LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vader wil kinderalimentatie terugvorderen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora

Re: Vader wil kinderalimentatie terugvorderen

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar het is tot op zekere hoogte wel terecht dat de vader dat geld terug vraagt - van de moeder. Niet van de zoon die er part noch deel aan had. Maar dat is mijn mening.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:O, maar het is tot op zekere hoogte wel terecht dat de vader dat geld terug vraagt - van de moeder. Niet van de zoon die er part noch deel aan had. Maar dat is mijn mening.
ik kan me bijna niet voorstellen dat zoonlief er nooit iets van af heeft geweten eerlijk gezegd, maar ok , het kan
vogels schreef:Het is aan de rechter om te bepalen of en hoeveel alimentatie moet worden terug betaald. Ik raad topicstarter dan ook dringend aan een advocaat in te schakelen.

* * dat vind ik ook en had ik ook als advies

En alimentatie bij moeder welkom? Ten 1e weet je de inkomsten van moeder niet en ten 2e een 18-jarige met een beetje inkomen laat je geen 250,- euro kostgeld betalen.

** nee ik weet de inkomsten van moeders niet en ik weet ook niet of zoonlief € 250 kostgeld heeft moeten betalen

En als ik het zo lees, heeft moeder hem nooit verteld dat zij nog steeds alimentatie op haar rekening ontving. Dus zij mag moreel gezien ook wel even haar portemonnee trekken.
** dat weet ik ook niet maar zoals ik al zei , ik kan me niet voorstellen dat TS van 18-19-20-21 dat niet heeft gehoord van zijn moeder en bij moeders valt kennelijk niets te halen hoewel dat moreel gezien ook niet juist is. De rechtzaak tegen moeder is niet ontvankelijk verklaard . Een advokaat moet zich er verder maar over buigen.

witte angora

Misschien, moederslink, is het maar goed dat je niet weet wat er in alle gezinnen gebeurd. ;)

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef:Welke vader vraagt trouwens het geld terug aan zijn kind? Hij was al die jaren voor 250,- euro p.m. 'klaar'. Waren de ouders niet gescheiden, was hij maandelijks jaar in, jaar uit heel wat meer kwijt geweest.
Je weet niet hoe de relatie tussen vader en kind is.

moederslink

Helaas slecht dus , begreep ik. TS heeft va zn 13e geen contact, oa door alcoholproblemen van zn vader.
Vader wil nu een deel van dat geld terug en naar mijn mening terecht. Bij moeders valt schijnbaar niks te halen dus nu dan maar proberen via zijn nu meerderjarige zoon.
PS: ik lees in de OP dat TS wel wist van die alimentatie , vader had netjes al die tijd € 250 pm betaald, zo schrijft hij.

witte angora

Maar kan een alimentatie wel met terugwerkende kracht herzien worden? Want daar praten we eigenlijk over. Dat bedrag is ooit een keer vastgesteld door een rechter, en kennelijk is daar nooit meer naar gekeken, terwijl het toch alleen een rechter is die die alimentatie kan wijzigen.

Zo eenvoudig is het niet:

http://cassatieblog.nl/personen-en-fami ... d-geboden/

https://www.vanveen.com/artikelen/terug ... imentatie/

http://cassatieblog.nl/personen-en-fami ... imentatie/

moederslink

[/quote]
Dat doet er naar mijn mening niks toe. Het is en blijft je kind.[/quote]

Ja dat kan wel waar zijn, maar een relatie kan zo verstoord zijn , door alles wat er vroeger is gebeurd en zeker bij vader/ zoon kan het dan hard tegen hard gaan!
Ik stel me zo voor dat vader nu pislink is geworden en linksom of rechtsom het teveel betaalde geld terug wil.Bij moeders valt niks te halen dus dan maar bij de zoon die ook in die tijd inkomsten had en dit ook niet heeft aangekaart en / of gemeld, noch bij vader noch officieel bij een rechter.
Maar dat neem ik aan , t fijne weet je er toch niet van.
En ik weet niet eens of dat met terugwerkende kracht verhaald kan worden...er is toen geen gerechterlijke uitspraak geweest toen de situatie veranderde. Alles bleef stil...
dus nogmaals, een advokaat moet er zich maar verder over buigen.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uw vader heeft geen poot om op te staan. Hij is sowieso verplicht in uw onderhoud bij te dragen tot uw 21ste. U verdiende blijkbaar tijdens uw studie wel wat, maar was dat ook genoeg om volledig in uw onderhoud te voorzien?

Als uw vader minder of niets bij had willen dragen, had hij dat via de rechter met u moeten regelen. Dat heeft hij nagelaten, en dat is niet uw schuld.

Vraag hulp bij het Juridisch Loket, want om u te verweren hebt u een advocaat nodig.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

tijger1 schreef:Uw vader heeft geen poot om op te staan. Hij is sowieso verplicht in uw onderhoud bij te dragen tot uw 21ste. U verdiende blijkbaar tijdens uw studie wel wat, maar was dat ook genoeg om volledig in uw onderhoud te voorzien?

Als uw vader minder of niets bij had willen dragen, had hij dat via de rechter met u moeten regelen. Dat heeft hij nagelaten, en dat is niet uw schuld.

