Dat de instelling een (verplichte) vergunning van de AFM heeft, zegt niets over de degelijkheid of zekerheid van het verwachtte rendement.
Investeren in supermarkten is ook heel wat anders dan investeren in supermarktgebouwen. Als ik in mijn omgeving kijk, dan ol is de afgelopen pak m beet 10 jaar de meerderheid van de supermarkten verhuisd naar een nieuw gebouw en/of grondig verbouwd. Waarbij het oude gebouw vaak niet echt veel meer opbrengt. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn met de gevouwen van dat fonds, en een en ander kan ook zijn ingecalculeerd, maar het geeft aan dat het wel om twee zeer verschillende investeringen gaat.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wat te doen met spaargeld
Re: wat te doen met spaargeld
Beste justme01,justme01 schreef:Ik ben al enige tijd bezig met wat ik nu eigenlijk met mijn spaargeld wil doen. Heb aan beleggen gedacht, maar vind dit best eng. Gedacht om over te stappen van bank, zit momenteel bij ABN AMRO. Rente is heel laag en moet vermogensbelasting betalen, hierdoor doet mijn spaargeld niks op de bank.
Uitgerekend dat dit bij andere banken niet veel scheelt, KNAB is bv weer gunstig in rente maar moet dan weer meer voor de rekening betalen.
Nu kwam ik op het idee om een huis te kopen (woon zelf nog thuis). Heb twee huizen op het oog, deze kan ik met een zeer kleine hypotheek (ongeveer 20.000) geheel financieren. Eerste huis is een volledig gerenoveerd huis waar meteen in gewoond kan worden. Andere huis is van de woningbouw en moet echt nog wel wat aan gedaan worden. is leefbaar maar erg gedateerd. Vraagprijs voor beide huis is hetzelfde. Huis 1 heeft grotere badkamer maar een tuin van 40m2. Huis 2 heeft kleine badkamer met een tuin van 80m2.
Beide hebben woonopp van 100m2.
Nu speelde ik met de gedacht om mss huis 1 te kopen en dit te verhuren. Heb begrepen dat inkomsten uit huur in box 3 vallen. En voor de hypotheekrente aftrek hoef ik het ook niet te laten, want dat is een dusdanig klein bedrag. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar huis 2, maar hier moet dus nog wel een en ander gedaan worden en kleine badkamer vind ik wel echt een minpunt, tevens mag ik dit huis een jaar niet verhuren omdat het via de woningbouw verkocht wordt.
Nu is mijn vraag....wat is verstandig om met mijn spaargeld te doen??? Een kant en klaar huis kopen en dit verhuren, is dat een optie? Of kom ik op later tijdstip als ik op mezelf wil gaan wonen niet meer van de huurders af?
Goed dat u zo bewust bezig bent met uw spaargeld en wat u hiermee kunt doen, met het oog op de toekomst. Excuses voor de late reactie, uw berichtje is ons helemaal ontschoten. U geeft aan dat de rente momenteel erg laag is en daar heeft u helemaal gelijk in. Wel zijn er natuurlijk nog andere opties in plaats van sparen. Beleggen is er bijvoorbeeld één van. U heeft het over een huis kopen. Ook daar kunnen wij met u over in gesprek gaan.
Zou u dit op prijs stellen? Als u met ons in gesprek wilt gaan over de mogelijkheden, dan kunt ons een mailtje sturen naar: [email protected]. Als u uw telefoonnummer doorgeeft en een tijdstip wanneer u bereikbaar bent, dan nemen wij contact met u op. Mocht u nog vragen hebben, dan help ik u graag verder.
Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. L. Salama
Beste Akki,Akki schreef:Je kan ook behoorlijk veilig beleggen. Kijk eens naar Holland Immo Group, die beleggen in winkelpanden in Duitsland. Verwacht rendement: 7 à 8 %, uitbetaling: elk kwartaal.
En... geen problemen met huurders.
Zoek en er zullen nog wel meer van dergelijke beleggingsmaatschappijen zijn die ook betrouwbaar zijn.
Recreatiewoning? Niet doen, vaak weinig verhuurd, er is sprake van een rendement van slechts 1,5 %
Succes.
Kunt u mij uitleggen waarom u meent dat Holland Immo Group een betrouwbare partij is waar je geld veilig wordt belegd in supermarkten/ parkeergarages e.d. ? Ik heb onlangs met enkele participaties deelgenomen en overweeg dit binnenkort nogmaals te doen, bijvoorbeeld in supermarktfonds 14, maar ik doe dit met geld dat ik straks nodig heb voor mijn pensioen.... Ik zou het heel fijn vinden als u een reactie hierop zou willen geven.
Dat is geen belegging, maar een dure hobby, c.q. gekwetst ego financieren. Heeft TS weinig / niets aan.igen schreef:Een van mijn collegae heeft een prachtige Bentley onder de bips die hij bekostigt door deze auto met zichzelf als chauffeur te verhuren. Nee, hij wordt er nooit rijk van maar houdt maandelijks toch een paar tientjes over. En hij rijdt dagelijks vorstelijk rond...
