LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restaurants waarom geen minderpijzen?

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
prem

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door prem »

olaf79 schreef:
berndv schreef:Maar de mogelijkheid die dit zou bieden is niets meer er bij, alleen je standaard hoofdgerecht, wil je friet er bij of groente of salade, dan betaal je daar gewoon voor.
In de VS heel gewoon. En logisch ook. Waarom voor iets betalen dat je niet wilt of niet opeet.
Daar is alles goedkoper natuurlijk, geen of weinig BTW, personeel a 5 dollar, transportkosten zeer laag.
Je begrijpt toch wel dat je niet voor dat blaadje groen of kwakje mayonaise betaalt? Je betaalt een couvert.
Je kan ook niet een restaurant binnen stappen of reserveren voor een bord soep of een glas bier.
Als je dat vreemd vindt moet je een eigen zaak beginnen, dan begrijp je het binnen een kwartaal.
Als je dat niet wilt of wilt begrijpen moet je met het hele gezin naar La Place.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Wokrestaurant, kan je precies dat op je bord scheppen wat je wilt eten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

MacDonnalds, kun je het ook helemaal zelf samenstellen. En als een gewoon menu te groot is neem je een kindermenu.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:
olaf79 schreef:In veel restaurants moet je bijbetalen voor allerhande extra's zoals extra groete, patat, etc. Opzich niks mis mee, als het maar op de kaart staat.
Nu valt me op dat als je minder bestelt, je geen korting krijgt. Eigenlijk niet zo klantvriendelijk. WAt vinden jullie
Wat wil jij dan, dat de frietjes per stuk worden berekent?
Nee en eigenlijk snap je best wat ik bedoel.

Voorbeeld: IJsje met saus is 50 cent duurder dan zonder sausje. Terecht, niks mis mee, saus kost geld en wil ik best betalen als ik daarvoor kies.
Broodje gezond. Laat de ham maar weg. Waarom dan nu geen 50 cent korting (ik noem maar even een prijs, als voorbeeld). Immers, de ondernemer spaart een plakje ham.

Ander voorbeeld. Biefstuk met groente, saus en patat. Laat de saus maar weg, ik proef liever het vlees zoals het is. Maar ik betaal er wel voor.
En dan volgt de discussie door de klant dat 50 cent wel erg weinig korting is voor 1 plakje ham minder. (Dan graag een half plakje ham aub)
Of tijdens het bestellen wordt geïnformeerd wat de prijs is voor een halve portie of kwart portie (waar de kok net zo lang mee bezig is overigens)

Vraag jij bij de supermarkt ook om een half pak melk ?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

witte angora schreef:MacDonnalds, kun je het ook helemaal zelf samenstellen. En als een gewoon menu te groot is neem je een kindermenu.
Ook daar kun je een hamburger zonder augurk of een fishburger zonder saus bestellen.

Enfin, ik ben het helemaal met je eens. Dit is Holland op zijn smalst.
Als je uit eten gaat moet je ook kunnen genieten, en dit zonder maatbeker, weegschaal en telmachine.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar dan betaal je voor die hamburger nog steeds hetzelfde. En inderdaad, je moet gewoon lekker van het eten kunnen genieten. Iemand die dat niet kan moet ook maar niet uit eten gaan denk ik. Zo iemand verziekt de sfeer ook voor anderen met dat soort discussies.

Overigens kan het nog een stukje smaller in Holland. Van de week kwam ik (ben vrijwilliger bij de kringloop) met de bus aanrijden bij de zaak. Wordt ik aangehouden door een ouwe vent. Of we de bus niet meer op het parkeerterrein bij hem aan de overkant willen zetten. Dus ik zeg zo, het is toch openbaar terrein? Daar mogen we de bus toch neerzetten? Jawel, maar hij wil er niet de hele dag tegen aan kijken. En als het niet anders kan omdat er voor de winkel geen plek is, dan het liefst achteraan op het terrein.

Het kan dus nog altijd erger...

