Datum waarop je uitgerekend bent wordt doorgaans vastgesteld met behulp van eenechoscopie en wordt accuraat geacht. De ontwikkeling van het kindje wordt ook beoordeeld op basis van deze datum (aan de hand van begin zwangerschap). Op basis van deze datum heb je wel of geen recht op een uitkering. Zo simpel is het.sjohie schreef:Echter, elke zwangerschap kent een aantal variabelen, zo leert de biologie ons dat sperma tot 5 dagen actief kan zijn binnen de baarmoeder, het is dus alleen al zeer wel mogelijk dat het daadwerkelijk zwanger worden (dus moment van bevruchting van de eicel) een aantal dagen ná de geslachtsgemeenschap is geweest. Dan is er nog de variabele van de frequentie van gemeenschap, en presto daar is een volstrekt te onderbouwen week foutmarge.
Ja, natuurlijk duurt niet iedere zwangerschap exact 9 maanden, dat snapt iedereen. Zelf ben ik met amper 7 maanden geboren. Dat is ruim 2 maanden te vroeg: ik was ook 2 maanden later uitgerekend en moest in zo'n incubator omdat ik nog niet volledig volgroeid was.
Het zou leuk zijn als het UWV op basis van de werkelijke geboorte zou kijken, maar dat zal dan weer vervelend zijn voor andere mensen, wiens kind misschien wel veel te vroeg of te laat geboren wordt. Hoe dan ook is het absoluut niet aan te raden om hiermee te proberen te sjoemelen.
Zoals ook al eerder gezegd wil het kabinet onder andere vanwege dat soort mentaliteit van het medisch beroepsgeheim af en dat is natuurlijk ook te begrijpen. Er is dus in het algemeen al een wantrouwen en als men gaat onderzoeken ben je gewoon de sjaak als je zo fraudeert en de arts ook. Ondertussen worden mensen die wel netjes de regels volgen hier de dupe van. Lijkt me niet helemaal eerlijk...