LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso VGZ voor reeds betaalde bedragen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
puma73

Re: Incasso VGZ voor reeds betaalde bedragen

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
puma73 schreef:Hoe die procedure verder loopt is niet interessant voor TS.
TS is wel lijdend voorwerp. Hoezo niet interessant?

Bij procedure denk ik ook aan rechtzaak. Daar is TS partij, hoezo niet interessant?
TS komt pas weer in beeld bij de gerchtsdeurwaarder, de communicatie tussen VGZ en incassobureau en hoe die verloopt is niet interessant. TS heeft immers haar betaalbewijs geleverd.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

puma73 schreef: HetVGZ geeft iets uit handen aan een incassobureau, dan is het incassobureau het aanspreekpunt. VGZ zal u altijd terugverwijzen naar ht incassobureau als aanspreekpunt. Het incssobureau zal, als het goed is de procedure dorzetten naar een deurwaarder.
Ik heb het toch voortdurend over het incasso bureau???
Als ik bij het incassobureau een bewijs overleg dat de vordering onterecht is, omdat deze wel betaald is, zou ik toch mogen verwachten dat ze dit serieus nemen?
En als ze het niet serieus nemen naar de rechter stappen, mag ik toch verwachten dat de rechter er gelijk korte metten mee maakt?

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Het door TS geleverde betaalbewijs is alleen rechtsgeldig als uit de daarop volgende (gedurende een bepaalde tijd) af en bijschrijvingen ook aangeleverd zijn. Het bedrag kan om diverse redenen terug gestort zijn zoals verkeerd rekening nummer, saldo tekort e.d.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Jantje7 schreef:Het door TS geleverde betaalbewijs is alleen rechtsgeldig als uit de daarop volgende (gedurende een bepaalde tijd) af en bijschrijvingen ook aangeleverd zijn. Het bedrag kan om diverse redenen terug gestort zijn zoals verkeerd rekening nummer, saldo tekort e.d.
Het is niet zo belangrijk hoe het bewijs er uit moet zien, als ze bijkomend bewijs willen hebben moeten ze dat aangeven.
Overigens lijkt het me, dat als ik heb bewezen betaald te hebben, het incassobureau dan maar moet aantonen, of op zijn minst schriftelijk door VGZ laten verklaren, dat het geld nooit bij VGZ is aangekomen.
Dan kan ik eventueel met de bank contact opnemen met de vraag waar dat geld is gebleven, nadat het van mijn rekening is afgeschreven.
Het incassobureau moet voldoende bewijs overleggen voor de claim dat er niet betaald is.
De bal wordt voortdurend bij de consument neergelegd, maar aan het eind van de rit denk ik dat dit pure bluf en gemakzucht is en misschien zelfs nog wel de wens geld te verdienen waar het incassobureau geen recht op heeft.
Als je hebt betaald kan de conclusie bij de rechter alleen maar zijn dat je geen geld schuldig bent.

puma73

ruud_a schreef: Het incassobureau moet voldoende bewijs overleggen voor de claim dat er niet betaald is.
Het incassobureau hoeft helemaal niks, het incassobureau werkt namelijk met gegevens die VGZ aanlevert en stuurt het door u aangeleverde bewijs terug aan VGZ.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

De bal ligt bij de VGZ , zij beweren dat er niet is betaald en daarom hebben zij het uit handen gegeven ae incassobureau.
Het incassobureau hoeft niets te bewijzen , zij voeren slechts uit , in opdracht van........nl.
Het vervelende is dat de VGZ moeilijk in beweging is te krijgen zodra het uit handen is gegeven en dan komt het kastje-- muur---verhaal.
TS zou haar administratie goed moeten nakijken en ook zelf de betaalbewijzen moeten aanleveren.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef: Het incassobureau hoeft niets te bewijzen , zij voeren slechts uit , in opdracht van........nl.
Zodra het incassoburo naar de rechter stapt, dan moet het incassoburo ook bewijzen dat de betwiste vordering terecht is.
Waarom nu niet dan?

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
moederslink schreef: Het incassobureau hoeft niets te bewijzen , zij voeren slechts uit , in opdracht van........nl.
Zodra het incassoburo naar de rechter stapt, dan moet het incassoburo ook bewijzen dat de betwiste vordering terecht is.
Waarom nu niet dan?
Als er gedagvaard wordt, is de eiser dan niet nog steeds gewoon VGZ?

moederslink

Het incassobureau stapt met de informatie van de VGZ in de hand nd rechter.
Zij handelen in opdracht van .......en zijn de uitvoerders slechts , zij zijn niet de eisende partij, dat is de VGZ.
De VGZ moet van te voren klip en klaar aantonen dat er niets is betaald, daarom is het altijd zo lastig dat de VGZ zegt : " wij hebben het uit handen gegeven " en vervolgens niks meer doen .
Als het goed is zal TS met bewijzen kunnen aantonen aan de VGZ dat er betaald is , dan kan VGZ, als opdrachtgever , de incassoprocedure stoppen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 04 aug 2015 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73

16again schreef:
Waarom nu niet dan?
Het incassobureau stapt via een deurwaarder naar de rechter. Daar kan elke partij zijn (eventueel schriftelijke) verweer voeren. Aan de hand van dat verweer zal de rechter uitspraak doen.