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Krijg toch niet de Kerstgedachte: olaf wil minder betalen voor minder op zijn bordje. Of zelfs een plakje ham bij een broodje gezond weglaten. Dat is voor de restauranthouder best moeilijk. Niet de ham weglaten maar hoeveel zou die arme man dan minder moeten rekenen. En zoals al meerdere malen is aangegeven: senioren maaltijden worden al lang geserveerd. En meer of minder en geen frites, bij alle Toekans kan men het, zonder extra betaling, krijgen zoals men het hebben wil. Ook de saus kan je of apart of niet nemen, maar alles zit verdisconteerd in de prijs van het menu wat je uitkiest. Net zoals tegenwoordig heel veel mensen een glutenintolerantie hebben; ook daar houdt men tegenwoordig rekening mee. Ik vind het eigenlijk een beetje een "ik wil dit niet en dat niet" topic. Die mensen moeten ook leven en, als het even kan, verdienen. Anders blijf je maar thuis, kan je opscheppen wat je wilt en het water uit de kraan is "gratis". Ligt natuurlijk aan je waterrekening. :lol:

tenormin

snuffel1 schreef:In grote landen zoals Amerika is de doggybag al standaard, over gebleven voedsel kan meegenomen worden. Wij Nederlanders durven er niet om te vragen want alles wat we op het bord krijgen moet op of weggegooid worden als we verzadigd zijn.
Is ook hier al behoorlijk "in", hoor. Als ik uit eten word gevraagd krijg ik de doggy bag mee, is handig voor alleenstaande. Moet natuurlijk buiten niet bloedheet zijn, kan je het alsnog weggooien. Maar @olaf, als je b.v. samen bent kan je toch ook 1 voorgerecht nemen voor zijn tweeën? Doen schoondochter en ik dan regelmatig, b.v. tapas o.i.d. Krijg je gewoon 2 bordjes en een schotel met tapas; echt een half portie. En als men ergens echt grote porties serveert, ook dan kan je er 1 bestellen, je betaald dan alleen het extra couvert, wat ik hartstikke logisch vind.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

tenormin schreef:
snuffel1 schreef:In grote landen zoals Amerika is de doggybag al standaard, over gebleven voedsel kan meegenomen worden. Wij Nederlanders durven er niet om te vragen want alles wat we op het bord krijgen moet op of weggegooid worden als we verzadigd zijn.
Is ook hier al behoorlijk "in", hoor. Als ik uit eten word gevraagd krijg ik de doggy bag mee, is handig voor alleenstaande. Moet natuurlijk buiten niet bloedheet zijn, kan je het alsnog weggooien. Maar @olaf, als je b.v. samen bent kan je toch ook 1 voorgerecht nemen voor zijn tweeën? Doen schoondochter en ik dan regelmatig, b.v. tapas o.i.d. Krijg je gewoon 2 bordjes en een schotel met tapas; echt een half portie. En als men ergens echt grote porties serveert, ook dan kan je er 1 bestellen, je betaald dan alleen het extra couvert, wat ik hartstikke logisch vind.
Tsja helaas doen ze niet overal zo makkelijk hierover.
Bovendien gaat het mij om het niet nemen van een deel van het gerecht, bijvoorbeeld omdat je het niet lust of niet mag hebben (niet omdat je het teveel vindt).
Wat ik raar vind is dat je voor kleine extra's zoals saus, extra friet etc vaak moet bijbetalen. Echter als je iets weglaat komt er geen minder prijs. Begrijp me niet verkeerd voor extra wil ik best betalen, alleen eerlijk is eerlijk, dan voor minder ook minder betalen.

tenormin

olaf79 schreef:[Wat ik raar vind is dat je voor kleine extra's zoals saus, extra friet etc vaak moet bijbetalen. Echter als je iets weglaat komt er geen minder prijs. Begrijp me niet verkeerd voor extra wil ik best betalen, alleen eerlijk is eerlijk, dan voor minder ook minder betalen.
Eerlijk gezegd ken ik geen restaurants waar je voor extra saus, frites enz. extra moet betalen. Was vorige week bij een Italiaan: naast het bestelde vlees lagen er welgeteld 3 plakjes gebakken aardappel en 2 plakken (op)gebakken courgette op het bord. Ik vroeg waar de rest bleef. ?? Zo keek ze. Dus ik: is dat jullie idee van "een diner" serveren? Okay, we kregen er 3 plakjes gebakken aardappelen bij. Denk dat je de uitdrukking "die zien ze ...nooit meer...terug". Dus m.a.w. dit was de eerste en tevens de laatste keer, bar slecht. En de ossenhaas kon de schoenmaker best gebruiken voor onder de zolen. :lol:

