Ook ik heb bezwaren tegen de eindafrekening die Eneco mij voorgeschoteld heeft. Bij mij is het niet zozeer het bedrag dat mij verbaasde (ik moet € 207,- bijbetalen en mijn maandbedrag is verhoogd naar € 158,-), maar mijn laagtariefverbruik. Ik ben een vrouw alleen in een driekamerflat, zonder vaatwasser, wasmachine of droger. Ik had een electrische boiler van 80 liter en verbruikte 2989 kwh laagtarief. Ter vergelijking: mijn moeder in een dubbel bovenhuis met een kind dat de hele dag thuis is en vaatwasser, wasmachine én droger verbruikt op laagtarief 1555 kWh in een jaar. Verder hebben we vergelijkbare apparaten: een PC, twee TV's, stereo, koffiezetapparaat, electrische oven etc. Mijn normaal tarief is volgens mij wel normaal: 1295 kWh. Ik ben dus contact gaan opnemen met Eneco met de vraag of er iemand kon komen kijken of er energie weglekt, of dat de meters niet goed zijn. Allereerst kreeg ik de boodschap dat mijn verbruik wel normaal was. Dat maakte mij natuurlijk al woedend. Vervolgens kreeg ik de mededeling dat mijn meters geijkt konden worden voor een bedrag van €300,- tot €400,-. Monteurs in dienst van Eneco nemen alleen maar meterstanden op en doen verder niks. Logisch, wat kan Eneco het schelen als er bij mij energie weglekt, zij ontvangen het geld toch wel.

OK, zei ik, doe dat dan maar (kan ik altijd wat vragen stellen als ie er eenmaal is). Totdat ik de prijs hoorde: dat zou me al € 65,- aan voorrijdkosten gaan kosten. Wat een service he?

Overigens heb ik voor deze informatie een keer of vijf gebeld totdat ik bij het zeggen van mijn naam en adres gelijk werd doorverbonden naar de zogenaamde 'vervelende-klanten-afdeling' (je kent het wel, zo'n zogenaamd getraind iemand die jou kalm moet houden). Ik besloot het anders aan te pakken. Mijn boiler is geleasd van Eneco. Ik belde terug: mijn boiler is kapot. En eindelijk werd ik doorverbonden naar iemand met verstand van zaken (van Tempus Energielease). Ik vertelde mijn verhaal en deze man zei dat er waarschijnlijk iets mis was met mijn boiler. Ik heb 's avonds geen warm water meer en dat zou niet moeten met zo'n grote inhoud. Waarschijnlijk laadde hij niet goed op, wat het hoge verbruik zou verklaren. Prima, probleem opgelost: hij zou iemand sturen om het na te kijken en dan zou er iets aan mijn rekening gedaan kunnen worden. Er kwam wel iemand, maar die werkte er net en had er niet zoveel verstand van. Hij zou iemand anders sturen. Die heb ik tot op heden niet gezien. Ondertussen zat van al dat gedoe, heb ik besloten zelf maatregelen te nemen. De boiler is inmiddels vervangen voor een keukengeiser door Tempus Energielease (waar Eneco mee samenwerkt. Ik heb nu de hele dag warm water en de waterdruk is wel wat minder, maar ik ben prima tevreden. Ik besloot Eneco op de hoogte te brengen, zodat iig mijn maandbedrag om laag kan. Immers ga ik nu veel minder verbruiken. Ik heb zelfs vermeld dat ik de absurd hoge rekening van vorig jaar gewoon zou betalen, onder protest weliswaar. Mijn verzoek is geweigerd. Nee, ik zeg het verkeerd, mijn verzoek is ingewilligd, mijn maandbedrag is zowaar met één euro verlaagd. Ik ben niet van plan me erbij neer te leggen. Heeft iemand tips van hoe ik dit kan aanpakken? Mijn voorstel aan Eneco is simpelweg geweest mijn maandbedrag van vorig jaar te handhaven op € 127,- wat al zeer aan de hoge kant is voor een huishouden van mijn formaat.