Moneyman schreef:Een lesje economie helpt je wellicht dit te begrijpen.
....begrijpen hoe krom alles in elkaar zit.
Begrijpen dat die handmatige aktie lang niet het enige is dat moet gebeuren. Dat er op jaarbasis wellicht het tienvoudige aan mensen betrokken is bij zulke handmatige processen, variërend van het klantcontactcentrum dat alle brieven, mailtjes en telefoontjes moet aannemen, beantwoorden en archiveren tot juristen en de communicatie afdeling die iedere standaardbrief moeten opstellen, controleren en bijhouden en ook alle wettelijke wijziginge moeten bijhouden, tot accountants en QA etc. die de berekeningen en geldstromen moeten controleren en aan diverse controlerende instanties moeten verantwooren tot de it afdeling die moet zorgen voor een infrastructuur waarin die berekeningen, correspondentie en andere relevante zaken kunnen worden gemaakt en gearchiveerd en waarin alles reproduceerbaar en controleerbaar is (denk bijvoorbeeld aan controles of alles wel met vier ogen is bekeken en dat zaken niet eenvoudig aan te passen of te verwijderen zijn). Met name in die controles en in het zekerstellen van dat er geen ontoelaatbare zaken tussendoor gaan zitten heel veel kosten.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met mensen en afdelingen die allemaal bij die 'eenvoudige' handberekening van je betrokken zijn. Als je nagaat hoeveel FTE er met zulke processen gemoeid zijn en hoe relatief weinig klanten per jaar met deze processen te maken hebben, dan kun je nagaan dat 150 euro geen extreem hoge prijs is. En je kunt ook nagaan dat het omogelijk is om per berekening aan alle afdelingen en alle handelingen een prijskaartje te hangen. Maar wat Moneyman al aangeeft, als je het niet wil zien, dan zie je het niet.
kweenie schreef:.....Met name in die controles en in het zekerstellen van dat er geen ontoelaatbare zaken tussendoor gaan zitten heel veel kosten.
Dat "zekerstellen" lukt niet zo best! In mijn beleving grossieren banken juist in "ontoelaatbare zaken."
Even in collectief geheugen graven leert dat abn amro beboet is voor Vestia schandaal, en in VS voor niet naleven witwasregels en ontduiken sancties tegen Iran en Libie en handel zonder vergunning.
Op dit moment legt Dhr Lakeman ABN het uur aan de schenen nav van verkoop "ondeugdelijke rentewaps" aan MKB klanten.
Helaas is het ideale wereld beeld uit de lesjes economie in de praktijk toch anders.
Ja, en dus? Maakt het feit dat een bank soms de zaakjes niet op orde heeft (getuige jouw stelling) dat de handelingen died e bank verricth daardoor goedkoper zouden moeten zijn?
Ik verwijs maar weer naar mijn eerder genoemde lesje economie...
Als ik mijn auto wegbreng voor een APK en ik moet 130 euro betalen ,heb ik geen les economie nodig om te weten dat het veel te duur is. Maar nu het een financieel produkt is mag het duur zijn. Heb vanavond Radar gezien over de bank. Na klachten komen ze er ineens achter dat er fouten zijn gemaakt. Misschien moeten ze daar nog extra lesjes economie nemen.