LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlast door buren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ciske

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door ciske »

Miepje1 schreef:
Nu moet ik wel even het volgende melden voordat ik weer het halve forum over me heen krijg: ik heb, vraag me niet hoe, een paar maanden geleden de ergste overlastgevers (die van de doodsbedreigingen en het lawaai en schelden en auto vernielen) een hand gegeven. Zomaar. En nu zijn ze stil.
Het kost mij gigantisch veel moeite en levensvreugde maar ik groet ze keurig en ze groeten keurig terug. Dat is de prijs die wij nu moeten betalen.
Altijd nog goedkoper dan verhuizen - en dan weet je ook weer niet wat je naast je krijgt.

Dus: probeer het eens, praten met die mensen? Hier is ook pas na 5 jaar proberen van mijn kant de boel iets normaler geworden.

Klasse, denk dat ik het je niet na zou doen. Als het zo beter leefbaar is top van je!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geweldig, dat is exact waar ik op doelde. Top!!

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

En zo kan het dus ook! Zouden meer mensen moeten kunnen doen! Chapeau!
Niet iedereen is zo dapper en men is vaak gewoon bang en in ieder geval geïntimideerd , waardoor de overlastplegers " vrij spel hebben " en ze geen strobreed in de weg wordt gelegd . Echt verschrikkelijke ontwikkeling :(

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dank jullie wel voor de reacties. Dat doet goed.
Ik ben niet te intimideren of bang te maken maar ik word gewoon heel erg boos en dat probeer ik te vermijden want dat is niet goed voor mij.
Helaas zijn er nu nog 4 - 6 overlastgevende gezinnen hier maar heb ik niet de energie om ze allemaal af te gaan. Ik groet ze altijd allemaal vriendelijk en zeg ''hoi' tegen de kindjes en hou aldus de eer aan mezelf.
Maar het kost wat hoor, het kost wat...

Mr Ray

Ongelezen bericht door Mr Ray »

als je in een flat of iets dergelijks gaat wonen ben je nooit helemaal overlastvrij.

alleen de mate van overlast kan flink verschillen.

ik ben bang dat TS weinig kan doen.

Zelf jarenlang gewoon op mijn tong gebeten en uiteindelijk lekker verhuisd naar andere provincie en vrijstaand.
nog geen seconde spijt van gehad

Rokodil

Ongelezen bericht door Rokodil »

Hoe reageert de woonistichting dan op het feit dat een medewerker van de woningstichting u min of meer heeft gegarandeerd dat er geen overlast is? Je kunt toch stellen dat dat een voorwaarde was van jullie om daar te gaan wonen.

Normaal gesproken wil een woningstichting toch dat iedereen tevereden is op de plek waar die woont? Want als iedereen steeds wil verhuizen dan kost dat de woningstichting ook geld. In goed overleg moet je hier toch wel uit kunnen komen?

ciske

Normaal gesproken wil een woningstichting toch dat iedereen tevereden is op de plek waar die woont?
Voor een wbv is maar 1 ding belangrijk en dat is geld.

Miepje1

Rokodil schreef:Want als iedereen steeds wil verhuizen dan kost dat de woningstichting ook geld. In goed overleg moet je hier toch wel uit kunnen komen?

Nee, het kost een woningstichting niks als mensen willen verhuizen. Integendeel. Je moet bepaalde zaken die je zelf hebt aangebracht ter verbetering achterlaten, en dan wordt het huis fijn verkocht. Als het in de verhuur blijft, gaat de volgende huurder minimal 100 euro meer betalen. Een woningstichting is tegenwoordig een commerciële onderneming die er alleen maar voor is om geld te verdienen.

Klein voorbeeldje: hier om de hoek gaat een uitgewoond krot uit 1952 zonder keuken, badkamer, verwarming of isolatie weg als 'fijne starterswoning' voor 160.000 euro (voormalige huurwoning). In een volgende straat staan 12 huizen uit 2010, sociale woningbouw, en daar zijn er al na het vertrek van de huurders 3 van verkocht voor rond de 190.000...

Burenoverlast daar heeft half Nederland helaas last van. Nu moet ik toegeven, je hebt overlast en overlast. Niet iedereen kan evenveel 'hebben'. Ik ken iemand die klaagt over de tuin van de buren... terwijl je op zolder moet gaan staan en naar beneden kijken om die tuin te zien. Daar zou ik nou echt geen last van hebben.

