Re: Dvd vergeten in te leveren bij movie max = €50,-
Geplaatst: 16 jan 2015 17:08
Dus agenda kopen, scheeld € 30,= coulance boete.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Tsjonge tsjonge doe even normaal man...Jan Damveld schreef:Wel tekenen en afspraken maken maar de ene partij dan verlangt dat je ze nakomt, dan geven ze niet thuis. De handelaar moet natuurlijk altijd de afspraken nakomen want de klant is "koning". Maar de klant gaat zeuren als hij de afspraken niet nakomt. Betaal de boete en wees niet zo gemakzuchtig met terugbrengen. Iedereen heeft agenda. Hetzij een boekje of je zet het in je telefoon. Daarin had je moeten noteren wanneer de dvd terug moest.
Hij gaat dus betalen en is tot inkeer gekomen. Wat wil je nog meer?De schandpaal gaat me veel te ver. Zeker omdat vandaag een man, Raif Badawi, voor de tweede keer sinds een week 50 stokslagen op zijn rug en benen krijgt in Saudi Arabie voor het schrijven van een blog. Ik ben een gelukkig mens dat ik mijn ongenoegen op dit forum heb kunnen delen. Door dit 'gesprek' ga ik nu een stuk rustiger mijn boete betalen.
Hebben incasso bureau's en het CJIB dat wel dan ?Ik vind trouwens wel dat het ontbreken van een maximum boete bedrag onacceptabel is.
Volgens mij zijn er voor incassobureaus wel een aantal beperkingen, sowieso wat betreft de administratieve kosten die ze mogen doorberekenen? En het CJIB is een overheidsinstelling, die doen eea wel wat anders als de videotheek om de hoek.bprosman schreef:Hebben incasso bureau's en het CJIB dat wel dan ?Ik vind trouwens wel dat het ontbreken van een maximum boete bedrag onacceptabel is.
Ja, de wet kent toch allerlei maximum straffen of niet? Het gaat hier trouwens om het vergeten in te leveren van iets dat je huurt. Dat is niet een strafbaar feit. Het is stom en de consequenties zijn logisch, maar een maxium lijkt me op zijn plaats aangezien het hier niet gaat om iets dat expres gebeurd.bprosman schreef:Hebben incasso bureau's en het CJIB dat wel dan ?Ik vind trouwens wel dat het ontbreken van een maximum boete bedrag onacceptabel is.
Dus de ondernemer weet, nou dit is niet expres, dus hoeft u niets te betalen.olaf79 schreef:Ja, de wet kent toch allerlei maximum straffen of niet? Het gaat hier trouwens om het vergeten in te leveren van iets dat je huurt. Dat is niet een strafbaar feit. Het is stom en de consequenties zijn logisch, maar een maxium lijkt me op zijn plaats aangezien het hier niet gaat om iets dat expres gebeurd.bprosman schreef:Hebben incasso bureau's en het CJIB dat wel dan ?Ik vind trouwens wel dat het ontbreken van een maximum boete bedrag onacceptabel is.
Ik zie nog al eens een boete voorbijkomen die "per ongeluk vergeten is" om te betalen en TS het niet eens is met de verhoging. Daar mijn vergelijking. Maar je hebt gelijk, da's ook stom maar dan andersDat is niet een strafbaar feit. Het is stom en de consequenties zijn logisch
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat het me redelijk lijkt dat er een maximumbedrag in de AV staan. Als je vergeet in te leveren en je krijgt geen herinnering zou de boete kunnnen oplopen naar een bedrag dat meer is dan de heraanschaf waarde voor de videotheek. Het zou in 2 jaar tijd ruim 700 euro worden.F.van Holten schreef:Dus de ondernemer weet, nou dit is niet expres, dus hoeft u niets te betalen.
