LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ruud_a

Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE

Ongelezen bericht door ruud_a »

tenormin schreef:Nou ja, wat @teunbosseman schrijft is ook waar: salaris krijg je na "gedane arbeid", maar voor de rest: volgens mij betaald iedereen vooraf. (Behalve een telefoonrekening en nog wat zaken). En de TS zou, net zoals iedereen eigenlijk, toch een buffertje moeten hebben. Rood staan kost inderdaad veel geld, lijkt me.
Veel mensen zouden dat buffertje graag aanleggen, maar de praktijk is wel eens anders.

ruud_a

witte angora schreef:En vroeger, heel vroeger, moest je een muntje in de meter gooien, als je gas wilde. Kolen kocht je ook niet op afbetaling volgens mij.
Dat van die kolen klopt.
Daarom zaten we 's winters ook vaak met onze jas aan binnen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:Kolen kocht je ook niet op afbetaling volgens mij.
Als kind heb ik de kolenboer nog mee gemaakt. :D
Bij mijn weten betaalde mijn ouders gewoon handje contantje voor de kolen, en niet een maand vooruit.

Is het wettelijk wel toegestaan om vooruitbetaling te eisen?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
Bij mijn weten betaalde mijn ouders gewoon handje contantje voor de kolen, en niet een maand vooruit.
Ja? En wanneer hadden ze de warmte van de kolen? Nadat ze betaald hadden, of voordat ze betaald hadden?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:

Is het wettelijk wel toegestaan om vooruitbetaling te eisen?
Hahaha.....ik heb ook de kolenboer nog meegemaakt, maarrr eh , ging vroeger niet alles " op de pof " en dan 1x pm betalen? :( ( achteraf? )

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Elk weldenkend mens begrijpt toch dat het niet deugt wat NLE doet? Wanbetalers kun je op de reguliere manier aanpakken en is ondernemersrisico voor NLE. Klanten die braaf op tijd betalen ook zo aanpakken klopt gewoon niet. Misschien zitten ze ze krap bij kas en staat NLE op omvallen? En om nou te zeggen dat hun klanten erg tevreden zijn:

http://www.energieleveranciers.nl/neder ... ordelingen

Kuurstra

Ongelezen bericht door Kuurstra »

Potjes maken, reserveren, geld opzij leggen. Allemaal leuk en aardig wat er geschreven wordt en het is heel makkelijk gezegd, maar ook wel snel geoordeeld. U kunt niet achter de voordeur kijken.
Het bevreemd me dat niemand het heeft over het gemak van contract breuk door NLE. Zij mogen schijnbaar wel tijdens de looptijd van het contract de voorwaarden aanpassen. Zij hadden ook kunnen wachten tot ons contact (tussen NLE en mij) afliep en dan mij kunnen melden dat er vanaf dat moment voor mij nieuwe voorwaarden gelden. Is deze aanpak een manier om klanten aan je te binden, ik ben en was voor hen een goede en trouw betalende klant.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kuurstra schreef:Kan ik bij nu overstappen naar een andere leverancier, toch mijn kortingspremie (Kom erbij-bonus) opeisen?
Ja, lijkt mij wel, in elk geval een deel. Dat zij de voorwaarden aanpassen betekent dat jij zonder kosten moet kunnen opzeggen. Zij moeten er voor zorgen dat je financieel in dezelfde situatie wordt gebracht als wanneer zij de voorwaarden niet hadden aangepast.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:Een leuk geschil voor de SGC
https://www.degeschillencommissie.nl/co ... chappij-bv
Het valt me wel op dat de meeste klachten (van wat ik heb gelezen) van mensen komen die jaarlijks van energieleverancier wisselen.

Die zouden toch al vertrekken, maar ja. Die zitten vooral met die bonus die ze niet krijgen als ze voortijdig vertrekken.

Er staat één leuke opmerking tussen: 'sinds 1 juli zijn de energietarieven lager geworden'. Nu overstappen naar een andere maatschappij met lagere tarieven kan dus een gedeeltelijke compensatie zijn voor het verlies van die overstapbonus van 100 euro. Zeker als je een hoog verbruik hebt en nog een flink aantal maanden te gaan hebt bij de NLE, kan dat nog wel een eindje aantikken.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Julie4444 schreef:
Teunbosseman schreef:Hhmmm salaris / inkomen krijg je anders ook niet van te voren ! Moet je eerst voor werken of hebben gewerkt.

Dus zo normaal is dit helemaal niet hoor. En er zullen zat mensen hierdoor wel in de problemen gaan komen.

