LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ib-groep

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Re: ib-groep

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb vorige week ook een brief gehad dat ik van aug 2002 tot en met dec 2002 0.01 eurocent per maand teveel hda ontangen. Ik heb nu dus een schuld van 0.03 Eurocent aan de IB-groep...
En me broer heeft precies dezelfde brief geha hij heeft ook een schuld van 0.03 eurocent.
wat is ib-groep VAAG bezig zeg...

Linda81

Ongelezen bericht door Linda81 »

Ik heb kort geleden ook een brief van de IBG-groep gekregen, dat ik in het jaar 2002 teveel studiefinanciering heb gekregen.
Ik totaal 710 euro! Dit moet ik in de maanden april tot augustus terugbetalen. Dat betekent dat ik per maand 133 euro minder krijg.
Ik vind dit erg vreemd omdat ik alle 5 jaren al op hetzelfde bedrag zit.
Ze vragen de gegevens toch op bij de belastingdienst?? Waarom verandert er na 2 jaar dan 'ineens' iets in mijn vaders gegevens???
Ze vertellen er niet eens bij WAT er verandert is!!

M.J.M. Smits

Ongelezen bericht door M.J.M. Smits »

Toen ik in 2002 als vader van een studerende dochter werkloos was, werd mij geadviseerd, de peildatum te laten verleggen door IBG zodat zij in dat jaar meer studefinanciering zou krijgen. Dit heb ik gedaan. Enkele maanden daarna kreeg ik weer werk en heb dit aan IBG gemeld met de vraag of zij dit in hun systeem konden aanpassen. Mij werd verteld dat dit vanzelf gebeurde. Dat jaar hoefde ik geen bijdrage te betalen, maar omdat ik in datzelfde jaar weer inkomsten had, gaf de belasting dit aan IBG op. IBG heeft echter verzuimd, de vehoogde toelage te stoppen, waardoor mijn dochter nu, 2 jaar later een fikse naheffing van € 1400,00 moet betalen. Bij navraag bleek, dat de peildatum ineens voor 2 jaar zou gelden. Ook zou er iets veranderd zijn in de situatie van mijn vrouw. Haar inkomsten in dat jaar zou gestegen zijn met € 1,00 !!! Hierdoor is de bal aan het rollen gegaan en dienen wij voornoemd bedrag af te lossen.
Aangezien onze dochter met een flinke schuldenlast zit, kan zij voorlopig ook niet in aanmerking komen voor een uitwonende beurs, mocht zij op kamers gaan. Dank zij IBG.....

Ewald v. L.

Ongelezen bericht door Ewald v. L. »

Ook ik kreeg bericht vanuit groningen en wel op 5 maart. In deze brief schreef men dat er in 2002 iets gewijzigd was in de situatie van mijn vader.
In mijn vader zijn situatie is er in dat jaar helemaal niks gewijzigd.

De schuld volgens de IBG is 12 x 78,85= 946,20

De IBG schreef mij in die brief dat ze het zouden verrekenen met mijn huidige beurs, dus per saldo ontvang ik nu van hun 5 eurocent per maand, en daar moet ik mijn huur van betalen en van eten.

Als klapper op de vuurpeil ontving ik afgelopen vrijdag 26 maart alweer de volgende brief van de IBG, nu ging het over het jaar 2003.

Ook hier schrijft men dat ik te veel aanvullende beurs heb ontvangen, het gaat hier om 12 x 31,98= € 383,76. Dit zou weer door een wijziging in de situatie van mijn vader worden veroorzaakt. Ook in dat jaar zijn er geen bijzondere dingen omtrent mijn vader zijn inkomen.

In totaal komt het er op neer dat ik 383.76 + 946,20= € 1329,96 aan schulden zou hebben.

Het komt er hier in het kort op neer dat per saldo niks meer ontvang vanuit Groningen en dat ik kan gaan lenen of iets dergelijks.