Vreemde veronderstelling, de ondernemer doet het altijd fout, en de klant mag alles, zelfs 55 dagen te laat komen.
crazyme schreef:Precies. Het was voor de ondernemer maar een kleine moeite geweest om even bij TS langs te gaan en de DVD op te zoeken. De ondernemer heeft het adres, weet dat de DVD te laat is en toch blijft hij maar afwachten. Gewoon om lekker rijk te worden. Over de rug van de arme klant.GJvdZ schreef:Natuurlijk is het allemaal de schuld van de ondernemer.... Hoe had TS immers kunnen weten dat er nog een DVD had moeten worden ingeleverd. Je kunt immers niet verwachten van een consument dat die na een week nog week wat hij/zij een week daarvoor gedaan heeft.stofzuigertje schreef:Ik zie in de voorwaarden geen bedragen staan of maximale bedragen.....
Dus huur per dag prijs of zo?
Wel lees ik maximaal 6 stuks dus ze beperken hiermee hun omzet....????
Verder is een klant bellen waar de film blijft omdat andere deze ook kunnen huren wel zo netjes.
En kreeg U de voorwaarden want online is niet voldoende....
Voor het tekenen contract had U die moeten krijgen, en achter op aanmeld formulier mag niet want dan kun je nog niet nalezen....
Niemand is verplicht online te gaan om dit te kunnen lezen...
Schandalig !!!
Aan de schandpaal er mee !
olaf79 schreef:Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat het me redelijk lijkt dat er een maximumbedrag in de AV staan. Als je vergeet in te leveren en je krijgt geen herinnering zou de boete kunnnen oplopen naar een bedrag dat meer is dan de heraanschaf waarde voor de videotheek. Het zou in 2 jaar tijd ruim 700 euro worden.F.van Holten schreef:Dus de ondernemer weet, nou dit is niet expres, dus hoeft u niets te betalen.
Vreemde veronderstelling, de ondernemer doet het altijd fout, en de klant mag alles, zelfs 55 dagen te laat komen.
Een ander voorbeeld, dat de boete hoog kan oplopen.olaf79 schreef:Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat het me redelijk lijkt dat er een maximumbedrag in de AV staan. Als je vergeet in te leveren en je krijgt geen herinnering zou de boete kunnnen oplopen naar een bedrag dat meer is dan de heraanschaf waarde voor de videotheek. Het zou in 2 jaar tijd ruim 700 euro worden.F.van Holten schreef:Dus de ondernemer weet, nou dit is niet expres, dus hoeft u niets te betalen.
Vreemde veronderstelling, de ondernemer doet het altijd fout, en de klant mag alles, zelfs 55 dagen te laat komen.
olaf79 schreef:Jan Damveld schreef:Wel tekenen en afspraken maken maar de ene partij dan verlangt dat je ze nakomt, dan geven ze niet thuis. De handelaar moet natuurlijk altijd de afspraken nakomen want de klant is "koning". Maar de klant gaat zeuren als hij de afspraken niet nakomt. Betaal de boete en wees niet zo gemakzuchtig met terugbrengen. Iedereen heeft agenda. Hetzij een boekje of je zet het in je telefoon. Daarin had je moeten noteren wanneer de dvd terug moest.
TS schrijft:Hij gaat dus betalen en is tot inkeer gekomen. Wat wil je nog meer?De schandpaal gaat me veel te ver. Zeker omdat vandaag een man, Raif Badawi, voor de tweede keer sinds een week 50 stokslagen op zijn rug en benen krijgt in Saudi Arabie voor het schrijven van een blog. Ik ben een gelukkig mens dat ik mijn ongenoegen op dit forum heb kunnen delen. Door dit 'gesprek' ga ik nu een stuk rustiger mijn boete betalen.
Ik vind trouwens wel dat het ontbreken van een maximum boete bedrag onacceptabel is.
