dichtsbijzijnde huisartsenpost niet altijd de meest logische plek is.
U bedoelt met dichtsbijzijnd waarschijnlijk: het dichtste bij met de auto.
Ook ik vind het onjuist om mensen op kosten te jagen die dan een taxi zouden moeten nemen. Terwijl ze wel goedkoop een ziekenhuis met het openbaar vervoer kunnen bereiken.
Ook TS ( Maze2) heeft gelijk: door koppeling van de HAP aan een ziekenhuis verdwijnt in feite de vrije keuze voor een ziekenhuis. Als het voorkeurs-ziekenhuis een vrij toegankelijke SEH heeft, dan raad ik aan om daarheen te gaan. ( tegen de mening en het advies van Isabel in).
Tot slot wil ik iedereen afraden om vanwege de kosten ( eigen risico of kosten voor de maatschappij) geen gebruik van de SEH te maken. Immers in hele ernstige noodsituaties is het altijd verstandiger om direct naar de SEH te gaan. ( wel misschien eerst even overleggen). Ook duidelijke botbreuken kunnen direct naar de SEH. ( dat spaart juist geld, want de HAP rekent namelijk €100!). Als de ziekte zo erg is dat de reis naar de HAP per openbaar vervoer te bezwaarlijk is, en er is op korte afstand wèl een ziekenhuis met een toegankelijke SEH, ook dan vind ik het heel normaal, dat de patient zich wendt tot het ziekenhuis. Ook moet worden bedacht dat HAPs veelal alleen toegankelijk zijn buiten kantooruren. Tijdens kantooruren kan men heel goed terecht op de SEH.( al is het algemene advies om eerst naar een huisarts te gaan: dit werkt echter niet goed omdat huisartsen soms niet-eigen patienten weigeren).
Ik vind dat het de schijn heeft dat de patiënt halfdood moet zijn om hulp te kunnen krijgen. En het risico dat hij onderweg overlijdt, wordt door de HAP geaccepteerd. De zieke moet nooit met het openbaar vervoer gaan: veel te veel risico op verergering van de klachten en op hinder voor het openbaar vervoer. Ook de gebroken pink is heel onprettig in de bus. Ik pleit ervoor dat de HAP eerder huisbezoeken aflegt. Ik vind het onethisch om patienten die geen auto hebben en een taxi niet kunnen betalen, te dwingen om naar de HAP te komen. Daarmee benadeel je het armere deel van de bevolking.
Tot slot de kosten. Altijd komt het argument naar voren dat de HAP goedkoop is en de SEH razend duur. Dit klopt, er is een prijsverschil van 300-400%. (€100 tegen ca. €350). Maar waarom is het ziekenhuis zo duur? Omdat daarin kosten worden verrekend die met de hele investering van het ziekenhuis te maken hebben. In omliggende landen is de SEH helemaal niet zo duur! Ziekenhuizen willen ook graag hun SEH behouden, omdat deze " klanten" oplevert. En op klanten zitten ziekenhuizen allemaal te wachten. Er is veel leegloop, omdat de consument aarzelt om medische hulp in te roepen ivm het eigen risico. Dus bij een goedwerkende markt zouden ziekenhuizen in de toekomst de SEH nog wel eens gratis kunnen maken. Daarmee kunnen ze namelijk nieuwe klanten binnenhalen.