Deze week ga ik informatie inwinnen bij het steunpunt van de IB-Groep bij ons in de regio, ik hoop dat ze mij hier meer kunnen vertellen over deze hele gang van zaken.

Ik hoop gezien het snel stijgende aantal reacties op dit forum, dat er aandacht aan wordt besteed in een van de volgende uitzendingen, wellicht kan men verklaren hoe het komt en een oplossing bieden.

Het is heel raar dat je achteraf een bericht krijgt dat je teveel hebt ontvangen en dat je daardoor in feite klem wordt gezet want je kan geen kant op zonder beurs

Judith R.

Ongelezen bericht door Judith R. »

Ook ik heb zo'n brief gehad van de ib-groep. Daarin stond dat er iets was veranderd in de siruatie van m'n vader ??? en daarom zou ik 2 eruocent per maand teveel hebben ontvangen. Het gaat dus om een totaalbedrag van 12 eurocent. Ze schuiven het op de toelage die aangepast is maar in werkelijkheid is het zo dat hun een fout hebben gemaakt met het omrekenen van guldens naar euro's. Want wanneer ik de brief vergelijk met de brief van 2002 over de toegewezen toelage dan komt dit bedrag overeen. Alleen wanneer je gaat omrekenen kom je op een bedrag van 2 eurocent cent lager uit. Een beetje kinderachtig dat ze hun eigen fouten niet toegeven!!!!!!!!!!!!!

Jessica

Ongelezen bericht door Jessica »

Ik heb in januari een brief ontvangen dat mijn prestatiebeurs is omgezet in een gift. Hierbij staan geen kleine lettertjes dat ze zich hier nog op kunnen herroepen. Nu heb ik 3 maanden later een brief ontvangen dat ik in 2002 teveel heb ontvangen en wel E 450,-.
Of ik het even wil terug betalen. Ik heb meteen gebeld dat ik j=het er niet mee eens was. Ik was van mening dat het hele studiefinancieringsverhaal was afgesloten, en nu heb ik ineens een schuld! Ik heb aan de IB-groep gevraagd waar vermeld staat dat ze nog na 5 jaar geld terug kunnen vorderen en toen gaf ze aan dat dat nergens vermeld is. Ik heb het op de brief ook niet terug kunnen vinden! Ik ben dus van mening dat ik het niet hoef te betalen.
Ze gaf aan dat ze het recht hebben om van 5 jaar terug gegevens op te vragen bij de belastingdienst, dat klopt. Maar dan hadden ze vorig jaar in april meteen moeten aangeven dat ik teveel heb ontvangen en niet na twee jaar. En zeker niet als ik een brief heb waarin vermeld staat dat de beurs is omgezet in een gift. :evil:

huib

Ongelezen bericht door huib »

Ook ik kreeg vorige week bericht dat ik in 2002 teveel studiefinanciering zou hebben ontvangen, omdat er ook bij mij iets(???) in mijn situatie veranderd zou zijn. Bij mij zou het gaan om een bedrag van 1063 euro.
En ook ik ben ik augustus 2002 afgestudeerd.

Het lijkt erop dat het jaar 2002 het IBG een hoop problemen geeft...

Majorie

Ongelezen bericht door Majorie »

Ja hoor, er zijn mensen die veeeel geld terug moeten betalen! In 2000 is een salaris opgevraagd bij de belastingdienst van mijn ouders, achteraf ( ... 2004 nota bene!!!) bleek het salaris van mijn ouders toch veel hoger te liggen dan in eerste instantie bleek.. Dit betekent dat i5 8 x € 216,53 te veel heb ontvangen en dus dik € 1700,00 terug moet betalen. Is dit misschien een reden tot een voorbeeld brief voor de IB groep?? Een brief sturen doe ik in ieder geval zeker!

resp001328744

Ongelezen bericht door resp001328744 »

