LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen risico van 875 euro voordeliger?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
gezondheid

Re: Eigen risico van 875 euro voordeliger?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Verkeerde berekening gemaakt bij nader inzien:

Het moet zijn bijvoorbeeld 66 euro bij Menzis (goedkoopste met hoogst eigen risico) en dan moet je 500 delen door twaalf. Dat is circa 41,66. 66 plus 41,66 is 107,66 per maand omgerekend, kom je dan op uit. Dan ga ik er vanuit dat je volledige eigen risico van 875 euro hebt verbruikt. Als je de goedkoopste verzekering pakt van Univé Zekur kom je met maximaal € 82,50 euro per maand uit.

Bij Studenten Goed Verzekerd (alleen voor studenten) heb je zorgpremie van 60 euro plus die 41,66 kom je uit op 101,66 euro per maand uit als je alle eigen risico verbruikt van 875 euro.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Julie4444 schreef:....Als ik twee jaar lang wel aan het wettelijke eigen risico kom (maar er niet boven), ben ik break-even op premie...
Volgens mij moet dit op een andere manier beredeneerd worden. Iemand die een standaard verplicht eigen risico heeft, moet dit ook betalen. In geval van korting op de premie ( ivm vrijwillig eigen risico), verdien je dus elk jaar de volledige korting mits de schade lager is dan het verplichte eigen risico.

Zolang als de schade onder het verplichte eigen risico plus de korting ( bijv.€375+€300=€675) blijft, ben je niet slechter af met het vrijwillig eigen risico. Tussen €675 en €875 schade kost deze gok je €1-€200 méér.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mathilde D. schreef:
Julie4444 schreef:....Als ik twee jaar lang wel aan het wettelijke eigen risico kom (maar er niet boven), ben ik break-even op premie...
Volgens mij moet dit op een andere manier beredeneerd worden. Iemand die een standaard verplicht eigen risico heeft, moet dit ook betalen. In geval van korting op de premie ( ivm vrijwillig eigen risico), verdien je dus elk jaar de volledige korting mits de schade lager is dan het verplichte eigen risico.

Zolang als de schade onder het verplichte eigen risico plus de korting ( bijv.€375+€300=€675) blijft, ben je niet slechter af met het vrijwillig eigen risico. Tussen €675 en €875 schade kost deze gok je €1-€200 méér.
Klopt. De korting voor € 500 extra eigen risico is € 250. Als ik van het extra eigen risico niets gebruik ben ik dus per definitie goedkoper uit dan met een standaard verzekering, want € 375 eigen risico heb je sowieso al. Als je meer dan € 250 per jaar van je extra eigen risico moet betalen maak je verlies.

Je mag dus € 375 + 250 aan eigen risico moeten betalen om break-even te zijn met mijn verzekering, want je betaalt € 250 minder premie per jaar, en die € 375 ben je toch kwijt als het mis gaat.

Ik bekijk het alleen anders, omdat áls het in mijn situatie mis zou gaan ik het waarschijnlijk acht dat het een ongeluk of iets dergelijks zou betrekken, en dan ga ik er van uit dat de kosten hoger dan het (max) eigen risico zouden zijn. Ik ga er dus van uit dat als het mis gaat, ik € 875 kwijt ben, en dan zou je dus € 250 in de min komen. Vandaar dat ik het punt van 2 jaar neem voor break-even als het één keer mis gaat. Normaal ben ik sowieso nauwelijks tot geen eigen risico kwijt, dus dat zag ik even over het hoofd met die opmerking in mijn vorige post.

In vrijwel alle andere situaties maak je winst op de premie, behalve als het twee jaar mis gaat.

Is maar net hoe je het wil bekijken. :mrgreen:

heidy5

Ongelezen bericht door heidy5 »

Als echt calculeerder neem ik nog een deel vd periode een losse buitenland dekking fbto (aanvullende verzekering a 3 euro per maand plus nog 2 euro administratiekosten per maand) en vraag bi de GGD een paar honderd malaronepillen en zoveel mogelik reisvaccinaties om er weer een tid tegen te kunnen. de ongebruikte pillen kan ik evt nog verkopen voor 2 euro per stuk. :mrgreen: daar is een levendige handel in op reisfora

heidy5

Ongelezen bericht door heidy5 »

we mogen overal aanvullende pakketten nemen zonder dat de basisverzekering er wordt afgenomen. let alleen op de administratiekosten die ze soms rekenen dan.