NIET DOEN. HIG is zeker betrouwbaar. Maar kan net als u niet in de toekomst kijken. Het gaat niet om de risico van de uitgever van de belegging maar om het risico van de belegging zelf. U kunt bij de meeste betrouwbare bank een belegging doen die absurd risicovol is en anders om. Ga met je pensioen geld geen roulette spelen, dit soort fondsen kunnen altijd klappen en dan is je pensioen weg. Beleg in dit soort fondsen met geld dat je eventueel kunt missen als het fout loopt of zorg voor een goede spreiding zodat je verliezen aan de ene kant compenseert aan de andere kant.Barish schreef:Beste Akki,
Kunt u mij uitleggen waarom u meent dat Holland Immo Group een betrouwbare partij is waar je geld veilig wordt belegd in supermarkten/ parkeergarages e.d. ? Ik heb onlangs met enkele participaties deelgenomen en overweeg dit binnenkort nogmaals te doen, bijvoorbeeld in supermarktfonds 14, maar ik doe dit met geld dat ik straks nodig heb voor mijn pensioen.... Ik zou het heel fijn vinden als u een reactie hierop zou willen geven.
TS, beleggen in onroerend goed heeft op de lange termijn bewezen altijd een goed rendement op te leveren. Waar je wel rekening mee moet houden is dat og markt erg fluctureerd. Je haalt het rendement dus (meestal) uit de verhuuropbrengsten en niet uit de stijging van de waarde van de panden.
Op dit moment is een belegging in OG voor jou dan ook geen goede optie (maar later waarschijnlijk wel) omdat jij het geld later / binnenkort nodig hebt voor een woning. Je zou kunnen overwegen om het geld te beleggen in een goed fonds, bijvoorbeeld rabo certificaten, deze geven elk kwartaal een mooi rendement van 5%, waarbij het risico ligt in het feit dat als de bank failliet gaat je kunt fluiten naar je centen. Aan de andere kant, hoe groot is die kans. Ook aandelen met een goede spreiding met het liefst bedrijven in NL en Duitsland kan een goede optie zijn. Een enkel aandeel kopen dan weer niet (te groot risico).
Een derde optie, maar wel de meest gewaagde is om je spaargeld over te hevelen naar een land waar de rente hoger ligt. Een voorbeeld hiervan is Bulgarije (LET OP KOERSRISICO) waarbij de depositogarantiestelsel net zo hoog is als in ons land. Wil je geen koersrisico kies dan voor land dat de euro heeft, maar een hogere rente dan in NL, bijvoorbeeld spanje, of ierland. Ook IJsland is een optie. De rente is daar hoog omdat het land net een financiele crisis achter de rug heeft, maar door goede maatregelen van de overheid staat de economie er weer prima voor en zijn de banken weer gezond (zelfs in veel opzichten gezonder dan de onze). Je kunt daar op een euro spaarrekening zo 3,5-4% rente pakken. Ook IJsland heeft een goed garantiestelsel dat vergelijkbaar is met de onze. Dit is natuurlijk wel allemaal risicovoller dan je geld in NL laten en accepteren dat je spaargeld steeds minder waard wordt. JE bent dus eigenlijk aan het anti-beleggen...
Op dit moment is een belegging in OG voor jou dan ook geen goede optie (maar later waarschijnlijk wel) omdat jij het geld later / binnenkort nodig hebt voor een woning. Je zou kunnen overwegen om het geld te beleggen in een goed fonds, bijvoorbeeld rabo certificaten, deze geven elk kwartaal een mooi rendement van 5%, waarbij het risico ligt in het feit dat als de bank failliet gaat je kunt fluiten naar je centen. Aan de andere kant, hoe groot is die kans. Ook aandelen met een goede spreiding met het liefst bedrijven in NL en Duitsland kan een goede optie zijn. Een enkel aandeel kopen dan weer niet (te groot risico).
Een derde optie, maar wel de meest gewaagde is om je spaargeld over te hevelen naar een land waar de rente hoger ligt. Een voorbeeld hiervan is Bulgarije (LET OP KOERSRISICO) waarbij de depositogarantiestelsel net zo hoog is als in ons land. Wil je geen koersrisico kies dan voor land dat de euro heeft, maar een hogere rente dan in NL, bijvoorbeeld spanje, of ierland. Ook IJsland is een optie. De rente is daar hoog omdat het land net een financiele crisis achter de rug heeft, maar door goede maatregelen van de overheid staat de economie er weer prima voor en zijn de banken weer gezond (zelfs in veel opzichten gezonder dan de onze). Je kunt daar op een euro spaarrekening zo 3,5-4% rente pakken. Ook IJsland heeft een goed garantiestelsel dat vergelijkbaar is met de onze. Dit is natuurlijk wel allemaal risicovoller dan je geld in NL laten en accepteren dat je spaargeld steeds minder waard wordt. JE bent dus eigenlijk aan het anti-beleggen...