Re: Thuisadministratie digitaliseren
Geplaatst: 22 dec 2015 10:48
Dus als er problemen zijn, hetgeen vaker gebeurt dan jij denkt kun je altijd teruggrijpen op je administratie om e.e.a, aan te tonen. Gewoon digitaliseren en opslaan voor 5 jaar. Heb jij geen administratie meer, dan heb je bij voorbaat al 80% minder slagkracht.olaf79 schreef:En wat zou de belastingdienst dan kunnen doen? Als er een definitieve aanslag is opgelegd moeten ze wel van erg goede huizen komen om daar op terug te komen. En als ze dan om bewijs vragen dan zeg je gewoon dat je de stukken niet meer hebt omdat het jaar is afgesloten door de defintieve aanslag.sjohie schreef:Misschien niet, maar het is een relatief kleine moeite als je toch al aan het digitaliseren bent, en scheelt je eventueel in de toekomst veel ellende.olaf79 schreef:Er is voor particulieren, behalve voor het lopende belastingjaar, geen bewaarplicht en geen bewijsplicht. De belastingdienst laat ons graag 5 jaar lang spullen bewaren om het hun gemakkelijker te maken. Daartoe bestaat echter geen enkele wettelijke verplichting.
Als jij een definitieve aanslag van 2014 hebt ontvangen en je bent het daar zelf mee eens kunnen de spullen van 2014 in de prullenbak. De belastingdienst kan niet zomaar op 2014 terug komen tenzij jij bewust hebt gefraudeerd, foutieve informatie hebt verstrekt of spullen hebt achtergehouden.