Vraag hulp bij het Juridisch Loket, want om u te verweren hebt u een advocaat nodig.
U praat onzin. De alimentatiegerechtigde is verplicht om alle omstandigheden die de hoogte van de alimentatie beinvloeden direct te melden aan de plichtige.

tijger1

olaf79 schreef:
tijger1 schreef:Uw vader heeft geen poot om op te staan. Hij is sowieso verplicht in uw onderhoud bij te dragen tot uw 21ste. U verdiende blijkbaar tijdens uw studie wel wat, maar was dat ook genoeg om volledig in uw onderhoud te voorzien?

U praat onzin. De alimentatiegerechtigde is verplicht om alle omstandigheden die de hoogte van de alimentatie beinvloeden direct te melden aan de plichtige.

Ik mag toch aannemen dat die vader weet wanneer zijn kind 18 wordt?

olaf79

tijger1 schreef:
olaf79 schreef:

Ik mag toch aannemen dat die vader weet wanneer zijn kind 18 wordt?
Ja en? Het gaat niet om de leeftijd, maar het feit dat zoon een baan heeft gehad en dus niet of minder alimentatiegerechtigd werd. Hetzelfde zou gelden als hij ging samenwonen, of trouwen. Deze meldingsplicht rust op de gerechtigde omdat het ondoenlijk is voor de plichtige dit maandelijk te checken.

witte angora

Toch gaat het wel om de leeftijd. Vanaf de 18e verjaardag komt de alimentatie aan het 'kind' toe. Dat de vader dit intussen weet is wel duidelijk, anders zou het het niet van zijn zoon willen terugvorderen.

Je mag verwachten dat de vader het initiatief zou nemen om contact met zijn zoon op te nemen over die alimentatie, omdat hij van meet af aan op de hoogte is geweest of kon zijn van de regels hieromtrent. Sowieso had de vader om het bankrekeningnummer van de zoon kunnen vragen.

tijger1

De vragensteller volgde na zijn 18de een opleiding en kreeg een beetje betaald. Moeder heeft vader geinformeerd over de opleiding. Vader heeft helemaal geen reden noch recht de betaalde onderhoudsbijdrage terug te vorderen.

Als pa een verlaging of stopzetting gehad had willen hebben, had hij contact met zoon moeten opnemen om dat in der minne te regelen. Was zoon daar niet mee akkoord gegaan, had vader dat via de rechtbank moeten doen.

Heel simpel.

moederslink

tijger1 schreef:De vragensteller volgde na zijn 18de een opleiding en kreeg een beetje betaald. Moeder heeft vader geinformeerd over de opleiding. Vader heeft helemaal geen reden noch recht de betaalde onderhoudsbijdrage terug te vorderen.

Als pa een verlaging of stopzetting gehad had willen hebben, had hij contact met zoon moeten opnemen om dat in der minne te regelen. Was zoon daar niet mee akkoord gegaan, had vader dat via de rechtbank moeten doen.

Heel simpel.
We weten niet of de zoon " een beetje " heeft verdiend, wel weten we dat moeder de vader heeft geïnformeerd wb de opleiding.
Ook weten we niet of er mogelijk ook nog sprake is geweest van- stufie- naast de betaling vd opleiding door de baas.
Moeder en zoon hadden de plicht om vader vd veranderingen op de hoogte te brengen.
Zoonlief heeft ook nog op zichzelf gewoond nb , mogelijk met stufie/ huurtoeslag?
Sowieso had vader de alimentatie op de rekening vd zoon moeten storten va diens 18e verjaardag en waarom dat niet is gebeurd/ gecommuniceerd is mij ook een raadsel.
Het is niet simpel, het verhaal " rammelt " en de communicatie was onvolledig/ niet goed.

Ik ken de situatie vd vader niet, wel lees ik dat hij een alcoholprobleem heeft...
Hij was wellicht te goeder trouw of te beneveld ? :oops:
Het enige dat nu nog klaarheid kan scheppen is een advokaat en opnieuw een gerechterlijke uitspraak.
Mogelijk dat moeder nu wel ontvankelijk wordt verklaard?

olaf79

witte angora schreef:Toch gaat het wel om de leeftijd. Vanaf de 18e verjaardag komt de alimentatie aan het 'kind' toe. Dat de vader dit intussen weet is wel duidelijk, anders zou het het niet van zijn zoon willen terugvorderen.

Je mag verwachten dat de vader het initiatief zou nemen om contact met zijn zoon op te nemen over die alimentatie, omdat hij van meet af aan op de hoogte is geweest of kon zijn van de regels hieromtrent. Sowieso had de vader om het bankrekeningnummer van de zoon kunnen vragen.
Als de moeder nog de zorg van het meerderjarige kind op zich had dan is het vrij logisch dat het geld naa rmoeder gaat. Zoon is gerichtigde maar moeder is degene die het geld spendeert.

witte angora

Logisch, maar niet correct. Moeder is, vermoed ik, niet ontvankelijk verklaard omdát ze juridisch geen partij is in deze kwestie, ook al heeft ze het geld ontvangen.

Bij de zoon valt niks te halen, want met hem zijn er nooit afspraken gemaakt mbt de alimentatie, en hij heeft nooit iets gezien.

Mijn inziens kan er dan ook geen sprake zijn van onterechte alimentatie, maar van een onverschuldigde betaling richting de moeder.

Gesloten