LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
moederslink

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door moederslink »

eddy123 schreef: Zijn bedrijven eigenlijk wel gerechtigd jouw privé gegevens door te geven aan een commercieel incassobureau zonder jouw toestemming?
Zou ik ook wel eens willen weten......ik ben bang van wel , een schuldenaar is vlg mij altijd te traceren , als het om een echte schuld gaat dan hè.

De krankzinnig hoge incassokosten die er bovenop komen zijn al helemaal niet meer te betalen dan , oorspronkelijk bv € 110 , met herhaalde incasso.s lekker oplopend totdat de mensen echt ad grond komen te zitten.

eddy123

Ongelezen bericht door eddy123 »

moederslink schreef:Hoe moet je dit stoppen ??
Appje op je telefoon installeren dat die niet overgaat i.g.v. geheime nummers. Bellen ze met een bekend nummer dat meteen in de blacklist zetten. Mochten ze aan de deur staan en je doet open: niet laten uitspreken en direct de deur in het gezicht gooien. Post van die bedrijven niet meer open maken, maar op een stapeltje bewaren. Heb je er niet zoveel last meer van hoor.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

eddy123 schreef:
moederslink schreef:Hoe moet je dit stoppen ??
Appje op je telefoon installeren dat die niet overgaat i.g.v. geheime nummers. Bellen ze met een bekend nummer dat meteen in de blacklist zetten. Mochten ze aan de deur staan en je doet open: niet laten uitspreken en direct de deur in het gezicht gooien. Post van die bedrijven niet meer open maken, maar op een stapeltje bewaren. Heb je er niet zoveel last meer van hoor.

Ik heb geen smartphone dus dat gaat niet op helaas.
Ook al gooi je de post ongelezen op een hoop , dan nog , het blijft " vreten " , en ze blijven je toch op je nek zitten. Ik ben erg blij dat ik er niets meer mee te maken heb. In het verleden ooit 1x zo.n incassohijger in mn
nek gehad , je wordt er krankjorum van , daarom , nooit meer!

prem

Ongelezen bericht door prem »

Julie4444 schreef:
Josephien12 schreef:Nee, ik betaal mijn rekeningen altijd ruim voor de vervaldatum. Dan heb je ook nooit problemen.
Helemaal mee eens. Wij leven van een bedrag dat lager is dan de bijstand (voor een koppel) en houden daarop zelfs nog over. En nee, wij hebben geen bijstandsuitkering maar een baan en sparen dus meer, maar feit blijft dat we met 2 volwassenen zonder huursubsidie, zonder zorgtoeslag en met huur en alle kosten voor levensonderhoud gewoon met ongeveer € 700 betalen en de rest naar de spaarrekening schuiven.

Dat geeft dus ook aan dat iedereen met een bijstandsuitkering dit ook moet kunnen (want die krijgen ook nog eens zorg en huur toeslag) en deze mensen komen dus in de problemen als ze niet bugeteren, de verkeerde prioriteiten stellen, of geld dat ze niet hebben gaan uitgeven aan onnodige dingen. Wij doen het namelijk met zo'n € 700 terwijl de bijstandsuitkering NETTO ~€ 1359 zou bedragen in onze situatie. Daar komt dan nog € 104 huurtoeslag en (maximaal) € 138 (?) zorgtoeslag per maand bij. Nou, wat hebben ze het toch moeilijk. Als je écht zuinig bent, kan je het met een stuk minder ook redden.
Josephien12 schreef:Tja, helaas zijn er genoeg figuren die rekeningen niet op tijd betalen of helemaal niet betalen omdat ze andere prioriteiten hebben. En dan moet er druk gezet worden. En met dat druk zetten moet je soms de randen van de wettelijke bepalingen verkennen, want in sommige heren en dames wanbetalers is weinig beweging te krijgen als het om betalen gaat.
Incassobureaus dienen zich aan de wet te houden, ook al doen wanbetalers dat niet. Dat wil niet zeggen dat er niet duidelijk mag worden gemaakt wat de consequenties zijn bij gebrek aan betaling. Beslaglegging kan een consequentie zijn, dus daarmee "dreigen" (zonder te liegen, maar door feitelijke constatering) moet prima kunnen.
Petje af @ Julie.

handdoekindering

Ongelezen bericht door handdoekindering »

Har06 schreef:Als je iets niet kunt betalen , moet je geen inkopen doen en andere met de lasten ermee opschepen, in dit licht gezien doen incassoburo,s hun werk voor de eisende partij, ik denk niet dat incassobureau de schuldenaren met geweld aanpakken.
Nou, het scheelt toch niet veel. Soms staan hier van die potige jongens op de stoep die heeeeeeel vriendelijk zeggen als ik u was zou ik toch maar eens de openstaande nota's betalen. Allemaal binnen de wet, doch zeer intimiderend.