PatrickW89

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Ik denk dat het voor een groot gedeelte bij ons ook meespeelt dat we hebben gehoord dat het al jaren aan de gang is. Dan heb ik niet de illusie dat het stopt, of heel erg verminderd, op het moment dat ik daar voor de deur ga staan. Ik heb er ook eerlijk gezegd niet de energie voor om elke dag naar beneden te lopen en drie gezinnen op hun gedrag aan te spreken, terwijl ik er vanuit ga dat het tevergeefs zal zijn.

Uiteraard snap ik dat in een flat burengeluid erbij hoort, het is nu eenmaal ook gehorig. Maar dat wij s ochtends wakker worden met de muziek van de buren en 's avonds de tv extra hard moeten zetten om het geluid van hun te overtreffen is w.m.b. niet de schuld van de gehorigheid. En het feit dat het elke dag gebeurd geeft voor mij al wel aan dat deze mensen gewoon schijt hebben aan de buren.

ciske

Als je eerst gaat praten, dan kan het misschien wel meevallen met die "schijt aan de buren". Doe eerst deze poging, lukt dat niet dan kan je altijd nog klachten neerleggen bij de wbv.

Bij een wbv krijg je altijd de vraag of je zelf al een poging hebt ondernomen voor een gesprek. Wees ze voor en ga zelf in actie.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

PatrickW89 schreef:Ik denk dat het voor een groot gedeelte bij ons ook meespeelt dat we hebben gehoord dat het al jaren aan de gang is. Dan heb ik niet de illusie dat het stopt, of heel erg verminderd, op het moment dat ik daar voor de deur ga staan. Ik heb er ook eerlijk gezegd niet de energie voor om elke dag naar beneden te lopen en drie gezinnen op hun gedrag aan te spreken, terwijl ik er vanuit ga dat het tevergeefs zal zijn.

Uiteraard snap ik dat in een flat burengeluid erbij hoort, het is nu eenmaal ook gehorig. Maar dat wij s ochtends wakker worden met de muziek van de buren en 's avonds de tv extra hard moeten zetten om het geluid van hun te overtreffen is w.m.b. niet de schuld van de gehorigheid. En het feit dat het elke dag gebeurd geeft voor mij al wel aan dat deze mensen gewoon schijt hebben aan de buren.
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Miepje1 hierboven en ik zijn helaas expert op dit forum als het gaat om burenoverlast / terreur. Het vervelende is nou eenmaal met sociale woningbouw dat daar verhoudingsgewijs de meeste mensen wonen met psychiatrische stoornissen, een zeer laag IQ en/of verslavingsproblematiek. In een buurt waar mensen met bijvoorbeeld een bovenmodaal inkomen wonen ziet het er echt een stuk anders uit. De mensen die ik hier benoem kun je nauwelijks aanspreken op hun gedrag. Ze vinden hun eigen gedrag namelijk doodnormaal. Hen er op aanspreken leidt vaak tot onbegrip, ergernis en irritatie bij de overlastpleger. Wat verder meespeelt is dat je buren die de overlast ook ervaren maar al te blij zijn als JIJ er mee aan de slag gaat. Want dan hoeven zij in elk geval niets te doen. Pas daar dus mee op.

VCampen

Ongelezen bericht door VCampen »

@PatrickW89
Wat staat er in je huurcontract over overlast?
In een huurcontract staat meestal dat je niet voor overlast mag zorgen en die overlastplegers houden zich in dat geval niet aan het huurcontract en daar kan jij de verhuurder op aanspreken.
Ook heb je geen woongenot en de wbv is verplicht hier iets aan te doen.
Je kan dit alleen doen maar je staat sterker als je dit samen met je andere buren doet.
Misschien willen je buren er geen tijd meer in steken omdat er eerder niet naar ze geluisterd werd?
In dat geval kan jij een brief opstellen welke zij alleen hoeven te ondertekenen om aan te geven dat ze het met je eens zijn en een oplossing willen.
Die brief stuur je naar de wbv en met diezelfde brief kan je ook naar de wijkagent die heeft vaak een contactpersoon bij de wbv. Daarna gaat de wijkagent met de wbv bespreken hoe ze het probleem gaan aanpakken.
Zorg dat je de wijkagent geïnteresseerd krijgt want die kan veel meer voor elkaar krijgen bij de wbv.

