Het probleem bij het “recht op reparatie” buiten het eerste jaar is het volgende: De Fabrikant is inderdaad verplicht het product binnen zijn verwachte economische levensduur te repareren. Ze mogen de onderdelen (wettelijk gezien) niet in rekening brengen bij de klant. Alleen de reparatietijd en de verzendkosten. Het probleem is nou dat als een product buiten het eerste jaar valt de reparatietijd

“ineens”

verdubbeld is t.o.v. een reparatie binnen het eerste jaar. Zo betaal je als consument zijnde de onderdelen niet maar de gewerkte tijd dubbel

. Aangezien ik niet geloof dat het mensen iets uitmaakt of ze hun geld uitgeven aan gewerkte uren of aan de onderdelen wil ik nogmaals onderstrepen (samen met veel andere consumenten) dat een verlenging van de garantie helemaal niet slecht is! Ik kan u zelfs garanderen dat ik een aantal Dixons medewerkers ken die er zelf gebruik van maken, dus ach… waarom zo moeilijk doen.
Nu naar het verplichten van verlenging van de garantie bij een uitgestelde betaling of lease. Kijk, het is FOUT

als er daadwerkelijk een verplichting wordt gesteld aan het nemen van een verlenging van de fabrieksgarantie. Maar als consumenten dit niet op prijs stellen, of het niet vertrouwen kunnen ze toch altijd contact opnemen met Comfort Card??? (de maatschappij die dit soort dingen regelt voor Dixons). Ze zullen hier dan horen dat dat helemaal niet nodig is en kunnen ze met een gerust hard “Nee” zeggen tegen de verkoper, aangezien de meeste consumenten sowieso al niet op hun mondje zijn gevallen. Ik kan me niet voorstellen dat een verkoopadviseur van Dixons een PC van 1500 euri laat schieten omdat de klant geen Verlengde Garantie Verzekering wil.
Tot slot wil ik nog wel even vermelden dat het nemen van een verlenging van de garantie op een PC (zeker bij een lease) geen overbodige luxe is

. Wie wil er immers nog afbetalen voor een PC waarvan het moederbord of de processor defect is? De kosten van een verlenging van de garantie is (nog steeds) een bedrag die lager ligt als de kosten van de hierboven genoemde onderdelen… Kijk, als een diskettedrive defect raakt dan is het natuurlijk jammer, maar een TFT-scherm, Harddisk of Printer is natuurlijk andere koek

.