Daarnaast, als je geen geld hebt, maar de wasmachine is kapot, dan moet je er toch een hebben en dan bestel je hem bij de postorder, al weet je dat je hem niet zult kunnen betalen. Als je beslag hebt maar moet toch eten, dan doe je even zo'n flitskredietje van 50 euro, kun je toch weer naar de super. Als je tank leeg is, maar je moet de kinderen toch naar school brengen, ja dan wil je wel eens bij de pomp doorrijden zonder te betalen. Niet goed, maar noot breekt wet vind ik.

eddy123

moederslink schreef:Ik heb geen smartphone dus dat gaat niet op helaas.
Ik ook niet, maar de kans dat ik een telefoon opneem als ik niet weet wie me belt is vrijwel miniem.
Zou het een incasso-knakker zijn, dan heb ik dat rode knopje heel snel gevonden.
moederslink schreef:Ook al gooi je de post ongelezen op een hoop , dan nog , het blijft " vreten " , en ze blijven je toch op je nek zitten.
Het is even een kwestie van wennen. Hoe meer ze sturen, des te minder het je na verloop van tijd zal doen. Ik wacht wel op de deurwaarder.

Het programma Pauw stelde er gisteravond toevallig ook aandacht aan:
http://www.npo.nl/pauw/26-11-2014/VARA_101369207
Hierin kwam precies naar voren wat we hier al beweren: intimidatie, bangmakerij, onterechte incasso's, zich voorstellen als deurwaarder, veel te hoge kosten en iedere crimineel kan vandaag nog (het is nog vroeg) een incassobureau beginnen. Goede uitzending.
De genoemde uitzending van RAMBAM is ook een aanrader:
http://www.npo.nl/rambam-incassobureaus ... _101342267
Laatst gewijzigd door eddy123 op 27 nov 2014 06:30, 1 keer totaal gewijzigd.

eddy123

moederslink schreef:
eddy123 schreef: Zijn bedrijven eigenlijk wel gerechtigd jouw privé gegevens door te geven aan een commercieel incassobureau zonder jouw toestemming?
Zou ik ook wel eens willen weten......ik ben bang van wel , een schuldenaar is vlg mij altijd te traceren , als het om een echte schuld gaat dan hè.
Nou, dat laatste niet hoor, incassobureaus hebben geen enkel recht gegevens van je op te vragen bij officiële instanties. Of bedrijven gerechtigd zijn je gegevens door te geven aan een incassobureau zal mede afhangen van hun eigen privacy-regels. Ik denk dat het lastiger ligt op het moment dat een bedrijf haar vordering verkoopt aan een incassobureau.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:En nee, wij hebben geen bijstandsuitkering maar een baan en sparen dus meer, maar feit blijft dat we met 2 volwassenen zonder huursubsidie, zonder zorgtoeslag en met huur en alle kosten voor levensonderhoud gewoon met ongeveer € 700 betalen en de rest naar de spaarrekening schuiven.
Ik ben benieuwd welk maandelijks bedrag je huur al is. Daarmee zit ik al over de 500 euro :(

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

16again schreef:
Julie4444 schreef:En nee, wij hebben geen bijstandsuitkering maar een baan en sparen dus meer, maar feit blijft dat we met 2 volwassenen zonder huursubsidie, zonder zorgtoeslag en met huur en alle kosten voor levensonderhoud gewoon met ongeveer € 700 betalen en de rest naar de spaarrekening schuiven.
Ik ben benieuwd welk maandelijks bedrag je huur al is. Daarmee zit ik al over de 500 euro :(
Ja ik ook. Alle maandelijkse kosten voor levensonderhoud en dan slechts 700 euro voor TWEE personen?????

Graag tips hoe je dat doet. Als ik het zuinig aan doe ben ik ruim het dubbele kwijt en dan komen daar nog de kosten bij voor de studerende kinderen.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Iets meer dan € 430.

