LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Moneyman

Re: Geld overgemaakt op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gezien de hoogte van de huidige proceskosten (m.n. de absurd hoge griffierechten) moet het wel een heel substantieel bedrag zijn om het een procedure waard te laten zijn.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Julie4444 schreef:
Moneyman schreef:Dat was vroeger, inderdaad, de naam/nummercontrole is enkele jaren geleden afgeschaft.
Zouden ze weer moeten invoeren, ook zodat je weer voor je overmaakt meteen een waarschuwing krijgt met de mededeling onder welke naam de rekening staat, als deze niet volledig en exact overeenkomt met wat je hebt ingetypt.
Dat werd alleen maar bij overschrijvingen binnen 1 bank (de ING) gebruikt. Naar andere banken had je dat niet. En dat is maar goed ook. Ik heb er helemaal geen behoefte aan dat andere banken dan waar ik klant ben mijn gegevens hebben.

CB

Ongelezen bericht door CB »

GJvdZ schreef:
Julie4444 schreef:
Moneyman schreef:Dat was vroeger, inderdaad, de naam/nummercontrole is enkele jaren geleden afgeschaft.
Zouden ze weer moeten invoeren, ook zodat je weer voor je overmaakt meteen een waarschuwing krijgt met de mededeling onder welke naam de rekening staat, als deze niet volledig en exact overeenkomt met wat je hebt ingetypt.
Dat werd alleen maar bij overschrijvingen binnen 1 bank (de ING) gebruikt. Naar andere banken had je dat niet. En dat is maar goed ook. Ik heb er helemaal geen behoefte aan dat andere banken dan waar ik klant ben mijn gegevens hebben.
Het is zelfs nog selectiever, dan binnen 1 bank. De naam nummer controle gebeurde alleen bij de oude girorekeningnummers van de Postbank. En dat gebeurde omdat bij deze rekeningnummers de elfproefcontrole niet kon worden toegepast.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Moneyman schreef:Eens. Ik heb ook geen idee waarom dat afgeschaft is.

En dat laatste ben ik het uiteraard helemaal mee eens: het begint met EIGEN verantwoordelijkheid.
Helemaal mee eens, maar we maken allemaal wel eens een fout. De gevolgen van deze fout zijn wat mij betreft niet proportioneel. Ik vraag me af hoe het in bijvoorbeeld Duitsland is geregeld. Daar lijkt het betalingsverkeer erg op het onze.

Judith63

Ongelezen bericht door Judith63 »

Ik heb het zelf ook een keer gedaan, geld overgemaakt naar een verkeerde rekening. Het ging in mijn geval om 500 euro. Eerst stuurt de ING een verzoek tot terugbetaling naar de ontvanger.(of via de bank van de ontvanger). Volgt er binnen 3 weken geen actie dan krijg je de naw gegevens en kun je zelf een verzoek sturen. In mijn geval had dat geen effect. Omdat het een onverschuldigde betaling betreft, en de ontvanger dus volgens het wetboek verplicht is om terug te storten, heb ik dit bij mijn rechtsbijstandsverzekering neergelegd. Deze hebben er behoorlijk achteraan gezeten maar ook dreigementen met boetes en rechtsvervolging had geen resultaat. Uiteindelijk heeft de jurist mij de keuze geboden: of doorzetten en voor de rechter laten komen met het risico dat de kip kaal was en er een jarenlang gedoe uit voort zou komen of ik kon van de verzekering 300 euro krijgen waarmee de zaak gesloten zou zijn. Hoewel het tegen mijn rechtsgevoel inging heb ik voor het laatste gekozen. De onrechtmatige ontvanger die weigert terug te betalen is dus wel degelijk strafbaar maar je recht halen blijkt in de praktijk nog niet zo simpel. Hopen dat het in uw geval een eerlijke ontvanger betreft. Succes.

Gesloten