olaf79

Wat je beschrijft is een probleem met het eten. Dat heeft verder weinig met de discussie te maken. Ik zie vaak genoeg dat je voor extra's moet bijbetalen. Blijft de vraag overeind is het dan niet eerlijk om voor minder / iets weglaten ook minder te betalen?

tenormin

olaf79 schreef:Wat je beschrijft is een probleem met het eten. Dat heeft verder weinig met de discussie te maken. Ik zie vaak genoeg dat je voor extra's moet bijbetalen. Blijft de vraag overeind is het dan niet eerlijk om voor minder / iets weglaten ook minder te betalen?
Heeft wel met discussie te maken! Schrijf toch wat er op bord lag? De prijs kon m.i. flink naar beneden. Natuurlijk gaat zoiets niet gebeuren. Dat wat wij dus op bord hadden was minder dan minder..............

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

olaf79 schreef:Wat je beschrijft is een probleem met het eten. Dat heeft verder weinig met de discussie te maken. Ik zie vaak genoeg dat je voor extra's moet bijbetalen. Blijft de vraag overeind is het dan niet eerlijk om voor minder / iets weglaten ook minder te betalen?
Nou om te beginnen omdat dit gewoon praktisch niet is te realiseren. Ten tweede zou je net goed kunnen beargumenteren dat elk minder-item meer kost omdat er een extra niet standaard handeling verricht dient te worden.
olaf79 schreef:Ander voorbeeld. Biefstuk met groente, saus en patat. Laat de saus maar weg, ik proef liever het vlees zoals het is. Maar ik betaal er wel voor.
Biefstuk rare minderprijs 1 (minder gebruik van aardgas)
Biefstuk well done meerprijs 2 (meer gebruik van aardgas)
Biefstuk zonder saus minderprijs 3
Biefstuk met halve hoeveelheid saus minderprijs 4
Biefstuk met dubbele hoeveelheid saus meerprijs 5
Biefstuk iets boven 250 gram meerprijs 6 per gram
Biefstuk iets onder 250 gram minderprijs 7 per gram

Kun je zo nog een menukaart opstellen en lezen ?

(Natuurlijk wil je vooraf alle meer/minder prijzen weten zodat je met je eigen telmachine (en weegschaal) de correcte eindprijs kunt vaststellen, en zeker weet dat je niet teveel betaalt.. :lol:

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

puma73 schreef:
olaf79 schreef:
berndv schreef:Maar de mogelijkheid die dit zou bieden is niets meer er bij, alleen je standaard hoofdgerecht, wil je friet er bij of groente of salade, dan betaal je daar gewoon voor.
In de VS heel gewoon. En logisch ook. Waarom voor iets betalen dat je niet wilt of niet opeet.
Ach jij hebt wel vaker last hiervan, betalen voor iets wat je niet gebruikt.

Ga naar een friettent, (als je wilt cafetaria, duur woord voor minder) daar heb je de mogelijkheid precies dat te eten en te betalen wat je wilt.
P het gaat over een restaurant, trek de topic niet in het belachelijke.

1. Bij veel restaurants in Nederland kun je senior menu,s bestellen, tijdens het reserveren overleggen.
2. In steakhouses betaal je voor 200gr 300 gr 400 gr 500 gr steak cs.
3. Voor water betaling vragen vind ik logisch, serveerwerk,spoelwerk ed, drankomzet is 75 % van de winstmarge

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De oplossing is eigenlijk simpel: zet grote bakken met eten klaar, gooi het zelf op je bord, zet het bord op de weegschaal en betaal per gram (krijgen we alleen nog de dicussie of er niet stiekem zwaardere borden gebruikt worden, we vertrouwen immers niets en niemand). Kan het restaurant meteen al het serverend personeel ontslaan, scheelt ook weer geld.