Toch blijft er meer een paar 100 euro over waarmee een hogere huur betaald zou kunnen worden. Als we van een netto inkomen van € 1350-ish uit gaan en wij het met €430 huur (en dus zo'n € 300 voor zorgverzekering en voedsel) redden, blijft er nog zo'n € 650 over voor additionele uitgaven, iets duurder eten, of een hogere huur.

Uiteraard zullen de meeste mensen wat duurder huren dan wij, maar ik zou aannemen dat die huren misschien een euro of 100 tot 200 afwijken? Met huidige uitgaven zouden we een huur van € 800-1000 ook kunnen betalen en nog steeds (een beetje) geld overhouden. Ik zou wel hopen dat mensen die groter huren ook meer bewoners hebben (kinderen oid) en die zouden dan ook meer uitkering krijgen.
prem schreef:Petje af @ Julie.
:mrgreen:

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Julie4444 schreef: en wij het met €430 huur (en dus zo'n € 300 voor zorgverzekering en voedsel) redden,
430 euro huur, en 300 euro voor zorgverzekering en voedsel...

Ik mis toch een aantal zaken. Energie en water. 150 euro als je heeeel zuinig bent..belastingen, rioolrecht, huisvuil, ook 100 euro, overige verzekeringen 50 euro, kabeltv, telefoon en internet 40 euro,
en dat moet allemaal van die 300 euro waar ook de zorgverzekering af gaat? En dan moet je nog eten, kleren kopen, enz
Laatst gewijzigd door Josephien12 op 27 nov 2014 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.

VCampen

Ongelezen bericht door VCampen »

Julie4444 schreef:
16again schreef:
Iets meer dan € 430.
Hier geloof ik niks van.
Met alleen een dak boven je hoofd kom je er niet.
Er zal ook minimaal een energierekening betaald moeten worden en ook nog een waterrekening.
Daar komt ook nog internet en telefoonkosten bij en verzekeringen etc.

Je vertelt duidelijk niet het hele verhaal. Misschien eten jullie altijd bij de ouders of andere familie?
Er moeten bijzondere omstandigheden zijn die jij hier niet verteld.
Dat mag, maar probeer ons niet wijs te maken dat 2 mensen makkelijk van €700,- euro per maand kunnen leven.

Julie4444

Josephien12 schreef:Ja ik ook. Alle maandelijkse kosten voor levensonderhoud en dan slechts 700 euro voor TWEE personen?????

Graag tips hoe je dat doet. Als ik het zuinig aan doe ben ik ruim het dubbele kwijt en dan komen daar nog de kosten bij voor de studerende kinderen.
Hangt een beetje van je vaste lasten af, natuurlijk. Die van ons zijn zo'n € 580 inclusief telefoon, internet en verzekering. Ik zou je een aantal recepten kunnen geven voor goedkope maaltijden, maar in principe komt het er op neer dat wij geen onnodige uitgaven doen. De meerderheid van onze uitgaven is vaste lasten, de rest voedsel. Zo nu en dan een kledingstuk (in zo'n maand zijn we dus iets duurder uit).

Voedsel kopen wij als het even kan goedkoop in (Aldi, Lidl) of bonus/ah basic bij de appie. Als je bijvoorbeeld je boodschappen haalt bij een jumbo of niet op aanbiedingen let bij AH ben je al veel meer kwijt.

Vlees en dergelijke met korting aanschaffen en invriezen. Ook niet te veel gebruiken per maaltijd. Zo'n 70 gram per persoon is voldoende; grote eters/sporters oid eventueel 100 gram. Één kipfilet is dus (voor ons) genoeg voor 3 porties, anders voor 2 flink actieve mensen. Doorgaans maak ik roerbak/1 pans gerechten, maar ook aardappelen en stamppot is goedkoop om te maken. Diepvriesgroente zijn ook aan te raden: veelal verser en goedkoper dan "verse" groente.

Wij eten bijna nooit biefstuk of duurder vlees (vinden we niet zo lekker). Doorgaans spekreepjes (daar is mijn partner gek op), kip, en gehakt. Kip is te krijgen voor € 5/kilo (10-14 porties). Gehakt voor € 4/kilo (10-14 porties). Spekreepjes zijn € 1,29 voor 300 gram (genoeg voor 4 porties). Gerechten als chilli zijn trouwens ook op brood te eten als kliekje/avondmaaltijd.

