LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang
-
Re: Onverwachte hoge internetkosten op factuur, geen sms ontvang
Dank je jullie alle voor de reactie en de steun. We zijn aan het kijken aan een aantal van jullie reactie en hoe we deze kunnen gebruiken. We proberen nog met KPN in gesprek te gaan, ze blinken niet uit in klantvriendelijkheid. Wil je onze KPN soap volgen zie
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 3516536718
Mocht je je hierin herkennen of het ook belachelijk vinden, like dit bericht en deel het met andere Misschien help dat, om een beetje aandacht te krijgen
bvd
Arhur
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 3516536718
Mocht je je hierin herkennen of het ook belachelijk vinden, like dit bericht en deel het met andere Misschien help dat, om een beetje aandacht te krijgen
bvd
Arhur
-
Hallo Vogels,
Ik heb geen verstand van IT, dat heb ik bij mijn zwager neergelegd, hij heeft de PC meegenomen en is hem aan het onderzoeken. Geloof ik wil niets liever, dan de werkelijke oorzaak te achterhalen. De kinderen mogen niet meer op de PC en ik zelf haal nu elke keer de stekker uit mijn modem, omdat ik doodsbang ben voor weer een hoge rekening.
Mocht je nog tips hebben over de oorzaak hoor ik het graag, ik stuur alles door naar mijn zwager.
mvg
Arthur
Ik heb geen verstand van IT, dat heb ik bij mijn zwager neergelegd, hij heeft de PC meegenomen en is hem aan het onderzoeken. Geloof ik wil niets liever, dan de werkelijke oorzaak te achterhalen. De kinderen mogen niet meer op de PC en ik zelf haal nu elke keer de stekker uit mijn modem, omdat ik doodsbang ben voor weer een hoge rekening.
Mocht je nog tips hebben over de oorzaak hoor ik het graag, ik stuur alles door naar mijn zwager.
mvg
Arthur
Nu komt er wat mij betreft een aap uit de mouw: dit gaat vermoedelijk niet om een mobiele telefoon, maar een internet dongle op een PC.arthur.van.roekel schreef:Hallo Vogels,
Ik heb geen verstand van IT, dat heb ik bij mijn zwager neergelegd, hij heeft de PC meegenomen en is hem aan het onderzoeken.
De sim kaart in die dongle is gewoon dezelfde als in je telefoon.....
Alleen een SMS sturen naar het nummer van die SIM kaart gaat natuurlijk niet werken.
En de kinderen klikken verder op youtube.....
-
Klopt het gaat om een internet modem (router) hier zit een SIM kaart in. En deze kan geen SMS ontvangen, of ik zou in ieder geval niet weten hoe. Ik ben altijd scherp op data verbruik, we hebben vorige ook namelijk een hoge rekening gehad. Dus de kinderen weten dat ze thuis niet mogen youtuben. De laatste twee facturen zijn een totale verrassing, ik heb na mijn idee niks geks gedaan en toch torenhoge rekeningen. KPN werkt niet mee en wijst me van het kasje naar de muur. Iedereen vind het raar en de rekening belachelijk maar toch moet ik betalen. Nu hebben ze van de "hoge" directie een voorstel gedaan dan ik maar de helft hoef te betalen. En over dat voorstel kan ik met niemand bespreken die enig gevoel heeft voor de situatie. Ik hoop dat mijn zwager de oorzaak vind en ik weer normaal kan internetten
-
Volgens mijn zwager is het goed beveilig, MAC adres filtering kan dat?
-
De tijden die daar staan, zijn midden in de nacht van 00:30 tot 03:00. (kinderen zijn 9,11 en 13) Dus sluit de kinderen uit, het zijn geen nachtbrakers. Ik kan ook niks herleiden aan de opgegeven data.
-
Ik woon in het buitengebied en het bereik van mijn WIFI komt niet buiten de boerderij. Zou het kunnen dat er dan toch iemand inbreekt?
-
Feedback van zwager. Op de data die KPN aangeven heeft, geen sites bezocht die veel data vragen, video enzo. Hij schijnt dat de windows update? zelf op andere dag gedraaid heeft en ook niet de oorzaak is.
-
Ik ben bang dat mijn kinderen mijn IT genen hebben geërfd. Op mijn vraag of ze wel eens een film downloaden, vroegen ze kan dat dan en hoe moet dat...... Ik ben blij dat ik ze niet wijzer kan maken
Dank je voor de links, ik deel ze met mijn zwager. Ik heb snel gezien dat deze materie mijn boven de pet gaat. Ik laat je weten, of hij hier wat aan gehad heeft.
Dank je voor de links, ik deel ze met mijn zwager. Ik heb snel gezien dat deze materie mijn boven de pet gaat. Ik laat je weten, of hij hier wat aan gehad heeft.
