LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Thuisadministratie digitaliseren

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Thuisadministratie digitaliseren

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:
sjohie schreef:
olaf79 schreef:Er is voor particulieren, behalve voor het lopende belastingjaar, geen bewaarplicht en geen bewijsplicht. De belastingdienst laat ons graag 5 jaar lang spullen bewaren om het hun gemakkelijker te maken. Daartoe bestaat echter geen enkele wettelijke verplichting.
Misschien niet, maar het is een relatief kleine moeite als je toch al aan het digitaliseren bent, en scheelt je eventueel in de toekomst veel ellende. :wink:
En wat zou de belastingdienst dan kunnen doen? Als er een definitieve aanslag is opgelegd moeten ze wel van erg goede huizen komen om daar op terug te komen. En als ze dan om bewijs vragen dan zeg je gewoon dat je de stukken niet meer hebt omdat het jaar is afgesloten door de defintieve aanslag.

Als jij een definitieve aanslag van 2014 hebt ontvangen en je bent het daar zelf mee eens kunnen de spullen van 2014 in de prullenbak. De belastingdienst kan niet zomaar op 2014 terug komen tenzij jij bewust hebt gefraudeerd, foutieve informatie hebt verstrekt of spullen hebt achtergehouden.
Dus als er problemen zijn, hetgeen vaker gebeurt dan jij denkt kun je altijd teruggrijpen op je administratie om e.e.a, aan te tonen. Gewoon digitaliseren en opslaan voor 5 jaar. Heb jij geen administratie meer, dan heb je bij voorbaat al 80% minder slagkracht.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Thuisadministratie digitaliseren

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik zou er niet voor pleiten de administratie niet 5 jaar te bewaren. De vraag was of men dit MOET doen. Het antwoord daarop is simpel: nee daartoe bestaat geen enkele verplichting...
Een definitieve aanslag is definitief zoals het woord al zegt. De BD kan daar niet zomaar op terug komen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Thuisadministratie digitaliseren

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:Ik zou er niet voor pleiten de administratie niet 5 jaar te bewaren. De vraag was of men dit MOET doen. Het antwoord daarop is simpel: nee daartoe bestaat geen enkele verplichting...
Een definitieve aanslag is definitief zoals het woord al zegt. De BD kan daar niet zomaar op terug komen.
Nou, als de belastingdienst meent daarop te moten terugkomen en u hebt geen dossier meer dan heeft u een groot probleem. En de belasting is dan erg vasthoudend.

Gesloten