LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ophef over brief NS verloren portemonnee

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door moederslink »

k2p schreef:Wauw. Dit is gewoon DIEFSTAL. Wettelijk gezien gewoon verduistering. NS heeft recht op een redelijke vergoeding (gewoonlijk 10%) als vindersloon, ALS zij de portemonnee zelf hebben gevonden. Zij nemen nu gewoon 100%, wat dus GEEN REDELIJKE vergoeding is. Met 16 euro aan geld, en misschien 10 euro aan restwaarde van de portemonnee zelf (rijbewijs en dergelijke hebben voor de NS geen waarde), zitten ze met een dikke 2,50 aan vindersloon.

Het bedrag aan "onkosten" lijkt me zo hoog dat de NS deze echt niet kan aantonen.

Dit is gewoon afpersing. Jij wilt je rijbewijs terug? Dan willen wij (een flink deel van) jouw geld houden.

Overigens kan ik deze praktijk ook niet terugvinden in de Algemene Voorwaarden van de NS. Dus de grondslag hiervoor mist ook volledig. Daarnaast kan men met de Algemene Voorwaarden niet boven de wet uit.
En wat als er bv € 3000 in zou zitten? ( wow!)
Dan is € 15 peanuts natuurlijk. Wel ben ik met je eens , zoals ik hierboven ergens ook al schreef , dat dit goed duidelijk ergens moet komen te staan.

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door k2p »

sjohie schreef:Wat is volgens jou dan wel én klantvriendelijk, én zakelijk slim om te doen voor de NS?

En dit ene geval is natuurlijk niet representatief voor ervaringen en sentimenten van alle mensen die met deze service van doen hebben gehad. :wink:
Gevonden voorwerpen teruggeven hoort geen zakelijke onderneming op zich te zijn. Je behoort je aan de wet te houden. Als zij echt dat soort bedragen willen, zullen ze dat tot op de cent moeten onderbouwen, zonder uit te gaan van uit de duim gezogen forfaitaire bedragen.

Aan kosten zullen ze hooguit 1 parttimer in dienst hebben en een hokje waar ze alles opslaan. En "transportkosten", maar die zal ik buiten beschouwing laten omdat we hebben het hier over de NS hebben dit toch al rijdende treinen zullen gebruiken binnen hun dienstverlening.
Trek de omzet er af die binnenkomt door de verkoop van de niet-afgehaalde goederen.
En deel de restant van de gemaakte kosten over de personen die WEL hun goederen afhalen.
En niks geen commercieel uurtarief, maar gewoon kostprijs.

Dit hoeven ze natuurlijk niet steeds opnieuw uit te rekenen, maar op zijn minst eens per jaar of zo en aan de hand daarvan een prijsstelling nemen. Ik zou me ZO verbazen als genoemde bedragen dan reëel blijken. Ik zuig even uit m'n duim: 5 euro per voorwerp in totaal!?

Plus een vindersloon van 10% a 2,50. Dus 7,50 in totaal in dit geval. Maar zonder onderbouwing enkel dus de 2,50.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:
Radar schreef:
Kijk dus niet raar op als er 15 euro minder in je gevonden portemonnee zit. De NS haalt deze er na 5 dagen uit als 'administratiekosten'.
Eén alternatief is natuurlijk dat iemand 'een lege portemonnee heeft gevonden'.

Gewoon je portemonnee niet verliezen (en ook geen spullen in de trein achter laten), heb je dit probleem ook niet.
Tsja, jij bent natuurlijk perfect dus jou overkomt zoiets niet...
Valt best mee, met die perfectie. Maar het ligt er ook aan waar in je kleding je je portemonnee laat.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door prem »

k2p schreef:
sjohie schreef:Wat is volgens jou dan wel én klantvriendelijk, én zakelijk slim om te doen voor de NS?

En dit ene geval is natuurlijk niet representatief voor ervaringen en sentimenten van alle mensen die met deze service van doen hebben gehad. :wink:
Gevonden voorwerpen teruggeven hoort geen zakelijke onderneming op zich te zijn. Je behoort je aan de wet te houden. Als zij echt dat soort bedragen willen, zullen ze dat tot op de cent moeten onderbouwen, zonder uit te gaan van uit de duim gezogen forfaitaire bedragen.

Aan kosten zullen ze hooguit 1 parttimer in dienst hebben en een hokje waar ze alles opslaan. En "transportkosten", maar die zal ik buiten beschouwing laten omdat we hebben het hier over de NS hebben dit toch al rijdende treinen zullen gebruiken binnen hun dienstverlening.
Trek de omzet er af die binnenkomt door de verkoop van de niet-afgehaalde goederen.
En deel de restant van de gemaakte kosten over de personen die WEL hun goederen afhalen.
En niks geen commercieel uurtarief, maar gewoon kostprijs.

Dit hoeven ze natuurlijk niet steeds opnieuw uit te rekenen, maar op zijn minst eens per jaar of zo en aan de hand daarvan een prijsstelling nemen. Ik zou me ZO verbazen als genoemde bedragen dan reëel blijken. Ik zuig even uit m'n duim: 5 euro per voorwerp in totaal!?

