LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrije keuze van Huisartsenpost

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
moederslink

Re: Vrije keuze van Huisartsenpost

Ongelezen bericht door moederslink »

puma73 schreef:
MaZe2 schreef: al lig ik voor de deur van het "IJsselland" dood te gaan, NO WAY IJsselland, dan nog liever dood !
Ik vind nog steeds vrije keuze huisartsenpost van de zotte, kostenverhogend en complete onnodig. Op deze manier kun je wel van alles willen.

Als u ligt dood te gaan voor het IJsselland , heb je niks meer te willen , word je linea recta met een noodgang dat ZH ingereden , gelukkig maar , dan valt er niks meer te bakkeleien.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ikzelf zit in een gelukkige positie dat ik zelden een dokter bezoek.
Maar in ons dorp is het zo dat als je'buiten kantooruren een dokter nodig hebt, dan moet je naar de huisartsenpost in Voorhout. Er is er ook 1 in Leiden, maar dat valt onder een ander district.
Qua afstand is er nagenoeg geen verschil in reisafstand maar met de bereikbaarheid zeker wel. Leiden is veel en veel makkelijker en sneller te bereiken als je geen auto hebt. Bovendien heb je nog een kans dat je vanuit Voorhout doorverwezen wordt naar het ziekenhuis in Leiden.

Wat dat betreft zou er wat meer keuzevrijheid mogen zijn.
Als de situatie zodanig is dat de arts thuis langs moet komen maakt het mij verder niet uit of die arts nou uit voorhout komt of uit leiden of welke plaats dan ook. Als ie maar snel komt.

berend67

Ongelezen bericht door berend67 »

U moet naar de huisartsenpost gaan waar uw eigen huisarts dienst draait. De eigen huisarts krijgt namelijk bericht van de desbetreffende huisartsenpost wat er met u is uitgespookt. Als u naar een andere huisartsenpost gaat krijg u eigen huisarts hier geen bericht van.

langste adem

Mijn eigen huisarts draait dan geen dienst en daarom zou ik in een acute situatie naar een dokterspost in een ander dorp toe moeten. En in een acute situatie wil ik dat dat ik snel medisch geholpen wordt.Stel : ik heb geen auto en niemand kan me brengen : Ik wil dan niet als zieke moeten overstappen met een bus als er ook een snellere busverbinding is met leiden , waar ook een dokterspost is.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

langste adem schreef:Mijn eigen huisarts draait dan geen dienst en daarom zou ik in een acute situatie naar een dokterspost in een ander dorp toe moeten. En in een acute situatie wil ik dat dat ik snel medisch geholpen wordt.Stel : ik heb geen auto en niemand kan me brengen : Ik wil dan niet als zieke moeten overstappen met een bus als er ook een snellere busverbinding is met leiden , waar ook een dokterspost is.
En dus moeten we ook nog maar eens doorgaan met dit soort onzin door te voeren??? Als het echt nodig is komt een huisarts van een huisartsenpost ook aan huis.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

voor acute situaties is er 112...

de huisartsenpost is de waarnemer van de eigen huisarts. Vroeger regelde de huisarts bij afwezigheid zelf de waarneming, meestal in de kring /vestigingsplaats of rayon waar de huisartsen onderlinge afspraken maakten over dit soort dingen. Toen was er ook niets te kiezen. En ik zou niet weten waarom daar nu ineens, juist waar zorgkosten de pan uit rijzen, wel extra keuze moet zijn.
Probleem is ook dat capaciteit van een post bepaald wordt door de groep waarvoor zij de waarneming doen, wanneer daar veel afwijking naar boven of beneden komt doordat mensen zelf wel gaan regelen waar ze heen willen gaan komt daar scheeftrekking in,met mogelijk negatieve gevolgen.

langste adem

Maar als ik in het weekend mijn pink breek (ik noem maar wat) is dat voor mij ook een acuut geval die niet tot maandag kan wachten. En het zou wat ver gaan om daarvoor 112 te bellen.
Dus dan zou je dus een dure taxi moeten bellen voor een ritje naar Voorhout als het 's-nachts gebeurt. En vervolgens weer een ritje per taxi van Voorhout naar het ziekenhuis in Leiden voor verdere behandeling.

