Josephien12 schreef:Ja ik ook. Alle maandelijkse kosten voor levensonderhoud en dan slechts 700 euro voor TWEE personen?????
Graag tips hoe je dat doet. Als ik het zuinig aan doe ben ik ruim het dubbele kwijt en dan komen daar nog de kosten bij voor de studerende kinderen.
Hangt een beetje van je vaste lasten af, natuurlijk. Die van ons zijn zo'n € 580 inclusief telefoon, internet en verzekering. Ik zou je een aantal recepten kunnen geven voor goedkope maaltijden, maar in principe komt het er op neer dat wij geen onnodige uitgaven doen. De meerderheid van onze uitgaven is vaste lasten, de rest voedsel. Zo nu en dan een kledingstuk (in zo'n maand zijn we dus iets duurder uit).
Voedsel kopen wij als het even kan goedkoop in (Aldi, Lidl) of bonus/ah basic bij de appie. Als je bijvoorbeeld je boodschappen haalt bij een jumbo of niet op aanbiedingen let bij AH ben je al veel meer kwijt.
Vlees en dergelijke met korting aanschaffen en invriezen. Ook niet te veel gebruiken per maaltijd. Zo'n 70 gram per persoon is voldoende; grote eters/sporters oid eventueel 100 gram. Één kipfilet is dus (voor ons) genoeg voor 3 porties, anders voor 2 flink actieve mensen. Doorgaans maak ik roerbak/1 pans gerechten, maar ook aardappelen en stamppot is goedkoop om te maken. Diepvriesgroente zijn ook aan te raden: veelal verser en goedkoper dan "verse" groente.
Wij eten bijna nooit biefstuk of duurder vlees (vinden we niet zo lekker). Doorgaans spekreepjes (daar is mijn partner gek op), kip, en gehakt. Kip is te krijgen voor € 5/kilo (10-14 porties). Gehakt voor € 4/kilo (10-14 porties). Spekreepjes zijn € 1,29 voor 300 gram (genoeg voor 4 porties). Gerechten als chilli zijn trouwens ook op brood te eten als kliekje/avondmaaltijd.
Zo nu en dan snoepen we (voornamelijk mijn partner) ook hoor, maar een reep chocolade is ook maar € 0.39, een pak koekjes is tussen de € 0.50 en € 1, een zak chips kan voor €0.50 maar wij doen meestal voor een euro. Cola doen we wat duurder, maar ook niet erg vaak.
Veel mensen eten te veel vlees, koekjes en dergelijke ongezonde en suikerrijke of vette dingen. Wij drinken voornamelijk water en 's ochtends een glaasje sinasappelsap.