LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door tenormin »

moederslink schreef:Bij mij was het al eens in de 3 maanden , maar ik ga het nu goed in de gaten houden bij de eerstvolgende uitgifte. Wonderlijk dat dit niet bekend is of dat RADAR er niet een topic over geopend heeft. Schijnbaar is dit dus idd niet algemeen bekend.
Nee, ik heb dit ook nog niet gehoord, gelezen, dus nieuw voor me. Krijg wel al mijn medicatie voor 3 maanden, dus dat betekent nu dat....??? Iemand me nog maar eens moet uitleggen, als men wil dan. Want ik snap het klaarblijkelijk niet helemaal.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij herhaalrecepten in elk geval telkens voor 90 dagen bestellen. Dat is het maximum voorzover ik weet. Daarmee kun je ook besparen. Ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die telkens voor 30 dagen bestellen en er door huisarts en apotheek niet op worden gewezen dat ze daar beter 90 dagen van kunnen maken. Misschien weet iemand daar meer van?

Moneyman
Berichten: 30369
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik werd er bij mijn apotheek direct op gewezen. Zoals het hoort.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door moederslink »

@Bob, ik krijg al voor 90 dagen dus voor 3 maanden.
@tenormin, ik had er ook nog niks over gehoord, zoals ik het nu begrijp moet je , zelfs als het herhaalrecepten zijn eens in de 3 mnd en het geen nieuwe medicatie o.i.d is , er nu toch extra voor betalen :evil:

pverstraten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2015 15:14

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door pverstraten »

Per 1-7 is er een nieuwe manier van declareren bij de zorgverzekeraar ingevoerd. De prijs van de geneesmiddelen is al sinds 1992 op een vergelijkbare manier opgebouwd:
- de kosten voor het geneesmiddel (materiaalkosten)
- het uitgiftetarief (het uurloon)

Sinds 2008 is dit uitgiftetarief "verduidelijkt"; de apotheker moet inzage geven in wat er gebeurt voor welke prijs. Hieruit is het gedifferentieerde tarief ontstaan. Waar alle werkzaamheden vroeger een gemiddeld tarief per verstrekking kregen, is nu een verdeelsleutel gemaakt voor het klaarmaken van de doosjes, voor de extra controles en uitleg bij een nieuw geneesmiddel, bij een uitgebreide uitleg voor een inhalatie instructie, voor een op maat bereid geneesmiddel, al dan niet steriel, etc

Vroeger werd voor de meeste recepten teveel betaald en voor een select aan geld toegelegd. Nu wordt er betaald voor de zorg die je krijgt.

Alleen is dit opknippen op zijn Nederlands doorgeslagen; er komen onleesbare codes op de factuur van de verzekeraar, met als doel de patiënt meer duidelijkheid te verschaffen.

Snapt u het nog? Daar komt nog bovenop dat alle zorgverzekeraars dit anders weer mogen geven.

Als u een factuur krijgt met de nieuwe specificatie, zult u zien dat uw geneesmiddel kosten ongeveer 6 euro goedkoper zijn geworden en dat ditzelfde bedrag als uitgofte-kosten in rekening gebracht zijn.

Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker is.

Paul Verstraten, apotheker

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door tenormin »

moederslink schreef:@Bob, ik krijg al voor 90 dagen dus voor 3 maanden.
@tenormin, ik had er ook nog niks over gehoord, zoals ik het nu begrijp moet je , zelfs als het herhaalrecepten zijn eens in de 3 mnd en het geen nieuwe medicatie o.i.d is , er nu toch extra voor betalen :evil:
Hij is fijn. :twisted:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door ruud_a »

Miepje1 schreef: De specificatie van farmaciekosten vanaf 1 juli 2015 bestaat uit:
- de kosten van het medicijn
- begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel
- uitgifte of vervolguitgifte

Toelichting op uitgifte of vervolguitgifte.
Dit zijn de standaardkosten bij uitgifte van een medicijn. Hieruit worden de kosten van de apotheek betaald. Denkt u hierbij aan het salaris van medewerkers, de huur/hypotheek kosten, voorraaadbeheer en de standaardcontroles op medicijnen. De post Uitgifte ziet u ook bij de uitlevering van een nieuw medicijn.
Zou de assistente die je zonder wat te zeggen dat potje pillen in je hand stopt daar nu dubbel salaris voor ontvangen?
Eenmaal betaald voor het begeleidingsgesprek en eenmaal voor de uitgifte?