Aart_22

Ongelezen bericht door Aart_22 »

Wat een geredeneer, lijkt mij simpeler.
€ 875 ER, geeft een korting van 17.50 pm bij unive, ongeacht wat u er bij neemt voor aanvulling.
Krijg men geen problemen, dan is het verdient. Bij een ZH opname kost dit het gehele ER dus €875
heeft men dat, geen probleem anders een regeling treffen.
€ 375 ER is nog steeds een bedrag van 31.25 pm en dat is meer dan bij € 375 ER per jaar

Siloam

Ongelezen bericht door Siloam »

WAAR BLIJFT DE SOLIDARITEIT met mensen die ECHT ziek zijn ?????

Boettiehond

Ongelezen bericht door Boettiehond »

Siloam schreef:WAAR BLIJFT DE SOLIDARITEIT met mensen die ECHT ziek zijn ?????
SOLIDARITEIT ..... Het betekent in de hele wereld precies hetzelfde.
In Nederland bestaat het niet meer. Niet alleen voor de zorg maar op alle gebied. Schrap het maar uit het woordenboek.

PdV

Ongelezen bericht door PdV »

In mijn geval is bij een extra eigen risico van 500 euro de premie 200 euro per jaar (bij maandbetaling) lager.
Dus ik zou in feite een verzekering met een premie van 200 euro afsluiten om een risico van 30O euro te dekken.
Afgelopen jaren heb ik maar een fractie van het eigen risico verbruikt. Het verleden geeft geen garantie voor de toekomst, maar gezien het toekomstige risico van 300 euro ga ik voor de lagere premie.

harryan

Ongelezen bericht door harryan »

Beste mensen eigen risico is een grote gok.
Maar die kan je nemen als je de gok van de staatsloterij afschaft (Wie heeft er wel eens een grote prijs gewonnen of geld overgehouden op jaar basis ik nog nooit en speel al 40 jaar ben er dus mee gestopt omdat de kleine prijsjes er ook niet meer zijn) dat scheelt €264,- ( max lot) plus je kosten terug eigenrisico bij mijn verzekering € 22 p.mnd. is €210,-dat is samen €474,- bijna je eigen risico van €500,-
PROBLEEM OPGELOST
groet Harry :D

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

harryan schreef:Beste mensen eigen risico is een grote gok.
Maar die kan je nemen als je de gok van de staatsloterij afschaft (Wie heeft er wel eens een grote prijs gewonnen of geld overgehouden op jaar basis ik nog nooit en speel al 40 jaar ben er dus mee gestopt omdat de kleine prijsjes er ook niet meer zijn) dat scheelt €264,- ( max lot) plus je kosten terug eigenrisico bij mijn verzekering € 22 p.mnd. is €210,-dat is samen €474,- bijna je eigen risico van €500,-
PROBLEEM OPGELOST
groet Harry :D
Is allemaal waar, geen speld tussen te krijgen alleen: dan kan men ook niet meer dromen als.....??? Want het kan gebeuren, toch? (Dat - of wat - winnen). Plus speel nu 2 maanden 'gratis' met de kosten van straatje 5-jes eindgetallen.

Boettiehond

Ongelezen bericht door Boettiehond »

tenormin schreef:
bprosman schreef:Een neef van me is helemaal niet verzekerd voor ziektekosten. Hij kan 't prima betalen als hij in het ziekenhuis komt. Dat is zijn (op religie gebaseerde) keuze.
Dat was ook mijn intentie van schrijven (religie of niet). Als men het zelf kan opbrengen is en blijft het voordeliger. Iedereen die roept dat het ziekenfonds terug moet komen, - niet speciaal in dit topic maar in zijn algemeenheid -, denk dat men gemakshalve vergeet dat dan de "rijken" voorgingen. Werd ook toen al destijds gevraag: ziekenfonds of particulier. Dus verschil was er; 1ste, 2de en 3de klas. Denk dat meeste mensen dat of niet kennen of het zich niet herinneren. Ik zou me ook niet verzekeren als ik de financiële middelen had. Maar ja, behoor bij het 'klootjesvolk' dus moet wel. :(
Voor wat hoort wat, vind ik. Ik ken iemand die als particulier rond de 800 euro premie per maand betaalde. Ik betaalde destijds 50 euro premie. Nu betaal ik voor mijn zorgverzekering + Eigen Risico + Eigen Bijdrage - Zorgtoeslag rond de 120 euro. Wie kent hem nog ? Gerrit Zalm, momenteel bestuursvoorzitter ABN/Amro. Hij 'verdiende' het afgelopen jaar 1000 keer (!!) meer dan mij en betaalt waarschijnlijk nog geen 100 euro voor zijn zorgverzekering. :? Gekker moet het toch ECHT niet worden.

