdf

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door newmikey »

sacredfour schreef:newmikey, hoe weet jij dat dit bedrijf niet bestaat?
Deze zeker ook niet: Levensmiddelen laboratorium Karlsruhe/ Sanatorium Oberthal
Het is trouwens Geigy.
Ik heb die naam mèt de "l" niet verzonnen, zo staat hij in het aangehaalde artikel. Geigy als bedrijf bestaat trouwens ook als zodanig niet meer dus wanneer ze dat onderzoek gedaan zouden moeten hebben?

Ciba-Geigy AG, Former Swiss pharmaceutical company formed in 1970 from the merger of Ciba AG and J.R. Geigy SA. Ciba started out in the 1850s as a silk-dyeing business and branched out into pharmaceuticals in 1900, by which time it was the largest chemical company in Switzerland. J.R. Geigy dates to 1758, when Johann Rudolf Geigy set up a chemist’s shop in Basel. The company soon began manufacturing dyes for the textile industry. It entered the pharmaceutical market in the 1930s. The name was shortened to Ciba in 1992, and in 1996 Ciba’s merger with the Swiss company Sandoz formed Novartis AG, one of the world’s largest pharmaceutical companies.

Gesloten