Har06

GJvdZ schreef:De oplossing is eigenlijk simpel: zet grote bakken met eten klaar, gooi het zelf op je bord, zet het bord op de weegschaal en betaal per gram (krijgen we alleen nog de dicussie of er niet stiekem zwaardere borden gebruikt worden, we vertrouwen immers niets en niemand). Kan het restaurant meteen al het serverend personeel ontslaan, scheelt ook weer geld.
Zo Mr Mc Donald eet jij zoveel ??
Zoek jij een baan als serveerder(ster)?

Voor alle duidelijkheid in alle restaurants krijg en betaal je het eten wat je besteld :wink:

olaf79

Leo The Emperor schreef:
Nou om te beginnen omdat dit gewoon praktisch niet is te realiseren. Ten tweede zou je net goed kunnen beargumenteren dat elk minder-item meer kost omdat er een extra niet standaard handeling verricht dient te worden.
olaf79 schreef:Ander voorbeeld. Biefstuk met groente, saus en patat. Laat de saus maar weg, ik proef liever het vlees zoals het is. Maar ik betaal er wel voor.

(Natuurlijk wil je vooraf alle meer/minder prijzen weten zodat je met je eigen telmachine (en weegschaal) de correcte eindprijs kunt vaststellen, en zeker weet dat je niet teveel betaalt.. :lol:
Ach valt wel mee.

Pannekoek met poedersuiker
Pannekoek met poedersuiker en jam
Pannekoek met poedersuiker en hagelsalg
Pannekoek met poedersuiker, jam en hagelsag
Pannekoek met poedersuiker en gember
Pannekoek met poedersuiker, gember en jam
etc. etc.

Niemand vind zo'n menukaart vreemd en ook niet dat elk gerecht een paar kwartjes anders geprijsd is vanwege meer of minder ingredienten.

olaf79

GJvdZ schreef:De oplossing is eigenlijk simpel: zet grote bakken met eten klaar, gooi het zelf op je bord, zet het bord op de weegschaal en betaal per gram (krijgen we alleen nog de dicussie of er niet stiekem zwaardere borden gebruikt worden, we vertrouwen immers niets en niemand). Kan het restaurant meteen al het serverend personeel ontslaan, scheelt ook weer geld.
Die formule bestaat al (is o.a. in Argentinië vrij gebruikelijk). In Duitsland zie je het ook wel eens bij saladebuffetten bijvoorbeeld. De weegschaal staat dan op min en als je een leeg bord erop zet precies op 0. Netjes!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
Leo The Emperor schreef:

Ach valt wel mee.

Pannekoek met poedersuiker
Pannekoek met poedersuiker en jam
Pannekoek met poedersuiker en hagelsalg
Pannekoek met poedersuiker, jam en hagelsag
Pannekoek met poedersuiker en gember
Pannekoek met poedersuiker, gember en jam
etc. etc.

Niemand vind zo'n menukaart vreemd en ook niet dat elk gerecht een paar kwartjes anders geprijsd is vanwege meer of minder ingredienten.
Een aan de andere kant zijn er ook restaurants waar je menu X besteld van Y gangen, en dan is het een complete verassing wat je op je bord krijgt, en is er geen los garnituur. De enige vraag die je dan als gast gesteld wordt is of je allergieën hebt, en of je dingen echt niet wilt eten, maar that's it.

Er is dus voor ieder wat wils, kwestie van het goede type restaurant uitzoeken, en eventueel een seniorenportie bestellen, of zoals Tenormin al suggereerde, met z'n tweeën een (voor/nagerecht) delen. Doen wij trouwens ook wel eens, vooral met het toetje.

Har06

resp zoals Tenormin al suggereerde, met z'n tweeën een (voor/nagerecht) delen. Doen wij trouwens ook wel eens, vooral met het toetje.[/quote]

een goed idee, om met z,n 2 de borden over en weer te schuiven, kun je ook met het hoofdgerecht doen als er een salade bij bestelt:)

Gesloten