Suzanne K
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2015 20:07

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Suzanne K »

Dit is allemaal niks nieuws. Het bestaat al vele jaren. Alleen nu is het gespecificeerd. Dus zie je het apart op de rekening staan. Je kunt inderdaad ipv voor 1 maand voor 3 maanden bestellen en dan krijg je de medicijnkosten maar 1 keer ipv 3 keer. Maar er is dus helemaal niets veranderd. De medicijnkosten gaan namelijk per recept, per medicijn en niet per doosje,ampulletje etc.

Moneyman
Berichten: 30369
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, want dat doosje kostte eerst 5 euro, nu 11.

Suzanne K
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2015 20:07

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Suzanne K »

http://www.medicijnkosten.nl/

Dit staat er op de site van medicijnkosten.nl En dit staat er al enkele jaren. hierbij kan je nakijken wat de medicijnen zelf kosten en dan komen de afleverkosten er nog bij. en als het de eerste keer is dat je iets ophaalt nog de kosten eerste uitgifte. Ik maak al enkele jaren gebruik van deze site om te kijken wat mijn medicijnen nu kosten.
De vergoedingen voor geneesmiddelen (nog op te hogen met het aflevertarief van uw apotheker) tellen mee voor het verplichte eigen risico.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat je betaalt voor medicatie-uitgifte / uitleg bestaat al jaren idd en dat je het nu gespecificeerd ziet staan bestaat sinds 1 jan 2014 om je zorgkosten " transparant" te krijgen. Gaat van ER af , weten we.
Waar deze openingspost over gaat is dat je nu weer extra moet betalen .Lees maar de OP van Miepje. Sinds 1 juli 2015 is er weer iets veranderd , wat blijkbaar niemand of bijna niemand nog weet .

Suzanne K
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2015 20:07

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Suzanne K »

Ik heb laatst nog medicijnen gehaald en niks extra's betaald als eerdere maanden/ jaren. De afleverkosten waren er al. Die worden per recept gerekend. En dit was al zo. Ik betaal normaal 12 euro per potje zalf en heb er nu 18 voor 2 betaald. Omdat het op 1 recept was en er dus maar 1 keer afleverkosten gerekend mag worden. ik bedoel hierbij niet de eerste uitgifte gesprek kosten. maar puur de afleverkosten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:Nee, want dat doosje kostte eerst 5 euro, nu 11.
MIsschien wordt het dan eens tijd om dat soort goedkope medicijnen uit de verzekering te halen (in ruil voor een lagere premie natuurlijk). Ik zou wel eens cijfers willen zien hoeveel er van de verzekeringsgelden gebruikt worden voor goedkope dingen die in principe iedereen zou moeten kunnen betalen. De kosten om die declaraties te verwerken zijn dan relatief hoog. Daar is volgens mij een forse besparing mogelijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door moederslink »

Miepje1 schreef:Nu was het al vervelend dat je extra moest gaan betalen voor het zogenaamde 'uitgiftegesprek' (want meestal stelt dat niks voor) maar per 1 juli zijn de regels weer veranderd. Ik zal het wel over het hoofd hebben gezien :( maar het komt er op neer dat je weer extra moet betalen.
Ik ging vorige week een doosje pilletjes halen van welgeteld rond de 5 euro. Kreeg een extra rekening van € 6,52. De reden hiervoor, schrijft Menzis, is deze:

De specificatie van farmaciekosten tot 1 juli 2015 bestond uit:
-het medicijn
-begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

De specificatie van farmaciekosten vanaf 1 juli 2015 bestaat uit:
- de kosten van het medicijn
- begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel
- uitgifte of vervolguitgifte

Toelichting op uitgifte of vervolguitgifte.
Dit zijn de standaardkosten bij uitgifte van een medicijn. Hieruit worden de kosten van de apotheek betaald. Denkt u hierbij aan het salaris van medewerkers, de huur/hypotheek kosten, voorraaadbeheer en de standaardcontroles op medicijnen. De post Uitgifte ziet u ook bij de uitlevering van een nieuw medicijn.