Voor alle duidelijkheid het incassobureau kan zelf niet dagvaarden.

moederslink

Ja klopt natuurlijk, Puma! Dit loopt dan via de deurwaarder uiteraard, dat is de volgende stap en deze kan nd rechter.

Zer000

Ongelezen bericht door Zer000 »

moederslink schreef:En ondertussen toch ook maar zelf eens extra extra goed je eigen administratie nalopen, wanneer en wat is er exact betaald aan binnengekomen nota.s, incl ER bedragen , aan VGZ.
Ik bedoel het niet vervelend , maar iedereen kan zich vergissen , en je geeft zelf ook al aan dat je lange werkdagen maakt.
Dit speelt al va mei, het is nu augustus en je moet binnen 7 dagen betaald hebben , en dat is dus voor 8 aug.
Steek nu even wat energie in een avondje eigen administratie ook zou mijn advies zijn en ondertussen VGZ aansporen om met een uitdraai te komen. Dan kan je het naast elkaar leggen en wordt het deze week al allemaal duidelijk. Laat maar horen hoe het is afgelopen, ok?

Dat is het punt. Ik heb niet een avond maar meerdere keren bekeken, alle maandelijkse premie + de ER zijn netjes betaald.

moederslink

Nou dat is dan hartstikke goed van je , dan is gewoon alles betaald! Het is nu aan VGZ om met bewijzen te komen dat er iets niet is betaald. Laat ze maar met een uitdraai komen van alle in hun overzicht gedane betalingen en dan hebben zij zich vergist en zij moeten dan de incassoprocedure stopzetten.
Ik zou je bewijzen naar de debiteurenafdeling sturen of een afspraak maken om langs te komen, en dit ook naar het incassobureau sturen. Heel vervelend dit gedoe en tijdrovend. Ik wens je in ieder geval succes en laat maar horen hoe het is afgelopen , ok?
Laatst gewijzigd door moederslink op 04 aug 2015 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Zer000

Webcare VGZ schreef:
Zer000 schreef:Hallo,

Ik ben eigenlijk een beetje gedwongen om hier een topic over te openen.

In mei dit jaar van VGZ krijg ik een email dat er een openstaande factuur voor mij klaar staat en ik moet inloggen om te bekijken. Ingelogd en wat zie ik, premie van de maand april niet betaald plus aantal declaraties die onder eigen risico valt. Even op de bank gecheckt, en ik zie dat de premie netjes betaald is en de declaraties ook.

Contact gehad met VGZ dat deze bedragen wel betaald zijn. Zegt de mevrouw, nee hoor. Die zijn nog niet betaald.

Ik had geen zin in discussie dus maar opgehangen en een brief gestuurd met de kopie bankafschrift. Mevrouw van VGZ belt mij en geeft toe dat de betaling zijn inderdaad binnen dat er iets fout was gegaan.

Goed, dacht opgelost.

Deze week ontvang ik een brief van incassobureau of ik het bedrag van €525 wil betalen omdat ivm niet betalen van premie, rente en incassokosten. Oorspronkelijke bedrag was €116,-

Ik bel direct VGZ en mevrouw luistert niet eens en mij doorverwijst naar incassobureau. Het is toch gek voor worden dat dit bedrijf haar klanten op deze manier behandeld.

Nu weet ik niet meer wat ik moet doen. Incassobureau zegt, jaahh u moet betalen en dat ook binnen 7 dagen.

Het is zo vervelend dit. Ik werk van 9 tot 21 in verband met financiële tegenslagen. En elke keer moet tijd vrij maken om met VGZ of de incassobureau contact op te nemen terwijl ik niet eens schuldig ben en alle bewijzen heb.

Wat kan ik het beste doen?

Dank.
Beste Zer000,

Wat een vervelende gang van zaken. Het webcareteam wil dit graag goed voor u uitzoeken. Mail ons alstublieft uw klacht ovv uw klant- en telefoonnummer naar [email protected]. Stuur ons dan ook svp de rekeningafschriften voor de zekerheid mee. Dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Melvin
Webcare VGZ

Beste Melvin,

Ik zal u zeker mijn klacht mailen.
Toch vraag ik me af waarom VGZ nu achter mijn klacht aangaat terwijl ik keer op keer dit bij jullie heb aangekaart. Waarom moet er bij VGZ om een klacht zo drama gemaakt worden. Waarom neemt VGZ haar klanten niet serieus. We betalen ons stuf aan organisaties als VGZ en toch heeft VGZ niet alles op orde en moet de klant steeds achteraan gaan om jullie fout te herstellen.