Vindt nogal kortzichtig van NLE om dan maar met deze "oplossing" te komen. Dan schort er toch meer aan het incasso gebeuren van NLE. Lekker makkelijk om dan maar op de "goede" betaler af te wimpelen.
Ze wimpelen helemaal niets af op de goede betaler. Integendeel: nu moeten de andere klanten de kosten van wanbetalers ophoesten in de vorm van een hogere prijs. Dat is in winkels niet anders, waar de kosten van diefstal gewoon doorberekend worden aan de klant.

Overigens betaal ik mijn huur vooraf, net als heel Nederland. Ik betaal mijn autoverzekering vooruit en mijn ziektekostenverzekering ook. Energie betaal je ook in de vorm van "voorschotten" die pas op het eind verrekend worden. En weleens van prepaid beltegoed gehoord?

Maakt verder ook niet uit. Het is nou eenmaal zo en daar zullen NLE klanten het mee moeten doen. Klagen heeft geen nut, want ik geloof dat wat ze als reden opgeven waar is. Als er immers geen probleem was met wanbetalers zouden ze dit niet zo doen, lijkt me, en we hebben hier wel vaker gezien dat het betalingsgedrag van sommige medelanders nogal ruk en immoreel is.

Jij vindt van niet, ik vindt dat wel wordt afgewimpeld op de goede betaler. De goede betaler heeft niks te maken met de wanbetaler. Helaas is het weer eens zo dat de "goede" onder de "kwade" moet leiden.

Je huur betaal je vooraf omdat je daarmee akkoord bent gegaan. NLE wijzigt nu de voorwaarden waar TS onlangs mee akkoord is gegaan.
Je kan wel tig voorbeelden gaan neerzetten wat er allemaal wel niet vooraf betaald wordt maar das in deze niet relevant want daar gaar de OP niet over.

Voor wanbetalingen zijn o.a. incassobureaus uitgevonden. Sommige bedrijven zijn ook ruk....ik houd mij van buiten of NLE daar ook 1 van is :wink:

Edit:
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... _stro.html
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 12 aug 2015 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Contacteer:

Kuurstra schreef:Potjes maken, reserveren, geld opzij leggen. Allemaal leuk en aardig wat er geschreven wordt en het is heel makkelijk gezegd, maar ook wel snel geoordeeld. U kunt niet achter de voordeur kijken.
Het bevreemd me dat niemand het heeft over het gemak van contract breuk door NLE. Zij mogen schijnbaar wel tijdens de looptijd van het contract de voorwaarden aanpassen. Zij hadden ook kunnen wachten tot ons contact (tussen NLE en mij) afliep en dan mij kunnen melden dat er vanaf dat moment voor mij nieuwe voorwaarden gelden. Is deze aanpak een manier om klanten aan je te binden, ik ben en was voor hen een goede en trouw betalende klant.

Precies.....zo zou naar mijn mening ook moeten gaan. En de wanbetalers gewoon aanpakken op de daarvoor geldende manieren.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Helaas is het weer eens zo dat de "goede" onder de "kwade" moet leiden.
Helaas, maar ook in mijn ogen terecht.
NLE wijzigt nu de voorwaarden waar TS onlangs mee akkoord is gegaan.
En dus mag de TS in dit geval kostenloos ( boeteloos ) voortijdig opzeggen. Het een wordt voor het ander ingeruild.
Voor wanbetalingen zijn o.a. incassobureaus uitgevonden.
Maar van een kale kip is het lastig plukken. Als mensen dus niet het geld hebben om een maandbedrag op te hoesten, dan kan een incassobureau ook niet heel veel meer. Het bedrijf zit dan wel met de brokken ( er is immers al geleverd ).

angel1978

Teunbosseman schreef:
Kuurstra schreef:Potjes maken, reserveren, geld opzij leggen. Allemaal leuk en aardig wat er geschreven wordt en het is heel makkelijk gezegd, maar ook wel snel geoordeeld. U kunt niet achter de voordeur kijken.