-
Volgens zwager is WPA2 beveiliging actief. Hij gaat de kijken naar jou links
-
Dank je voor de tip. Ik ga dit bij KPN voorstellen
In logboek is te zien of de PC die betreffende nacht uberhaubt aangestaan heeft.arthur.van.roekel schreef:Feedback van zwager. Op de data die KPN aangeven heeft, geen sites bezocht die veel data vragen, video enzo. Hij schijnt dat de windows update? zelf op andere dag gedraaid heeft en ook niet de oorzaak is.
Heb je geen NAS oid die extern benaderbaar is (zonder dat je het weet)?
Huidige KPN abonnementen lijken dit probleem niet te hebben:
https://mobiel.kpn.com/mobiel-internet
Nadat je MB-tegoed op is, wordt automatisch je snelheid verlaagd voor het MB verbruik voor de rest van de maand (64 Kb/s download en 32 Kb/s upload). Dit gebruik is kosteloos. Dit geldt voor zowel Alles-in-1 Mobiel, Basis Mobiel als Mobiel Internet abonnementen.
-
Nee. ik heb geen NAS. Ik heb alleen 2 PC's, beide aangesloten op de modem. Ik weet dat dat het geval is met nieuwe abonnementen, ik heb nog een oud abonnementen en volgens KPN is dat totaal wat anders
Je kan proberen zo laag mogelijk te schikken, elk argument kan daarbij helpen:
.....en je hebt ongetwijfeld geen aanbod van KPN gehad om abonnement om te zetten.
Nu oude voorwaarden niet op kpn site te vinden zijn:
wat was binnen bundel tarief?
Was was buiten bundel tarief?
Hoe duidelijk was dit buiten de bundel tarief destijds gecommuniceerd?
-Buiten de bundel tarief is kan 10 tot wel 100 (!) keer hoger zijn dan prijs binnen de bundel. Sommige providers vermelden dat tarief alleen in kleine lettertjes. Me dunkt dat zo'n belangrijke producteigenschap daar niet zomaar verstopt mag worden.
-Binnen en buiten bundel zijn soms met andere maten gespecificeerd: Bundel in GB, extra verkeer in MB.
Je kan proberen dit met 2 maten meten misleidend te noemen. Indien buiten de bundel tarief ook in GB opgegeven was, dan was beter duidelijk geworden dat gebruik buiten de bundel extreem duur is.
Probeer dat in je voordeel proberen uit te leggen. De tariefstructuur waar je nu de dupe van bent is achterhaald want niet meer leverbaar.arthur.van.roekel schreef:ik heb nog een oud abonnementen en volgens KPN is dat totaal wat anders
.....en je hebt ongetwijfeld geen aanbod van KPN gehad om abonnement om te zetten.
Nu oude voorwaarden niet op kpn site te vinden zijn:
wat was binnen bundel tarief?
Was was buiten bundel tarief?
Hoe duidelijk was dit buiten de bundel tarief destijds gecommuniceerd?
-Buiten de bundel tarief is kan 10 tot wel 100 (!) keer hoger zijn dan prijs binnen de bundel. Sommige providers vermelden dat tarief alleen in kleine lettertjes. Me dunkt dat zo'n belangrijke producteigenschap daar niet zomaar verstopt mag worden.
-Binnen en buiten bundel zijn soms met andere maten gespecificeerd: Bundel in GB, extra verkeer in MB.
Je kan proberen dit met 2 maten meten misleidend te noemen. Indien buiten de bundel tarief ook in GB opgegeven was, dan was beter duidelijk geworden dat gebruik buiten de bundel extreem duur is.
-
@Arthur
Heeft KPN zich helemaal gehouden aan de Gedragscode TMD?
https://www.simyo.nl/templates/assets/p ... tekend.pdf
Deze code is al in 2012 opgesteld en door KPN ondertekend juist om "bill shock" zoals in jouw geval te voorkomen. Vaak houden ondertekenaars zich niet aan deze gedragscodes. Ik zou dit meenemen in je geschil bij de Geschillencommissie (geloof me: met KPN kom je er niet vanzelf uit).
Zie ook
http://financieel.infonu.nl/geld/151289 ... etten.html
en http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... bruik.html
Heeft KPN zich helemaal gehouden aan de Gedragscode TMD?
https://www.simyo.nl/templates/assets/p ... tekend.pdf
Deze code is al in 2012 opgesteld en door KPN ondertekend juist om "bill shock" zoals in jouw geval te voorkomen. Vaak houden ondertekenaars zich niet aan deze gedragscodes. Ik zou dit meenemen in je geschil bij de Geschillencommissie (geloof me: met KPN kom je er niet vanzelf uit).