En ja de zorgkosten rijzen de pan uit, maar de kosten van een huisartsenpost blijft toch hetzelfde als je naar een andere zou gaan ? Als de reden nou is dat die post het snelst bereikbaar is ... In ieder geval niet niet omdat die arts in Leiden aardiger is, of omdat de koffie daar net lekkerder is...

Ja misschien het dan wat drukker wordt in Leiden.... Maar er zullen er ook vast wel mensen zijn die liever naar Voorhout gaan als dat voor hen makkelijker bereikbaar is.

Het is maar een voorbeeld hoor die niet echt voor mij van toepassing is: ik heb zelf een auto en ik ben zelden ziek.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind de casus van Langsteadem heel duidelijk. Hij voert aan dat het openbaar vervoer beter is naar Leiden. Daarmee moet rekening gehouden worden bij de oprichting van een HAP.

Dit is een consumentenforum, waarop consumenten hun problemen kunnen aankaarten.
Dit is dus een probleem: geen vrije keuze HAP. Er zijn al diverse reacties van consumenten die vrije keuze willen. Nu huisartsen zich zo grootschalig organiseren, moet er ook bekeken worden of oude regels, die hoorden bij de oude situatie, op de schop moeten.

En ook een andere HAP kan gewoon een waarneem-retourbericht naar de eigen huisarts sturen.

langste adem

Het was ook maar een hypothetisch voorbeeld van die gebroken pink : er zijn genoeg situaties te bedenken die niet ernstig genoeg zijn voor een ambulance, maar wel ernstig genoeg voor een bezoekje aan een huisartsenpost in het weekend.

En om nou een huisarts in Leiden te nemen zodat je daar ook naar de huisartsenpost terecht kunt geeft weer andere obstakels : dan kun je ook tijdens kantooruren niet meer terecht bij een arts in je eigen woonplaats....

berend67

Ongelezen bericht door berend67 »

langste adem schreef:Mijn eigen huisarts draait dan geen dienst en daarom zou ik in een acute situatie naar een dokterspost in een ander dorp toe moeten. En in een acute situatie wil ik dat dat ik snel medisch geholpen wordt.Stel : ik heb geen auto en niemand kan me brengen : Ik wil dan niet als zieke moeten overstappen met een bus als er ook een snellere busverbinding is met leiden , waar ook een dokterspost is.
Uw huisarts draait geen diensten op een huisartsenpost? Dan heeft uw huisarts de verantwoording voor de eigen patiënten. Grote kans dat u bij de post weggestuurd wordt met de mededeling dat u contact moet opnemen met de eigen huisarts. De huisarts heeft er zelf voor gekozen om geen diensten te draaien op de post. Dus de huisarts moet zijn eigen patiënten bezoeken.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Andere situatie : 10 jr geleden naar dit dorp verhuisd , wilden eigen HA houden , viel niet binnen dit rayon , maar goed , werd geaccepteerd.
Toch 2 x in deze 10 jr helaas gebruik moeten maken vd HAP , in dit dorp.
Rapportage ging gewoon nd eigen HA , nooit gedoe oid over geweest en niet weggestuurd.

langste adem

Ik heb mijn huidige huisarts nog maar 1x ontmoet een aantal jaar geleden nadat mijn vorige arts met pensioen ging. Bij de vorige moest ik voor een consult na werktijd naar de dokterspost in Voorhout en naar alle waarschijnlijkheid zal dat bij deze dokter ook moeten.

Punt is dat deze dokterspost niet de makkelijkst te bereiken dokterspost is.... Het gaat me ook niet zozeer om dat ik perse in Leiden geholpen wil worden, maar dat ik in zo'n dergelijke situatie terecht kan bij de dokterspost waar ik het snelst kan zijn.

Ik heb zojuist even gekeken op 9292.nlwat de situatie is als ik NU naar de dokterspost in Voorhoout zou moeten met het openbaar vervoer.
A) vertrek van de dichtsbijzijnde bushalte naar CS Leiden
B) bij aankomst 4 minuten lopen voor een trein richting haarlem.
C) uitstappen bij station voorhout
D) vervolgens 16 minuten lopen naar de dokterspost

In totaal duurt dat 47 minuten. Als ik iets later vertrek moet ik zelfs 2 x overstappen zie ik en san duurt het een uur. Het wrange in deze is dat vlakbij CS Leiden ook een dokterspost is. Dat zou een busritje zijn van 16 minuten en nog een paar minuutjes lopen.

