Moneyman schreef:Maar het kan óók het laatste moment zijn waarop nog stoelen beschikbaar zijn. Of het laatste moment waarop de vroegboekkorting nog geldt.
Dan zou ik het eerder op=op noemen. Of 'last chance'. Lijkt me dat het laatste twijfelaars sneller over de streep haalt dan 'last minute'.
last minute is een ingeburgerde term, de hele mensenmassa weet waarover het gaat muv enkele prikkers, fijne last minute vakantie
Moneyman schreef:Maar het kan óók het laatste moment zijn waarop nog stoelen beschikbaar zijn. Of het laatste moment waarop de vroegboekkorting nog geldt.
Dan zou ik het eerder op=op noemen. Of 'last chance'. Lijkt me dat het laatste twijfelaars sneller over de streep haalt dan 'last minute'.
last minute is een ingeburgerde term, de hele mensenmassa weet waarover het gaat muv enkele prikkers, fijne last minute vakantie
Weet ik ook niet, het is sowieso kort dag in de zomerperiode, dus als je nu nog iets vind op zo'n korte termijn mag je je handjes dicht knijpen denk ik.
Maar goed, de term is niet het belangrijkste, als je maar komt waar je wezen wil tegen een leuk prijsje. Last minute, last chance, op=op, wat boeit het als je eenmaal in het vliegtuig zit of welke wijze van vervoer je ook kiest.
Moneyman schreef:Je gaat, getuige je laatste zin hierboven, nog steeds uit van je eigen perceptie dat "last minute" per definitie op de vertrekdatum slaat. Ten onrechte Er kunnen een heleboel redenen zijn waarom iets "last minute" is. De hoeveelheid stoelen, de vroegboekkorting, een actie van toeleveranciers, de vertrekdatum, noem maar op.
Het begrip "last minute" heeft in de volksmond de betekenis dat het vliegtuig op korte termijn vertrekt. Er zijn meer Engelse begrippen die in Nederland aan andere betekenis hebben dan in het buitenland. "Total loss" is ook zo'n begrip. In Nederland betekent het dat het verzekerde object zo goed als vernietigd is. In het buitenland betekend dit begrip dat de schade dusdanig hoog is dat de polis dit niet vergoed. Het ongeluk met de Costa Concordia in 2012 is voor Engelse begrippen total loss en voor Nederlandse begrippen niet.
Een adverteerder moet bij het hanteren niet handig gebruik maken van de taalkundige uitleg maar havitexent rekening houdend met de doelgroep.
16again schreef:Op grond van BW6 art 193c is dit een misleidende en oneerlijke handelspraktijk.
16again schreef:Op grond van BW6 art 193c is dit een misleidende en oneerlijke handelspraktijk.
Daarvoor moeten we toch de hele reclame kennen.
TS heeft het over advertenties betreffende reizen voor 1e kwartaal 2016, die nu al als last minute aangeboden worden. Ik ken de reclame ook niet, maar het lijkt me sterk dat reclame nu al oproept om te wachten tot 2 jan 2016, om dan pas de reis last minute aan te schaffen.
16again schreef:Op grond van BW6 art 193c is dit een misleidende en oneerlijke handelspraktijk.
Daarvoor moeten we toch de hele reclame kennen.
TS heeft het over advertenties betreffende reizen voor 1e kwartaal 2016, die nu al als last minute aangeboden worden. Ik ken de reclame ook niet, maar het lijkt me sterk dat reclame nu al oproept om te wachten tot 2 jan 2016, om dan pas de reis last minute aan te schaffen.
vliegtickets hotels campers etc zijn als last minute te boeken plm een half jaar voor vertrek, daarna gaan de prijzen omhoogh.
wij zijn in het voorjaar met een koffer naar schiphol gegaan zonder boeking, 6 uur later zaten we op Kreta, had ook Turkije kunnen zijn, voorstaande is echt last minute waarbij lokatie land minder belangrijk is, wel met mooi weer 22 gr
Har06 schreef:
vliegtickets hotels campers etc zijn als last minute te boeken plm een half jaar voor vertrek, daarna gaan de prijzen omhoogh.
Dat is schoolvoorbeeld van vroegboek korting, en geen last minute.
Har06 schreef:
wij zijn in het voorjaar met een koffer naar schiphol gegaan zonder boeking, 6 uur later zaten we op Kreta, had ook Turkije kunnen zijn, voorstaande is echt last minute waarbij lokatie land minder belangrijk is, wel met mooi weer 22 gr
En dat is juist een eecht schoolvoorbeeld van last minute.
Moneyman schreef:Eens. Vergelijkbaar met de winkels die jaar in, jaar uit "totale leegverkoop" op de deur hebben hangen. Misleidend? Mwah...
En dan loop je naar binnen, gaat het om een paar schappen of bakken, de rest is nieuwe voorraad, die doet niet mee met de actie... Met name een boekenwinkel als 'boekenvoordeel' heeft daar nogal eens last van.
Moneyman schreef:Eens. Vergelijkbaar met de winkels die jaar in, jaar uit "totale leegverkoop" op de deur hebben hangen. Misleidend? Mwah...
Het doel is totale leegverkoop, maar zolang ze blijven bijvullen zal dat doel niet snel bereikt worden. Zodra eindelijk ook alle magazijnen leeg zijn en de leveranciers niets meer leveren, zal eindelijk dit hoogste doel worden bereikt.