Met andere woorden, bij elk potje, flesje of doosje krijg je nu een extra rekening van 6,52. Geen worden dat oudere mensen met weinig geld stoppen met hun medicijnen...
@Miepje1 , is er geen vergissing in het spel??
Ik kan niets vinden over deze verhoging op internet , Radar heeft er geen topic over geopend, de verwarring is daar....niemand weet er kennelijk van , van deze extra verhoging per 1 juli 2015 :roll:
Morgen vraag ik het mijn zorgverzekeraar en mijn apotheek.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door moederslink »

@Michiel, dat er voor uitgifte wordt betaald wisten we immers al, maar deze OP van Miepje1 heeft het over extra kosten sinds 1 juli 2015 , iets wat kennelijk niemand (nog ) weet , vandaar mijn vraag of het klopt wat in haar OP staat? Zij heeft het dus over extra verhoging sinds 1 juli 2015
Ik kan er niets over vinden , Radar heeft er ook geen topic over geopend , het is niet bekend dus. Vandaar mijn vraag aan Miepje1 of zij zich niet heeft vergist?
En Menzis maakt onderscheid tot 1 juli 2015 en vanaf 1 juli 2015 , zie de OP van Miepje1.
Vandaar de verwarring. :roll:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Beste mensen, ik zie toch wat ik zie? Hoe kan ik de mail van Menzis nu anders interpreteren? Die mail was hun antwoord op mijn vraag waarom ik voor een geneesmiddel dat ik al jaren slik, ineens € 6,52 extra moest betalen.

Moneyman
Berichten: 30369
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

De mail van Menzis kan je op meerdere manieren interpreteren hoor ;)

Wat Menzis bijvoorbeeld niet noemt, is of de kosten die nu apart gespecificeerd staan, voorheen al niet in één van de andere twee posten opgenomen waren. Zij geven wel aan dat de specificatie is aangepast, maar zwijgen over de hoogte van de totale bedragen.

Daarom voor ze zekerheid nog even de vraag: betaalde je vroeger écht alleen die € 5,00, en nu € 11,00 voor die medicijnen?

Moneyman
Berichten: 30369
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als ik dat lees, zou je - anders dan TS stelt- niet ineens extra hoeven te gaan betalen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik snap er niks van. Ik heb keurig een lánge reactie geschreven over mijn kennelijke vergissing en die is geheel verdwenen.

Nog een keertje dan: ik heb het nagekeken op 'mijn Menzis' en inderdaad, de kosten zijn nu 28 cent hoger dan de vorige keer dat ik dit medicijn haalde. De kosten zijn dus gesplitst. Maar... ik begon met de mail van Menzis die dus zelfs voor iemand die best goed kan lezen, totaal onduidelijk is! Ik snap niet waarom ze niet hebben gezegd hoe het echt zit.
Ik heb dat wel vaker gehad met Menzis. De zinsnede 'vergoed uit basisverzekering' die je op je overzichten terugvindt, klopt ook niet. Het gaat hier dus om medicijnen en die moet je zelf betalen. Die worden helemaal niet vergoed.

Dank jullie wel allemaal voor de interessante reacties. Ik hoop dat jullie niet boos zijn :( . Ik vind het wel bewijzen dat dit hele systeem voor een normaal mens niet meer te volgen is en ook veel te duur geworden is. Zie ook het artikel in de krant over hoeveel ouderen stoppen met medicijngebruik omdat het niet meer te betalen is...

Moneyman
Berichten: 30369
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meer betalen bij apotheek? Leuke discussie: opgelost!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Check! Ook weer opgelost ;)

Gesloten