Nogmaals, ikzelf heb een auto maar niet iedereen heeft die en ook niet iedereen kan een taxi betalen.
Dat is wat ik bedoel te zeggen, dat de dichtsbijzijnde huisartsenpost niet altijd de meest logische plek is.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

dichtsbijzijnde huisartsenpost niet altijd de meest logische plek is.
U bedoelt met dichtsbijzijnd waarschijnlijk: het dichtste bij met de auto.

Ook ik vind het onjuist om mensen op kosten te jagen die dan een taxi zouden moeten nemen. Terwijl ze wel goedkoop een ziekenhuis met het openbaar vervoer kunnen bereiken.
Ook TS ( Maze2) heeft gelijk: door koppeling van de HAP aan een ziekenhuis verdwijnt in feite de vrije keuze voor een ziekenhuis. Als het voorkeurs-ziekenhuis een vrij toegankelijke SEH heeft, dan raad ik aan om daarheen te gaan. ( tegen de mening en het advies van Isabel in).

Tot slot wil ik iedereen afraden om vanwege de kosten ( eigen risico of kosten voor de maatschappij) geen gebruik van de SEH te maken. Immers in hele ernstige noodsituaties is het altijd verstandiger om direct naar de SEH te gaan. ( wel misschien eerst even overleggen). Ook duidelijke botbreuken kunnen direct naar de SEH. ( dat spaart juist geld, want de HAP rekent namelijk €100!). Als de ziekte zo erg is dat de reis naar de HAP per openbaar vervoer te bezwaarlijk is, en er is op korte afstand wèl een ziekenhuis met een toegankelijke SEH, ook dan vind ik het heel normaal, dat de patient zich wendt tot het ziekenhuis. Ook moet worden bedacht dat HAPs veelal alleen toegankelijk zijn buiten kantooruren. Tijdens kantooruren kan men heel goed terecht op de SEH.( al is het algemene advies om eerst naar een huisarts te gaan: dit werkt echter niet goed omdat huisartsen soms niet-eigen patienten weigeren).

Ik vind dat het de schijn heeft dat de patiënt halfdood moet zijn om hulp te kunnen krijgen. En het risico dat hij onderweg overlijdt, wordt door de HAP geaccepteerd. De zieke moet nooit met het openbaar vervoer gaan: veel te veel risico op verergering van de klachten en op hinder voor het openbaar vervoer. Ook de gebroken pink is heel onprettig in de bus. Ik pleit ervoor dat de HAP eerder huisbezoeken aflegt. Ik vind het onethisch om patienten die geen auto hebben en een taxi niet kunnen betalen, te dwingen om naar de HAP te komen. Daarmee benadeel je het armere deel van de bevolking.

Tot slot de kosten. Altijd komt het argument naar voren dat de HAP goedkoop is en de SEH razend duur. Dit klopt, er is een prijsverschil van 300-400%. (€100 tegen ca. €350). Maar waarom is het ziekenhuis zo duur? Omdat daarin kosten worden verrekend die met de hele investering van het ziekenhuis te maken hebben. In omliggende landen is de SEH helemaal niet zo duur! Ziekenhuizen willen ook graag hun SEH behouden, omdat deze " klanten" oplevert. En op klanten zitten ziekenhuizen allemaal te wachten. Er is veel leegloop, omdat de consument aarzelt om medische hulp in te roepen ivm het eigen risico. Dus bij een goedwerkende markt zouden ziekenhuizen in de toekomst de SEH nog wel eens gratis kunnen maken. Daarmee kunnen ze namelijk nieuwe klanten binnenhalen.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 15 nov 2014 12:15, 4 keer totaal gewijzigd.

puma73

Tot slot de kosten. Altijd komt het argument naar voren dat de HAP goedkoop is en de SEH razend duur. Dit klopt, er is een prijsverschil van 300-400%. (€100 tegen ca. €350). Maar waarom is het ziekenhuis zo duur?
Dat is natuurlijk maar het topje van de ijsberg. Een behandeling op de SEH is namelijk ook voor de zorgverzekeraar een heel stuk duurder dan een behandeling bij een HAP.