Hallo
Dit stelt allemaal niets voor van de IB-groep. Ik kreeg namelijk ineens een schuld van rond de 250 euro, en mijn zus 360 euro. Zonder ook maar enige uitleg waarom dit het geval was. In de brief zelf was totaal niets te vinden waarom. We zijn er nog mee bezig om het recht te zetten, maar zoals het nu eruit ziet ligt de schuld bij de IB-groep. Maar zelfs al mocht dit niet het geval zijn, lijkt het me dat je als overheidsinsteliing toch duidelijkheid moet verschaffen waarom je ineens een schuld hebt. Ook na vragen van mijn zus en mij werden we niet veel wijzer. Het kwam erop neer dat we weren afgesnauwd. Pas toen onze vader zich ermee ging bemoeien werden ze iets redelijker. Door deze schuld komt het erop neer dat ik in april en mei 95 euro studiefinanciering ontvang, terwijl ik uitwonend ben met een kamer van 220 euro!!!.
Robert

Myself

Ongelezen bericht door Myself »

Hallo iedereen met hoge schulden
Let goed op met betalen. Zoals ik zie hebben meerdere mensen hetzelfde probleem als mij. Ook bij mij was het inkomen van mn vader ineens verandert. Er waren twee definitieve aanslagen, aldus de IB-grope. Tussen beide zat heel veel euro verschil. Maar volgens de belastingdienst was er maar een aanslag over 2000 van het inkomen van mn vader, dus kan er nooit een verandering op zijn getreden. Volgens de belastingdienst, die heel redelijk was, lag de fout misschien in het omrekenen va nguldens naar euro's!!! de aanslag van mn vader is doorgefaxt naar de IB-groep. Aangezien ik nog geen bericht terug heb kan ik nog niet zeggen hoe het afgelopen is. Maar vreemd blijft het wel.Vooral omdat in de brief van de IB nergens staat vermeldt hoe het komt. En erg behulpzaam en netjes zijn ze daar totaal niet.

:mark:

Ongelezen bericht door :mark: »

Zelfde verhaal hier,
Er zou in 2002 iets geweizigd zijn in de situatie van mijn moeder. M'n zusje heeft nu een kortlopende schuld van 514,98 en ikzelf van 1530,18.
Typisch is dat bij alle berekeningen de ouderbijdrage van mijn moeder 0 euro is.

diana

Ongelezen bericht door diana »

Ik heb al eerder gereageerd op dit forum. Hierop gaf ik aan dat ik een brief had gekregen met daarin de mededeling dat ik een schuld had van €0,36 over 2002.

Hierop heb ik een e-mail gestuurd naar de IBG met de vraag hoe ze aan dit bedrag kwamen. Vandaag kreeg ik een e-mail terug dat het bedrag dergelijk laag was, zodat het bedrag kwijtgescholden wordt.

Dus iedereen met een dergelijke belachelijk lage schuld, mail eerst even naar de IBG voordat je een bezwaarschrift stuurt. Scheelt je weer een postzegel van €0,39. En een hoop ergenis uiteraard.

neeltje

Ongelezen bericht door neeltje »

ook wij kregen een brief, dat mijn zoon in 2002 0,18 eurocent teveel studiefinanciering had gekregen . we gaan nu maar vragen of hij dit in 6 maandekijkse termijnen mag betalen. op zo,n belachelijke brief een belachelijke vraag. :lol:

Manon22

Ongelezen bericht door Manon22 »

Radar wat moeten we nu doen?????Ik heb al een bezwaarschrift ingediend, maar IBG houdt voet bij stuk.