Precies.....zo zou naar mijn mening ook moeten gaan. En de wanbetalers gewoon aanpakken op de daarvoor geldende manieren.
Dit was de mooiste manier geweest.. Maar dat de TS zich een trouwe klant noemt is wellicht ook wat teveel van het goede :wink:

Teunbosseman
Contacteer:

Helaas is het weer eens zo dat de "goede" onder de "kwade" moet leiden.
angel1978 schreef:Helaas, maar ook in mijn ogen terecht.
In mijn ogen niet.
NLE wijzigt nu de voorwaarden waar TS onlangs mee akkoord is gegaan.
angel1978 schreef:En dus mag de TS in dit geval kostenloos ( boeteloos ) voortijdig opzeggen. Het een wordt voor het ander ingeruild.
En zo hoort het ook behalve dat TS dan wel de bonus misloopt.
Voor wanbetalingen zijn o.a. incassobureaus uitgevonden.
angel1978 schreef:Maar van een kale kip is het lastig plukken. Als mensen dus niet het geld hebben om een maandbedrag op te hoesten, dan kan een incassobureau ook niet heel veel meer. Het bedrijf zit dan wel met de brokken ( er is immers al geleverd ).

Dus de levering opschorten ( tis geen winter ) zijn genoeg mogelijkheden om de achterstand niet verder op te laten lopen en de goede betaler niet hiermee op te zadelen.

Teunbosseman
Contacteer:

angel1978 schreef:
Teunbosseman schreef:

Dit was de mooiste manier geweest....Maar dat de TS zich een trouwe klant noemt is wellicht ook wat teveel van het goede :wink:

:mrgreen: Even terug gelezen en snap em.....eens.

angel1978

snuffel1 schreef:NLE maakt zich met deze maatregel zeker niet populair want het lost niets op. Elke klant die niet op de eerste dag van de maand heeft betaald loopt direct een maand achter en het zal NLE niet zijn om direct al een herinnering te sturen met alle kosten van dien. Wat ook grappig is is dat het voorschotten op energie betreft dus het gebruik staat niet vast, het kan en mag niet zo zijn dat je moet betalen voor iets dat in de toekomst geleverd gaat worden. De smoes dat het gaat om wanbetalers aan te pakken snijdt ook geen hout want die zal het worst zijn, en dan nog direct de levering stoppen na te laat betalen is organisatorisch niet haalbaar.
Als ik klant van de NLE zou zijn met een eventuele "welkomst" premie was de opzegging al de deur uitgegaan want die premie kunnen ze steken in een gat waar de zon niet schijnt.
Als er velen er ook zo over denken is de NLE al heel snel geschiedenis.
In welk ei heb je de laatste tijd gezeten dan? Heb al heel wat energieleveranciers gehad en bij elke werd het voorschot betaald voor de volgende maand.
Net zoals een telefoonrekening, het tv-abonnement en enkele andere diensten...

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

angel1978 schreef:
snuffel1 schreef:NLE maakt zich met deze maatregel zeker niet populair want het lost niets op. Elke klant die niet op de eerste dag van de maand heeft betaald loopt direct een maand achter en het zal NLE niet zijn om direct al een herinnering te sturen met alle kosten van dien. Wat ook grappig is is dat het voorschotten op energie betreft dus het gebruik staat niet vast, het kan en mag niet zo zijn dat je moet betalen voor iets dat in de toekomst geleverd gaat worden. De smoes dat het gaat om wanbetalers aan te pakken snijdt ook geen hout want die zal het worst zijn, en dan nog direct de levering stoppen na te laat betalen is organisatorisch niet haalbaar.
Als ik klant van de NLE zou zijn met een eventuele "welkomst" premie was de opzegging al de deur uitgegaan want die premie kunnen ze steken in een gat waar de zon niet schijnt.
In welk ei heb je de laatste tijd gezeten dan? Heb al heel wat energieleveranciers gehad en bij elke werd het voorschot betaald voor de volgende maand.
Volgens mij bepaal je toch zelf wat je voorschot zal zijn? Tenminste, zit dan (natuurlijk) niet bij NLE, maar al vul ik €25,00 p.m. in als voorschot, de eindafrekening, in genoemd voorschot voorbeeld, kom je op bijbetalen aan het eind van de periode. En uiteraard is dat voorschot voor "de volgende maand". De terugwerkende kracht komt pas in werking als je meer hebt betaald dan...., bij de eindafrekening.

ruud_a

angel1978 schreef:
Bij de telefoon betaal je het abonnement vooraf en de belkosten achteraf.
Dat laatste kan ook moeilijk anders.
Bij de NLE moet je en het abonnement EN de (geschatte) verbruikskosten dus vooraf gaan betalen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wordt er een dienst of een product geleverd?

- dienst: economische activiteit, anders dan in loondienst, die gewoonlijk tegen vergoeding geschiedt
- product: (verplaatsbaar) stoffelijk object dat voor menselijke beheersing vatbaar is

Gesloten