Plus een vindersloon van 10% a 2,50. Dus 7,50 in totaal in dit geval. Maar zonder onderbouwing enkel dus de 2,50.
Je hebt waarschijnlijk geen bedrijf.

alfatrion
Berichten: 22078
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier om zaakwaarneming, zoals bedoelt in art. 6:198 BW e.v.. Als de zaakwaarnemer kosten moet maken voor de zaakwaarneming dan kan hij deze in rekening brengen. Er is geen ruimte om winst te maken.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door prem »

Dan zal de portemonnee man/vrouw moeten gaan aantonen dat er winst gemaakt is op die 15 euro.
Of een bedankbriefje schrijven mag ook....maar Nederland heeft langzamerhand een derdewereldland cultuur.

alfatrion
Berichten: 22078
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door alfatrion »

De zaakwaarnemer zal zijn moeten aantonen welke kosten hij heeft moeten maken.
De vijftien euro geld in beginsel als een onverschuldigde betaling.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door prem »

Dan komt de portemonnee man niet weg met 15 euro.

alfatrion
Berichten: 22078
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door alfatrion »

:?:

Gompy47
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:33

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door Gompy47 »

alfatrion schreef:Ik vraag mij af op grond waarvan de NS denkt dit bedrag te kunnen innen.
Omdat dat in veel voorwaarden staat bij meerdere vervoersbedrijven.
Google eens op:
Gevonden voorwerpen bewaarloon

Bewaarloon, administratiekosten enz

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door prem »

Alle vervoersbedrijven hebben die voorwaarden, bewaarloon, admie kosten, verzendkosten.
Doodnormaal voor mensen die buiten de vier muren komen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door prem »

alfatrion schreef:De zaakwaarnemer zal zijn moeten aantonen welke kosten hij heeft moeten maken.
De vijftien euro geld in beginsel als een onverschuldigde betaling.
Dat moet ie helemaal niet want het staat in de voorwaarden vermeld.

alfatrion
Berichten: 22078
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door alfatrion »

Deze bedrijven voldoen niet aan de informatieplicht zoals omschreven in art. 6:234 BW.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door prem »

Nou goed laat de portemonnee man een zaak starten. Succes!!!

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door encore »

Overigens weet ik waar de NS de gevonden spullen bewaard en ik kan melden dat het geen hokje maar een flinke hal is. En omdat maar een klein deel wordt opgehaald zullen de kosten verhaald moeten worden bij de mensen die die zooi wel ophalen....

alfatrion
Berichten: 22078
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door alfatrion »

encore schreef:En omdat maar een klein deel wordt opgehaald zullen de kosten verhaald moeten worden bij de mensen die die zooi wel ophalen....
Nee hoor, de NS kan dit ook halen uit de algemene middelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door moederslink »

wat is het punt nu eigenlijk vd tegenstanders? Ik snap het niet zo goed , als je iets vindt en het ad rechtmatige eigenaar teruggeeft mag daar toch vinders/ bewaarloon tegenover staan?
Er wordt zoveel achter gelaten in de treinen ( voor mij trouwens onbegrijpelijk eigenlijk ), iemand moet de zooi opruimen, bewaren, archiveren etc etc , daar mag best een vergoeding tegenover staan. Of het nu om € 15 gaat of om € 7.50 , er moet kennelijk altijd worden " gemiept " , wees blij dat je je zooi weer terug hebt.
Het liefst willen ze het gewoon weer gratis terug , maar voor niks gaat alleen de zon op.
Als de NS dit duidelijk gaat aangeven , wellicht dat dan de mensen beter op hun spullen zullen letten :evil:

alfatrion
Berichten: 22078
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:wat is het punt nu eigenlijk vd tegenstanders?
Ik denk dat dit hem zit in de afwezigheid van een overeenkomst en de willekeurigheid van het bedrag. Maar goed, dit geld dus:
Artikel 6:200 BW schreef: 1. De belanghebbende is, voor zover zijn belang naar behoren is behartigd, gehouden de zaakwaarnemer de schade te vergoeden, die deze als gevolg van de waarneming heeft geleden.

2. Heeft de zaakwaarnemer in de uitoefening van een beroep of bedrijf gehandeld, dan heeft hij, voor zover dit redelijk is, bovendien recht op een vergoeding voor zijn verrichtingen, met inachtneming van de prijzen die daarvoor ten tijde van de zaakwaarneming gewoonlijk werden berekend.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door moederslink »

@alfa, beste alfa, jij zit meer in de wetten dan ik, sorry. Waarschijnlijk heb je wel gelijk ergens , maar ik bekijk het gewoon vd kant vh normale- fatsoenlijke- menselijke; als iemand iets van mij heeft gevonden, bewaard heeft en terugstuurt vind ik het alleszins acceptabel dat diegene de gemaakte kosten terug krijgt , dat hoeft echt niet in de papieren te lopen , maar ik vind € 15 een redelijk bedrag en hoe dat exact is opgebouwd zal me eerlijk gezegd worst wezen , boeit me niet, ik ben dan gewoon blij dat ik mijn portemonnee terug heb en kan weer verder en hoef geen tig nieuwe pasjes e.d te regelen , is mij ook wat waard.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou Alfa, je haalt heel mooi een wettekst aan, waarin staat dat de NS (die ten slotte handelt in de uitoefening van een bedrijf) recht heeft op een vergoeding. En dat tegen een tarief dat gebruikelijk is.

Als die 15 euro gebruikelijk is, los of het kostendekkend, winstgevend of verliesmakend is, dan is dat toch het gangbare tarief. Miep-miep of geen miep-miep.

Het enige wat er op af te dingen is: mag de NS dit recht in eigen hand nemen, of hoort ze eerst netjes een factuur en blablabla te sturen.

Gesloten