1967derf

Ongelezen bericht door 1967derf »

dacht ook een hoog eigen risico te nemn omdat ik het toch niet nodig had totdat je door een ongelukje in het ziekhuis komt mag je wel even je hoge eigen risico betalen,als je een paar jaar niets van je eigen risico gebruik dan maak je pas winst

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

De korting bij Anderzorg met een hoger eigen risico van € 500, bedraagt € 324. Dus men loopt hooguit een extra risico van € 176.

Dus ook al zit men jaarlijks tegen het eigen risico aan, heeft men nog steeds voordeel. Al heeft men € 699 eigen risico, nog geen verlies geleden.

Leen van Delft

Ongelezen bericht door Leen van Delft »

Het is zo simpel.
Het verhogen van je eigen risico ( voor het komende jaar ) kost je ca. € 200,-- per jaar.
Hiermee dek je een risico af van € 500,--, dus kan het je hooguit € 300,-- "kosten".
Dus verwacht je komend jaar meer dan € 575,-- te moeten bij betalen aan eigen risico ( € 375,-- van het verplichte tegen risico plus de bovengenoemde € 200,-- welke je als premie kan uitsparen) dan moet je het eigen risico niet verhogen naar € 875,--

Je moet het echter over meerdere jaren bekijken.
Ik heb de afgelopen twee jaar het eigen risico verhoogd naar het maximum. Dus gedurende twee jaren ca. € 400,-- uitgespaard en opzij gezet. Ook voor het komende jaar doe ik dat weer.
Zou het dus in het komende jaar nodig zijn en moet ik het maximum, dus € 875,-- bij betalen, dan heb ik inmiddels 3 maal € 200,-- = € 600,-- uitgespaard en kan ik dus de € 500,-- die ik dan extra moet betalen gemakkelijk ophoesten. Voor 2016 zie ik dan wel weer hoe het verder gaat.
Je moet zoiets toch per jaar bekijken en niet iedere situatie is gelijk.
Het is een kwestie van rekenen en je eigen situatie goed in ogenschouw nemen.
De verzekeraar zal je hier in ieder geval niet op wijzen.
Je moet dit zelf uitzoeken.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

en betaalt waarschijnlijk nog geen 100 euro voor zijn zorgverzekering
Met dat salaris krijg je geen zorgtoeslag dus hij betaald zowiezo zo'n 1000...1700 euro meer per jaar dan jij.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

De maximale zorgtoeslag is € 942 per jaar.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben net overgestapt van Anderzorg naar restitutiepolis van Kiemer. Bij Anderzorg had ik altijd maximaal eigen risico en nu bij Kiemer ook. Maandpremie 64,40 (via Independer). Dat is wel erg voordelig.

bonaire05

Ongelezen bericht door bonaire05 »

Ja voor mij wel,IK was dit jaar bij AnderZorg met hoogste eigen risico dus betaalde "maar" 66,- p.m.,doordat ik gelukkig nooit ziek ben kan ik dit doen en ga het komend weer doen,ik krijg meer
zorgtoeslag net als vorig jaar dan dat ik aan premie betaal,leuker kunnen we het niet maken,wel makkelijker,nou dit is toch leuk,nu maar hopen dat belastingdienst dit niet leest,hahaha,voor ieder een,toepasselijk,gezond 2015

hugoduran

Ongelezen bericht door hugoduran »

Hierbij wil ik nog even wat kwijt. Wanneer je extra €500 eigen risico neemt zou je denken dat dan ook de premie met €500 omlaag gaat. Dat is niet zo want de premie wordt maar met ca. €250 verlaagd. Door deze methode heb je in feite meer dan €1100 eigen risico (€875+ de gemiste €250). Op deze wijze spekken de zorgverzekeraars hun eigen kas ten koste van de verzekerden. De bovenstaande berekening geldt ook voor de lagere te kiezen eigen risico's waarbij ook maar ca. de helft van het bedrag in mindering wordt gebracht. Kortom ik vind dit ongepast, terwijl de zorgverzekeraars miljarden €'s aan buffers hebben. Daarom zijn ze zo nonchalant om declaraties niet goed te controleren.

Gesloten