Zo nu en dan snoepen we (voornamelijk mijn partner) ook hoor, maar een reep chocolade is ook maar € 0.39, een pak koekjes is tussen de € 0.50 en € 1, een zak chips kan voor €0.50 maar wij doen meestal voor een euro. Cola doen we wat duurder, maar ook niet erg vaak.

Veel mensen eten te veel vlees, koekjes en dergelijke ongezonde en suikerrijke of vette dingen. Wij drinken voornamelijk water en 's ochtends een glaasje sinasappelsap.

Julie4444

VCampen schreef:Met alleen een dak boven je hoofd kom je er niet.
Er zal ook minimaal een energierekening betaald moeten worden en ook nog een waterrekening.

Je vertelt duidelijk niet het hele verhaal. Misschien eten jullie altijd bij de ouders of andere familie?
Dat mag, maar probeer ons niet wijs te maken dat 2 mensen makkelijk van €700,- euro per maand kunnen leven.
Wij delen een deel van de voorzieningen met andere huurders en hebben dus kamers, geen heel huis. De huur is inclusief internet en energie. Ook op dat gebied zijn we zuinig. Heb de verwarming nog niet aan gehad.

Overigens beweer ik niet dat iedereen dat voor € 700 kan. Ik denk dat de meeste dat niet zouden kunnen omdat ze er een andere levensstandaard op nahouden of misschien meer voedsel nodig(?) hebben. Wij hebben weinig nodig en ons idee van een dagje uit is een dagje fietsen. Uiteraard zullen de meeste mensen daar anders over denken.

Ik beweer wel van mening te zijn dat naar mijn inziens een netto inkomen van ongeveer € 1350 voldoende voor twee volwassenen moet (kunnen) zijn om van te leven als je zuinig bent.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

Allemaal mooie verhalen welke geen hout snijden.

Je hoort geen spullen te kopen zonder te kunnen betalen en de verkopende partijen met jouw problemen op te zadelen cq de gemeenschap, vlg mij handelen incassoburo,s deurwaarders en uiteindelijk rechters legitiem.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

16again schreef:
Ja,ik snap niet hoe je het doet,want bij minimum,heb je toch recht op alle subsidies??en die krijgen jullie niet??tegenwoordig betaal je hier voor een piepkleinflatje!700 euro :shock: bizarvoor woorden

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Julie4444 schreef:
VCampen schreef:Met alleen een dak boven je hoofd kom je er niet.

Wij delen een deel van de voorzieningen met andere huurders en hebben dus kamers, geen heel huis. De huur is inclusief internet en energie. Ook op dat gebied zijn we zuinig. Heb de verwarming nog niet aan gehad.
Daar zit de adder . :-)

eddy123

Har06 schreef: vlg mij handelen incassoburo,s deurwaarders en uiteindelijk rechters legitiem.
Deurwaarders en rechters handelen legitiem, maar daar ging de vraag niet over.
De vraag gaat over incassobureaus en sommigen van hen lappen echt alle regels aan hun laars, ze overtreden gewoon de wet. Het is niet zo dat als iemand niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen elk middel geoorloofd is.
Bekijk ook de uitzendingen die ik al eerder aanhaalde en oordeel zelf over de integriteit van sommige incassobureaus:
http://www.npo.nl/pauw/26-11-2014/VARA_101369207
http://www.npo.nl/rambam-incassobureaus ... _101342267

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Har06 schreef:Je hoort geen spullen te kopen zonder te kunnen betalen en de verkopende partijen met jouw problemen op te zadelen cq de gemeenschap, vlg mij handelen incassoburo,s deurwaarders en uiteindelijk rechters legitiem.
Het gegeven dat een incassoburo achter een wanbetaler aanzit geeft incassoburos geen vrijbrief om regels aan de laars te lappen!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
Har06 schreef:Je hoort geen spullen te kopen zonder te kunnen betalen en de verkopende partijen met jouw problemen op te zadelen cq de gemeenschap, vlg mij handelen incassoburo,s deurwaarders en uiteindelijk rechters legitiem.
Het gegeven dat een incassoburo achter een wanbetaler aanzit geeft incassoburos geen vrijbrief om regels aan de laars te lappen!
Het gegeven dat je iets besteld hebt dat je eigenlijk niet kon betalen geeft je nog geen vrijbrief om dan maar niet te betalen! Eerst zelf aan de regels houden (je betaalt wat je koopt).

Gesloten