Juist tegen ondernemers, want TS heeft ondanks zijn vergeetachtigheid altijd gelijk.eleven schreef:Een ander voorbeeld, dat de boete hoog kan oplopen.olaf79 schreef:Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat het me redelijk lijkt dat er een maximumbedrag in de AV staan. Als je vergeet in te leveren en je krijgt geen herinnering zou de boete kunnnen oplopen naar een bedrag dat meer is dan de heraanschaf waarde voor de videotheek. Het zou in 2 jaar tijd ruim 700 euro worden.F.van Holten schreef:Dus de ondernemer weet, nou dit is niet expres, dus hoeft u niets te betalen.
Vreemde veronderstelling, de ondernemer doet het altijd fout, en de klant mag alles, zelfs 55 dagen te laat komen.
Je parkeert je auto en komt na 1 uur terug om het op te halen.
Helaas heb je het kaartje verloren.
Wat denk je, voor hoelang je parkeergeld bent verschuldigd?
Juist, je betaald 24 uur!
Het is gewoon een onzin topic, want er zijn genoeg voorbeelden, dat TS als hij/zij te laat inleverde, boete moet betalen.
Huur eens gereedschap, enz.
Maar Olaf redeneert als ondernemer, dat is duidelijk aan zijn berichten te lezen.
Je hebt gelijk, mijn excuses.aerox schreef:Dat laatste is zeker een typefoutje? Je kan veel over Olaf79 berichten zeggen maar heb hem nog nooit zien redeneren als ondernemer
Als je met een incassobureau te maken hebt, heb je in elk geval iets van een herinnering, in ingebrekestelling gehad.bprosman schreef:Hebben incasso bureau's en het CJIB dat wel dan ?Ik vind trouwens wel dat het ontbreken van een maximum boete bedrag onacceptabel is.
Artikel 6:233 aanhef en onder b BW schreef:Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.
Hierin staan een paar complexe zinnen die hierop neer komen:Artikel 6:234 lid 1 BW schreef:De gebruiker heeft aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand heeft gesteld, de voorwaarden overeenkomstig de in artikel 230c voorziene wijze heeft verstrekt of, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt dat de voorwaarden bij hem ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel of een griffie van een gerecht zijn gedeponeerd, alsmede dat zij op verzoek zullen worden toegezonden. Indien de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand zijn gesteld, zijn de bedingen tevens vernietigbaar indien de gebruiker de voorwaarden niet op verzoek van de wederpartij onverwijld op zijn kosten aan haar toezendt. Het omtrent de verplichting tot toezending bepaalde is niet van toepassing, voor zover deze toezending redelijkerwijze niet van de gebruiker kan worden gevergd.
Nee ik zeg niet dat er geen boete mag zijn (of eigenlijk gewoon extra betalen voor de dagen dat je dat ding niet inlevert). Alleen vind ik een (eventuele) waarschuwing en maximum bedrag redelijk.F.van Holten schreef:olaf79 schreef:Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat het me redelijk lijkt dat er een maximumbedrag in de AV staan. Als je vergeet in te leveren en je krijgt geen herinnering zou de boete kunnnen oplopen naar een bedrag dat meer is dan de heraanschaf waarde voor de videotheek. Het zou in 2 jaar tijd ruim 700 euro worden.F.van Holten schreef:Dus de ondernemer weet, nou dit is niet expres, dus hoeft u niets te betalen.
Vreemde veronderstelling, de ondernemer doet het altijd fout, en de klant mag alles, zelfs 55 dagen te laat komen.
Wees eens redelijk, Ts was wat vergeetachtig, dus de ondernemer is weer de klos.
Prettige avond.
Met andere woorden: de werkelijke schade ligt (een stuk) lager en is niet aan te tonen, dus doen we het maar zo.Jolijn schreef:Nee:
"is huurder een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan de dagverhuurprijs voor elke dag"
Artikel 6:94 lid 1 BW schreef:Op verlangen van de schuldenaar kan de rechter, indien de billijkheid dit klaarblijkelijk eist, de bedongen boete matigen, met dien verstande dat hij de schuldeiser ter zake van de tekortkoming niet minder kan toekennen dan de schadevergoeding op grond van de wet.