Een ding is wel duidelijk, voor mij is dit het laatste jaar bij VGZ! Dit zal waarschijnlijk jullie niks schelen, maar mijn hoop is dat meer burgers wakker worden en dit soorten organisaties hard straffen zodat jullie beseffen hoe een klant dient behandeld te worden.

moederslink

Goed zo! :mrgreen:
Ik zit bij een " kleintje " en moet niks hebben van dit soort grote jongens waar het lijkt alsof er robots werken en waar de klant , ogenschijnlijk, maar een nummer is. :evil:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jantje7 schreef:Het door TS geleverde betaalbewijs is alleen rechtsgeldig als uit de daarop volgende (gedurende een bepaalde tijd) af en bijschrijvingen ook aangeleverd zijn. Het bedrag kan om diverse redenen terug gestort zijn zoals verkeerd rekening nummer, saldo tekort e.d.
Ik snap wat je probeert te zeggen, maar bewijs blijft rechtsgeldig als er sterker tegenbewijs tegen over gesteld kan worden.
ruud_a schreef:Overigens lijkt het me, dat als ik heb bewezen betaald te hebben, het incassobureau dan maar moet aantonen, of op zijn minst schriftelijk door VGZ laten verklaren, dat het geld nooit bij VGZ is aangekomen.
Nee, de ontvangsttheorie geldt hier. De klant moet bewijzen dat het bedrag is ontvangen door VGZ, als dat door VGZ gemotiveerd wordt betwist.
moederslink schreef:De VGZ moet van te voren klip en klaar aantonen dat er niets is betaald, (...).
VGZ kan volstaan te stellen dat partijen met elkaar een overeenkomst hebben op grond waarvan TS een bepaald bedrag moet betalen. TS zal dit niet betwisten. Betaling is een bevrijdende handeling en daarom rust de bewijslast op de schouders van TS.

Zer000

moederslink schreef:Goed zo! :mrgreen:
Ik zit bij een " kleintje " en moet niks hebben van dit soort grote jongens waar het lijkt alsof er robots werken en waar de klant , ogenschijnlijk, maar een nummer is. :evil:

Ja, dit soorten organisaties denken dat wij er zoveel tijd hebben om dit soorten problemen op te lossen. Ik werk 12 uur per dag en dan moet ik achter dit aan. Ik weet eigenlijk 99% dat het aan hen ligt en niet aan mij.

Wij wachten het af.

Zer000

alfatrion schreef:
Ik snap wat je probeert te zeggen, maar bewijs blijft rechtsgeldig als er sterker tegenbewijs tegen over gesteld kan worden.
ruud_a schreef:Overigens lijkt het me, dat als ik heb bewezen betaald te hebben, het incassobureau dan maar moet aantonen, of op zijn minst schriftelijk door VGZ laten verklaren, dat het geld nooit bij VGZ is aangekomen.
Nee, de ontvangsttheorie geldt hier. De klant moet bewijzen dat het bedrag is ontvangen door VGZ, als dat door VGZ gemotiveerd wordt betwist.
moederslink schreef:De VGZ moet van te voren klip en klaar aantonen dat er niets is betaald, (...).
VGZ kan volstaan te stellen dat partijen met elkaar een overeenkomst hebben op grond waarvan TS een bepaald bedrag moet betalen. TS zal dit niet betwisten. Betaling is een bevrijdende handeling en daarom rust de bewijslast op de schouders van TS.

Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik de bewijzen zowel naar VGZ als naar de incassobureau heb verzonden.

moederslink

alfatrion schreef: Nee, de ontvangsttheorie geldt hier. De klant moet bewijzen dat het bedrag is ontvangen door VGZ, als dat door VGZ gemotifeerd wordt betwist.
Ok Alfa, daar gaat het om, heeft VGZ voldoende dit gemotifeerd betwist of is het wellicht te rap bij het incassobureau neergelegd?
TS zegt toch heel duidelijk dat ze het e.e.a. heeft betwist en dat dit niet serieus genomen is??

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat maakt niet uit. De vordering is betaald of hij is onbetaald. Als de vordering betaald is dan zijn incassokosten onterecht. Als hij onbetaald is dan kan VGZ incassokosten in rekening brengen, mits TS in verzuim is en een correcte veertiendaagse aanmaning is verstuurd.

Gesloten