Zie ook
http://financieel.infonu.nl/geld/151289 ... etten.html
en http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... bruik.html
-
Dank je Rob. Deze documenten zouden mijn redding zijn geweest, echter is mijn abonnement zakelijk afgesloten. Ik ben agrariër en heb daarom toen het abonnement zakelijk afgesloten. Daar heb ik nu spijt van als haren op mijn hoofd (en ik ben nog lang niet kaal )
-
Dank je 16again. We moeten deze contracten en de kleine letters eens door spitten. Zeker omdat KPN nu ook binnen het zakelijk internet geen buitenbundelkosten in rekening brengt
In logboek zie je voornamelijk installatie tijdstip van updates.arthur.van.roekel schreef:Hij schijnt dat de windows update? zelf op andere dag gedraaid heeft en ook niet de oorzaak is.
Downloaden van updates kan dagen eerder gebeurd zijn.
IK vraag me af of je kan controleren of SMS berichten daadwerkelijk verstuurd zijn, door de SIM kaart tijdelijk in een mobieltje te zettenarthur.van.roekel schreef:het gaat om een internet modem (router) hier zit een SIM kaart in. En deze kan geen SMS ontvangen
-
Als ondernemer kun je niet naar de geschillen commissie en de genoemde SMS is geen verplichting. Je bent een overeenkomst aangegaan met KPN dat je via de dongle data mag gebruiken en dat je bij meer verbruik gaat betalen. Dit wist je ook want eerder heb je dit al meegemaakt.
KPN snapt dat het bedrag erg veel is en komt uit coulance tegemoet door 50% te crediteren wat ze ook nog snel doen, wat verwacht je nu dan nog?
KPN houdt niet bij wat je met de verbinding doet, zij zien enkel dat je een data sessie opbouwt en beeindigd, zij loggen niet wat je daadwerkelijk doet. Dat zou een enorme inbreuk zijn op je privacy.
MAC filter is een zeer oude manier van filteren en totaal niet veilig. Je gaat nu op Facebook en via televisies programma's je gelijk halen terwijl je van een ondernemer mag verwachten dat hij zijn contracten goed doorleest en weet wat de gevolgen zijn.
Persoonlijk vind ik dat KPN erg tegemoet is gekomen door 50% te crediteren en je data/tijden te geven wanneer er is ingelogd. Ben je het er nog steeds niet mee eens ga dan naar een advocaat/rechtsbijstand en leg de kwestie voor, maar denk dat je weinig kans maakt. Ook is er kans dat KPN dan het coulance aanbod intrekt en je straks alles moet betalen. Dit is ook zo als je naar de geschillen commissie stapt.
KPN snapt dat het bedrag erg veel is en komt uit coulance tegemoet door 50% te crediteren wat ze ook nog snel doen, wat verwacht je nu dan nog?
KPN houdt niet bij wat je met de verbinding doet, zij zien enkel dat je een data sessie opbouwt en beeindigd, zij loggen niet wat je daadwerkelijk doet. Dat zou een enorme inbreuk zijn op je privacy.
MAC filter is een zeer oude manier van filteren en totaal niet veilig. Je gaat nu op Facebook en via televisies programma's je gelijk halen terwijl je van een ondernemer mag verwachten dat hij zijn contracten goed doorleest en weet wat de gevolgen zijn.
Persoonlijk vind ik dat KPN erg tegemoet is gekomen door 50% te crediteren en je data/tijden te geven wanneer er is ingelogd. Ben je het er nog steeds niet mee eens ga dan naar een advocaat/rechtsbijstand en leg de kwestie voor, maar denk dat je weinig kans maakt. Ook is er kans dat KPN dan het coulance aanbod intrekt en je straks alles moet betalen. Dit is ook zo als je naar de geschillen commissie stapt.
Uiteraard wordt er meer gelogd dan sessie start- en eind-tijden.sylvesterb schreef:KPN houdt niet bij wat je met de verbinding doet, zij zien enkel dat je een data sessie opbouwt en beeindigd, zij loggen niet wat je daadwerkelijk doet. Dat zou een enorme inbreuk zijn op je privacy.
KPN ..... je data/tijden te geven wanneer er is ingelogd.
Er wordt afgerekend naar verbruikte hoeveelheid data, niet hoe lang de internet sessie open staat.
Welke ondernemer kan zomaar de helft van het factuur bedrag uit "coulance" weggeven? Of rammelt de factuur misschien?sylvesterb schreef:KPN snapt dat het bedrag erg veel is en komt uit coulance tegemoet door 50% te crediteren wat ze ook nog snel doen, wat verwacht je nu dan nog?
Consumenten in dergelijke gevallen kregen in eerste instantie ook 50% coulance aanbod, zij hielden poot stijf en kwamen nog veel beter uit.
Al helpt het hier niet dat dit een zakelijk contract betreft.