Ennail

Ongelezen bericht door Ennail »

Wegens ziekte moest ik tussentijds met mijn opleiding stoppen. Brieven aangetekend opgestuurd, krijg ik als reactie dat mijn doktersverklaring niet geldig was.. Terwijl ik een specifieke brief had met mijn lichamelijke probleem en een handtekening van mijn arts.. Gingen ze niet mee accoord.. Op een bepaald moment was ik het zo zat.. dat ik maar het bedrag ad €425,- betaald heb.. Ik had geen zin meer om me er mee bezig te houden, aangezien ze me toch niet wilden helpen.. En dan ook die brieven die je terug krijgt... Alles met je en jij.. Dat slaat ook nergens op. Ze mogen je wel met wat meer respect behandelen!!! :cry:

11i

Ongelezen bericht door 11i »

Helaas, ik wilde dat ik maar een paar eurocenten hoefde terug te betalen. Natuurlijk, ik vind het belachelijk dat ze over 4 cent moeilijk gaan doen.
Ik kreeg een brief thuis gestuurd waarin stond dat ik een teveel aan studiefinanciering had ontvangen van rond de 1000 euro. De reden... mijn ouders zouden meer verdiend hebben in het jaar 2002. Dit hadden ze na gevraagd bij de belasting. Dit heb ik als antwoord gekregen n.a.v. een mail aan de IB-groep. (één pluspunt voor de IBG in vergelijking met de NTI, mail terug!!)
Nu vraag ik mij af:
:?: Waarom komt de IB-groep hier zo laat mee? Het gaat immers over
2004.
:?: Waarom kan er niet in de brief worden vermeld waardoor ik teveel
aan studiefinanciering heb gekregen?

M.vr.gr. Elfi

Suzanne24

Ongelezen bericht door Suzanne24 »

Helaas is de schuld bij mij niet zo laag bedrag (was het maar waar).
Ik kreeg maandag een bericht dat er ieis is gewijzigd in de situatie is van mijn moeder veranderd, waardoor ik teveel studiefinanciering heb ontvangen in 2002. Mijn schuld is ruim 2.000,=.

Ik begrijp er niets van wat in al mijn studiejaren is de bijdrage van mijn moeder altijd 0,= geweest.

Alle reacties op deze forum heeft mij de hoop gegeven dat er iets niet klopt bij de ib-groep. De vraag is alleen wat.....
Radar, help ons!! Wat ik kan er niet achter komen wat het probleem is.
Als je ib-groep belt, zijn zij onduidelijk en vaag.
Ik ben in ieder geval niet van plan te betalen!

Manon22

Ongelezen bericht door Manon22 »

P.S Bij mij gaat het ook om een schuld van 1000-, alleen wordt het bedrag bij gekort op mijn studiefinanciering....dus ik hou 26-, per maand over.
In mijn geval zou er ook iets gewijzigd zijn in de situatie van mijn moeder. Het gaat zowel om het jaar 2002 en 2003.
En dat terwijl mijn moeder niet veel verdient?????????????

Mariska

Ongelezen bericht door Mariska »

Ook ik ben "slachtoffer" van de 2002 praktijken van de IBG..

Ik krijg ook tot en met december 2004 geen studiefinanciering meer omdat hun een fout met berekenen hebben gemaakt. Kunnen ze dit maken..wat nou als je van dat geld je boeken moet kopen? Dus van januari tot augustus alles bij elkaar sprokkelt en dan nu in ene geen studiefinanciering meer krijgt?!

Ik vindt het niet kunnen en heel stom dat ze uberhoupt zo een fout kunnen maken. Dit is toch geen oplossing?

En heel toevallig alle studenten in 2002 een foute berekening toekennen, wij worden ingekort op hun fouten!

Groetjes Mariska (noord-holland)

Mariska

Ongelezen bericht door Mariska »

Ps. Bij mijn studiejaren is de bijdrage van mijn moeder ook altijd ),= geweest. Mijn moeder verdiende en verdient nog steeds het minimumloon en mijn ouders zijn gescheiden. Tot voor kort kreeg ik ook altijd aanvullende beurs. Sinds een aantal maanden niet meer omdat mijn moeder teveel is gaan verdiene :shock: ZE VERDIENT HET MINSTE VAN HET MINIMUM..ZE IS ALLEENSTAAND OUDER :shock:

Groetjes Mariska

Gesloten