Bij ons in het pand is op deze manier een overlastpleger uit het huis gezet maar misschien is het bij jullie mogelijk om met hulp van de wbv en wijkagent gewoon goede afspraken te maken?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

De ellende is vaak , zoals meerderen hierboven ook al aangeven : dat de overlastplegers hun gedrag doodnormaal vinden en ze niet gevoelig zijn voor redelijke argumenten , ook al staat er in ieder huurcontract dat je uiteraard niet voor overlast moet zorgen!
En als je dan gaat klagen bij de overlastplegers word je weggebonjourd, of ze gaan zich nog asocialer gedragen , om te treiteren :evil:
Ik zou me kunnen voorstellen dat een rondje buren wat meer info geeft: wat is er tot nu aan gedaan? Is er al eens politie bij gehaald? Wat zegt de wijkagent?
Hier wordt de wijkagent er al niet eens meer bij gehaald , ze komen niet , is het antwoord, geen prioriteit , tenzij het natuurlijk gierend uit de klauwen ah lopen is.
Maar gillende kinderen? Knetterharde tv? Keiharde muziek?
" niet zeuren , moet toch kunnen? " :roll:
Verder sluit ik me ook aan bij de reactie van Bob.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jacky2006 schreef:Als ik jou was zal ik het toch gewoon proberen bij de anderen, nee heb je, ja kun je krijgen. En blijven klagen bij de woningbouw. Als ze na 23:00 herrie maken de politie bellen. En neem desnoods de overlast op.
Politie komt alleen als ze te hard rijden...

Moneyman

Da's óók overlast ;)

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:Da's óók overlast ;)
MAar wel het type waar ze aan kunnen verdienen.

PatrickW89

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Vannacht was het weer zo ver, kwart voor twee 's nachts stond de tv nog luid door de kamer te schallen. Uit pure frustratie is mijn vriendin op de grond gaan stampen. Toen werd er naar boven geschreeuwd of wij wel even konden stoppen met die herrie :shock:.

Vanochtend maar weer de wbv gebeld en gevraagd naar de persoon die ons het huis heeft aangewezen. Deze wist te vertellen dat hij het niet kon weten omdat hij bij het aanwijzen van het huis alleen kijkt naar het betreffende adres, maar daar zijn nooit klachten vandaan gekomen. Dat is goed mogelijk aangezien wij van buren hebben gehoord dat het huis tijden heeft leeggestaan. Uiteindelijk heeft de beste man "dieper" in zijn systeem gekeken en stuitte op een waslijst van klachten tegen onze onderburen. Gelukkig was de man vriendelijk genoeg om ons te vertellen dat we maar niet meer moesten wachten tot er iets aan onze klachten wordt gedaan, maar direct een afspraak moeten maken met de woonconsulent. Morgenochtend zijn we direct als eerste de beurt om de mogelijkheden door te spreken.

Toch een fijn gevoel nu, dat er wellicht toch iets mogelijk is!

Moneyman

Probeer die frustratie te kanaliseren. Je schiet er niks mee op als je straks eindelijk een gesprek hebt, en je krijgt klachten terug omdat je zelf ook herrie maakt (hoe begrijpelijk ook).

Ik hoop voor je dat dat gesprek een begin van een oplossing is. Maar reken je nog niet te rijk ;-)

Miepje1

Ik wens je alle sterkte en geluk met je woonconsulent. De onze heeft ons, compleet mét de advocaat van de woningstichting, 5 jaar aan het lijntje gehouden. Er kan alleen iets gedaan worden als de halve buurt schriftelijk klaagt en de politie moet bellen etc. etc.
En dan nog...
En aangezien er volgens de WBV nooit genoeg geklaagd wordt zit je vast.

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Misschien zorgen ze gewoon wel voor een fijne andere flat voor jullie! Ik hoop het echt voor je.

ciske

PatrickW89 schreef:Vannacht was het weer zo ver, kwart voor twee 's nachts stond de tv nog luid door de kamer te schallen.

!

Voor dit komt de politie wel hoor. Dus je had moeten bellen.

Gesloten