Een arts of een coassistent werkt niet voor niks, ook die kosten worden aan de zorgverzekeraar berekend samen met de kosten voor de behandeling.

Dus gewoon eerst naar de HAP en die verwijst, indien nodig, door naar het ziekenhuis. En dat dit niet altijd het ziekenhuis van keuze is dat is dan gewoon jammer.
Laatst gewijzigd door puma73 op 15 nov 2014 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem

ik kan, zowel als burger, dus zorgpremiebetaler, als als zorgverlener, staan achter adviezen die de zorg juist duurder maken dan nodig....linksom of rechtsom betaal je er namelijk wel voor, ook al zie je de kosten niet direct als declaratie of afboeking. ze zijn er namelijk gewoon wel.

puma73

vroem schreef:ik kan, zowel als burger, dus zorgpremiebetaler, als als zorgverlener, staan achter adviezen die de zorg juist duurder maken dan nodig....linksom of rechtsom betaal je er namelijk wel voor, ook al zie je de kosten niet direct als declaratie of afboeking. ze zijn er namelijk gewoon wel.
Het enige waar jij aan denkt is je tandartsenpraktijk. Jij bent zorgverlener, dus jij bent altijd al een geldopvreter. Dat je daarnaast ook zorgpremie betaald is bijkomstigheid. En op adviezen om de zorg onnodig duur maken zit ik als consument niet te wachten. Dus zeker niet op zo'n onzinadvies van een zorgverlener.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@mathilde,

ik ben het in essentie eigenlijk helemaal niet met je oneens, maar ik vind wel dat patienten moeten weten dat als je direct naar de SEH gaat het best zou kunnen dat je dus gewoon weggestuurd wordt. Het is niet mijn 'mening' dat dat zo zou moeten zijn, ik die het regelmatig gebeuren. Zeker als het erg druk is, en er komt inderdaad iemand met 'pijn aan de pink' dan kan het best zo zijn dat je dus uren moet wachten, want alle hartaanvallen, ongelukken etc gaan voor, ook al komen die later binnen.

Het probleem is eigenlijk gewoon dat patienten vaak niet weten waar ze terecht kunnen, en bij een oprechte fout vanuit de patient is dat niet zo erg, dan helpen we je ook wel. Maar er zijn ook mensen die echt met een muggebult (dat meen ik dus echt serieus) op de SEH aan komen zetten en eisen dat zo onmiddellijk, voor alle anderen geholpen worden. Klachten als: beginnende keelpijn, overmatig zweten, niet zo goed kunnen ruiken etc, horen gewoon niet op een SEH thuis (en eigenlijk ook niet bij een HAP) maar we maken het allemaal mee.
Als je echt iets hebt waarvan je denkt dat het niet kan wachten dan moet je natuurlijk gewoon komen, en ook een patient kan daar een fout in maken (ik zie elk weekend zeker 3 mensen met een verrekte schouder die denken dat ze een hartaanval hebben, en zeker 5 keer per jaar een kind met koorts en verschrikkelijke blauwe plekken over zijn hele lijf: advies: laat je kinderen als ze ziek zijn niet met watervaste stift spelen) maar er zijn ook mensen die vinden dat elke kriebel die ze hebben spoed is. En een SEH is echt nog steeds voor spoed en in ernstige noodsituaties moet je gewoon 112 bellen.

vroem

puma73 schreef:
vroem schreef:ik kan, zowel als burger, dus zorgpremiebetaler, als als zorgverlener, staan achter adviezen die de zorg juist duurder maken dan nodig....linksom of rechtsom betaal je er namelijk wel voor, ook al zie je de kosten niet direct als declaratie of afboeking. ze zijn er namelijk gewoon wel.
Het enige waar jij aan denkt is je tandartsenpraktijk. Jij bent zorgverlener, dus jij bent altijd al een geldopvreter. Dat je daarnaast ook zorgpremie betaald is bijkomstigheid. En op adviezen om de zorg onnodig duur maken zit ik als consument niet te wachten. Dus zeker niet op zo'n onzinadvies van een zorgverlener.
triest dat je en het sarcasme in mijn reactie mist, en dan ook nog zo`n reactie neerzet...
Tuurlijk ben ik daar juist GEEN voorstander van.

Gesloten